Dan zou ik een andere bron gebruiken (lol).quote:Sensoren zijn niet de enige dingen die data verzamelen. Het gedrag van de inwoners op social media wordt bijgehouden. De volgende stap is dat algoritmes deze data omzetten in informatie waar ambtenaren en bestuurders de stad mee kunnen besturen.
Geen gevoel maar feiten.
Nouja alles niet, maar doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen is wel mooi om het smart te maken.quote:Op zondag 2 november 2025 16:19 schreef Chandler het volgende:
Jeetje... moet je wel in zo'n stad willen wonen? waar alles gaat om data? waar overal sensoren zitten?
OMG!
SMARTS? klinkt als Skittlesquote:Op zondag 2 november 2025 15:41 schreef RotatoR het volgende:
Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden steden.
Absoluut...quote:Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef FlippingCoin het volgende:
Nou ja alles niet, maar doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen is wel mooi om het smart te maken.
Ja, want nu hebben steden geen enkel idee waar veel verkeer rijdt, hoeveel afval ze ophalen, of wanneer de verlichting aangaat. In grote steden zoals amsterdam zijn ze elke keer weer verbaasd als de vuilniswagen vol is, en er moet iemand handmatig de lantaarnpalen aanzetten.quote:Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nouja alles niet, maar doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen is wel mooi om het smart te maken.
Hebben ze idd niet. Verkeersstromen worden meestal met sensoren op de grond tijdelijk gemeten, maar je hebt vrij weinig aan die informatie anders dan meten hoe het zich ontwikkelt over tijd en of er ergens problemen zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, want nu hebben steden geen enkel idee waar veel verkeer rijdt, hoeveel afval ze ophalen, of wanneer de verlichting aangaat. In grote steden zoals amsterdam zijn ze elke keer weer verbaasd als de vuilniswagen vol is, en er moet iemand handmatig de lantaarnpalen aanzetten.
Dat zeg in toch niet, dombo.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, want nu hebben steden geen enkel idee waar veel verkeer rijdt, hoeveel afval ze ophalen, of wanneer de verlichting aangaat. In grote steden zoals amsterdam zijn ze elke keer weer verbaasd als de vuilniswagen vol is, en er moet iemand handmatig de lantaarnpalen aanzetten.
Wat bedoel je dan precies met "smart"? Want tegenwoordig doet iedereen alsof "smart" en "AI" voor alles de oplossing is, terwijl er meestal bar weinig concrete oplossingen of voordelen genoemd worden.quote:
Is dit echt waar???quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:27 schreef knoopie het volgende:
In grote steden zoals amsterdam zijn ze elke keer weer verbaasd als de vuilniswagen vol is, en er moet iemand handmatig de lantaarnpalen aanzetten.
Wat loop je nou te bazelen, ik zeg dat sensors op veel plaatsen helemaal niet verkeerd is, hierin haak ik in op smart uit de OP, AI heb ik helemaal niet genoemd. Leuk dat je even makkelijk wou scoren met een kutopmerking maar je sloeg de plank gewoon mis door mij woorden toe te dichten welke ik nooit heb geschreven; better luck next time.quote:Op woensdag 5 november 2025 08:33 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan precies met "smart"? Want tegenwoordig doet iedereen alsof "smart" en "AI" voor alles de oplossing is, terwijl er meestal bar weinig concrete oplossingen of voordelen genoemd worden.
Dat is niet waar, in verschillende gemeentes in Nederland zijn de verkeerslichten al lang uitgerust met software om bij te houden hoeveel verkeer langs rijdt op bepaalde tijden. De hardware, de detectielus zit er bij de meeste stoplichten al lang, dus was het slechts een kwestie van tijd voordat iemand op het idee kwam om die te gebruiken om verkeer te tellen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hebben ze idd niet. Verkeersstromen worden meestal met sensoren op de grond tijdelijk gemeten, maar je hebt vrij weinig aan die informatie anders dan meten hoe het zich ontwikkelt over tijd en of er ergens problemen zijn.
Maar noem dan eens een concreet voorbeeld van wat je dan zou willen meten, en welke maatregel je daarmee zou willen sturen?quote:Op woensdag 5 november 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Wat loop je nou te bazelen, ik zeg dat sensors op veel plaatsen helemaal niet verkeerd is, hierin haak ik in op smart uit de OP, AI heb ik helemaal niet genoemd. Leuk dat je even makkelijk wou scoren met een kutopmerking maar je sloeg de plank gewoon mis door mij woorden toe te dichten welke ik nooit heb geschreven; better luck next time.
Je mist wederom het hele punt, ben je een troll?quote:Op woensdag 5 november 2025 09:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar noem dan eens een concreet voorbeeld van wat je dan zou willen meten, en welke maatregel je daarmee zou willen sturen?
Je noemt drie voorbeelden, doorstroming, afval en verlichting, die op veel plekken al lang gemeten worden. Dus wat wil je daar concreet dan nog "smarter" aan maken?
Laat de doorsnee consument daar eerder dol op zijn en bewust aanstreven naar allerhande toepassingen die hun eigen leven meetbaarder maakt:quote:Op zondag 2 november 2025 16:19 schreef Chandler het volgende:
Jeetje... moet je wel in zo'n stad willen wonen? waar alles gaat om data? waar overal sensoren zitten?
OMG!
Nee, gelukkig niet. Straatverlichting werd vroeger met een tijdschakelaar voor de hele wijk ineens ingeschakeld, maar het is steeds vaker dat de lantaarnpalen zelf bepalen wanneer ze aan gaan. Dus als dan op een bepaalde plek veel bomen staan en het daardoor vroeger donker is, dan gaat daar de straatverlichting vroeger aan.quote:
Welk punt mis ik dan? Naar mijn mening is de gemiddelde stad niet zo gebaat bij nog meer informatie door nog meer metingen. Over het algemeen wordt namelijk al best wel veel gemeten, en bovendien kunnen ze bij heel veel zaken helemaal niet zo veel aanvangen met de gemeten informatie.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je mist wederom het hele punt, ben je een troll?
Waar zeg ik dat er nog veel te winnen valt door meer data?quote:Op woensdag 5 november 2025 09:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Welk punt mis ik dan? Naar mijn mening is de gemiddelde stad niet zo gebaat bij nog meer informatie door nog meer metingen. Over het algemeen wordt namelijk al best wel veel gemeten, en bovendien kunnen ze bij heel veel zaken helemaal niet zo veel aanvangen met de gemeten informatie.
Daarom mijn oprechte vraag: in welk concreet voorbeeld denk jij dat er nog veel te winnen valt door meer data?
Ik heb mezelf ingedekt met 'meestal'quote:Op woensdag 5 november 2025 08:58 schreef knoopie het volgende:
Dat is niet waar, in verschillende gemeentes in Nederland zijn de verkeerslichten al lang uitgerust met software om bij te houden hoeveel verkeer langs rijdt op bepaalde tijden
Je zegt letterlijk dat het mooi is om doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen smart te maken. In heel veel (grotere) gemeentes wordt dat al lang gemeten. En in de praktijk kunnen ze niet zo heel veel met die informatie doen die ze verzamelen.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:21 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er nog veel te winnen valt door meer data?![]()
Je kan beter met jezelf in discussie gaan als je zulke vragen stelt. Daarnaast is je insteek helemaal niet oprecht, dat bleek wel uit je eerste post.
quote:Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nouja alles niet, maar doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen is wel mooi om het smart te maken.
Ik ben wel klaar met jou, jammer dat je een potentieel leuk topic probeert te verneuken. 👎quote:Op woensdag 5 november 2025 09:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je zegt letterlijk dat het mooi is om doorstroming, afval collectie, verlichting en dat soort dingen smart te maken. In heel veel (grotere) gemeentes wordt dat al lang gemeten. En in de praktijk kunnen ze niet zo heel veel met die informatie doen die ze verzamelen.
Daarom mijn vraag: waarom is het mooi om die dingen smart te maken? Of wat bedoel je met smart maken, want de meeste worden al gemeten?
[..]
Mag men tegenwoordig niet meer kritisch zijn over een onderwerp? Ik ben absoluut geen troll, maar zonder concrete voorbeelden is dit hele topic gewoon luchtfietserij. En zelfs na vijf keer vragen, kan je mij niet één concreet voorbeeld geven hoe bijvoorbeeld het ophalen van afval beter zou worden door het "smart" te maken.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik ben wel klaar met jou, jammer dat je een potentieel leuk topic probeert te verneuken. 👎
Dat is inderdaad een mooi voorbeeld. In Utrecht heb je ook een weg waar de (advies)snelheid wordt aangepast aan de hoeveelheid verkeer. Als je dan je snelheid daarop aanpast, dan rijd je precies in de groene golf mee van verkeerslicht naar verkeerslicht, en hoef je veel minder/niet te remmen.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:29 schreef FlippingCoin het volgende:
Bij ons in de gemeente detecteren ze ook wanneer het regent, bij regen geven ze fietsers sneller groen licht.
quote:Innovatie romantiek
Een bekende technologie-pessimist en technologie-structuralist is Evgeny Mozorov. In zijn boek neemt hij stelling tegen 'innovation talk'. Dat betekent dat innovatie in zichzelf altijd goed is, ongeacht de maatschappelijke gevolgen. Hij waarschuwt hiertegen. 'Technologie is niet de vijand. Het romantische idee dat het alles kan oplossen wel.'
Ik geloof niet dat het bewust is...quote:Op woensdag 5 november 2025 09:09 schreef RM-rf het volgende:
Laat de doorsnee consument daar eerder dol op zijn en bewust aanstreven naar allerhande toepassingen die hun eigen leven meetbaarder maakt:
Dank voor je info!quote:Hun mobiele telefoon, een smartwatch, Home assistants/ Domotica, Smart TV/streaming...
Zelfs de hele complot scene lijkt sterk te hangen aan platformen en communities als Youtube en twitter waarop hun acties heel goed meetbaar zijn en de algoritmes netjes een confirmation bubble om hen heen kunnen scheppen:
Er is zelfs daarom heen een hele complot-theorie ontstaan (de 'Dead Internet'-theorie die claimt dat het internet door alle bots en KI verworden is tot een kunstmatige werkelijkheid enkel opgehouden om mensen te isoleren en weg te houden van informatie die hen werkelijk de realiteit zou laten zien wel typisch dat sommige gelovers daarvan dan zelf weer volop posten op internet-fora en sociale media of youtube filmpjes kijken waar hen dat bestaan van een irrele kunstmatige werkelijkheid wordt voorgesteld en die hen daarin doen geloven )
Bekijk deze YouTube-video
Ik had ook verkeer tellen als studenten uitzendbureau baantje. Met een soort fancy klik automaatje. Was nog best goed opletten en je moest ook verschil maken tussen vrachtwagen, bussen en andere auto's. En welke richting ze opgingen en het was bij een stoplicht met meerdere richtingen dus iets van 3 opties de ene kant op en 2 de andere kant op. Ik nu 20 jaar later nog steeds wel iemand met een hesje van de bureau langs de weg staan tellen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hebben ze idd niet. Verkeersstromen worden meestal met sensoren op de grond tijdelijk gemeten, maar je hebt vrij weinig aan die informatie anders dan meten hoe het zich ontwikkelt over tijd en of er ergens problemen zijn.
Dat weten ze heus wel... maar het interesseert ze gewoon niet.quote:Op woensdag 5 november 2025 11:32 schreef Chandler het volgende:
Ik geloof niet dat het bewust is...
Als al deze mensen echt zouden weten wat er met hun data gebeurd....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |