abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:11:06 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_219155098
Geen enkel bedrijf wil windmolenpark Noordzee bouwen.

quote:
Voor de bouw en exploitatie van een windmolenpark in de Noordzee heeft geen enkel bedrijf zich aangemeld. Dat schrijft demissionair minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei in een Kamerbrief over de inmiddels gesloten aanbesteding.

Ze wijst erop dat de markt voor windenergie op zee afgelopen tijd sterk is veranderd. Sinds 2018 werd geen subsidie vanuit de overheid meer toegekend aan bedrijven, volgens Hermans is dat wel weer nodig. Dat komt doordat de kosten voor de bouw van windmolenparken sterk zijn gestegen terwijl de industrie langzamer verduurzaamt dan verwacht. Investeerders durven daardoor het risico niet te nemen.

Eerder dit jaar heeft Hermans een wijziging van het beleid voor windenergie op zee aangekondigd. Subsidies zijn vanaf volgend jaar weer mogelijk voor windenergie op zee. Ook verlengde ze een regeling die de elektriciteitsrekening van grote verbruikers drukt.

Vertraging
Het was de bedoeling dat windpark Nederwiek I-A in 2030 stroom zou leveren. De hoeveelheid stroom die het park moet genereren staat gelijk aan het verbruik van een miljoen huishoudens. Het komt zo'n honderd kilometer van de kust af te liggen, ter hoogte van Texel.

Doordat nu een nieuwe aanbesteding nodig is, is de oplevering vertraagd. Het ministerie houdt er rekening mee dat hoogspanningsnetbeheerder Tennet hierdoor extra kosten moet maken.

Hermans benadrukt in haar brief dat windenergie op zee "ondanks deze tegenvaller" noodzakelijk blijft voor Nederland. Nederland moet energieonafhankelijker worden en voldoende groene energie hebben voor verduurzaming, schrijft de demissionair minister.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:15:02 #2
65846 Bocaj
47th President.
pi_219155121
Ik weet het niet hoor. Ik lees wel vaker dat dit dingen om mieteren of in de fik vliegen. 8)7
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:16:56 #3
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219155130
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:15 schreef Bocaj het volgende:
Ik weet het niet hoor. Ik lees wel vaker dat dit dingen om mieteren of in de fik vliegen. 8)7
Ook die windmolenparken op zee?
Verder lees ik in je bericht dat het windmolenpark wat op de planning staat aan wel 1 miljoen huishoudens stroom kan leveren. Dat is veel.
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:19:18 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219155140
quote:
Dat zegt Jensen zeker?

Dezelfde mensen die het milieu nooit belangrijk vinden, maar als een windmolen een paar vogels ‘vermoordt’ ze het ineens vreselijk vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwansen op 31-10-2025 09:44:47 ]
pi_219155159
Ik vind windmolenparken op zee fauna-onvriendelijk (voor vis en vogel). Maar ja, je moet wat over hebben voor de natuur.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219155176
met rob jetten aan het roer komen er minstens 200 nieuwe
Beebiel
pi_219155196
quote:
We hebben er zo'n 4.000 op land en zee.
Hoe vaak per jaar hoor je wat over een omgevallen of in brand gevallen exemplaar in Nederland?
Welk percentage is dat dan vervolgens?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:00:28 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_219155407
Google maar. (Windmolen in brand)
Genoeg die in de fik vliegen of omwaaien.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:02:23 #9
438527 MissButterflyy
pi_219155422
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:00 schreef Bocaj het volgende:
Ja, dan krijg je berichten van windmolens over de hele wereld. Het is juist nieuws als dat eens gebeurd.
pi_219155428
quote:
Geen enkel bedrijf wil windmolenpark Noordzee bouwen.
Godverdomme!!! Hoe moeten we nu de opwarming van de aarde 0,00000038 graden teniet gaan doen??

Flikker toch op met die miljarden kostende klimaatwaanzin. :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219155430
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:00 schreef Bocaj het volgende:
DOE JE EIGEH ONDERZOEK1!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219155464
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:24 schreef Montagui het volgende:
Ik vind windmolenparken op zee fauna-onvriendelijk (voor vis en vogel). Maar ja, je moet wat over hebben voor de natuur.
Windmolenparken op zee lijken me eigenlijk juist goed voor de vissen. Natuurlijk, als je dingen aan het bouwen bent zal je wel wat vis afschrikken, maar als ze eenmaal gebouwd zijn heb je een soort kunstmatige riffen. En natuurlijk is het sowieso goed als er geen visserij in de buurt kan komen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219155482
Minder minder minder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:09:03 #14
438527 MissButterflyy
pi_219155488
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:02 schreef vosss het volgende:

[..]
Godverdomme!!! Hoe moeten we nu de opwarming van de aarde 0,00000038 graden teniet gaan doen??

Flikker toch op met die miljarden kostende klimaatwaanzin. :')
1 miljoen huishoudens die stroom krijgen…
Geen slecht idee toch, met de overbelasting op het elektriciteitsnet.
pi_219155541
quote:
Het ministerie houdt er rekening mee dat hoogspanningsnetbeheerder Tennet hierdoor extra kosten moet maken.
Wedden dat die rekening gewoon bij de burger neergelegd wordt?

En die nieuwe aanbesteding zal met de nodige subsidie vanuit de overheid vast wel goed komen.

Waarna mevrouw Hermans heel toevallig vertrekt naar een bestuursfunctie bij de winnaar van die nieuwe aanbestedingsronde.

Hou toch op.

:r
vosss is de naam,
pi_219155594
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Op zich zijn dat 2 losse problemen.

Je hebt productie van stroom en op dat vlak is er geen tekort, dat kan je ook zien aan de stroomprijs bij een dynamisch contract. Alleen tijdens de stroompieken zijn er tekorten en dan moeten er enkele gascentrales bijspringen of stroom uit het buitenland ingekocht worden. We willen wel toe naar minder CO2 per opgewekte kWh stroom en dan zijn windmolens een optie.

De overbelasting van het stroomnet is een meer een probleem van de infrastructuur, ofwel kabels. Vergelijk het met "er zijn meer dan genoeg auto's voor iedereen maar de wegen zijn op sommige plekken te smal".
pi_219155645
quote:
13s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:13 schreef vosss het volgende:

[..]
Wedden dat die rekening gewoon bij de burger neergelegd wordt?

En die nieuwe aanbesteding zal met de nodige subsidie vanuit de overheid vast wel goed komen.

Waarna mevrouw Hermans heel toevallig vertrekt naar een bestuursfunctie bij de winnaar van die nieuwe aanbestedingsronde.

Hou toch op.

:r
ODE, betalen we al jaren. Zit nu bij de energiebelasting in maar het is er nog wel.
pi_219155665
quote:

[..]
Als er bij zo'n aanbestedingsronde geen investeerders gevonden worden dan kan dat 2 dingen betekenen:

1. Het is wel een slecht idee.
2. Er is al lang en breed handjeklap gedaan en toegezegd dat als nu niemand hapt er vele miljoenen aan subsidiegelden ingepompt zullen gaan worden bij de volgende ronde. Die dan uiteraard verdeeld worden over de investeerders middels allerhande belastingvoordeeltruukjes.

En met die staatsdebiel van een Jetten aan het roer gaat het er NIET beter op worden vrees ik.

En Hermans haar volgende functie gaat ergens zijn bij ern club die iets met die windparken doet. Mark my words.
vosss is de naam,
pi_219155684
quote:

[..]
Bouw kerncentrales ipv deze vogelhakselende horizonvervuilers die op land nog meer problemen brengen. Geluids- en visuele overlast.

Die kutdingen zijn de oplossing niet.
1947-2016
pi_219155702
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Bouw kerncentrales ipv deze vogelhakselende horizonvervuilers die op land nog meer problemen brengen. Geluids- en visuele overlast.

Die kutdingen zijn de oplossing niet.
Geen enkel bedrijf wil een kerncentrale bouwen zonder garanties van de overheid, dus dat ligt wat ingewikkeld.

Er staan er nu 2 op de planning van ieder zo'n 1.650MWe maar voordat die draaien zijn we ook wel 15-20 jaar verder.
pi_219155716
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen enkel bedrijf wil een kerncentrale bouwen zonder garanties van de overheid, dus dat ligt wat ingewikkeld.

Er staan er nu 2 op de planning van ieder zo'n 1.650MWe maar voordat die draaien zijn we ook wel 15-20 jaar verder.
Overheid heeft zelf een entiteit opgericht dat te gaan doen.
Dat is sowieso een goede oplossing. Want in de eerste plaats alle nuts privatiseren heeft ons weinig goeds gebracht.
1947-2016
pi_219155732
quote:
3s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:19 schreef vosss het volgende:

[..]
Als er bij zo'n aanbestedingsronde geen investeerders gevonden worden dan kan dat 2 dingen betekenen:

1. Het is wel een slecht idee.
2. Er is al lang en breed handjeklap gedaan en toegezegd dat als nu niemand hapt er vele miljoenen aan subsidiegelden ingepompt zullen gaan worden bij de volgende ronde. Die dan uiteraard verdeeld worden over de investeerders middels allerhande belastingvoordeeltruukjes.

En met die staatsdebiel van een Jetten aan het roer gaat het er NIET beter op worden vrees ik.

En Hermans haar volgende functie gaat ergens zijn bij ern club die iets met die windparken doet. Mark my words.
Wel vreemd om te zien dat je ook tegen dit windmolenpark bent, gezien je in het verleden jezelf zo druk maakte om de energieprijzen en energiezekerheid.
pi_219155754
En waarom moet dat park 100km uit de kust van Texel liggen?

Staan er torens op dat kuteiland die 780 meter hoog zijn of wat is deze?

Bouw dan op de helft. Scheelt allicht ook weer flink wat geld.
vosss is de naam,
pi_219155763
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Wel vreemd om te zien dat je ook tegen dit windmolenpark bent, gezien je in het verleden jezelf zo druk maakte om de energieprijzen en energiezekerheid.
Ik maak mij geen zorgen om de energiezekerheid. De prijzen zijn schandalig, dat klopt. Ook daar maak ik mij verder geen zorgen over, want ik kan dat prima betalen.
vosss is de naam,
pi_219155773
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:29 schreef vosss het volgende:
En waarom moet dat park 100km uit de kust van Texel liggen?

[ afbeelding ]

Staan er torens op dat kuteiland die 780 meter hoog zijn of wat is deze?

Bouw dan op de helft. Scheelt allicht ook weer flink wat geld.
Heeft ongetwijfeld te maken met andere parken en vaarroutes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')