https://onderzoek.amsterd(...)merverkiezingen-2023quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:49 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Zoiets inderdaad. Als hiervan 23% naar d66 gaat en 7% naar pvv is het gedaan

Maar op dit moment is er dus geen meerderheid met JA21.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De sleutelrol ligt volgens mij bij de VVD. Die hebben tot nu toe alleen de combinatie met Ja21 als optie om een meerderheid te maken als GL/PVDA en PVV blijven uitsluiten.

Twee jaar terug scoorde D66 niet zoveel natuurlijkquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:55 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
https://onderzoek.amsterd(...)merverkiezingen-2023
Vorige verkiezingen lagen ze dicht bij elkaar. Maar oke, denk dat dat verschil nu wel groter is. Wellicht zijn ook wat stemmers van GL/PvdA overgestapt naar D66...

Ik heb zo'n vermoeden dat als Wilders de grootste wordt hij dit volledig gaat uitmelken. Echt weken lang gezeur over hoe iedereen tegen hem is en weet ik veel wat allemaal.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:50 schreef Remco het volgende:
[..]
Helemaal gelijk aan. Maar Wilders zat al te blazen dat hij gaat beginnen met formeren als ze de grootste worden(wat zijn goed recht is), maar dat is in de praktijk 2 maand weggegooide tijd en kansloze coalities onderzoeken.
Vandaar is het zeker wel van belang wie de grootste wordt.

Daarom, verschil zal groter zijn. In 2021 wonnen ze met 23%, PVV had toen 5% van de stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:57 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Twee jaar terug scoorde D66 niet zoveel natuurlijk

Gom van Strien als informateurquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:59 schreef -Deluzion- het volgende:
Wilders gaat de boel waarschijnlijk nog even frustreren voordat hij met pensioen gaat mocht hij de grootste worden, en dat is zijn goed recht.

Wilders kan niet met pensioen want dan moet ie zn beveiliging zelf gaan betalenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:59 schreef -Deluzion- het volgende:
Wilders gaat de boel waarschijnlijk nog even frustreren voordat hij met pensioen gaat mocht hij de grootste worden, en dat is zijn goed recht.

Nou zo werkt dat gelukkig niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:02 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Wilders kan niet met pensioen want dan moet ie zn beveiliging zelf gaan betalen

Het is iemands goed recht om de boel te frustreren?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:59 schreef -Deluzion- het volgende:

Ik vraag me eerder af of dat altijd al zo was of alleen nu.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Amsterdam zegt morgenavond pas met een volledige uitslag te komen, dat kan toch niet

Het is de grootste partij zijn goed recht om te proberen een coalitie te maken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is iemands goed recht om de boel te frustreren?
Bijzondere kijk op zaken.

Je hebt gelijk. Is 75 nuquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:55 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar op dit moment is er dus geen meerderheid met JA21.

Het percentage is gewoon het percentage van de stemmen van het aantal getelde stemmen. Dus je zou die overgebleven 20% die nog niet geteld is op dezelfde manier kunnen verwerken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:13 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Ik probeer een rekensommetje te maken hoeveel stemmen D66 en PVV obv 81% van de stemmen hebben in Amsterdam obv deze artikels:
https://www.amsterdam.nl/(...)e-kamerverkiezingen/
https://www.parool.nl/ver(...)te-winnaar~bba30c03/
Het Parool rept over 95.000 stemmers van GL/PvdA (27,4%). Waar baseren ze dat op? Obv het aantal inwoners, het opkomstpercentage en die 81% kom ik veel hoger uit. Maar ik zal zelf wel ergens een foutje maken.![]()

Stevie Wonder ook niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:14 schreef Felagund het volgende:
Floor Bremer kan helemaal niets zien.

Haha, ik had mijn post aangepast.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het percentage is gewoon het percentage van de stemmen van het aantal getelde stemmen. Dus je zou die overgebleven 20% op dezelfde manier kunnen verwerken.

Aldus rekenmachine AIquote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het percentage is gewoon het percentage van de stemmen van het aantal getelde stemmen. Dus je zou die overgebleven 20% die nog niet geteld is op dezelfde manier kunnen verwerken.
Dus PVV 7.3% van de overgebleven 80-10.000 stemmen en D66 23.4%. Dat zal niet heel verschillend zijn van de uiteindelijke uitslag daar. Dus zo'n 10-15.000 stemmen gaat D66 daar pakken t.o.v. de PVV.

Nee, die 80% is al verwerkt in de cijfers die we nu zien. We wachten op de overgebleven 20%.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:18 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Obv 81% van de stemmen (in totaal 346.715) zou D66 dus ruim 81K stemmen halen en de PVV 25K. Dit lijkt beslist in het voordeel van D66. Wellicht ook weer terug naar 27 zetels dus dan heb je nog net meerderheid met JA21 erbij.
Maar oke, effe afwachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |