https://nieuwrechts.nl/10(...)ampaign=Headliner.nlquote:Een 25-jarige Afghaanse vluchteling stond in tranen voor de rechter in Lelystad. Hij weigerde een toegewezen woning in Marknesse, omdat hij bang is om te vereenzamen. Het COA weigert hem nu nog langer onderdak te geven. ‘Ik hoop dat u me helpt’, zei hij tegen de rechter, meldt het Brabants Dagblad.
De man kwam in maart 2024 naar Nederland en verbleef in het asielzoekerscentrum in Luttelgeest. Een jaar later kreeg hij een huurhuis aangeboden aan de Barrage in Marknesse. Zonder het huis te bekijken, wees hij het af. Hij vertelde het COA dat hij ‘mentaal niet sterk genoeg’ is en bang is om alleen te raken.
Het COA wees hem meerdere keren op de gevolgen. De Afghaan heeft inmiddels een verblijfsvergunning, maar krijgt geen tweede kans. Als hij het huis niet accepteert, moet hij het azc verlaten. Omdat hij dat weigerde, stapte het COA naar de rechter.
‘Ik kan het niet alleen’
Bij de zitting was aanvankelijk geen tolk aanwezig. Via de telefoon werd alsnog een vertaler geregeld. De man vertelde dat hij een zwaar leven heeft gehad. ‘Het enige wat ik heb, zijn vrienden, geen familie. Dat is de reden om verder te kunnen leven.’
Hij zei dat hij mensen om zich heen nodig heeft. ‘Van binnen ben ik gewoon een klein kind. Ik kan het niet alleen. Ik kan niet alles vertellen, dan begin ik meteen te huilen. Die woning was een klap. De locatie is niet slecht, het heeft te maken met mijn innerlijke toestand.’
De Afghaan gaf aan dat hij eind mei een zelfmoordpoging deed door chloortabletten te slikken. ‘Ik ben bang dat ik hetzelfde ga doen als ik in mijn eentje in een huis in een dorp kom te zitten.’
COA: niets over problemen gemeld
Volgens de advocaat van het COA heeft de organisatie zich ingespannen om hem goed te helpen. De man zou tijdens gesprekken niets hebben gezegd over zijn mentale problemen. Hij reageerde: ‘Zij weten alles van mij. Iedereen die mij kent, niet alleen het COA, weet dat ik mentale problemen heb.’
Hij vertelde dat hij inmiddels in therapie is. ‘Ik krijg kalmerende tabletjes. Daar slaap ik beter van. Ik hoop dat ik een kans krijg. Als ik fouten heb gemaakt, dan deed ik dat niet met opzet.’ De rechter doet op 4 november uitspraak. Volgens het COA kan de man eventueel terecht bij VluchtelingenWerk, de daklozenopvang of de gemeente.
Neem jij hem in huis, heeft ie gelijk gezelschap. Volgens mij klikt het wel tussen jullie.quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:56 schreef Aberkullie het volgende:
Hoeft een asielzoeker geen huis is het weer niet goed.
Hou jij hem anders gezelschap terwijl je hem terug naar Afghanistan brengt, dat is toch de oplossing voor de wooncrisis?quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:57 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Neem jij hem in huis, heeft ie gelijk gezelschap. Volgens mij klikt het wel tussen jullie.
Er hebben er meer mentale problemen als ik al die berichten over steekpartijen en verkrachtingen lees.quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:59 schreef gwn_een_user het volgende:
ok hij heeft mentale problemen en is bang om alleen te zijn. begrijpelijk. hoop dat ie het redt
Rwanda of een andere regio mag ook hoor.quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:59 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Hou jij hem anders gezelschap terwijl je hem terug naar Afghanistan brengt, dat is toch de oplossing voor de wooncrisis?
De vraag is ook of het verstandig is om kwetsbare mensen met geestelijke problemen binnen te laten, wetende dat naast de woningmarkt ook de GGZ totaal vast zit.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:02 schreef Mikeytt het volgende:
Hoop dat hij snel schikkend onderdak vindt. i.c.m. met de geestelijke problemen een erg triest geval. Snap het COA, maar dit geeft wel schrijnend weer hoe slecht de woningmarkt zich heeft ontwikkeld onder jaren rechts beleid.
Rwanda of een andere regio mag ook hoor.quote:Op maandag 20 oktober 2025 12:59 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Hou jij hem anders gezelschap terwijl je hem terug naar Afghanistan brengt, dat is toch de oplossing voor de wooncrisis?
Laatste zin = accuraat punt.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:02 schreef Mikeytt het volgende:
Hoop dat hij snel schikkend onderdak vindt. i.c.m. met de geestelijke problemen een erg triest geval. Snap het COA, maar dit geeft wel schrijnend weer hoe slecht de woningmarkt zich heeft ontwikkeld onder jaren rechts beleid.
Het enige onderdak wat deze meneer verdient is een slaapzaal bij Schiphol, wachtend op zijn repatriëringsvlucht.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:02 schreef Mikeytt het volgende:
Er zullen best asielzoekers zijn met mentale problemen die we dan moeten helpen, maar ik snap sowieso niet waarom een klein en vol Europees landje als Nederland bootladingen Syriërs, Somaliërs en Afghanen op zou moeten vangen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:04 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
De vraag is ook of het verstandig is om kwetsbare mensen met geestelijke problemen binnen te laten, wetende dat naast de woningmarkt ook de GGZ totaal vast zit.
Als ze echt hulp nodig hebben wel.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:04 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
De vraag is ook of het verstandig is om kwetsbare mensen met geestelijke problemen binnen te laten, wetende dat naast de woningmarkt ook de GGZ totaal vast zit.
Hij heeft een verblijfsvergunning dus dat lijkt me niet helemaal te kloppen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:07 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het enige onderdak wat deze meneer verdient is een slaapzaal bij Schiphol, wachtend op zijn repatriëringsvlucht.
De vraag is of meneer ook werkelijk zo labiel is als dat hij ons wil wijsmaken voor zijn eigen gewin cq voordeeltjes.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:04 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Nederland neemt niet meer asielzoekers op dan andere EU landen gemiddeld doen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zullen best asielzoekers zijn met mentale problemen die we dan moeten helpen, maar ik snap sowieso niet waarom een klein en vol Europees landje als Nederland bootladingen Syriërs, Somaliërs en Afghanen op zou moeten vangen.
Cultuurverrijking en aanvulling van ingenieurs en doctoren.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zullen best asielzoekers zijn met mentale problemen die we dan moeten helpen, maar ik snap sowieso niet waarom een klein en vol Europees landje als Nederland bootladingen Syriërs, Somaliërs en Afghanen op zou moeten vangen.
Dan moet die maar ongeldig worden verklaard.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hij heeft een verblijfsvergunning dus dat lijkt me niet helemaal te kloppen.
Ja, veel succes daarmee.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:13 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dan moet die maar ongeldig worden verklaard.
Onze ggz is niet bedoeld om de wereldwijde geestelijke gezondheidsproblemen op te lossen: dat kan ook prima ergens anders.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als ze echt hulp nodig hebben wel.
Je kan niet willens en wetens de GGZ afbreken en dat dan als excuus gebruiken voor een ander onderwerp. De GGZ hoeft niet vast te zitten.
Ben het met je eens dat hij onder een brug in Afghanistan, waar het krioelt van de andere verschoppelingen, veel beter tot zijn recht zou komen. Dan is hij in elk geval niet zo eenzaam.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Dapper van deze man dat hij die woning weigert. Hij weet van zichzelf dat hij alleen wonen niet gaat trekken. Hij heeft mentale hulp en mensen om zich heen nodig. Hopelijk kan hij ergens begeleid wonen.
En dus:quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:24 schreef Kim-Holland het volgende:
De advocaat van het COA begreep dat de jongen in een lastig parket zit. Maar tijdens de voorbereidende gesprekken repte hij met geen woord over mentale problemen. "Die zijn ook niet onderbouwd met officiële medische stukken."
Prima huizen. Daar zou een Nederlandse woningzoekende zo 7 jaar voor op een wachtlijst moeten staan. Zelfs in krimpregio's als Friesland, Drenthe en Groningen is dat al het geval.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:27 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]In deze straat in Marknesse kreeg de vluchteling een woning toegewezen. © Foto Freddy Schinkel
Deze staan er ook nog in de straat en meer geschikt voor een eenzame Afghaan.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Prima huizen. Daar zou een Nederlandse woningzoekende zo 7 jaar voor op een wachtlijst moeten staan. Zelfs in krimpregio's als Friesland, Drenthe en Groningen is dat al het geval.
Het begint altijd met een statushouder in de straat. Over 10 jaar zijn het meerdere. Overal rotzooi op straat, met onkruid overwoekerde voortuinen, lakens voor de ramen en ongezellig tl-licht. Heb het in meerdere straten in een volksbuurt al zien gebeuren in een middelgrote stad.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:39 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Deze staan er ook nog in de straat en meer geschikt voor een eenzame Afghaan.![]()
Ook een leuk tuintje erbij..
[ afbeelding ]
quote:25-jarige Afghaanse vluchteling
quote:‘mentaal niet sterk genoeg’
quote:Van binnen ben ik gewoon een klein kind. Ik kan het niet alleen
quote:zelfmoordpoging deed door chloortabletten te slikken
quote:Ik krijg kalmerende tabletjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onmenselijk.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:27 schreef Kim-Holland het volgende:
[ afbeelding ]In deze straat in Marknesse kreeg de vluchteling een woning toegewezen. © Foto Freddy Schinkel
Wat is er precies mis met zijn zin?quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:01 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Gelukkig staat er een hele horde aan advocaten, instanties en ngo's in de rij te trappelen om deze meneer toch te helpen en helpen zijn zin door te drukken. Het lokale politieke speelveld verschaft ze genoeg ruimte. Zo werkt dat in een moreel failliet land zonder ruggengraat.
Het gaat om een buitenlander uit het midden oosten.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:44 schreef probeer het volgende:
Dus een 25 jarige oorlogsvluchteling wijst een woning af omdat .. "hij vertelde het COA dat hij ‘mentaal niet sterk genoeg’ is en bang is om alleen te raken." Begrijpelijk. Die man heeft eindelijk weer wat houvast, en is bang dat kwijt te raken.
En het COA zegt 'tsja, je moet toch echt het AZC verlaten, en dit is wat we je kunnen aanbieden'. Ook begrijpelijk. Ze kunnen helaas niet bezig blijven, en het AZC is ook geen optie meer.
Maar eh .. Waarom moet hier ophef over zijn?
Nu doe je de aanname dat hij dat moederziel en alleen heeft gedaan.quote:Op maandag 20 oktober 2025 14:03 schreef William_Papadin het volgende:
Wel knap dat iemand die naar eigen zeggen "heel bang is om alleen te zijn" wel in staat is om 5000 kilometer af te reizen om dan maar hier in zijn eentje heel bang alleen te gaan zitten zijn.
quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[ afbeelding ]Demoniseren heet dat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zeer vocale Trump hater - VEM2012
Maar eh... Weet je wel hoeveel eenzame mensen er zijn? Met eventueel mentale problemen? Nederlanders?quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Dapper van deze man dat hij die woning weigert. Hij weet van zichzelf dat hij alleen wonen niet gaat trekken. Hij heeft mentale hulp en mensen om zich heen nodig. Hopelijk kan hij ergens begeleid wonen.
Niks belet je om hem in huis te nemen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 13:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Het is gewoon fucking triest.quote:Op maandag 20 oktober 2025 14:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat om een buitenlander uit het midden oosten.
Die zijn op het moment de zondebok van alle ellende in Nederland.
Nee hoor, best logisch dat vluchtelingen bovengemiddeld vaak last hebben van mentale problematiek. Onveiligheid wil mensen nog wel eens in de koude kleren gaan zitten.quote:Op maandag 20 oktober 2025 14:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Verwarde asielzoekers is iets uit een sprookjesboek natuurlijk, verzinsels.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |