abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219061016
Niet mijn uitspraak, maar die van een medeuser. Ik plaats dit even in POL omdat het álles met POL te maken heeft en inzicht biedt in hoe bepaalde kanten van de maatschappij naar de wereld kijken.

quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Beide zijn wat mij betreft afwijkingen. Christen zijn = Christus volgen. Niet een bepaalde politieke stroming met hand en tand verdedigen, kapitalisme verheerlijken, of de planeet tot God maken.

Christus kwam om het koninkrijk van God te verspreiden. Dat koninkrijk is spiritueel. Het begint in het hart van elk mens. De fysieke manifestatie daarvan zal niet op deze aarde zijn, want die wordt uiteindelijk vernietigd. Dat wil niet zeggen dat je niet goed met de natuur om moet gaan, maar de aarde willen redden is afgoderij: het Christelijk geloof draait om de redding van de mens. De aarde zal God uiteindelijk vervangen.
Klimaatverandering. Het neoliberalisme, de opkomst van oorlog tegen empathie (en daarmee ook de rechtse oorlog tegen de leer van Christus) door degenen die zichzelf Christelijk noemen en meer uitslaan naar de onderwerping tot destructieve fascisten.

Ik plaats dit even als afzonderlijk topic hier, maar de streep in het zand staat er duidelijk.

Als je de aarde wilt redden ben je eigenlijk het kwaad omdat je tegen de zoveelste vernietigingsdroom in gaat, waarvan velen de revue zijn gepasseerd over duizenden jaren.

Hoe gaan we hiermee om?
pi_219061049
Het is totale bullshit dat de mensheid de aarde zou moeten redden tegen de ondergang, tis eerder andersom.
Vakman pur sang
pi_219061083
Als christen kan ik zeggen dat niet de aarde willen redden in strijd is met de allereerste opdracht die God aan de mens gaf: voor de aarde zorgen.

Dus @Ali_Kannibali heeft gelijk dat God uiteindelijk voor een nieuwe aarde gaat zorgen, maar tot die tijd, tot de laatste seconde, is het onze opdracht zo goed mogelijk voor de aarde, Gods eigen schepping, te zorgen. Daar horen dus ook klimaatmaatregelen bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219061086
De aarde red zich wel. We gaan het onszelf vooral lastig maken als we zo doorgaan als we doen. En dat is niet alleen klimaatverandering maar ook een slecht milieu.
Maakt de lekkerste wraps O+
pi_219061214
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:02 schreef WrappedEuphoria het volgende:
De aarde red zich wel. We gaan het onszelf vooral lastig maken als we zo doorgaan als we doen. En dat is niet alleen klimaatverandering maar ook een slecht milieu.
Onverschilligheid is ook een keuze, maar vind je daarom dat we gewoon zo door moeten gaan of dat we misschien een andere koers op moeten varen?
pi_219061234
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Onverschilligheid is ook een keuze, maar vind je daarom dat we gewoon zo door moeten gaan of dat we misschien een andere koers op moeten varen?
Nee, we moeten niet zo doorgaan omdat ik graag een leefbare planeet zie voor komende generaties. Imo moeten we dus een andere koers gaan varen.
Maakt de lekkerste wraps O+
pi_219061235
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2025 13:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is totale bullshit dat de mensheid de aarde zou moeten redden tegen de ondergang, tis eerder andersom.
De aarde zou de mensheid moeten redden tegen de ondergang ? :?
pi_219061297
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:02 schreef Hanca het volgende:
Als christen kan ik zeggen dat niet de aarde willen redden in strijd is met de allereerste opdracht die God aan de mens gaf: voor de aarde zorgen.

Dus @:Ali_kannibali heeft gelijk dat God uiteindelijk voor een nieuwe aarde gaat zorgen, maar tot die tijd, tot de laatste seconde, is het onze opdracht zo goed mogelijk voor de aarde, Gods eigen schepping, te zorgen. Daar horen dus ook klimaatmaatregelen bij.
Tuurlijk, maar mijn opmerking gaat om de moderne agenda. Die negeert God en verheft de planeet tot god.
pi_219061309
quote:
4s.gif Op maandag 20 oktober 2025 13:47 schreef Beathoven het volgende:
Niet mijn uitspraak, maar die van een medeuser. Ik plaats dit even in POL omdat het álles met POL te maken heeft en inzicht biedt in hoe bepaalde kanten van de maatschappij naar de wereld kijken.
[..]
Klimaatverandering. Het neoliberalisme, de opkomst van oorlog tegen empathie (en daarmee ook de rechtse oorlog tegen de leer van Christus) door degenen die zichzelf Christelijk noemen en meer uitslaan naar de onderwerping tot destructieve fascisten.

Ik plaats dit even als afzonderlijk topic hier, maar de streep in het zand staat er duidelijk.

Als je de aarde wilt redden ben je eigenlijk het kwaad omdat je tegen de zoveelste vernietigingsdroom in gaat, waarvan velen de revue zijn gepasseerd over duizenden jaren.

Hoe gaan we hiermee om?
Dit is nogal flauw, omdat mijn opmerking een antwoord was op jouw posts over moderne agenda's, waaronder klimaat/milieu-agenda's. Binnen die agenda's wordt God compleet genegeerd, en wordt de planeet een soort goddelijke status gegeven waarvoor alles moet wijken, inclusief de mens zelf. Dat is inderdaad een vorm van afgoderij. Ik heb nooit gezegd dat we niet goed voor onze omgeving moeten zorgen. Maar dat is heel wat anders dan de moderne politieke agenda's.

Het punt is dat als iedereen God zou volgen, de planeet helemaal niet gered zou hoeven te worden, want dan zouden we allemaal een leven leiden waardoor de planeet niet eens ten onder zou gaan. Dus de planeet willen redden zonder God in de vergelijking mee te nemen, leidt uiteindelijk alleen maar tot andere problemen, waaronder onderdrukking, beperking van vrijheid, en uitbuiting op andere manieren.

Het is dus niet of/of. God volgen = goed voor je omgeving zorgen. De planeet willen redden zonder God te erkennen als maker van die planeet, leidt uiteindelijk alleen maar tot andere of meer problemen. Dus als je werkelijk de planeet wilt redden, kun je het beste gewoon God volgen.
pi_219061313
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De aarde zou de mensheid moeten redden tegen de ondergang ? :?
Ja
De aarde niest een keer en 80% van de mensheid is dood en daarna zo dunbevolkt dat ze elkaar niet langer de hersenpan inslaan.
Vakman pur sang
pi_219061340
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is nogal flauw, omdat mijn opmerking een antwoord was op jouw posts over moderne agenda's, waaronder klimaat/milieu-agenda's. Binnen die agenda's wordt God compleet genegeerd, en wordt de planeet een soort goddelijke status gegeven waarvoor alles moet wijken, inclusief de mens zelf. Dat is inderdaad een vorm van afgoderij. Ik heb nooit gezegd dat we niet goed voor onze omgeving moeten zorgen. Maar dat is heel wat anders dan de moderne politieke agenda's.

Het punt is dat als iedereen God zou volgen, de planeet helemaal niet gered zou hoeven te worden, want dan zouden we allemaal een leven leiden waardoor de planeet niet eens ten onder zou gaan. Dus de planeet willen redden zonder God in de vergelijking mee te nemen, leidt uiteindelijk alleen maar tot andere problemen, waaronder onderdrukking, beperking van vrijheid, en uitbuiting op andere manieren.

Het is dus niet of/of. God volgen = goed voor je omgeving zorgen. De planeet willen redden zonder God te erkennen als maker van die planeet, leidt uiteindelijk alleen maar tot andere of meer problemen. Dus als je werkelijk de planeet wilt redden, kun je het beste gewoon God volgen.
Welke god?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219061346
Klimaatafgoderij neemt beslist de vormen aan van een vreselijke en extreme religie. Inderdaad is er sprake van een bepaald doemdenken, extreem gedrag, het overal bijhalen van het klimaat, en het geloof dat dit boven bepaalde democratische en rechtsstatelijke principes gaat. Verder zijn er soms bepaalde rituelen (snelwegen blokkeren, liederen zingen), is er sprake van verering en van zingeving. En ook van een soort geloof in de ondergang van de aarde. Dat is niet anders dan bij heel veel religies die in de geschiedenis van de mensheid de revue al gepasseerd zijn.

Uiteraard is drang naar een bepaalde afgoderij en (pseudo-)religie een typisch menselijke neiging. Er zijn wel meer verschijnselen die de kenmerken vertonen van een religie, maar dat niet zijn. Bijvoorbeeld een bepaalde voetbalclub supporteren of fans van Justin Bieber of andere popsterren.

Maar je ziet wel dat jongeren zich steeds meer tot bepaalde pseudo-religies zoals klimaatverafgoderij of propallie-bewegingen aangetrokken voelen. Mogelijk is er toch een soort groeiende leegte in de maatschappij, door de afgenomen religie en familiebanden en minder vereenzelviging met arbeid of maatschappelijke rol.
Mja
pi_219061347
quote:
5s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Welke god?
De enige die er is.
pi_219061354
Ik wil graag dat de natuur kan overleven zonder in al zijn facetten gesloopt, geplunderd en uitgemoord wordt door de mens. Dat wil ik al mijn al hele leven en dat lukt me zonder te denken dat er één of andere god in de vergelijking voorkomt of voor moet komen.
pi_219061357
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De enige die er is.
Cthulhu dus.
pi_219061400
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is nogal flauw, omdat mijn opmerking een antwoord was op jouw posts over moderne agenda's, waaronder klimaat/milieu-agenda's. Binnen die agenda's wordt God compleet genegeerd, en wordt de planeet een soort goddelijke status gegeven waarvoor alles moet wijken, inclusief de mens zelf.
Daar had ik het niet over.

Jij fietste voorbij aan het voorbeeld dat het verhaal van Noah als boodschap meer in de hoek Groenlinks en Pvdd en mogelijk CU zit dan in de hoek van het groot kapitalisme waar het nu vaker in staat. Het punt waar moderne bewegingen het verhaal naartoe draaien is

- Het was een enorme boot, die met de tijd mee nog veel dikker is geworden.
- De aantallen..het gaat om de aantallen. Het is een verhaal over menselijke prestige in de kapitistische hoek.

quote:
Dat is inderdaad een vorm van afgoderij. Ik heb nooit gezegd dat we niet goed voor onze omgeving moeten zorgen.
Hoe breed zie jij "onze omgeving" en hoe zie jij een mooie balans tussen doorgeschoten hyperkapitalisme en vervuiling, je uitspraak in de TT en je bovenstaand citaat?

quote:
Maar dat is heel wat anders dan de moderne politieke agenda's.
Welke agenda's, degenen die een meer leefbare planeet voor mens en dier willen, of de agenda's van de vervuilers?

quote:
Als alle klimaatactivisten dus achter degenen aanlopen die de oorzaak van de problemen zijn, dan zie jij een weg naar verlichting. En wat is 'god meenemen in de vergelijking' De liefde van Jezus of het destructieve karakter van de vader. Want als het dat laatste is dan verdienen Shell, Exxon en vele anderen een dikke pluim.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 20-10-2025 16:14:52 ]
  maandag 20 oktober 2025 @ 14:46:48 #17
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219061417
Wat een gezever over God.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219061480
In dit topic gaat het dus om het redden van de aarde vanuit christelijk standpunt.
1. Wat betekent "het redden van de aarde" ? Kan zoveel betekenen, status quo handhaven?
En wat heeft het met klimaat te malen? Atoomoorlog verhinderen? AGI ontwikkelen zodat die het beheer van de aarde kan ovenemen? En nog 1000 meer vragen en mogelijkheden
2. "het redden van de aarde" is afgoderij. Waarom? Vanuit bepaalde Christelijke uitleg van het geloof, moeten mensen "het rentmeesterschap" over de aarde hebben, wat dat ook moge betekenen

Dus voordat er iets zinnigs over te zeggen valt, moet eerst duidelijk worden wat "het redden van de aarde" betekent en vanuit welke Christelijke uitleg e.e.a. beoordeeld moet worden, voordat het oordeel AFGODERIJ uitgesproken kan worden.

Ik heb gezegd
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_219061504
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Daar had ik het niet over.

Jij fietste voorbij aan het voorbeeld dat het verhaal van Noah als boodschap meer in de hoek Groenlinks en Pvvd en mogelijk CU zit dan in de hoek van het groot kapitalisme waar het nu vaker in staat. Het punt waar moderne bewegingen het verhaal naartoe draaien is

- Het was een enorme boot, die met de tijd mee nog veel dikker is geworden.
- De aantallen..het gaat om de aantallen. Het is een verhaal over menselijke prestige in de kapitistische hoek.
[..]
Hoe breed zie jij "onze omgeving" en hoe zie jij een mooie balans tussen doorgeschoten hyperkapitalisme en vervuiling, je uitspraak in de TT en je bovenstaand citaat?
Ik deel jouw kijk hier helemaal niet op dus ik heb geen antwoord voor je. Hyperkapitalisme in het verhaal over de ark van Noach? Wat?

Leg eerst eens fatsoenlijk je eigen standpunt uit voordat je een reactie van mij vraagt.

quote:
[..]
Welke agenda's, degenen die een meer leefbare planeet voor mens en dier willen, of de agenda's van de vervuilers?
De agenda's die er zijn om zogenaamd het klimaat/de planeet te redden. Die ken je zelf toch ook wel?

quote:
Als alle klimaatactivisten dus achter degenen aanlopen die de oorzaak van de problemen zijn, dan zie jij een weg naar verlichting.
Wie zijn de oorzaak van de problemen? Christenen zijn volgens jou de oorzaak van klimaatproblemen? Watte?
pi_219061534
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 15:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik deel jouw kijk hier helemaal niet op dus ik heb geen antwoord voor je. Hyperkapitalisme in het verhaal over de ark van Noach? Wat?
Je vindt niet dat het verhaal over de ark meer een verhaal is dat laat zien dat we voor dieren en hun leefomgeving (de aarde als geheel) moeten zorgen? Zonder dat de mens vernietigd moet worden, wat ik ook helemaal niet opperde.

quote:
De agenda's die er zijn om zogenaamd het klimaat/de planeet te redden. Die ken je zelf toch ook wel?
Ok, dus 'die' agenda's staan je niet aan, maar je zeilt voorbij aan de agenda's van de vervuilende partijen.

quote:
Wie zijn de oorzaak van de problemen? Christenen zijn volgens jou de oorzaak van klimaatproblemen? Watte?
Je verdraaiing werkt hier niet.

De grootste vervuilers en degenen die deze grootste vervuilers verdedigen door klimaatactivisme verafgoding te noemen (en tegelijkertijd voor 'eindtijden' pleiten), maar met name degenen die de grootste vervuilers in politiek opzicht steunen zijn imho het meest verantwoordelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 20-10-2025 15:15:54 ]
pi_219061586
quote:

[..]
De enige die er is.

lastig, lastig.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 20 oktober 2025 @ 15:22:11 #22
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219061598
quote:

[..]
De enige die er is.
lol
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219061605
Dacht even dat het een uitspraak was van Peter Thiel, die roept de laatste tijd ook allemaal gekke dingen over de antichrist.
pi_219061609
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 15:20 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

lastig, lastig.
Joden, Christenen en Moslims delen dezelfde God (de Vader-kant dan voor Christenen). Het enige dat Christenen Moslims verwijten is dat ze vol in die God van het oude testament geloven en Jezus in de Koran slechts een profeet is.
pi_219061687
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Tuurlijk, maar mijn opmerking gaat om de moderne agenda. Die negeert God en verheft de planeet tot god.
Waar kan ik de bron vinden, van het vetgedrukte?
En het onderwerp aarde gaat niet over religie, maar over wat wij als mensen aanrichten. Gedragsverandering is noodzakelijk. Heeft niets te maken met negeren van God. Heeft alles te maken met het negeren van signalen die we om ons heen zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')