Volmacht zal al getekend zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:45 schreef TweedeKlum het volgende:
Is er geen buurman of zo beschikbaar?
Nee. Want haar kiespas met machtiging was door haar voor mij ingevuld.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:45 schreef TweedeKlum het volgende:
Is er geen buurman of zo beschikbaar?
Vind het gewoon sneu voor haar.quote:
Als je van de democratie houdt doe je dat nietquote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:49 schreef Evangelion het volgende:
Als je van je moeder houdt gebruik je je eigen stem voor haar.
Is ook sneu. Het staat wel op de stempas, dat je in dezelfde gemeente moet stemmen, maar er zullen genoeg mensen zijn - ik in elk geval wel - die de stempas vandaag pas uit de enveloppe halen en het nu dus pas zien.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind het gewoon sneu voor haar.
Stond nog even in dubio om haar gewoon te zeggen dat ik wel een stem heb kunnen uitbrengen. Als leugen om bestwil.
Toch maar verteld dat ik de deur gewezen werd.
'Regels zijn regels.'
Ja balen maar wel een goed leermoment voor een eventuele volgende keer.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Want haar kiespas met machtiging was door haar voor mij ingevuld.
Dikke pech dus.
Standaard maar een kiezerspas aanvragen dus.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:53 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja balen maar wel een goed leermoment voor een eventuele volgende keer.
Dat klopt hoor.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:08 schreef golfer het volgende:
Volgende keer dus eerst de tekst op de achterzijde van de stempas lezen. Daar staat het nadrukkelijk vermeld.
Omdat je zelf ook moet stemmen op dat moment. En dat kan alleen in je eigen gemeente.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
Waarom is dit? Je stemt uit volmacht en dus uit haar naam, wat gaat het hun aan in welke gemeente jij woont? Het is ook niet alsof je hier stempassen mee kunt klonen ofzo.
Beetje jammer dit.
Maar komt de oude daarmee niet te vervallen dan?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat je zelf ook moet stemmen op dat moment. En dat kan alleen in je eigen gemeente.
En haar val was te laat om nog een kiezerspas aan te vragen.
(Dus dat ga ik volgende keer maar standaard wel doen)
Dat weet ik niet.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar komt de oude daarmee niet te vervallen dan?
Ik geloof zomaar dat er een behoorlijk aantal stemmen verloren gaan op deze manier. Ik moest vandaag met spoed naar de dierenarts met de kat. Ging allemaal goed en kon ook gewoon nog stemmen, maar hoeveel mensen zullen last minute shit hebben waardoor ze dat niet kunnen? Ik vind er wel wat van.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
Het was er sws te laat voor.
(En ik had ook andere dingen aan het hoofd, huisartsen, thuiszorg regelen, medicijnen halen, bed beneden zetten etc).
Ik weet ook niet of deze regel er altijd al geweest is, of dat het strenger geworden is.
Mede daarom kan je tot 21:00 uur stemmen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:28 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik geloof zomaar dat er een behoorlijk aantal stemmen verloren gaan op deze manier. Ik moest vandaag met spoed naar de dierenarts met de kat. Ging allemaal goed en kon ook gewoon nog stemmen, maar hoeveel mensen zullen last minute shit hebben waardoor ze dat niet kunnen? Ik vind er wel wat van.
Jazeker.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:28 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik geloof zomaar dat er een behoorlijk aantal stemmen verloren gaan op deze manier. Ik moest vandaag met spoed naar de dierenarts met de kat. Ging allemaal goed en kon ook gewoon nog stemmen, maar hoeveel mensen zullen last minute shit hebben waardoor ze dat niet kunnen? Ik vind er wel wat van.
altijd al, omdat je maar een maximaal aantal stemmen als gemachtigde mag doen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:16 schreef capricia het volgende:
Ik weet ook niet of deze regel er altijd al geweest is, of dat het strenger geworden is.
Ik kan me nog herinneren dat ik ook buiten mijn gemeente op een station heb mogen stemmen. En ook een tijd zonder legitimatie.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:33 schreef Nizno het volgende:
[..]
altijd al, omdat je maar een maximaal aantal stemmen als gemachtigde mag doen.
Chatgtpquote:Je mag sinds 24 november 2009 alleen stemmen in een stembureau binnen je eigen gemeente. Dit kwam door een wet die toen in werking trad, waardoor je niet meer in een willekeurig stembureau in Nederland mocht stemmen, alleen nog in de eigen gemeente.
Wijziging: Voor 2009 was het mogelijk om in elke gemeente te stemmen, maar na invoering van de wet mag dit alleen nog in de eigen gemeente.
Nee. Want ze heeft haar handtekening voor de machtiging gezet. Dus die stempas is sws niet meer bruikbaar door haarzelf.quote:
Machtiging kan ze toch intrekken ? Of kan dat ook al niet?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Want ze heeft haar handtekening voor de machtiging gezet. Dus die stempas is sws niet meer bruikbaar door haarzelf.![]()
Vette pech.
Lesje voor volgend jaar. Dat ik me tijdig inlees in alle bijzonderheden.
Geen idee. Ze ligt in bed met gekneusde ribben. Denk niet dat ze in een rolstoel gaat zitten. Zitten doet sws pijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:07 schreef Iceage het volgende:
[..]
Machtiging kan ze toch intrekken ? Of kan dat ook al niet?
Heel erg jammer. Bureaucratiequote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee. Ze ligt in bed met gekneusde ribben. Denk niet dat ze in een rolstoel gaat zitten. Zitten doet sws pijn.
Ben inmiddels ook al weer naar mn werk gereden.
Ja. Thanks.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:16 schreef jcdragon het volgende:
Heel erg
[..]
Heel erg jammer. Bureaucratie
Beterschap voor je moeder.
16 jaar noem jij niet lang?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:37 schreef capricia het volgende:
Oh en dat stemmen in je eigen gemeente is er pas sinds 2009.
Nog niet zo lang dus.
In de geschiedenis van ons kiessysteem is dat heel kort.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
16 jaar noem jij niet lang?
Ik zou het niet in gevangenschap willen doorbrengen in ieder geval.
Misschien dat een FOK!ker die nog gaat stemmen in het lokaal kan vragen wat de opties zijn in dit geval en of de machtiging op de stempas ingetrokken kan worden ?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee. Ze ligt in bed met gekneusde ribben. Denk niet dat ze in een rolstoel gaat zitten. Zitten doet sws pijn.
Ben inmiddels ook al weer naar mn werk gereden.
Ik ookquote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:33 schreef capricia het volgende:
Ik heb zelfs een paar keer met een stemcomputer gestemd. Zo oud ben ik al.
Haha. Ik mag nu voor de 16e keer voor de Tweede Kamer stemmen en inderdaad ook een aantal keren met een stemcomputer gestemd voordat die weer in 2009 werden afgeschaft.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:33 schreef capricia het volgende:
In de geschiedenis van ons kiessysteem is dat heel kort.
Ik heb zelfs een paar keer met een stemcomputer gestemd. Zo oud ben ik al.
met een kiespas ipv een stempas mag je in andere gemeenten stemmenquote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:54 schreef -Sigaartje het volgende:
Hoe kan het dan dat mensen uit andere gemeenten midden in de nacht naar Castricum afreizen om daar te gaan stemmen en dat ook hebben gedaan?
Zit daar verschil in? Ik zag hier wel eens het woord kiespas voorbij komen, en ik dacht altijd, zoiets heet toch een stempas?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
met een kiespas ipv een stempas mag je in andere gemeenten stemmen
dat is dus ook wat Capri zegt dat ze voortaan sowieso gaat aanvragen voor geval dat er weer een dergelijk iets zou kunnen gebeuren.
Officieel heet het een kiezerspas.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Zit daar verschil in? Ik zag hier wel eens het woord kiespas voorbij komen, en ik dacht altijd, zoiets heet toch een stempas?
Weer wat geleerd!quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:59 schreef golfer het volgende:
[..]
Officieel heet het een kiezerspas.
Met een kiezerspas kun je in elke gemeente stemmen, maar alleen voor een verkiezing waarvoor je stemgerechtigd bent (bijvoorbeeld een Tweede Kamerverkiezing).
Kiezerspas aanvragen: Vraag een kiezerspas aan bij de gemeente waar je op 15 september 2025 stond ingeschreven. Dit kan schriftelijk (tot 5 dagen voor de verkiezingen) of mondeling (tot de dag voor de verkiezingen, 12.00 uur).quote:
Wat kutquote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:41 schreef capricia het volgende:
Mijn moeder is twee dagen geleden lelijk ten val gekomen en gaat op dit moment niet naar buiten.
Maar stemmen slaat ze nooit over. Dat is haar heilige democratische plicht. Zoals ze dat zelf ervaart.
Dus ik langs. Om een machtiging in orde te maken en de boodschappen te brengen.
Met haar stempas en legitimatie (en de mijne) naar het stembureau bij haar in de buurt.
Kan het niet. Omdat je in dezelfde gemeente moet wonen. En anders had ik maar een kiezerspas moeten aanvragen.
Heel jammer dit. Er is dus geen mogelijkheid dat zij kan stemmen. Ze vindt dit oprecht heel erg.
Eerste keer dat ze geen stem uit kan brengen.![]()
Jammer voor de SP ook.
Stemfraude propageren is niet gewenst.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:55 schreef thabit het volgende:
Als je een beetje op je moeder lijkt, had je natuurlijk ook haar paspoort en kiezerspas mee kunnen nemen. (Mag natuurlijk niet, maar ik vermoed dat dit best vaak gebeurt).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |