SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg

Je overschat de gemiddelde PVV stemmer.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:52 schreef Diabool het volgende:
Het schandaal van de PVV kan weles de druppel zijn, maar dan heeft wilders straks weer een goed excuus na de verkiezingen.

Welnee joh. Dat heeft qua zetels bar weinig effect op de messias die Nederland gaat redden van de asielzoekers!quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:52 schreef Diabool het volgende:
Het schandaal van de PVV kan weles de druppel zijn, maar dan heeft wilders straks weer een goed excuus na de verkiezingen.

Een groot deel van zijn achterban vindt die alleen maar mooi joh.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:52 schreef Diabool het volgende:

mne geeft de asielzoekers de schuld, ten onrechtequote:Op maandag 27 oktober 2025 11:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Welnee joh. Dat heeft qua zetels bar weinig effect op de messias die Nederland gaat redden van de asielzoekers!

Zit de linkse CU dan meer op de lijn van de linkse politiek in Israël of op de snoeiharde rechtse lijn van Ben-Gvir en Netanyahu?quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:58 schreef Hanca het volgende: Cvandaag, onder christenen een vrij aardig bereik over de hele breedte, zet de aanval in op Bontenbal: https://cvandaag.nl/10780(...)m_campaign=2025Oct27 Israëlkritiek wordt op die site al moeilijk geaccepteerd, Israël vergelijken met Rusland kan dan echt niet. Wellicht dat er toch wat mensen die twijfelen tussen CU/SGP en CDA niet voor CDA gaan kiezen, dit deed hij niet handig. En Rusland noemen was nergens voor nodig bij die vraag.

Bontenbal heeft zijn momentum wel verloren lijkt het ja. Nu heeft hij het van alle lijsttrekkers denk ik ook wel het lastigst om continue te balanceren tussen de opvattingen van zijn christelijke achterban en aan de andere kant ook genoeg overige kiezersgroepen aan te spreken. Dat botst regelmatig.quote:Op maandag 27 oktober 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
Cvandaag, onder christenen een vrij aardig bereik over de hele breedte, zet de aanval in op Bontenbal: https://cvandaag.nl/10780(...)m_campaign=2025Oct27
Israëlkritiek wordt op die site al moeilijk geaccepteerd, Israël vergelijken met Rusland kan dan echt niet. Wellicht dat er toch wat mensen die twijfelen tussen CU/SGP en CDA niet voor CDA gaan kiezen, dit deed hij niet handig. En Rusland noemen was nergens voor nodig bij die vraag.

quote:Frans Timmermans vindt excuses van Geert Wilders voor AI-plaatjes onvoldoende
Nederlandse politiek
Vandaag, 11:55
Frans Timmermans neemt niet zonder meer genoegen met de excuses die PVV-voorman Geert Wilders heeft aangeboden voor het gedrag van twee van zijn fractiegenoten. De leider van GroenLinks-PvdA noemt die "gratuit" zolang Wilders geen actie onderneemt tegen de Kamerleden die met AI gemaakte nepbeelden van hem zouden hebben verspreid.
Wilders bood maandagochtend via X excuses aan nadat De Volkskrant over de omstreden afbeeldingen had bericht. "Altijd mooi", zei Timmermans in het radioprogramma Sven op 1. "Maar ik wil toch wel even weten wat er met die twee volksvertegenwoordigers gebeurt, die in plaats van voor hun kiezers op te komen op zolderkamertjes dit soort plaatjes zitten te maken, met doodsbedreigingen tot gevolg."

Die gaan eerder naar ja21 gok ik. VVD is niet extreem genoegquote:Op maandag 27 oktober 2025 12:06 schreef TheVulture het volgende:
Centrale vraag zal wel zijn hoeveel PVV-stemmers er nog naar Yesilgoz gaan switchen de laatste dagen als rechts alternatief. Dan zou het inderdaad zo maar kunnen dat de VVD nog de grootste wordt, wat bizar zou zijn gezien de impopulariteit van Yesilgoz zelf

Toch nog kabinet Yesilgöz I.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:06 schreef TheVulture het volgende:
Centrale vraag zal wel zijn hoeveel PVV-stemmers er nog naar Yesilgoz gaan switchen de laatste dagen als rechts alternatief. Dan zou het inderdaad zo maar kunnen dat de VVD nog de grootste wordt, wat bizar zou zijn gezien de impopulariteit van Yesilgoz zelf

Ik ga even een Klopjoekje doen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En zo'n Wilders heeft hier gewoon vanaf geweten en liet het gewoon doorgaan. Tot het moment dat er aangifte gedaan wordt, dan krabbelt hij ineens terug en is het echt heel erg erg wat deze 2 gedaan hebben en wast hij zijn handen in onschuld.Tuurlijk Geert

Ik weet het niet, Eerdmans en co komen ook niet overtuigend over tot nu toe...quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:08 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Die gaan eerder naar ja21 gok ik. VVD is niet extreem genoeg

Hij formuleert dingen vooral heel onhandig. Als hij had gezegd “het CDA is van oudsher pro-Israël, maar door wat ze hebben laten zien in Gaza zitten we er nu wat genuanceerder in”, wat waarschijnlijk ook is wat hij bedoelde, had hij niemand voor het hoofd gestoten.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Bontenbal heeft zijn momentum wel verloren lijkt het ja. Nu heeft hij het van alle lijsttrekkers denk ik ook wel het lastigst om continue te balanceren tussen de opvattingen van zijn christelijke achterban en aan de andere kant ook genoeg overige kiezersgroepen aan te spreken. Dat botst regelmatig.

Toch lijkt me dat de beste uitslag voor Nlquote:Op maandag 27 oktober 2025 12:06 schreef TheVulture het volgende:

CU is steeds meer van de Israëlkritiek (gelukkig), maar gelijkstellen van Rusland en Israël is natuurlijk iets wat zelfs de meeste mensen met een Palestinavlag nog niet eens doen. Dat was gewoon zeer dom, zeker omdat Rusland in de vraag niet werd genoemd.quote:Op maandag 27 oktober 2025 11:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zit de linkse CU dan meer op de lijn van de linkse politiek in Israël of op de snoeiharde rechtse lijn van Ben-Gvir en Netanyahu?

Als de VVD de grootste wordt dan wordt Dilan natuurlijk nooit vervangen... dat is een wederopstanding waar ze in christelijke kringen jaloers op zijnquote:Op maandag 27 oktober 2025 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch lijkt me dat de beste uitslag voor Nl
Yesilgoz wordt toch vervangen na de verkiezingen

Hihi, beetje domquote:Op maandag 27 oktober 2025 11:53 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Je overschat de gemiddelde PVV stemmer.

Ehm nou ja, “from the river to the sea” is een indirecte oproep tot het vernietigen van Israël. Ik heb niemand zien oproepen tot de vernietiging van Rusland, jij wel? Daarnaast zijn de pro-pallies wel degelijk voorstander van een totale boycot van Israël en het doorsnijden van alle banden. En dat gebeurt met Rusland ook niet.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU is steeds meer van de Israëlkritiek (gelukkig), maar gelijkstellen van Rusland en Israël is natuurlijk iets wat zelfs de meeste mensen met een Palestinavlag nog niet eens doen. Dat was gewoon zeer dom, zeker omdat Rusland in de vraag niet werd genoemd.

Dat is dus niet waar. Je kunt prima Israëlkritisch zijn, maar toch echt aanstoot nemen aan dit standpunt (en ook een eerdere opmerking van Bontenbal waar Israël en Hamas gelijk werden gesteld, toen klonk het zelfs alsof hij het hele Joodse volk bedoelde).quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is trouwens prima dat de mening van het CDA niet afhankelijk is van die roeptoeters van het CIDI.
Al die mensen die nu los gaan op Twitter hadden toch al niet op hem gestemd. Zelfde verhaal als met die Piri-motie.

Ik denk eigenlijk dat we afstevenen op hele rommelige jaren met steeds vallende kabinetten en wisselende premiers waardoor alles stil blijft staan.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:33 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als de VVD de grootste wordt dan wordt Dilan natuurlijk nooit vervangen... dat is een wederopstanding waar ze in christelijke kringen jaloers op zijn

En een concurrentiepositie die afkalft waar we bijstaan.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat we afstevenen op hele rommelige jaren met steeds vallende kabinetten en wisselende premiers waardoor alles stil blijft staan.

Mwah, zonder die Piri-motie had de PvdA nog zwevende stemmers kunnen overtuigen. En dat zijn geen 'beetje dom' stemmers dus die hebben de achterliggende gedachte wel door (al is het wel heel eenvoudig te achterhalen van wie ze de protege is).quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is trouwens prima dat de mening van het CDA niet afhankelijk is van die roeptoeters van het CIDI.
Al die mensen die nu los gaan op Twitter hadden toch al niet op hem gestemd. Zelfde verhaal als met die Piri-motie.

Kan, voor hetzelfde geld beginnen we aan een reeks Jetten I t/m IV of Bontenbal I t/m IV en wordt 1 van hen een soort Rutte die er bovenuit steekt en van alle kanten mensen aan trekt, dat zou me ook niks verbazen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat we afstevenen op hele rommelige jaren met steeds vallende kabinetten en wisselende premiers waardoor alles stil blijft staan.

Niet omdat ik zelf D66 stem, maar hij is denk ik van alle opties die er nu zijn ook gewoon de meest geschikte keuze om het land bij elkaar te houden. Heeft meer internationale ervaring dan Bontenbal en schiet veel minder uit de heup dan Yesilgoz of Timmermans, die sowieso al veel krassen hebben qua reputatie.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:41 schreef -XOR- het volgende:
Jetten als MP zou wel een briljante stunt zijn.

Ja, ons politieke systeem is dysfunctioneel. We voegen ons bij de puinzooi in Frankrijk, het VK, Duitsland, de VS.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]

Nee, dat denk ik niet. Daar is het landschap veel te beweeglijk voor. Jetten wordt nu geplugd maar als PvdAGL met een andere leider komt die minder weerstand oproept dan kunnen er zo ineens 10 zetels van D66 naar PvdAGL lopen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan, voor hetzelfde geld beginnen we aan een reeks Jetten I t/m IV of Bontenbal I t/m IV en wordt 1 van hen een soort Rutte die er bovenuit steekt en van alle kanten mensen aan trekt, dat zou me ook niks verbazen.

Maar dat gaat de komende dagen toch niet gebeuren.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Daar is het landschap veel te beweeglijk voor. Jetten wordt nu geplugd maar als PvdAGL met een andere leider komt die minder weerstand oproept dan kunnen er zo ineens 10 zetels van D66 naar PvdAGL lopen.

Nee maar als er een partij denkt dat ze er beter uit komen na nieuwe verkiezingen kunnen ze zo het kabinet laten vallen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dat gaat de komende dagen toch niet gebeuren.

Ik denk dat Bontenbal als EVP'er meer invloed in Europa zou kunnen opbouwen, maar Jetten zou wel een enorm opvallende verschijning zijn en zou ook de eerste dertiger als regeringsleider van een groot EU-land zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:44 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Niet omdat ik zelf D66 stem, maar hij is denk ik van alle opties die er nu zijn ook gewoon de meest geschikte keuze om het land bij elkaar te houden. Heeft meer internationale ervaring dan Bontenbal en schiet veel minder uit de heup dan Yesilgoz of Timmermans, die sowieso al veel krassen hebben qua reputatie.
Als het niet Jetten wordt dan heb ik het meeste vertrouwen in Bontenbal

Eens, maar ik zie daar eerlijk gezegd meer de VVD voor aan dan een partij als GL/PvdA. Wat dat betreft mag nog wel een keer benadrukt worden dat Rutte en Yesilgoz een kwalijke rol hebben gespeeld bij het opblazen van Rutte 4 en alles wat daarna in gang is gezet.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee maar als er een partij denkt dat ze er beter uit komen na nieuwe verkiezingen kunnen ze zo het kabinet laten vallen.

Hoe oud was Rutte toen ie de verkiezingen won, toch niet heel veel ouder dan Jetten nuquote:Op maandag 27 oktober 2025 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk dat Bontenbal als EVP'er meer invloed in Europa zou kunnen opbouwen, maar Jetten zou wel een enorm opvallende verschijning zijn en zou ook de eerste dertiger als regeringsleider van een groot EU-land zijn.

Frankrijk is geen groot EU-land?quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk dat Bontenbal als EVP'er meer invloed in Europa zou kunnen opbouwen, maar Jetten zou wel een enorm opvallende verschijning zijn en zou ook de eerste dertiger als regeringsleider van een groot EU-land zijn.

Oostenrijk heeft ook nog een tijdje zo’n gladde boi als kanselier gehad. Maar die moest geloof ik weg vanwege een of ander corruptieschandaal.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]

De ballonnen vliegen de grens over in Litouwen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, ons politieke systeem is dysfunctioneel. We voegen ons bij de puinzooi in Frankrijk, het VK, Duitsland, de VS.
Het Westen zit politiek in een neerwaartse spiraal die lastig te onderbreken wordt.

Rutte was 43 toen hij MP werd.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Hoe oud was Rutte toen ie de verkiezingen won, toch niet heel veel ouder dan Jetten nu

Jerk Haider bedoel je?quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oostenrijk heeft ook nog een tijdje zo’n gladde boi als kanselier gehad. Maar die moest geloof ik weg vanwege een of ander corruptieschandaal.

Kurz dus, die is dit jaar trouwens vrijgesproken van meineedquote:Op maandag 27 oktober 2025 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oostenrijk heeft ook nog een tijdje zo’n gladde boi als kanselier gehad. Maar die moest geloof ik weg vanwege een of ander corruptieschandaal.

Klopt, engnekje Kurz, maar Oostenrijk is natuurlijk een weinig relevant land.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]

Macron was onder de veertig toen hij aantrad? Ik dacht dat hij begin 40 was, hij komt ook altijd wat ouwelijk over.quote:

Dat PVV-geklieder? @Bluesdude postte ze in het vorige topic.quote:Op maandag 27 oktober 2025 13:15 schreef Kickinalfa het volgende:
Zijn de AI plaatjes eigenlijk ergens terug te vinden?

Dat klopt wel aardig, maar vanuit CU de SGP als ander alternatief aanmoedigen is dan niet helemaal ok lijkt me. Bovendien is de stap CU-CDA een kleine trede en CDA naar SGP best wel een horde.quote:Op maandag 27 oktober 2025 12:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU is steeds meer van de Israëlkritiek (gelukkig), maar gelijkstellen van Rusland en Israël is natuurlijk iets wat zelfs de meeste mensen met een Palestinavlag nog niet eens doen. Dat was gewoon zeer dom, zeker omdat Rusland in de vraag niet werd genoemd.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |