Oud-presentatrice Viola Holt (76) overleden.. Viola Holt is donderdagavond in haar woonplaats Muiderberg overleden. De oud-presentatrice is 76 jaar geworden.
Holt is thuis een natuurlijke dood gestorven. Hulpdiensten probeerden haar zonder succes te reanimeren. Familie en vrienden zijn verslagen door dit plotselinge verlies, zo laten ze weten in een korte verklaring.
Viola OmroepsterViola Holt begon als dochter van sportjournalist Ad van Emmenes als 17-jarige bij de Avro als omroepster. Ze bleek talent voor het vak te hebben en groeide uit tot presentatrice en verslaggeefster van programma's als Dokter ja, dokter nee en Nederland op jonge tour.
PlayboyIn de jaren 80 maakte ze bij de Tros haar debuut als presentatrice van shows als Aktua en Maandagmiddag magazine. In 1983 sierde Viola Holt de cover van de allereerste Nederlandse editie van Playboy, wat het blootblad direct een recordoplage bezorgde.
Viola Holt en de 5 uur showIn de jaren 90 groeide ze verder uit als landelijke bekendheid toen ze de overstap naar RTL 4 maakte. Als het gezicht van middagmagazine De 5 uur show, dat ze afwisselend presenteerde met Catherine Keyl en later Myrna Goossen, was ze één van de boegbeelden van de zender.
Holt besloot in 1998 het omroepleven vaarwel te zeggen. Ze vertrok met haar echtgenoot Peter Holt naar Mexico waar ze vijf jaar lang restaurant TOKOLOKO runde voordat ze in 2003 terugkeerde naar eigen bodem.
Veelzijdig en ondernemendEen grootschalige terugkeer op de buis zat er niet in, maar Viola Holt bleek veelzijdig en ondernemend. Ze exposeerde met haar veelal abstracte schilderwerk, werkte als kinderjuf en ging aan de slag als reiki master. Ook verscheen ze geregeld als gast in tv-programma's als Ranking the stars waar ze met haar uitgesproken mening smaakmaker was.
Desondanks ambieerde ze geen comeback meer op televisie in haar latere jaren: ,,Ik word nog steeds gevraagd voor klussen in de tv-wereld, maar dat hoef ik allemaal niet meer. Ik heb niet voor niets de keuze gemaakt ermee te stoppen. Ik had geen zin meer om een pratend mantelpakje te zijn voor een gesponsord programma.", zo vertelde ze in 2020 in een interview.
De laatste jaren van haar leven bleef ze grotendeels buiten de schijnwerpers. Wel maakte ze met enige regelmaat haar opwachting bij societyfeestjes, zoals de lancering van de 5000e Playboy in oktober 2024.
Vorig jaar werd ze door Shownieuws verrast op haar 75e verjaardag die ze groot vierde. Ze keek tevreden terug: ,,Buitenlandse reizen, reportages, buitenlandse sterren, tv-prijzen gewonnen, het is klaar. Ik hoef nooit meer op televisie, maar ik vind het wel heel leuk dat jullie nog even aan mij denken."
https://www.telegraaf.nl/(...)leden/103316548.html[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2025 12:02:20 ]