https://www.nu.nl/economi(...)-blijven-werken.htmlquote:Duitsland wil 65-plussers verleiden om te blijven werken om zo tekorten op de arbeidsmarkt tegen te gaan.
De regering heeft besloten dat gepensioneerden tot 2.000 euro per maand belastingvrij kunnen bijverdienen.
Het zogeheten actieve pensioen gaat volgend jaar in en geldt voor inwoners die de pensioenleeftijd hebben bereikt.
Ongeveer 230.000 werkende gepensioneerden zouden kunnen profiteren van de regeling, meldt het Duitse instituut voor economisch onderzoek (DIW).
Ik ben 72 en als ik in nederland ben dan werk ik ook nog 3 dagen, prima te doen en je hebt wat aanspraaakquote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Leuk, maar hoeveel ondernemers gaan mensen van 67-70 aannemen cq in Dienst houden?
Je beantwoord de vraag nietquote:Op zondag 19 oktober 2025 13:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben 72 en als ik in nederland ben dan werk ik ook nog 3 dagen, prima te doen en je hebt wat aanspraaak
roch 16.000 belastbaar jaarlijks extra
Wat heeft dat met Duitsland te makenquote:Op zondag 19 oktober 2025 13:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is te weinig te laat. Dat het Pensioensysteem zou klappen was iedereen die een beetje kon rekenen al in de jaren 80 duidelijk. De kiezers wilden dat echter niet weten en de politiek wilde het niet zeggen, want ouderen gaan stemmen.
30 jaar geleden sprak Eelco Brinkman de betaalbaarheid van de vergrijzing aan, CDA werd gedecimeerd in de verkiezingen en terwijl onder paars het geld tegen de plinten klotste werden er geen extra reserves opgebouwd, in tegendeel, paars graaide in de pensioenfondsen
we moeten de fondsen afschaffen en de afdracht totaal netto aaan de werknemers bij hun maandsalaris geven, laat mensen zelf sparen net als de ZZP ersquote:Op zondag 19 oktober 2025 13:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is te weinig te laat. Dat het Pensioensysteem zou klappen was iedereen die een beetje kon rekenen al in de jaren 80 duidelijk. De kiezers wilden dat echter niet weten en de politiek wilde het niet zeggen, want ouderen gaan stemmen.
30 jaar geleden sprak Eelco Brinkman de betaalbaarheid van de vergrijzing aan, CDA werd gedecimeerd in de verkiezingen en terwijl onder paars het geld tegen de plinten klotste werden er geen extra reserves opgebouwd, in tegendeel, paars graaide in de pensioenfondsen
er is heel veel vraag naar , AOW ers oproepkrachten,quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Leuk, maar hoeveel ondernemers gaan mensen van 67-70 aannemen cq in Dienst houden?
Dacht jij dat dit probleem hier niet speelt met de kosten van de vergrijzing aan zorg en AOW en tekort aan arbeidskrachten gecombineerd met steeds vitalere ouderen ??quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:52 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Wat heeft dat met Duitsland te maken
kloptquote:Op zondag 19 oktober 2025 14:26 schreef flyguy het volgende:
Het probleem in Duitsland is dat er zeer weinig PK's zijn met relatief weinig vermogen. Het meeste geld voor de pensioenvoorzieningen voor ouderen komt er van de lopende rekening van de overheid. Voor een land als Duitsland is dit echt heel beroerd geregeld en veel en veel slechter dan bijvoorbeeld in Nederland. Dat gaat echt een zooitje worden de komende decennia.
quote:Duitsland wil 65-plussers verleiden om te blijven werken om zo tekorten op de arbeidsmarkt tegen te gaan. De regering heeft besloten dat gepensioneerden tot 2.000 euro per maand belastingvrij kunnen bijverdienen.
Het zogeheten actieve pensioen gaat volgend jaar in en geldt voor inwoners die de pensioenleeftijd hebben bereikt.
Ongeveer 230.000 werkende gepensioneerden zouden kunnen profiteren van de regeling, meldt het Duitse instituut voor economisch onderzoek (DIW).
Duitsland kampt net als Nederland met vergrijzing.
Bijna een derde van alle Duitse werknemers bereikt binnen nu en vijftien jaar de pensioenleeftijd, berekende het Duitse statistiekbureau Destatis.
De pensioenleeftijd in Duitsland wordt momenteel verhoogd van 65 naar 67 jaar.
zie jij mij nog kinderen maken dan?? (72)quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:32 schreef Lospedrosa het volgende:
In Polen mag je met 2 of 3 kinderen alles belastingvrij verdienen tot 35000 euro per jaar las ik laatst.
Dat is hier ook zo , de AOW komt hier ook uit de lopende rekening, // staatsschuldquote:Op zondag 19 oktober 2025 14:26 schreef flyguy het volgende:
Het meeste geld voor de pensioenvoorzieningen voor ouderen komt er van de lopende rekening van de overheid.
Dat gaat echt een zooitje worden de komende decennia.
Ja, alleen heeft men in Nederland vaak een goede 2de pilaar en de AOW als percentage van het totale inkomen voor een gepensioneerde is een heel stuk lager dan in Duitsland. Zoals ik al zei, die 2de pilaar is er nauwelijks in Duitsland en dus komt een groot gedeelte aan op de 'Duitse AOW', van de lopende rekening.quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is hier ook zo , de AOW komt hier ook uit de lopende rekening, // staatsschuld
het werknemers pensioen stelt haast niets meer voor en veel moderne bedrijven doen niet mee aan een pensooenspaarverplichting , wel aan de mogelijkheid tot zelfstandig pensioensparenquote:Op zondag 19 oktober 2025 14:40 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ja, alleen heeft men in Nederland vaak een goede 2de pilaar en de AOW als percentage van het totale inkomen voor een gepensioneerde is een heel stuk lager dan in Duitsland. Zoals ik al zei, die 2de pilaar is er nauwelijks in Duitsland en dus komt een groot gedeelte aan op de 'Duitse AOW', van de lopende rekening.
Heb toch niet tegen jou ofwel?quote:Op zondag 19 oktober 2025 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zie jij mij nog kinderen maken dan?? (72)
ik heb wel 7 klein kinderen, heb iik ook recht dan?
Het gaat dan ook niet om een verplichting, ze kunnen er voor kiezen te blijven werken, waar dan wel een riante netto vergoeding tegenover staat.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:36 schreef torentje het volgende:
De gepensioneerden kunnen toch veel beter gaan genieten van hun laatste levensjaren zonder verplichtingen?
Dat bedoel ik toch? Ze kunnen beter kiezen om niet door te werken, de vrijheid is namelijk veel belangrijker.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om een verplichting, ze kunnen er voor kiezen te blijven werken, waar dan wel een riante netto vergoeding tegenover staat.
Zoals jij nu al doet?quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:36 schreef torentje het volgende:
De gepensioneerden kunnen toch veel beter gaan genieten van hun laatste levensjaren zonder verplichtingen?
voor jou , ji bent niet dol op werken, ik vind werken leuk, dus als ik weer in Nederland ben dan ga ik me weer meldenquote:Op zondag 19 oktober 2025 15:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik toch? Ze kunnen beter kiezen om niet door te werken, de vrijheid is namelijk veel belangrijker.
Werk heeft voor een aantal mensen meer betekenis dan liever achter de geraniums te gaan zitten. Werk geeft vaak ook een gevoel van betrokkenheid een doel en regelmaat. Kan me voorstellen dat ouderen best deeltijd door willen werken, zeker als daar ook nog een riante netto vergoeding tegenover staat, waar men leuke dingen van kan bekostigen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik toch? Ze kunnen beter kiezen om niet door te werken, de vrijheid is namelijk veel belangrijker.
wie niet kan werken die gaaat het moeilijker krijgen komende jaren, AOW gaat men ontkoppelen van het minimumloon, dat voel je ankomenquote:Op zondag 19 oktober 2025 15:56 schreef VEM2012 het volgende:
Prima voorstel. Zouden ze in Nederland ook kunnen overwegen, mits het niet een reden wordt om te plukken van diegenen die niet willen of kunnen werken.
Iedereen gaat het moeilijker krijgen. Het financiële systeem piept en kraakt.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wie niet kan werken die gaaat het moeilijker krijgen komende jaren, AOW gaat men ontkoppelen van het minimumloon, dat voel je ankomen
Voor werkgevers is het een uitkomst geen risico bij ziekte , zwangerschap of WW , geen ontslag problemen, ben je niet ingeroosterd dan hoef je niet te komen, geen loon dan dus,quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Werk heeft voor een aantal mensen meer betekenis dan liever achter de geraniums te gaan zitten. Werk geeft vaak ook een gevoel van betrokkenheid een doel en regelmaat. Kan me voorstellen dat ouderen best deeltijd door willen werken, zeker als daar ook nog een riante netto vergoeding tegenover staat, waar men leuke dingen van kan bekostigen.
jij kraak zellefquote:Op zondag 19 oktober 2025 16:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Iedereen gaat het moeilijker krijgen. Het financiële systeem piept en kraakt.
Of ik nu kraak of niet lijkt mij niet ter zake doende.quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij kraak zellef
hetis een mooi alternatief voor EU arbeidsmigranten
Wat heeft men aan riante vergoedingen als men geen of weinig tijd heeft voor de hobby of hobby's? Als werken een van je hobby's is dan zou ik zeker blijven werken als ik die persoon zou zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2025 15:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Werk heeft voor een aantal mensen meer betekenis dan liever achter de geraniums te gaan zitten. Werk geeft vaak ook een gevoel van betrokkenheid een doel en regelmaat. Kan me voorstellen dat ouderen best deeltijd door willen werken, zeker als daar ook nog een riante netto vergoeding tegenover staat, waar men leuke dingen van kan bekostigen.
Ik heb nog een aantal verplichtingen waar ik een deel van mijn vrije tijd aan moet verspillen.quote:
En Duitsland zal vast ook niet ontkomen aan het stoppen met bruinkool, stoppen met kolen, stoppen met stookolie.quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Eerst mag het, later moet het om rond te komen.
Daarom schreef ik ook deeltijd, zodat je dan ook genoeg vrije tijd over hebt om leuke dingen te gaan doen en je verdiende centen op te gaan makenquote:Op zondag 19 oktober 2025 16:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat heeft men aan riante vergoedingen als men geen of weinig tijd heeft voor de hobby of hobby's? Als werken een van je hobby's is dan zou ik zeker blijven werken als ik die persoon zou zijn.
Naar de sociale dienst om een jankverhaal op te hangen?quote:Op zondag 19 oktober 2025 16:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb nog een aantal verplichtingen waar ik een deel van mijn vrije tijd aan moet verspillen.
Nou nee, ik moet bijv. veel vrije tijd verspillen met het zoeken naar goedkoop eten en drinken.quote:Op zondag 19 oktober 2025 17:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Naar de sociale dienst om een jankverhaal op te hangen?
Denk vooral mensen die al ergens werken en nog willen en kunnen doorwerken vanwege hun kennis/ervaring.quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het verschil in loonkosten en sociale verplichtingen tussen een persoon van 60+ of een persoon van 68+ is gigantischquote:Op zondag 19 oktober 2025 17:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Denk vooral mensen die al ergens werken en nog willen en kunnen doorwerken vanwege hun kennis/ervaring.
Als je na die leeftijd iets gaat zoeken zijn de kansen dat je ergens aangenomen wordt wel vrij laag ja.
Ligt een beetje aan de baan denk ik. Mijn vader is op zijn 66ste met pensioen gegaan na meer dan 40 jaar vrachtwagenchauffeur te zijn gewest, hij was toen niet ineens kreupel ofzo.quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat is een ander topicquote:Op zondag 19 oktober 2025 16:24 schreef fietsie het volgende:
[..]
En Duitsland zal niet ontkomen aan het stoppen met bruinkool, stoppen met kolen, stoppen met stookolie.
En al die kosten komen bij de (oudere) huiseigenaren terecht.
Dan heeft de overheid geen gok- en spendeergeld meer.quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten de fondsen afschaffen en de afdracht totaal netto aaan de werknemers bij hun maandsalaris geven, laat mensen zelf sparen net als de ZZP ers
Bij ons (klein familebedrijf +- 100 entiteiten) wordt aan iedereen gevraagd of ze s.v.p. willen blijven. Dit tegen een vorstelijke beloning. De realiteit lijkt te zijn dat diverse ambachten en skills helemaal niet meer bestaan. Met andere woorden: daar krijg je echt niemand meer voor, die dat kan of wil en kan leren. Het is zwaar crisis op dat gebied Piet.quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Jij weet echter ook heel goed dat een 60+ werknemer verdomt lastig aan een nieuwe baan komt, Bart.quote:Op zondag 19 oktober 2025 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Bij ons (klein familebedrijf +- 100 entiteiten) wordt aan iedereen gevraagd of ze s.v.p. willen blijven. Dit tegen een vorstelijke beloning. De realiteit lijkt te zijn dat diverse ambachten en skills helemaal niet meer bestaan. Met andere woorden: daar krijg je echt niemand meer voor, die dat kan of wil en kan leren. Het is zwaar crisis op dat gebied Piet.
Welzeker. Maar je kunt ook blijven werken daar waar je al deed toch? Dat is er in mijn voorbeeld aan de hand.quote:Op zondag 19 oktober 2025 19:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij weet echter ook heel goed dat een 60+ werknemer verdomt lastig aan een nieuwe baan komt, Bart.
De arbeidsmarkt is echter volatiel.quote:Op zondag 19 oktober 2025 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Welzeker. Maar je kunt ook blijven werken daar waar je al deed toch? Dat is er in mijn voorbeeld aan de hand.
Eigenlijk alles as we know it is volatiel en dan niet echt in goede zin. Het gaat vooralsnog zwaar bergafwaarts met vrijwel alles. De Boomers moeten eerst dood. Daarna zal het hopelijk langzaam weer uit het dal klimmen.quote:Op zondag 19 oktober 2025 20:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De arbeidsmarkt is echter volatiel.
Als ambtenaar (wat ik was) , dan ga je gewoon de poort uit op je AOW leeftijd met een etentje en een warme handquote:Op zondag 19 oktober 2025 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vertel , hoe ga je die aan hun eind helpen dan?quote:Op zondag 19 oktober 2025 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
De Boomers moeten eerst dood. Daarna zal het hopelijk langzaam weer uit het dal klimmen.
AI gaat ervoor zorgen dat we allemaal 100 worden, met 24/7 bloeddruk, hartslag en zuurstof meting, gerichtte voedingsadviezen en cardio oefeningenquote:Dat er steeds meer honderdplussers zijn komt doordat er meer kinderen worden geboren en ouderen steeds langer leven.
quote:AI-overzicht
In 2040 zijn er naar schatting ongeveer 4,6 miljoen AOW-gerechtigden in Nederland, wat een toename is van ruim één miljoen ten opzichte van nu.
Dit betekent dat bijna een kwart van de bevolking dan recht heeft op de AOW.
Aantal: De Sociale Verzekeringsbank (SVB) schat het aantal in 2040 op 4.604.912.
Verhouding werkenden en AOW'ers: De verhouding tussen werkenden en AOW-gerechtigden verandert, waardoor er in 2040 naar verwachting twee werkenden zijn tegenover elke AOW'er.
Nu is die verhouding nog ongeveer 3,3 werkenden per AOW'er.
Basis: Deze stijging is het gevolg van demografische ontwikkelingen, zoals de vergrijzing en een stijgende levensverwachting, die ervoor zorgen dat er meer mensen in de AOW-gerechtigde leeftijd komen.
quote:AI-overzicht
Het exacte aantal 90-plussers in 2040 is niet exact te voorspellen, maar het aantal zal naar verwachting aanzienlijk stijgen door de stijgende levensverwachting.
Er wordt verwacht dat het aantal mensen van 100 jaar en ouder tussen nu en 2040 bijna zal verviervoudigen, wat wijst op een aanzienlijke groei in alle zeer hoge leeftijdsgroepen.
Huidige situatie: In 2023 waren er 2.572 honderdplussers in Nederland, waarvan het overgrote deel vrouw was.
Toekomstige trend: Volgens de VTV-2018, zal het aantal mensen van 100 jaar en ouder tussen nu en 2040 bijna verviervoudigen.
Levensverwachting: De levensverwachting stijgt naar verwachting van 81,5 jaar in 2015 naar bijna 86 jaar in 2040.
Werken ligt niet in jouw aard?quote:Op zondag 19 oktober 2025 13:42 schreef monkyyy het volgende:
Goed idee, maar het moet wel in je aard liggen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |