Gentse cafébaas reageert na video waarin hij plast op gezicht van klant: “We halen regelmatig grappen uit”De cafébaas van een populair café in Gent, van wie beelden circuleren waarop te zien is dat hij plast op een jongeman die versuft op een barkruk ligt, reageert bij HLN op het incident. “Dat ‘slachtoffer’ is mijn maat”, klinkt het. “Hij is zeker niet kwaad op mij.” Al verandert dat niets aan hoe burgemeester Mathias De Clercq naar het incident kijkt.
Onze redactie kreeg vrijdagavond beelden binnen van een cafébaas van een populair Gents café die zijn geslachtsdeel uit zijn broek haalt en al lachend op een versufte klant plast. We delen de video niet, maar de beelden gingen heel snel rond in het studentenmilieu. “Maar dat ‘slachtoffer’ is een maat van mij”, reageert de man bij HLN, terwijl hij wat ongemakkelijk lacht. “Het is een vriendenbende van een voetbalploeg, en we ‘pranken’ elkaar graag. Dat gaat dan in de overtreffende trap.” De politie vindt de frats niet zo grappig. Er is een proces-verbaal opgesteld en er loopt een onderzoek.
“Die jongeman is zeker niet kwaad op mij”, zegt hij nog. “We zien elkaar nog en zijn zelfs al samen gaan eten. Daarnet kreeg ik ook telefoon van hem; hij is ook verhoord door de politie. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze beelden in de media gedeeld worden.” Vanzelfsprekend is de cafébaas zelf ook ondervraagd. Hij belooft maandag meer tekst en uitleg te verschaffen. De jongen zelf hebben we nog niet kunnen spreken. We weten dus niet of het klopt dat hij geen aanstoot neemt aan het incident.
Burgemeester De Clercq: “Afschuwelijk”“Deze beelden zijn degoutant, afschuwelijk en mensonterend”, reageert burgemeester Mathias De Clercq fors. Hij overweegt zelfs om het café in kwestie tijdelijk te sluiten, maar daarvoor heeft hij eerst een bestuurlijk verslag nodig van de politie. “Op basis van het verslag van de politie zal ik beslissen of het café al dan niet tijdelijk gesloten moet worden, en voor hoe lang.” Ondertussen loopt het onderzoek van politie en parket nog verder.
https://www.hln.be/gent/g(...)rappen-uit~a0ad30f7/
Wie van jullie zeikt zijn/haar mattie[s] ook onder [of laat zich onderzeiken] voor de frats?