Vooral ervaringsniveau.quote:Op zaterdag 1 november 2025 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je zit op een totaal ander denkniveau als ik.
Bedoel het niet verkeerd. Je denkt zoals het nu is.quote:
Ontwikkelafdelingen prima maar die server kan prima op een grote afstand zitten. De innovatie zit hem vooral in de software. Vooral de stroomverslindende AI-datacenters wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de energiebron hebben. Reken maar eens uit hoeveel windmolens en buffercapaciteit je daarvoor nodig hebt.quote:Op zaterdag 1 november 2025 20:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bedoel het niet verkeerd. Je denkt zoals het nu is.
Niet zoals wat er mogelijk is als er echt miljarden ingepompt worden.
Een hele nieuwe stad, goed verbonden met Groningen en Amsterdam/Schiphol. Enorme subsidies en investeringen in tech. Mensen aantrekken voor hele dikke lonen, desnoods met tijdelijke greencards uit buitenland.
Grote techsector opzetten in het noorden van NL.
Het punt is m.i. juist dat je alles in eigen hand houdt en een Europese concurrent gelijkwaardig aan Google en Microsoft wordt.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ontwikkelafdelingen prima maar die server kan prima op een grote afstand zitten. De innovatie zit hem vooral in de software. Vooral de stroomverslindende AI-datacenters wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de energiebron hebben. Reken maar eens uit hoeveel windmolens en buffercapaciteit je daarvoor nodig hebt.
Zweden is ook Europa. Plek zat en goedkope elektriciteit uit waterkracht.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het punt is m.i. juist dat je alles in eigen hand houdt en een Europese concurrent gelijkwaardig aan Google en Microsoft wordt
Ja laten we Nl opheffen dan maar?quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zweden is ook Europa. Plek zat en goedkope elektriciteit uit waterkracht.
De ontwikkelafdelingen houd je hier natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja laten we Nl opheffen dan maar?
Dat bedoel ik met klein denken.
Zo werkt het mijn inziens niet.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De ontwikkelafdelingen houd je hier natuurlijk.
Begin eerst maar eens aan je stroomvoorziening te rekenen. Je hebt kerncentrales nodig voor dit avontuur.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo werkt het mijn inziens niet.
Je moet alles in eigen hand houden en vies en hard groeien zodat je retesnel de allerbeste bent.
Dat zeg ik. Broodnodig.quote:Op zaterdag 1 november 2025 21:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Begin eerst maar eens aan je stroomvoorziening te rekenen. Je hebt kerncentrales nodig voor dit avontuur.
Ja, kunnen we weer wat nieuwe datacenters van stroom voorzien. Over 20 jaar.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:34 schreef HowardRoark het volgende:
Prima, windmolenparken zijn ook een verschrikking. Liever inzetten op alternatieven zoals kernenergie.
Hoeveel gaat het alternatief van afhankelijkheid van vijandige staten kosten? We zien daar nu al vijf jaar de gevolgen van. Die kortzichtige naïviteit kost ons miljarden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoeveel gaat dat opvangen vs kosten?
Hoeveel gaat het alternatief van afhankelijkheid van vijandige staten kosten? We zien daar nu al vijf jaar de gevolgen van. Die kortzichtige naïviteit kost ons miljarden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 11:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoeveel gaat dat opvangen vs kosten?
het zijn bestaande technieken ipv hopen op een snelle ontwikkeling van kernenergie technieken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 16:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is namelijk gewoon dom roepen met een beroep op iets magisch.
Zolang wij handelsverdragen afsluiten zonder aan onze belangen te denken dan gaat het heel veel geld en banen kosten. Bedrijven zoeken de goedkoopste landen op en dat zijn de landen met kolencentrales.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hoeveel gaat het alternatief van afhankelijkheid van vijandige staten kosten?
Perspectief.quote:Op zaterdag 1 november 2025 10:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daarom stel ik ook exact die transport capaciteit voor. Dat kun je dan koppelen aan stabiliserende accucapaciteit welke steeds goedkoper wordt. Overigens is die ook al verplicht bij grote zonne-energieprojecten.
We moeten iets als we onafhankelijk van allerlei apenlanden willen worden. Kernfusie is te ver weg.
Ik kwam een interessant argument tegen in het voordeel van kleine kernreactors: als je ze passief kunt koelen zelfs nadat hun kern is gesmolten, kun je alle andere veiligheidsmechanismes weglaten. Af laten koelen en terug naar de fabriek brengen, waar ze hem dan kunnen recyclen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, kunnen we weer wat nieuwe datacenters van stroom voorzien. Over 20 jaar.
https://www.nu.nl/321282/(...)bij-nieuwleusen.htmlquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben er zo'n 4.000 op land en zee.
Hoe vaak per jaar hoor je wat over een omgevallen of in brand gevallen exemplaar in Nederland?
Welk percentage is dat dan vervolgens?
Een afgebroken rotorblad van 100 meter lang dat met een snelheid van meer dan 50 km/u wordt weggeslingerd kan ook behoorlijk veel schade aanrichten. En dat schijnt het meestvoorkomende defect te zijn. Het is dan maar hoe klein je dat risico wilt maken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 22:35 schreef vosss het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/321282/(...)bij-nieuwleusen.html
Toen we in Denemarken bezig waren met het in de grond slaan van monopiles legde een ander schip er een slang omheen die luchtbelletjes blies om het geluid te dempen. En inderdaad omdat er niet gevist mag worden is het een habitat voor zeeleven. Geldt ook voor aardgasplatforms. Omdat de leidingen warm zijn ontstaat er zeeleven en een mijl rondom mag er ook geen schip komen, alleen voor bevoorrading.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Windmolenparken op zee lijken me eigenlijk juist goed voor de vissen. Natuurlijk, als je dingen aan het bouwen bent zal je wel wat vis afschrikken, maar als ze eenmaal gebouwd zijn heb je een soort kunstmatige riffen. En natuurlijk is het sowieso goed als er geen visserij in de buurt kan komen.
Oh wat goed. Dat wist ik niet eensquote:Op woensdag 5 november 2025 12:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toen we in Denemarken bezig waren met het in de grond slaan van monopiles legde een ander schip er een slang omheen die luchtbelletjes blies om het geluid te dempen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |