abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219169664
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:34 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Wat is er in godsnaam niet te begrijpen aan dat nieuwe stembiljet? Desnoods eerste keer gepaard met een flinke mediacampagne waarin het even duidelijk wordt uitgelegd. Zou zoveel papier besparen..
Ik denk dat je sommige stemmers echt overschat. Wij hadden ook 6 ongeldige stemmen van mensen die het niet begrijpen. “Alleen de partijnaam omcirkelen zal wel genoeg zijn”.
pi_219170622
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:55 schreef Caland het volgende:
Ik begrijp dat de stembureaus volgend jaar tijdens het tellen overspoeld gaan worden door PVV kiezers om de boel te controleren.

We zetten de koffie alvast klaar :)
Mijn ervaring is dat er aan het eind van de avond altijd wel koffie over is van het koffie- en theepakket dat we krijgen. Dus er is koffie genoeg voor de waarnemers van de PVV.
pi_219170669
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:08 schreef Dagoduck het volgende:
Yep, hadden wij ook. Dat was na een oproep van Geenstijl om het tellen te gaan controleren.
Ik wist niet dat GeenStijl nog steeds oproepen deed om het tellen van de stemmen te controleren. Nu houd ik dat weblog ook niet echt bij, ik lees het slechts sporadisch. Ik weet nog wel dat ze bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2014 mensen opriepen om na sluiting van de stemming naar stembureaus te gaan en de uitslag van dat stembureau te rapporteren. GeenStijl wilde daarmee op de verkiezingsavond al een uitslag publiceren, uit protest tegen het embargo tot het moment dat er nergens in de Europese Unie meer gestemd werd.
pi_219170686
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 14:43 schreef 215 het volgende:
Ik denk wel dat het stemmen op een kandidaat dan een optie moet zijn. Met andere woorden dat als iemand alleen een partij invult dat de stem evengoed geldig is en de kandidaatstem dan als voor de lijsttrekker geteld wordt. Het lijkt me dat je dan niet heel veel ongeldige stemmen krijgt.
Met het nieuwe stembiljet is het nu al zo dat als je wel een partij maar geen kandidaat kiest, de stem wel geldig is en voor de lijsttrekker telt.
  zaterdag 1 november 2025 @ 20:09:39 #30
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219171088
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 november 2025 16:35 schreef DJKoster het volgende:
Wij zaten dit keer op 6 van de 1637 stemmen, best veel.
1 die alle bolletjes van de PVV had ingekleurd, 2-3 die op twee personen van de VVD hadden gestemd (en ook geen kruisje ofzo door 1 van de bolletjes), 1 die PVV en FvD had gestemd en nog een blanco met een tekst erover gekalkt.

Merendeel dus wel bewuste acties lijkt het. Tsja, beetje zonde van je stem en nobody cares.
Wij hadden ook een die alle bolletjes van pvv had gekleurd. We hebben ook een vermoeden wie, stond keilang in t hokje.
  zaterdag 1 november 2025 @ 20:24:45 #31
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219171262
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 19:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik wist niet dat GeenStijl nog steeds oproepen deed om het tellen van de stemmen te controleren. Nu houd ik dat weblog ook niet echt bij, ik lees het slechts sporadisch. Ik weet nog wel dat ze bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2014 mensen opriepen om na sluiting van de stemming naar stembureaus te gaan en de uitslag van dat stembureau te rapporteren. GeenStijl wilde daarmee op de verkiezingsavond al een uitslag publiceren, uit protest tegen het embargo tot het moment dat er nergens in de Europese Unie meer gestemd werd.
Ik bedoelde ook coronatijd waar Caland het over had.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 november 2025 @ 20:44:51 #32
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_219171660
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 12:34 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik heb het één keer meegemaakt met het tellen tijdens de carona dat er iemand kan kijken.

Die heeft toen 20 minuten volledig mensenschuw een beetje om zich heen staan staren en vertrok weer.
Ik had woensdagavond 2 kijkers
Vorige keer ook 2.

Ik leg ze van te voren even uit hoe en wat

Dit keer vertrok eentje van de 2 nadat alle oneven waren geteld. De andere bleef tot het einde
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_219172402
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:51 schreef Cirilico het volgende:
Ik merkte trouwens gisteren tijdens het tellen hoe zwaar de nieuwe stembiljetten zijn en hoeveel ruimte ze in beslag nemen. Ik hoop dat ze voor maart teruggaan naar de dunnere stembiljetten.

En in onze stembus lag een paspoort + autosleutels. Stond ook netjes vermeld in het proces-verbaal van de avond ervoor.
Heel vaak commentaar dat de stembiljetten te groot zijn en onhandig om weer op te vouwen. Bij het tellen heb ik mij zelfs twee keer een beetje gesneden aan het papier, toch een beetje onhandig met volledig omslaan denk ik... Volgens mijn waren wij iets voor 24 uur klaar. De middagploeg had ongeveer 50 Stemmen meer...ik had eigenlijk verwacht dat er een groter verschil zou zijn in drukte. En er kwamen relatief veel mensen met hond, ik vraag mij af of dat eigenlijk mag.
Bij ons klopte het aantal stembiljetten met de passen, maar de volgende dag bij het tellen hadden wij gewoon bij een ander stembureau een lijst met 7 verschil....ik snap nog steeds niet hoe dat kan, was de avond vooraf 2 keer geteld....nu ja, waarschijnlijk waren stemmen op een ander stapel van dezelfde lijst terecht gekomen of de formulieren op de verkeerde stapel. Denk niet dat 2 mensen zich om 7 kunnen vertellen... Uiteindelijk was er nog een verschil van 1 stem voor dat stembureau....het is toch goed opletten dat niemand een stembiljet ongemerkt meeneemt of bij grote locaties met meerdere stembureaus in de verkeerde stembus gooit.
pi_219173288
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 21:37 schreef Zana het volgende:

[..]
Heel vaak commentaar dat de stembiljetten te groot zijn en onhandig om weer op te vouwen. Bij het tellen heb ik mij zelfs twee keer een beetje gesneden aan het papier, toch een beetje onhandig met volledig omslaan denk ik... Volgens mijn waren wij iets voor 24 uur klaar. De middagploeg had ongeveer 50 Stemmen meer...ik had eigenlijk verwacht dat er een groter verschil zou zijn in drukte. En er kwamen relatief veel mensen met hond, ik vraag mij af of dat eigenlijk mag.
Bij ons klopte het aantal stembiljetten met de passen, maar de volgende dag bij het tellen hadden wij gewoon bij een ander stembureau een lijst met 7 verschil....ik snap nog steeds niet hoe dat kan, was de avond vooraf 2 keer geteld....nu ja, waarschijnlijk waren stemmen op een ander stapel van dezelfde lijst terecht gekomen of de formulieren op de verkeerde stapel. Denk niet dat 2 mensen zich om 7 kunnen vertellen... Uiteindelijk was er nog een verschil van 1 stem voor dat stembureau....het is toch goed opletten dat niemand een stembiljet ongemerkt meeneemt of bij grote locaties met meerdere stembureaus in de verkeerde stembus gooit.
Een hond mag gewoon mee tenzij hij actief stemadvies aan anderen gaat opdringen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 november 2025 @ 23:14:16 #35
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_219173298
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:12 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Een hond mag gewoon mee tenzij hij actief stemadvies aan anderen gaat opdringen.
Voor PvdD? :D
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_219173363
We hebben het nu meer dan eens gehad over dat nieuwe stembiljet waarmee in een aantal gemeenten een experiment mee gehouden is. Ik vraag me af of dat nieuwe model stembiljet ook is voorzien van een echtheidskenmerk, of iets anders dat het bijna onmogelijk maakt om te vermenigvuldigen? Als dat niet zo is, dan is stemfraude met dat nieuwe biljet niet zo moeilijk.
pi_219173404
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
We hebben het nu meer dan eens gehad over dat nieuwe stembiljet waarmee in een aantal gemeenten een experiment mee gehouden is. Ik vraag me af of dat nieuwe model stembiljet ook is voorzien van een echtheidskenmerk, of iets anders dat het bijna onmogelijk maakt om te vermenigvuldigen? Als dat niet zo is, dan is stemfraude met dat nieuwe biljet niet zo moeilijk.
Hoe zou je, zelfs zonder echtheidskenmerk, fraude willen plegen?
pi_219173480
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:32 schreef DJKoster het volgende:
Hoe zou je, zelfs zonder echtheidskenmerk, fraude willen plegen?
Dat is niet zo moeilijk. Dat nieuwe model stembiljet is op A3 formaat. Voor dat formaat bestaan gewoon standaard kopieerapparaten. Sommige mensen hebben er een thuis, en de meeste kantoren hebben er wel een.

Als dat nieuwe model stembiljet dus geen echtheidskenmerken heeft zoals een watermerk, dan kun je 's morgens in de vroegte naar het stembureau, en in plaats van dat je daar het stembiljet invult en in de stembus deponeert, neem je het mee naar kantoor of huis, kopieer je het honderd keer, vul je op ieder stembiljet de partij en kandidaat van je keuze in en maak je vervolgens een rondgang langs alle stembureaus in de stad en deponeer je op ieder stembureau één stembiljet in de stembus. Bij het tellen komen ze er dan wel achter dat er één stembiljet meer in de stembus gegooid is dan dat er stempassen, volmachten en kiezerspassen zijn ingenomen, maar dat valt binnen de aanvaardbare marge dus wordt daar verder geen aandacht aan geschonken.

Om dit te voorkomen zou het stembiljet dus voorzien moeten worden van een echtheidskenmerk zoals een watermerk, of het zou een ongebruikelijk formaat moeten hebben.
pi_219173628
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Om dit te voorkomen zou het stembiljet dus voorzien moeten worden van een echtheidskenmerk zoals een watermerk, of het zou een ongebruikelijk formaat moeten hebben.
Nou, de gemiddelde drukpers kan veel meer dan een kopieerapparaat. Dus ja, je zal iets van echtheidskenmerken moeten hebben zoals er nu ook al ingewikkelde patronen op de achterkant zijn geprint. Dus nog iets meer extra kenmerken is gewoon prima te doen en lastig binnen een dag te kraken. Zeker als je uiteraard die kenmerken niet voor de verkiezingsdag bekend maakt dan is de controle prima te doen.

Ook bij de huidige formulieren kan elke drukker van reclameblaadjes zonder al te veel moeite de formulieren namaken trouwens.

Niet voor niets moeten stemburoleden permanent dus bus in het oog houden zodat niet iemand er tientallen formulieren in kan proppen. Al zou je kunnen regelen dat je tien extra formulieren per stembus er in kan friemelen dan valt dat onmiddellijk op tijdens het tellen. Bedenk ook dat al zou je in elke van de 9000 stembussen tien formulieren kunnen toevoegen heb je nog steeds maar (ruim) één zetel hebt kunnen sjoemelen terwijl het overduidelijk is dat het is gebeurt. Nee, daar zou ik niet zo bang voor zijn.

Ook dat gelul van Wilders dat stembussen van de ene gemeente naar de andere zouden zijn verplaatst is natuurlijk flauwekul. Dat zou heel erg opvallen omdat de ene stemburo opeens veel meer stemmen heeft dan de andere. Kennelijk heeft die man nog nooit verdiept in de stemprocedure. Maar zo tussen neus en lippen door beschuldigd ie wel tientallenduizenden vrijwilligers van fraude. Zo, dat is er even uit.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219173893
Wat 215 zegt en aanvullend:
- Het moet je ook maar lukken om überhaupt weg te lopen met je stembiljet.
- Plus dat het na een paar stembureaus wel overal bekend is dat iemand stiekem een stembiljet in de bus wil doen.
- Stel dat je 5 minuten bezig bent per stembureau (reistijd en naar binnen/buiten lopen) dan ben je voor 100 extra stemmen ruim 8 uur bezig.
- Als we het voorbeeld van 215 nemen van 9000 bussen en 10 stemmen en ervan uitgaan dat 1 persoon maar 1 stembiljet per bus kan sjoemelen, dan zou je 90.000/100/8 = 113 mensen nodig hebben. Zoveel mensen kun je niet stil houden.
pi_219174005
quote:
2s.gif Op zondag 2 november 2025 01:14 schreef DJKoster het volgende:
Wat 215 zegt en aanvullend:
- Het moet je ook maar lukken om überhaupt weg te lopen met je stembiljet.
- Plus dat het na een paar stembureaus wel overal bekend is dat iemand stiekem een stembiljet in de bus wil doen.
- Stel dat je 5 minuten bezig bent per stembureau (reistijd en naar binnen/buiten lopen) dan ben je voor 100 extra stemmen ruim 8 uur bezig.
- Als we het voorbeeld van 215 nemen van 9000 bussen en 10 stemmen en ervan uitgaan dat 1 persoon maar 1 stembiljet per bus kan sjoemelen, dan zou je 90.000/100/8 = 113 mensen nodig hebben. Zoveel mensen kun je niet stil houden.
Dit.

Hoewel het op drukkere stembureaus wel kan gebeuren dat iemand zijn/haar stembiljet niet in de container doet, maar in de tas en naar huis loopt. Ik heb vorige keer het vermoeden gehad dat dit was gebeurd. Ik kon 1 stemverschil gewoon niet verklaren. Stempassen dubbel geteld, we waren echt 1 stembiljet kwijt. Terwijl alles in 1 relatief kleine telruimte bleef.
Doei
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 november 2025 @ 12:58:43 #42
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_219183603
Beetje een onwaarschijnlijk scenario, want stel je hebt dus gestemd (maar stembiljet meegenomen),

Hoe wil je in vredesnaam bij de andere stembussen komen met je valse stembiljet? Je komt niet uit het hokje. Je komt het lokaal binnen, loopt de tafel met stembureau leden voorbij en deponeert het in de bus? Dat kan alleen als het een vol, druk, chaotisch stembureau is, en zelfs dan nog zeer onwaarschijnlijk. De taak van een van de stembureauleden is om de stembus en stemhokjes in de gaten te houden.
  maandag 3 november 2025 @ 13:06:18 #43
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219183672
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Beetje een onwaarschijnlijk scenario, want stel je hebt dus gestemd (maar stembiljet meegenomen),

Hoe wil je in vredesnaam bij de andere stembussen komen met je valse stembiljet? Je komt niet uit het hokje. Je komt het lokaal binnen, loopt de tafel met stembureau leden voorbij en deponeert het in de bus? Dat kan alleen als het een vol, druk, chaotisch stembureau is, en zelfs dan nog zeer onwaarschijnlijk. De taak van een van de stembureauleden is om de stembus en stemhokjes in de gaten te houden.
En je dient ook altijd eerst je stem/kiezerspas af te geven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219187789
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Dat is op te lossen door een partner het biljet te laten stelen en dan zelf wel te gaan stemmen met al die biljetten.
Wel alvast thuis invullen natuurlijk anders sta je te lang in het hokje. Maar inderdaad moet het al heel raar gaan wil de vrijwilliger bij de stembus niet doorhebben dat je er tien of meer biljetten in wilt proppen.

Misschien kan je die vrijwilliger ook in het complot betrekken. Dan hoeft het hele complot nog maar 18001 man/vrouw te omvatten. Een voor het jatten van het stembiljet en negen duizend mensen om met de biljetten te stemmen en 9000 mensen die vrijwilliger zijn geworden, perse bij de stembus willen staan en dan even de andere kant op kijken.

Tja, complotten zijn altijd veel mensen bij betrokken en toch valt het nooit op en klapt niemand uit de school (sic).
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219457808
"We werken deze verkiezing met een pilot ‘vervroegd aanmelden’. Aangezien jij de meest recente verkiezingen hebt meegedaan, altijd bent komen opdagen en je training altijd hebt gemaakt, ben je geselecteerd voor de pilot-groep. Dit betekent dat je de mogelijkheid krijgt je een week eerder aan te melden."

^O^

En de centrale telling is terug naar waar het ooit als pilot begon. Van World Forum naar Fokker Terminal.
Hotapnyc
pi_219457841
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2025 15:33 schreef Cirilico het volgende:
"We werken deze verkiezing met een pilot ‘vervroegd aanmelden’. Aangezien jij de meest recente verkiezingen hebt meegedaan, altijd bent komen opdagen en je training altijd hebt gemaakt, ben je geselecteerd voor de pilot-groep. Dit betekent dat je de mogelijkheid krijgt je een week eerder aan te melden."

^O^

En de centrale telling is terug naar waar het ooit als pilot begon. Van World Forum naar Fokker Terminal.
Gefeliciteerd dat je bij de pilot-groep zit.

Ik doe ook al jaren mee, ben altijd op komen dagen en heb altijd de trainingen gemaakt. Helaas zit ik niet bi de pilot-groep.
pi_219457911
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Je kan maar één keer stemmen met je stempas (met maximaal twee volmachten).
De stembus wordt gemonitord.
De stemhokjes worden in de gaten gehouden.
Na opvallende afwijkingen volgt er onderzoek.
Hotapnyc
pi_219457925
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 15:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Gefeliciteerd dat je bij de pilot-groep zit.

Ik doe ook al jaren mee, ben altijd op komen dagen en heb altijd de trainingen gemaakt. Helaas zit ik niet bi de pilot-groep.
Bedankt, zeker tevreden ermee. Ik doe het nu al 15 jaar denk ik. Alle verkiezingsdagen én alle teldagen.
Hotapnyc
  woensdag 10 december 2025 @ 15:59:06 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_219457977
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 15:46 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Je kan maar één keer stemmen met je stempas (met maximaal twee volmachten).
De stembus wordt gemonitord.
De stemhokjes worden in de gaten gehouden.
Na opvallende afwijkingen volgt er onderzoek.
Dit soort afwijkingen zie je nog wel eens bij twee stembureaus in hetzelfde stemlokaal. Dan zijn er kiezers die het voor elkaar krijgen om hun stembiljet in de bus van het andere stembureau te deponeren. Maar in dat geval is het makkelijk verklaard.
pi_219458307
Ik doe komende verkiezingen ook niet mee. Ik zag de mail pas twee uur na versturen, en toen was ik blijkbaar al te laat. Of nouja, ik kon me opgeven voor de reservelijst maar daar had ik geen zin in, ik ga niet mijn planning ervoor vrijhouden terwijl ik niet wordt opgeroepen, of naar de andere kant van de stad zou moeten. Blijkbaar vrijwilligers genoeg iig hier :D al heb ik het idee dat 70% van de stembureau’s door ambtenaren wordt bemand.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')