Dat is ook wel te begrijpen. Wat ook niet helpt is dat er in dit geval ook weer een flutstrafje uitgedeeld is.quote:Op zaterdag 8 november 2025 15:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Als die pleegouders de bak ingaan, zijn ze meteen het doelwit van de gevangenis.
Vroeger was dat wel een dingetje. Tegenwoordig valt dat wel mee in de Nederlandse gevangnissen volgens mij. Amerikaanse toestanden hebben we hier niet.quote:Op zaterdag 8 november 2025 15:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Als die pleegouders de bak ingaan, zijn ze meteen het doelwit van de gevangenis.
Dit rapport is overduidelijk dat er voldoende signalen waren, er is gewoonweg niks mee gedaan.quote:Op zaterdag 8 november 2025 13:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat ik me ook af vraag, hebben de buren nooit iets gehoord? Huilende en of schreeuwende kinderen? Schreeuwende pleegouders? Zo te zien woonden ze in een oudere woning en vaak zijn die toch wat gehorig denk ik?
quote:Al kort na de plaatsing van het meisje door de WSS in het pleeggezin in Vlaardingen in de zomer
van 2022 ontvingen Enver en de WSS signalen van onveiligheid van het meisje binnen het
pleeggezin. Zo waren er onder andere signalen over fysiek geweld van pleegvader richting het
meisje, over seksueel misbruik en signalen dat het meisje mensonterend werd behandeld
quote:Het meisje vertelde in de zomer van 2022 aan verschillende mensen dat zij werd
misbruikt. In december 2023 vertelde zij over mishandeling in het pleeggezin. Daaropvolgend
spraken de medewerkers van de WSS en Enver met elkaar en met pleegouders, die het misbruik
en de mishandeling ontkenden. Dit leidde bij medewerkers tot de veronderstelling dat wat het
meisje vertelde niet waar was en dat zij verhalen verzon.
quote:De inspecties concluderen dat de interne werkprocessen gericht op het signaleren van
onveiligheid in (pleeg)gezinnen zowel bij Enver als bij de WSS niet hebben geleid tot voldoende
zicht op het functioneren van het pleeggezin. In september 2021 heeft Nidos al twee broertjes uit
het pleeggezin geplaatst, omdat de broertjes aangaven dat sprake was van ernstige
mishandeling, wat de pleegouders ontkenden. De pleegzorgbegeleider heeft de inzet van Nidos
geduid als onzorgvuldig handelen en toonde in de samenwerking met Nidos onvoldoende
bereidheid om diens professionele oordelen ter discussie te stellen. De uitspraken van
pleegouders zijn door Enver altijd voor waar aangenomen en de pleegzorgbegeleider behield
onvoldoende professionele afstand tot het pleeggezin. Zowel medewerkers van Enver als van de
WSS wisten dat er eerder kinderen uit het pleeggezin geplaatst waren en dat de pleegvader
'opvliegend' kon zijn. Hierop zijn geen begeleidingsdoelen geformuleerd en geen aantoonbare
interventies door de pleegzorgbegeleiding ingezet.
Het is werkelijk waar niet te geloven dat de verantwoordelijken binnen deze instanties niet vervolgd wordenquote:Zo adviseerde onafhankelijke experts van het LECK5 na de beoordeling van de foto’s die 3
december door de politie gemaakt waren van het letsel van het meisje aan de WSS een uitgebreid
lichamelijk onderzoek (Top-Teen onderzoek) uit te laten voeren, maar dat niet is uitgevoerd.
Verder verzocht de gedragswetenschapper van de WSS via de mail aan Enver om actie te
ondernemen naar aanleiding van het bonken met haar hoofd op de grond, omdat dit acute fysieke
onveiligheid voor het meisje opleverde. Enver heeft dit niet opgepakt en de WSS heeft niet
opgevolgd of Enver dit oppakte.
mwhoa denk dat dit extreme geval wel anders ligt. Als andere gevangenen daar lucht van krijgen, gaan ze er echt wel werk van maken. Maar ik vermoed dat deze pleegouders in isolatie komen te zitten.quote:Op zaterdag 8 november 2025 16:02 schreef Diabool het volgende:
[..]
Vroeger was dat wel een dingetje. Tegenwoordig valt dat wel mee in de Nederlandse gevangnissen volgens mij. Amerikaanse toestanden hebben we hier niet.
De wet laat toch vervolging toe in geval van bewuste nalatigheid?quote:Op zaterdag 8 november 2025 16:43 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dit rapport is overduidelijk dat er voldoende signalen waren, er is gewoonweg niks mee gedaan.![]()
Zomaar wat quotes uit het rapport:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is werkelijk waar niet te geloven dat de verantwoordelijken binnen deze instanties niet vervolgd worden![]()
![]()
Ik mag hopen dat die risicotaxaties door een andere instantie worden uitgevoerd,quote:Op zaterdag 8 november 2025 09:24 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Als die screening even goed gaat als de screening op "geschikt voor pleegouder" dan kunnen we gerust zijn
Normaal is die screening heel streng juist.quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat die risicotaxaties door een andere instantie worden uitgevoerd,. Geen idee hoe een kliniek die dingen doet.
Die screening bij deze pleegouders is echt ‘lachwekkend’ geweest. Er zijn ook tientallen signalen geweest, acties mbt de Syrische broertjes etc. en dan nóg deze twee zusjes zo falen. Ongelooflijk.
En dan een van die gozers hield geen voldoende ‘professionele afstand’. Naar mijn mening mag je ook met ‘professionele afstand’ niets te maken hebben met zo’n gezin als je de ouders ook persoonlijk kent, al is het een kennis. Degene waar we het nu over hebben; dronk die niet soms een biertje mee oid?
Welnee.quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:21 schreef Homey het volgende:
[..]
mwhoa denk dat dit extreme geval wel anders ligt. Als andere gevangenen daar lucht van krijgen, gaan ze er echt wel werk van maken.
Verantwoordelijken moeten sowieso niet meer in staat worden gesteld om zulke verantwoordelijkheden te dragen. Met zo een kwetsbare doelgroep wil je niet incompetente aan het roer. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit soort incompetentie verder aan te rekenen is, daar incompetentie op zichzelf niet strafbaar is. Maar dat sommige mensen gewoon beter een ander beroep kunnen zoeken moge duidelijk zijn; al was het maar om meer slachtoffers te voorkomen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 16:43 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dit rapport is overduidelijk dat er voldoende signalen waren, er is gewoonweg niks mee gedaan.![]()
Zomaar wat quotes uit het rapport:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het is werkelijk waar niet te geloven dat de verantwoordelijken binnen deze instanties niet vervolgd worden![]()
![]()
Dat is wat ik me ook af vroeg. Er zullen denk ik geen celstraffen oid komen, maar misschien dat bepaalde mensen uit hun functie ontheven worden? Geen idee of de rechter daar ook voor kan zorgen.quote:Op zondag 9 november 2025 00:52 schreef damsco het volgende:
[..]
Verantwoordelijken moeten sowieso niet meer in staat worden gesteld om zulke verantwoordelijkheden te dragen. Met zo een kwetsbare doelgroep wil je niet incompetente aan het roer. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit soort incompetentie verder aan te rekenen is, daar incompetentie op zichzelf niet strafbaar is. Maar dat sommige mensen gewoon beter een ander beroep kunnen zoeken moge duidelijk zijn; al was het maar om meer slachtoffers te voorkomen.
Wat ik me herinner van de vorige keer dat een jeugdhulp-medewerker echt vervolgd werd (bij de zaak Savannah), werkte het averechts en zorgde het voor een reeks onterechte uithuisplaatsingen omdat medewerkers het risico niet wilden lopen om vervolgd te worden. Het gevolg was een reeks rechtszaken en erger nog: gezinnen die uiteengerukt werden.quote:Op zondag 9 november 2025 00:52 schreef damsco het volgende:
[..]
Verantwoordelijken moeten sowieso niet meer in staat worden gesteld om zulke verantwoordelijkheden te dragen. Met zo een kwetsbare doelgroep wil je niet incompetente aan het roer. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre dit soort incompetentie verder aan te rekenen is, daar incompetentie op zichzelf niet strafbaar is. Maar dat sommige mensen gewoon beter een ander beroep kunnen zoeken moge duidelijk zijn; al was het maar om meer slachtoffers te voorkomen.
Dit soort gevolgen wil je idd ook niet, een uithuisplaatsing moet natuurlijk geen doel op zich worden en zeker geen bewijs "dat je je werk goed gedaan heb". Maar er moet toch (controleerbaar) beleid te bedenken zijn waarbij je verplicht de stappen die je als professional neemt vastlegt, en bij signalen van mishandeling of misbruik andere professionals consulteert en betrekt in beslissingen. Daar zijn ook allang richtlijnen voor. De conclusie van het rapport van de Inspectie is ook keer op keer dat de richtlijnen die er waren niet gevolgd zijn.quote:Op zondag 9 november 2025 07:57 schreef Qarrad het volgende:
Wat ik me herinner van de vorige keer dat een jeugdhulp-medewerker echt vervolgd werd (bij de zaak Savannah), werkte het averechts en zorgde het voor een reeks onterechte uithuisplaatsingen omdat medewerkers het risico niet wilden lopen om vervolgd te worden. Het gevolg was een reeks rechtszaken en erger nog: gezinnen die uiteengerukt werden.
Bij elk controleerbaar beleid heb je ook een foutmarge en zullen er dingen falen.quote:Op zondag 9 november 2025 09:24 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dit soort gevolgen wil je idd ook niet, een uithuisplaatsing moet natuurlijk geen doel op zich worden en zeker geen bewijs "dat je je werk goed gedaan heb". Maar er moet toch (controleerbaar) beleid te bedenken zijn waarbij je verplicht de stappen die je als professional neemt vastlegt, en bij signalen van mishandeling of misbruik andere professionals consulteert en betrekt in beslissingen. Daar zijn ook allang richtlijnen voor. De conclusie van het rapport van de Inspectie is ook keer op keer dat de richtlijnen die er waren niet gevolgd zijn.
Wat je zowel in de zaak van Savannah (de voogd is overigens vrijgesproken) als in deze ziet is dat de medewerker die het dichts betrokken was andere professionals afhield, geen feedback op het handelen accepteerde en beslissingen van andere instanties (bijv. van Nidos die de Syrische broertjes weghaalde) afdeed als onzin. Dergelijk gedrag mag best sterkere gevolgen hebben dan alleen maar een op non-actief stelling. Het gaat wmb ook verder dan "incompetentie". Het is gewoon verwijtbaar nalatig gedrag, het aantoonbaar niet opvolgen van signalen die je als professional moét opvolgen.
Nouja, buiten professionele afstand, kun je je ook afvragen in hoeverre het gepast is om tijdens je werktijd/werkafspraken, terwijl je verantwoordelijk bent voor kwetsbare kinderen, alcohol te drinken.quote:Op zondag 9 november 2025 00:52 schreef damsco het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit lijkt me echt een handvat om te kunnen kijken wat hier mis is gegaan. Er is niet doorgepakt op een aantal zaken, maar hier is iets waar je iets zwart op wit over terug kunt vinden.quote:Op zaterdag 8 november 2025 16:43 schreef littlemindy het volgende:
Zo adviseerde onafhankelijke experts van het LECK5 na de beoordeling van de foto’s die 3
december door de politie gemaakt waren van het letsel van het meisje aan de WSS een uitgebreid
lichamelijk onderzoek (Top-Teen onderzoek) uit te laten voeren, maar dat niet is uitgevoerd.
Alleen hierom denk ik, dit komt nooit meer goed. Hoeveel jaar TBS ze ook krijgen. Totaal geen empathie en schuldbesef.quote:Op dinsdag 11 november 2025 12:05 schreef MissButterflyy het volgende:
Ach, wat zielig. Daisy ziet zichzelf als het zielige slachtoffer. Van de instanties, van haar man.
Die gaat echt geen vrijspraak krijgen!
Als dat meisje zoveel luizen gad dat afscheren de enige manier was, heet dat verwaarlozing. Dat had Enver ook wel kunnen weten.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |