SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
NOSquote:Een week na de aankondiging van nieuwe sancties tegen Lukoil verkoopt het Russische oliebedrijf al zijn buitenlandse bezittingen. De koper is de Zwitserse oliehandelaar Gunvor. Lukoil is ook actief in Nederland.
Het gaat om duizenden pompstations en opslagterminals op meerdere continenten. Ook bezit Lukoil de rechten op grote olie- en gasreserves in bijvoorbeeld Irak en Oezbekistan, en grote raffinaderijen in bijvoorbeeld Bulgarije en Roemenië.
Koper Gunvor heeft ook een Nederlands tintje. De olie- en gashandelaar zit al jaren op papier op de Amsterdamse Zuidas. In werkelijkheid is de eigenaar van het bedrijf een Zweed die het bedrijf rond de eeuwwisseling opzette met een vertrouweling van Poetin. Die Gennadi Timchenko verkocht zijn deel van het bedrijf in 2014 na sancties tegen hem.
quote:China sent more than 3 million engines for UAVs to Russia in 2024, — WSJ.
This is stated in reports for the US State Department and European governments. The supplier is Shenzhen Kiosk Electronic, the recipient is Moscow-based Rustakt LLC, which makes FPV drones.
Oorlog vanaf de computer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:14 schreef ExTec het volgende:
Ok mensen, zijn de controllers opgeladen?
[ x ]
Precies. Daarom vraag ik me ook af hoe dit oorlogsrechtelijk in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oorlog vanaf de computer.
Zo vervaagt trouwens wel het verschil tussen burgers en soldaten.
Dat is nooit andeers gweest he, dat noemen ze het verzetquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oorlog vanaf de computer.
Zo vervaagt trouwens wel het verschil tussen burgers en soldaten.
Ik vlieg wel eens in bf6. Kan ik me nu aanmelden?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:14 schreef ExTec het volgende:
Ok mensen, zijn de controllers opgeladen?
[ x ]
vroeger noemde men hen Het verzet, pamfletten drukken en munitie smokkelenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Precies. Daarom vraag ik me ook af hoe dit oorlogsrechtelijk in elkaar steekt.
Gewoon ff uurtje of 10 trainen met deze en dat zit het snor.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:30 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik vlieg wel eens in bf6. Kan ik me nu aanmelden?
Oh lijkt me best grappig om eens te proberen. Moet het wel Vr zijnquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gewoon ff uurtje of 10 trainen met deze en dat zit het snor.
quote:1 m •Trump overweegt 'gamechanger' voor Oekraïne: Kremlin plots binnen bereik door Tomahawk-raketten
De Amerikaanse president Donald Trump speelt met het idee om een van de dodelijkste wapens in het Amerikaanse arsenaal te verkopen aan Oekraïne: de Tomahawk-kruisraket. Met een bereik van 2500 kilometer komt daarmee ook Moskou en het Kremlin nadrukkelijk in het vizier. Een stap die, als hij wordt gezet, de oorlog ingrijpend kan veranderen; en de spanningen met Rusland tot een kookpunt kan brengen.
Lang bleef het gissen naar de ‘gamechangers’ waar president Volodymyr Zelensky op hoopte. Deze week maakte de Republikeinse vicepresident JD Vance het concreet op Fox News: Oekraïne heeft de VS gevraagd Tomahawks via Europese landen te leveren. Eerder zei Zelenski in een interview met Axios al dat “langeafstandswapens bovenaan zijn verlanglijstje staan”.
Dreigende escalatie
De Tomahawk is berucht. Met een snelheid van ruim 900 km/u vliegt de raket op slechts 30 tot 50 meter hoogte om luchtafweer te omzeilen. Het wapen, dat zo'n 1,3 miljoen dollar per stuk kost, kan vanaf zee, land en lucht worden afgevuurd en treft zijn doel met uiterste precisie. Als Poetin de oorlog nu nog steeds niet willen beëindigen, dan “zouden ze in het Kremlin maar beter controleren of ze weten waar de dichtstbijzijnde schuilkelder is”, waarschuwde Zelensky eerder.
Voor Rusland zou de levering een nachtmerrie betekenen: niet alleen het Kremlin, maar ook allerlei legerbases, logistieke knooppunten en raffinaderijen komen dan binnen bereik. Oekraïne heeft al maanden succes met aanvallen op de Russische olie-infrastructuur; de Tomahawk zou dat vermogen spectaculair uitbreiden.
De grillen van Trump
Of de raketten er echt komen, blijft onzeker. Trump staat bekend om zijn grillige koers. Hij liet meermaals weten teleurgesteld te zijn in Vladimir Poetin: hij dacht “dat het conflict gemakkelijker op te lossen zou zijn vanwege zijn relatie met president Poetin”, maar dat bleek een misrekening.
Ondertussen bouwt Kiev ook zelf door. De Flamingo-raket, ontwikkeld in eigen land, werd deze maand voor het eerst ingezet en wist enorme schade aan te brengen in Armjansk op de door Rusland bezette Krim. Toch is die minder precies dan de Tomahawk. Voor een beslissende klap kijkt Oekraïne dus vooral naar Washington en naar de grillen van Trump.
Ik heb geen enkele valide reden gezien voor Trump om zich in te houden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:24 schreef Scjvb het volgende:
Trump overweegt 'gamechanger' voor Oekraïne: Kremlin plots binnen bereik door Tomahawk-raketten
© https://www.msn.com/nl-nl(...)af02e6fe9b42fb&ei=52
Hé, dat moeten ze niet gaan doen!
Op de valreep voordat ik van huis ga vanwege Halloweennog even het volgende: Het Kremlin is net als historische gebouwen in de stad Boedapest sowieso prachtig!
![]()
Niemand zal deze prachtige gebouwen in Moskou of de stad zelf een haar willen krenken.
Mij dunkt, dus laten we blijven pogen de Russen een halt toe te roepen vanwege Poetins paranoia, en Rusland vervolgens niet teveel gaan provoceren met Tomahawk-raketten nu de spanningen de laatste tijd hoog opgelopen zijn.![]()
Dus 'kontendraaier' Trump, houdt u om hierbij genoemde redenen a.u.b. enigszins in!
[..]
Alweer?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:24 schreef Scjvb het volgende:
Trump overweegt 'gamechanger' voor Oekraïne: Kremlin plots binnen bereik door Tomahawk-raketten
Op de valreep voordat ik van huis ga vanwege Halloweennog even het volgende: Het Kremlin is net als historische gebouwen in de stad Boedapest sowieso prachtig!
![]()
Niemand zal deze prachtige gebouwen in Moskou of de stad zelf een haar willen krenken.
Mij dunkt, dus laten we blijven pogen de Russen een halt toe te roepen vanwege Poetins paranoia, en Rusland vervolgens niet teveel gaan provoceren met Tomahawk-raketten nu de spanningen de laatste tijd hoog opgelopen zijn.![]()
Dus 'kontendraaier' Trump, houdt u om hierbij genoemde redenen a.u.b. enigszins in!
[..]
Je "begrijpt" trump gewoon niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:24 schreef Scjvb het volgende:
![]()
[..]
Tactisch/operationeel gezien is dit helemaal geen ‘gamechanger’. De enige manier waarop dit het spel verandert is wanneer Putin zich laat verleiden om bij bijv een aanval op het Kremlin rechtstreeks op een NAVO-land terug te slaan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |