Dat is niet juist.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:07 schreef kibo het volgende:
Daar dweept Yesilgoz dus te pas en te onpas mee.
Maar wie zijn dat eigenlijk, die vermeende "hardwerkende" Nederlanders?
Ik ken ze alleen maar uit de zorg en in de bouw, agraiers etc.
En de meeste vvd stemmers zitten niet in deze categorie, denk ik.....

Precies.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat is niet juist.
Met hardwerkende Nederlanders wordt ook de groep bedoeld die niet of nauwelijks gebruik maakt van toeslagen en overheidsgelden, maar juist meer bijdragen aan de overheid dan dat ze er van profiteren.
Dat zijn zeker niet alleen hoogopgeleiden, maar juist ook ZZP'ers als bouwvakkers, loodgieters, automonteurs, hoveniers, etc. die van 06:00 - 17:00 werken en vaak ruim meer dan modaal verdienen door hard te werken. Deze ondernemers (want dat zijn het eigenlijk gewoon) stemden in het verleden vaak ook op de VVD.

Leuke framing.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:07 schreef Farenji het volgende:
Het gaat er vooral om wie er niet tot die groep "hardwerkende Nederlanders" behoort: kinderen, huisvrouwen/-mannen, jongeren, gepensioneerden, arbeidsongeschikten, chronisch zieken, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, etc; en die kunnen wat de vvd betreft dus allemaal de tiefus krijgen. Want alleen als je geld oplevert ben je volgens de vvd waardevol.

Dat zijn de mensen die voor (rond) het minimumloon dat de VVD liefst zou verlagen zich het zweet in de naad werken. Dat het frame dat VVD zich zou inzetten voor hardwerkende mensen zo aanslaat verbaast mij nog elke dag.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:07 schreef kibo het volgende:

Dat is wel een beetje de interpretatie van de VVD daarop.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:26 schreef embedguy het volgende:
[..]
Leuke framing.
Verder wel bullshit natuurlijk. ‘Meer voor hardwerkenden’ is niet gelijk aan ‘helemaal niks meer voor hulpbehoevenden’.

quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de interpretatie van de VVD daarop.
Niet letterlijk helemaal niks maar wel minder en minder en minder.
Hard werken willen ze vooral laten lonen niet door de salarissen te laten stijgen maar door het verschil tussen werken en een uitkering te vergroten.
Maar niet werken maar met veel vermogen is dan juist weer prima en moet worden gestimuleerd.
VVD beleid in een notendop.
Dat is nieuw voor me. Ik dacht meer dat ze bijvoorbeeld de uitkeringen willen loskoppelen van het minimumloon zodat uitkeringen geïndexeerd kunnen stijgen en lonen geïndexeerd + wat extra.quote:maar wel minder en minder en minder.
In theorie wel. In de praktijk werken júíst vermogenden ook (intellectueel) hard. En ja, daar zijn uitzonderingen op.quote:Maar niet werken maar met veel vermogen is dan juist weer prima en moet worden gestimuleerd.

In theorie heb je daar natuurlijk gelijk in, maar in de praktijk is dat wel waar de vvd voor staat: afbraak van de verzorgingsstaat.quote:Op zondag 26 oktober 2025 18:26 schreef embedguy het volgende:
[..]
Leuke framing.
Verder wel bullshit natuurlijk. ‘Meer voor hardwerkenden’ is niet gelijk aan ‘helemaal niks meer voor hulpbehoevenden’.

Klopt wel ja, want daardoor mis je de subtiele stille hints en buitenkansjes waardoor ze eigenlijk vinden dat je het niet goed doet.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:51 schreef Doug-Heffernan het volgende:
hard werken is gewoon zwaar idioot

Maar dat is al de situatie. De koppeling is met de CAO (minimumloon is gekoppeld aan CAO, uitkeringen aan WML). De daadwerkelijke gemiddelde loonstijging ligt altijd hoger. Incidentele loonstijgingen worden niet meegenomen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 20:06 schreef embedguy het volgende:
[..]
[..]
Dat is nieuw voor me. Ik dacht meer dat ze bijvoorbeeld de uitkeringen willen loskoppelen van het minimumloon zodat uitkeringen geïndexeerd kunnen stijgen en lonen geïndexeerd + wat extra.

quote:Op maandag 27 oktober 2025 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar dat is al de situatie. De koppeling is met de CAO (minimumloon is gekoppeld aan CAO, uitkeringen aan WML). De daadwerkelijke gemiddelde loonstijging ligt altijd hoger. Incidentele loonstijgingen worden niet meegenomen.
https://esb.nu/wp-content(...)ot_tcm445-529226.pdf
Probleem is dat de verschillen tussen mensen en de verwijdering steeds meer toe neemt. Het evolueert tot een aparte menssoort.
In de bijstand zitten ook veel arbeidsongeschikten. Die worden permanent op achterstand
Deze begrijp ik niet. Misschien liggen loonstijgingen hoger maar de wml is, zoals je zelf al zegt, gekoppeld aan uitkeringen.quote:De daadwerkelijke gemiddelde loonstijging ligt altijd hoger.
Zeker. Echter zijn er meer proberen die ook aangepakt kunnen worden. Zoals dat werken maar weinig loont, wat ook weer met nadelen komt.quote:Probleem is dat de verschillen tussen mensen en de verwijdering steeds meer toe neemt

Het hele CAO stelsel wordt inderdaad door de VVD (voorheen ook CDA en D66) actief uitgehold en ondermijnd. Dat is al sinds de jaren 90 hun agenda. Nederland is één van de weinige landen dat (ver) onder de EU richtlijn zit.quote:Op maandag 27 oktober 2025 22:17 schreef embedguy het volgende:
[..]
[..]
Deze begrijp ik niet. Misschien liggen loonstijgingen hoger maar de wml is, zoals je zelf al zegt, gekoppeld aan uitkeringen.
Dat sommige werknemers en cao’s een ander minimumloon hanteren lijkt me hiervan los te staan (zat mensen die geen cao hebben).
De VVD doet dat niet door de lonen te verhogen maar door de armen continu naar beneden te trappen (lonen staan in Nederland stil). De VVD heeft zelf sinds 1982 vrijwel onafgebroken mee geregeerd (zes jaar niet) en is zelf verantwoordelijk voor de armoedeval. Linkse oplossingen om de armoedeval nu eens echt aan te pakken werden geblokkeerd (dit kan door simpelweg schijven te verlengen en meer schijven in te voeren).quote:[..]
Zeker. Echter zijn er meer proberen die ook aangepakt kunnen worden. Zoals dat werken maar weinig loont, wat ook weer met nadelen komt.

Fair enough, niet 1 op 1. Dat geloof ik wel ja, maar alsnog wel voor een heel groot deel.quote:Op maandag 27 oktober 2025 22:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het hele CAO stelsel wordt inderdaad door de VVD (voorheen ook CDA en D66) actief uitgehold en ondermijnd. Dat is al sinds de jaren 90 hun agenda. Nederland is één van de weinige landen dat (ver) onder de EU richtlijn zit.
Het neemt echter niet weg dat de koppeling tussen uitkeringen en lonen nu al niet de hele loonontwikkeling volgt.
6% vind ik niet weinig. En lonen boven het minimumloon niveau gaan ook omhoog als het minimumloon omhoog gaat.quote:Slechts 6% van Nederland werkt daadwerkelijk op het minimumloonniveau (of daar onder!).
Ook uit jouw bron:quote:[..]
De VVD doet dat niet door de lonen te verhogen maar door de armen continu naar beneden te trappen (lonen staan in Nederland stil). De VVD heeft zelf sinds 1982 vrijwel onafgebroken mee geregeerd (zes jaar niet) en is zelf verantwoordelijk voor de armoedeval. Linkse oplossingen om de armoedeval nu eens echt aan te pakken werden geblokkeerd (dit kan door simpelweg schijven te verlengen en meer schijven in te voeren).
Het hele idee van 'werken loont niet' wordt zelfs betwist door VVD wethouders en een rechts college in Amsterdam. Zie hier.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-niet-loont-a4884543
Dusja, werken loont maar weinig (voor veel mensen die minimumloon verdienen). Ik ken er ook verschillenden die niet fulltime werken omdat het niet loont (wat mi ook een los verband heeft met het minimumloon).quote:Er is één groep, zegt hij, voor wie een baan nemen nog niet loont. „Een echtpaar dat samen in de bijstand zit, is daar beter af dan als één van hen gaat werken. Dan verliezen ze allebei hun uitkering en krijgen ze er maar één klein loon voor terug.” En, zegt de wethouder: mensen die eenmaal een baan hebben, houden er vaak te weinig geld aan over als zij meer uren gaan werken, bijvoorbeeld doordat zij daardoor minder toeslagen krijgen.
Minimumloon
Dus er is inderdaad een probleem, volgens Versnel. „Méér werken loont onvoldoende. Maar wéér werken loont.
…
Aan het werk gaan zou nog wel meer mogen lonen, vindt ook werkcoach Benabdelouahhab. „Bijvoorbeeld door het minimumloon op te schroeven.”
 triest, in mijn ogen.
  triest, in mijn ogen. Misschien. Misschien had Nederland met meer links nu óók geen hoogstaande ‘nieuwe techniek’-sector gehad, net als de rest van Europa. Misschien misschien. Persoonlijk denk ik niet dat Nederland het zo slecht doet, op economisch gebied. Veruit beter dan het gemiddelde in Europa. Ook daar is rechts verantwoordelijk voor (ik wil maar zeggen; niet alleen voor de negatieve dingen. Want die zijn er natuurlijk ook).quote:Je hoort mij niet zeggen dat links altijd moet regeren, zeker niet, maar misschien is 50 jaar rechtse meerderheden (geen enkel ander EU land kan dit zeggen) ongezond en momenteel zelfs gevaarlijk - want rechts evolueert langzaam naar het slopen van de democratie, centrum-rechts smelt weg.

Eigenlijk iedereen behalve mensen die aan het staatsinfuus hangen. Helaas zijn dat er vrij veel in Nederland.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:07 schreef kibo het volgende:

Uitbuiten? Die mensen willen hier toch zelf aan de slag is het niet? Een partij als GroenLinks-PvdA (en ik dacht ook D66?) wil de arbeidsomstandigheden en lonen voor deze mensen verbeteren, waardoor er nog veel meer naar Nederland zullen komen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 17:10 schreef Mikeytt het volgende:
Arbeidersmigranten uitbuiten vergt ook hard werk.

Juist niet, ze zijn nu aantrekkelijk omdat ze spotgoedkoop zijn, lees uitbuiting. Als ze net zo veel gaan kosten als een kaaskop dan weet je wel wat er gebeurt.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Uitbuiten? Die mensen willen hier toch zelf aan de slag is het niet? Een partij als GroenLinks-PvdA (en ik dacht ook D66?) wil de arbeidsomstandigheden en lonen voor deze mensen verbeteren, waardoor er nog veel meer naar Nederland zullen komen.

quote:Op woensdag 29 oktober 2025 10:58 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Juist niet, ze zijn nu aantrekkelijk omdat ze spotgoedkoop zijn, lees uitbuiting. Als ze net zo veel gaan kosten als een kaaskop dan weet je wel wat er gebeurt.
Die mensen kiezen hier zelf voor, dus is het geen uitbuiting.quote:Uitbuiting is het misbruiken van iemand voor persoonlijk en/of financieel gewin, met behulp van dwang, chantage of misleiding.
Bron: Google Gemini

Het loon wat ze verdienen is in hun eigen land veel meer waard maar daarom is het nog steeds niet ok.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Die mensen kiezen hier zelf voor, dus is het geen uitbuiting.
En als er nu al genoeg arbeidsmigranten zijn die voor lage lonen hier willen werken, worden dat er natuurlijk met hogere lonen nog veel meer. Het werkt dus niet afstotend, maar juist simulerend voor zulke mensen om hierheen te komen.

Daar moet nog een hoop bij ook:quote:Op woensdag 29 oktober 2025 11:15 schreef ieniminimuis het volgende:
Hardwerkende Nederlanders volgens de VVD:
Geen toeslagen
Wel hypotheekrenteaftrek
2 onder 1 kap huis of groter
2 auto's voor de deur
Aanzienlijk spaartegoed
Aandelen / Beleggingen
1 of meerdere verhuur pandjes
Boven modaal inkomen.
Ergo: helemaal niet hardwerkend, maar ze bedoeld de rijke Nederlander

Omdat zulke Roemenen daar zelf voor tekenen. Het is pas uitbuiting als men ertoe gedwongen wordt of tegen afspraken in benadeeld. Je geeft het immers zelf al aan: het loon wat ze verdienen is hun eigen land veel meer waard dan hier.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 11:06 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het loon wat ze verdienen is in hun eigen land veel meer waard maar daarom is het nog steeds niet ok.
Een Nederlander en een Roemeen rijden allebei hier op de vrachtwagen, de Nederlander valt onder de CAO transport en logistiek, de Roemeen niet, loon is vele malen minder, 4 Roemenen kosten net zoveel als 1 Nederlander dus hoezo vind je dat geen uitbuiting.

Een soort robot.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar moet nog een hoop bij ook:
Die hardwerkende Nederlander is dan:
- Niet (chronisch) ziek of van plan ziek te worden.
- Heeft een eigen onderneming of anders wordt hij / zij nooit ontslagen.
- Maakt nooit gebruik van gemeenschappelijke publieke voorzieningen zoals de bibliotheek of theater ofzo.
- Is een winstmaximaliserend wezen en is er ten allen tijden op uit om overal zoveel mogelijk financieel eigen gewin uit te halen.
- Heeft desondanks tijd en zin om voor de halve familie te mantelzorgen.

Maar ja, ze moeten ook stemmen hebben, dus proberen ze Jan Modaal met een eigen huis in te palmen met hypotheekrenteaftrek en het verhaal dat "links" de belasting wil verhogen, terwijl ze zelf die belasting vooral verlagen voor de veelverdieners, en Jan Modaal dat mag betalen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:19 schreef SEMTEX het volgende:
De VVD is er niet voor de 'hardwerkende Nederlander' (wie dat ook moge zijn), die is er vooral voor bedrijven en de extreem rijken.

Niet bepaald reclame dat Chris Woerts VVD stemt.quote:

Ja maar succes is een keuze he, dus als al die arme sloebers nou ook gewoon even er voor kiezen om stinkend rijk te worden, is de vvd er ook voor hen!quote:Op woensdag 29 oktober 2025 11:15 schreef ieniminimuis het volgende:
Hardwerkende Nederlanders volgens de VVD:
Geen toeslagen
Wel hypotheekrenteaftrek
2 onder 1 kap huis of groter
2 auto's voor de deur
Aanzienlijk spaartegoed
Aandelen / Beleggingen
1 of meerdere verhuur pandjes
Boven modaal inkomen.
Ergo: helemaal niet hardwerkend, maar ze bedoeld de rijke Nederlander

Geen idee wie dat is, maar het lijkt me een behoorlijke patjepeejer.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet bepaald reclame dat Chris Woerts VVD stemt.

Ik weet ook weinig van hem, maar hij behoort iig tot de Vandaag Inside-clan.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geen idee wie dat is, maar het lijkt me een behoorlijke patjepeejer.

Veel Oostblokkers worden wel degelijk misleid door vage uitzendbureautjes, of onder valse voorwendselen hierheen gehaald.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat zulke Roemenen daar zelf voor tekenen. Het is pas uitbuiting als men ertoe gedwongen wordt of tegen afspraken in benadeeld. Je geeft het immers zelf al aan: het loon wat ze verdienen is hun eigen land veel meer waard dan hier.

Zonder die bedrijven zijn er ook geen banen he. Dat vergeten alle linkse rakkers voor het gemak.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:19 schreef SEMTEX het volgende:
De VVD is er niet voor de 'hardwerkende Nederlander' (wie dat ook moge zijn), die is er vooral voor bedrijven en de extreem rijken.

Zonder ziektes zijn er ook geen ziekenhuizen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:53 schreef Rambow het volgende:
[..]
Zonder die bedrijven zijn er ook geen banen he. Dat vergeten alle linkse rakkers voor het gemak.

en zonder koopkrachtige consumenten geen bedrijven die behoefte hebben aan extra banen hé.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 16:53 schreef Rambow het volgende:
[..]
Zonder die bedrijven zijn er ook geen banen he. Dat vergeten alle linkse rakkers voor het gemak.

quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:04 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Jij schrijft gewoon een scriptje om je werk te automatiseren luilak.

Hardwerkenden zijn ook goed voor bedrijven. En bedrijven zijn goed voor hardwerkenden. Ik zie wel een verband.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:19 schreef SEMTEX het volgende:

Klinkt wel als hard werken.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 13:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar moet nog een hoop bij ook:
Die hardwerkende Nederlander is dan:
- Niet (chronisch) ziek of van plan ziek te worden.
- Heeft een eigen onderneming of anders wordt hij / zij nooit ontslagen.
- Maakt nooit gebruik van gemeenschappelijke publieke voorzieningen zoals de bibliotheek of theater ofzo.
- Is een winstmaximaliserend wezen en is er ten allen tijden op uit om overal zoveel mogelijk financieel eigen gewin uit te halen.
- Heeft desondanks tijd en zin om voor de halve familie te mantelzorgen.

Bedrijven zijn vaak helemaal niet zo goed voor hardwerkenden. De samenleving draait vooral op de onderklasse, de "working poor" die zich in "essentiele banen" zich helemaal de tiefus in werken voor veel te weinig geld. Terwijl de viesrijken, de echte doelgroep van de vvd, een beetje met hun pik liggen te spelen op hun jacht van 60 meter dat ze hebben verdiend door anderen hard voor zich te laten werken voor te weinig geld.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:08 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hardwerkenden zijn ook goed voor bedrijven. En bedrijven zijn goed voor hardwerkenden. Ik zie wel een verband.
Bedrijven hebben niets aan werklozen. Hardwerkenden hebben weinig aan slechtlopende bedrijven.

Bedrijven hebben tegenwoordig vooral consumptieslaven nodig. Hard werken hoeft niet, dat doen AI en de Roemenen wel. Het volk moet vooral blijven kopen, kopen, kopen om de economie en de VVD achterban te spekkenquote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:08 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hardwerkenden zijn ook goed voor bedrijven. En bedrijven zijn goed voor hardwerkenden. Ik zie wel een verband.
Bedrijven hebben niets aan werklozen. Hardwerkenden hebben weinig aan slechtlopende bedrijven.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |