quote:
1.Universele gezondheidszorgIn België heeft iedereen toegang tot betaalbare en kwalitatieve gezondheidszorg dankzij het sociale zekerheidssysteem. In de VS kunnen medische kosten snel torenhoog oplopen, zelfs mét verzekering.
2. Lagere medische kostenConsultaties, ziekenhuisopnames en medicijnen zijn in België veel goedkoper. In de VS kan één ziekenhuisbezoek al duizenden dollars kosten.
3.Sterk sociaal vangnetBelgië biedt werkloosheidsuitkeringen, ziekteverlof, kinderbijslag en pensioenrechten die veel beter beschermd zijn dan in de VS.
4. Betaalbaardere hoger onderwijsBelgische universiteiten en hogescholen zijn goedkoop in vergelijking met de torenhoge collegegelden in de VS. Studenten beginnen hun carrière meestal zonder studieschuld.
5.Betere balans werk-privéDe standaardwerkweek is 38 uur met minstens 20 wettelijke vakantiedagen (vaak meer). Amerikanen hebben gemiddeld maar 10 vakantiedagen en werken vaker overuren.
6.Beter openbaar vervoerBelgië heeft een uitgebreid netwerk van treinen, trams en bussen, waardoor je zelfs zonder auto makkelijk kunt reizen. In veel Amerikaanse steden is dat quasi onmogelijk.
7.Minder inkomensongelijkheidBelgië scoort veel beter op sociale gelijkheid en inkomensverdeling. In de VS is de kloof tussen rijk en arm veel groter.
8. Gezondere voeding en eetcultuurBelgen eten meer verse producten en hebben minder fastfood-gewoontes. In de VS zijn obesitas en bewerkte voeding een groot probleem.
9. Betere leefbaarheid en infrastructuurBelgische steden zijn compacter, groener en fietsvriendelijker. De infrastructuur (water, elektriciteit, afvalverwerking) is stabieler en betrouwbaarder dan in veel Amerikaanse regio’s.
ik denk dat ik nog steeds liever in België woon dan in de VS. Toch als gemiddelde verdienener. Moest ik rijk zijn zou ik misschien wel voor de VS kiezen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo