abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219020095
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:59 schreef matigeuser het volgende:

[..]
1. Wilders verlangt ook terug naar een mythisch "wit en blond" Nederland

Er is niets mythisch aan. Dit is hoe Nederland enkele decennia geleden was. Daarnaast is het ook zwaar overtroffen, want hij heeft vaak genoeg gezegd dat het niet om huidskleur gaat of om wat dan ook en dat mensen die gewoon willen integreren ook welkom zijn en blijven. Het gaat om geen nieuwe grote aantallen buitenlanders erbij en minder islam.

2. PVV maakt zelfs AI beelden als propaganda om asielzoekers etc weg te zetten als de vijand. Daarnaast twittert Widlers er op los en laat hij heel selectief zien hoe "links" het fout doet en hoe gevaarlijk vluchtelingen zijn. Hij verdraait zelfs woorden of verzint er info bij.

AI beelden zijn inderdaad stom, maar makkelijk te maken en geen gezeur met portretrecht, copyrights etc. Wilders had ook gewoon beelden kunnen laten zien van een gemiddelde dag in een gemiddelde grote stad voor precies hetzelfde effect. De invloed van immigratie is, vooral in grotere steden, extreem duidelijk voor iedereen te zien. Hij creëert geen werkelijkheid die er niet is. Het straatbeeld is daar gewoon zo.

3. PVV is een eenmanspartij, Wilders wil is wet. Maar ook wetenschappers, journalisten, publieke omroep etc zijn in Wilders zijn woorden tuig.

Beetje kort door de bocht weer. Maar inderdaad, het is duidelijk een 'one-man-one-issue' partij. Dat mag gewoon, wat je er ook van vindt. Hij noemt daarnaast niet alle wetenschappers en jouranlisten 'tuig' natuurlijk. Wat een onzin.

4. Er wordt bijv hier een begin gemaakt door het te hebben over linkse media die uitgeroeid moet worden, publieke omroepen die moeten stoppen. Waarom? Ze geven weerwoord en laten de waarheid zien. Wetenschap is ook links, terwijl wetenschap geen kleur heeft. Allemaal manieren om de waarheid weg te zetten als leugens.

Precies andersom. De publieke omroep is geen 'vrije' media, het is 'staatsmedia'. Die probeert 'ongekleurd' over te komen, maar zijn dat (meermaals gebleken) absoluut niet. Er is geen 'de waarheid' en wat de NPO verkondigt is zeker niet 'de waarheid'. Wat Wilders verkondigt overigens ook niet altijd. Wat je er ook van vindt, er is niets 'facistisch' aan 'staatsmedia' betaalt door belastinggeld, te willen afschaffen. Sterker nog, een facist zou nou juist staatsmedia willen opzetten en vervolgens zijn of haar boodschap daar te willen propageren! De omgekeerde wereld dus.

Daarnaast is 'de wetenschap' inderdaad kleurloos, maar dat valt niet te zeggen van elke wetenschapper of elk wetenschappelijk onderzoek. Dus zo simpel kun je dat niet zeggen.

5. Woorden zoals "hardwerkende Nederlanders", "oorspronkelijke Nederlanders", het voorheen gebruik van de namen "Henk en Ingrid". Maar ook het weg zetten van vluchtelingen etc als gelukszoekers als de boeman. Maar ook Marokaans tuig etc.

Het beestje wordt bij de naam genoemd. Erg he? Niet elke vluchteling is een 'boeman', dat is jouw intepretatie. En niet elke Marokkaan is 'tuig', dat is wederom jouw intepretatie. Heeft hij ook nooit gezegd.

Het is wel zo dat er veel Marrokaans tuig is. Tja. Geen woord aan gelogen.

6. Zoals in het artikel al benoemd: omvolking. Maar ook islamisering van de samenleving etc. Zinnen als: je dochters zullen nooit meer veilig zijn. Etc. Je kent ze wel.

Omvolking is gewoon gaande. Jouw associatie met het woord is niet van belang. Het is gewoon een feit dat:
- Nederlandse vrouwen al jaren minder dan 2 kinderen gemiddeld krijgen (laatste 10 jaar nog maar 1.43 kind) en derhalve onze populatie al krimpt op natuurlijke wijze (geboortes minus stergevallen). En toch groeit onze bevolking nog steeds en die groei is dus 1:1 toe te schrijven aan immigratie. Afgelopen jaar weer netto (immigratie minus emigratie) 100.000 + mensen erbij. Dus inderdaad, de 'oorspronkelijke' bevolking wordt langzaam maar zeker 'vervangen'. Daar is geen woord van gelogen. 'Omvolking' is derhalve een perfecte term hiervoor. Ook omdat het een soort 'bewuste keuze' omvat, aangezien we hier morgen mee zouden kunnen stoppen.

Geloof je het niet? Dit zijn gewoon officiele cijfers van het CBS. En anders kun je eens een middagje gaan fietsen in Rotterdam of Den Haag. Gewoon voor de fun. Oh en geloof je het niet over de veiligheid? Trek dan eens een kort rokje aan en fiets eens wat later op de avond door diezelfde wijken.

7. Hier doet Wilders iets minder mee, maar kijk ook vooral naar wat ze willen met abortus, want daar begint het mee

Geen idee wat ze willen met abortus, maar voor of tegen abortus zijn heeft wederom niets maar dan ook niets met facisme te maken.

8. Hardwerkende Nederlanders vs gelukszoekers die alleen maar uitkering trekken en alles gratis krijgen

Beide groepen bestaan gewoon. Wat is je probleem hiermee? De waarheid of het benoemen er van?

9. Hier heb ik geen voorbeeld van, maar de samenwerking met BBB geeft daar wat meer kijk op. Maar ook termen als grachtengordelelitie die gebruikt wordt, zegt al genoeg.

Je hebt nogal problemen met bepaalde woorden merk ik. Helaas voor jou bestaat er gewoon vrijheid van meningsuiting en mogen mensen zeggen wat ze willen. Situaties illustreren, problemen benoemen, en ja zelfs beledigingen, mogen gewoon gezegd worden.

10. Mensen zonder pardon het land uitzetten etc.

Niemand wordt zonder pardon het land uitgezet. Wilders wil een immigratiestop en daarnaast illegalen + criminiele asielzoekers uit kunnen zetten. Wat is daar facisme aan?

Ik weet prima wat fascisme inhoudt, mensen die er voor stemmen vaak niet. En niemand wordt er beter van dit soort regime.

Regime? Welk regime heb jij het over? Je bedoelt een democratisch gekozen partij die zich op geen enkele manier nog niet aan de Nederlandse wet heeft gehouden? Of iemand met andere ideeën over het toekomstbeeld van Nederland dan jij? Welk regime?

Je weet totaal niet wat facisme inhoudt. Je praat andere mensen na

En dit komt van iemand die nooit op de PVV heeft gestemd en dit ook nooit gaat doen. Ik vind Wilders een onverstandige botte man, doch heb ik begrip voor zijn standpunten en zijn persoonlijke situatie, en zijn aanpak niet toereikend.

Maar dit framing-gelul van jou is nou precies waar jij Wilders en 'extreem rechts' van beticht. En hierdoor wordt de polarisatie nou juist alleen maar erger. En hierdoor kunnen er zelfs doden vallen. Want facisme, dat is nogal wat. En hier totaal, maar dan ook totaal niet aan de orde.
_O_
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 12:18:01 #252
319979 Fok-it
All is well
pi_219020105
Geen fan van Matigeuser maar prima post. Wilders en Trump kun je wat dat betreft niet met elkaar vergelijken. In Amerika zijn hele enge dingen aan de gang, in Nederland vooral hele domme dingen.

Behalve dat Wilders wel gewoon extreemrechts is natuurlijk. Maar geen facist
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219020291
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:59 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Er is niets mythisch aan. Dit is hoe Nederland enkele decennia geleden was. Daarnaast is het ook zwaar overtroffen, want hij heeft vaak genoeg gezegd dat het niet om huidskleur gaat of om wat dan ook en dat mensen die gewoon willen integreren ook welkom zijn en blijven. Het gaat om geen nieuwe grote aantallen buitenlanders erbij en minder islam.

2. PVV maakt zelfs AI beelden als propaganda om asielzoekers etc weg te zetten als de vijand. Daarnaast twittert Widlers er op los en laat hij heel selectief zien hoe "links" het fout doet en hoe gevaarlijk vluchtelingen zijn. Hij verdraait zelfs woorden of verzint er info bij.

AI beelden zijn inderdaad stom, maar makkelijk te maken en geen gezeur met portretrecht, copyrights etc. Wilders had ook gewoon beelden kunnen laten zien van een gemiddelde dag in een gemiddelde grote stad voor precies hetzelfde effect. De invloed van immigratie is, vooral in grotere steden, extreem duidelijk voor iedereen te zien. Hij creëert geen werkelijkheid die er niet is. Het straatbeeld is daar gewoon zo.

3. PVV is een eenmanspartij, Wilders wil is wet. Maar ook wetenschappers, journalisten, publieke omroep etc zijn in Wilders zijn woorden tuig.

Beetje kort door de bocht weer. Maar inderdaad, het is duidelijk een 'one-man-one-issue' partij. Dat mag gewoon, wat je er ook van vindt. Hij noemt daarnaast niet alle wetenschappers en jouranlisten 'tuig' natuurlijk. Wat een onzin.

4. Er wordt bijv hier een begin gemaakt door het te hebben over linkse media die uitgeroeid moet worden, publieke omroepen die moeten stoppen. Waarom? Ze geven weerwoord en laten de waarheid zien. Wetenschap is ook links, terwijl wetenschap geen kleur heeft. Allemaal manieren om de waarheid weg te zetten als leugens.

Precies andersom. De publieke omroep is geen 'vrije' media, het is 'staatsmedia'. Die probeert 'ongekleurd' over te komen, maar zijn dat (meermaals gebleken) absoluut niet. Er is geen 'de waarheid' en wat de NPO verkondigt is zeker niet 'de waarheid'. Wat Wilders verkondigt overigens ook niet altijd. Wat je er ook van vindt, er is niets 'facistisch' aan 'staatsmedia' betaalt door belastinggeld, te willen afschaffen. Sterker nog, een facist zou nou juist staatsmedia willen opzetten en vervolgens zijn of haar boodschap daar te willen propageren! De omgekeerde wereld dus.

Daarnaast is 'de wetenschap' inderdaad kleurloos, maar dat valt niet te zeggen van elke wetenschapper of elk wetenschappelijk onderzoek. Dus zo simpel kun je dat niet zeggen.

5. Woorden zoals "hardwerkende Nederlanders", "oorspronkelijke Nederlanders", het voorheen gebruik van de namen "Henk en Ingrid". Maar ook het weg zetten van vluchtelingen etc als gelukszoekers als de boeman. Maar ook Marokaans tuig etc.

Het beestje wordt bij de naam genoemd. Erg he? Niet elke vluchteling is een 'boeman', dat is jouw intepretatie. En niet elke Marokkaan is 'tuig', dat is wederom jouw intepretatie. Heeft hij ook nooit gezegd.

Het is wel zo dat er veel Marrokaans tuig is. Tja. Geen woord aan gelogen.

6. Zoals in het artikel al benoemd: omvolking. Maar ook islamisering van de samenleving etc. Zinnen als: je dochters zullen nooit meer veilig zijn. Etc. Je kent ze wel.

Omvolking is gewoon gaande. Jouw associatie met het woord is niet van belang. Het is gewoon een feit dat:
- Nederlandse vrouwen al jaren minder dan 2 kinderen gemiddeld krijgen (laatste 10 jaar nog maar 1.43 kind) en derhalve onze populatie al krimpt op natuurlijke wijze (geboortes minus stergevallen). En toch groeit onze bevolking nog steeds en die groei is dus 1:1 toe te schrijven aan immigratie. Afgelopen jaar weer netto (immigratie minus emigratie) 100.000 + mensen erbij. Dus inderdaad, de 'oorspronkelijke' bevolking wordt langzaam maar zeker 'vervangen'. Daar is geen woord van gelogen. 'Omvolking' is derhalve een perfecte term hiervoor. Ook omdat het een soort 'bewuste keuze' omvat, aangezien we hier morgen mee zouden kunnen stoppen.

Geloof je het niet? Dit zijn gewoon officiele cijfers van het CBS. En anders kun je eens een middagje gaan fietsen in Rotterdam of Den Haag. Gewoon voor de fun. Oh en geloof je het niet over de veiligheid? Trek dan eens een kort rokje aan en fiets eens wat later op de avond door diezelfde wijken.

7. Hier doet Wilders iets minder mee, maar kijk ook vooral naar wat ze willen met abortus, want daar begint het mee

Geen idee wat ze willen met abortus, maar voor of tegen abortus zijn heeft wederom niets maar dan ook niets met facisme te maken.

8. Hardwerkende Nederlanders vs gelukszoekers die alleen maar uitkering trekken en alles gratis krijgen

Beide groepen bestaan gewoon. Wat is je probleem hiermee? De waarheid of het benoemen er van?

9. Hier heb ik geen voorbeeld van, maar de samenwerking met BBB geeft daar wat meer kijk op. Maar ook termen als grachtengordelelitie die gebruikt wordt, zegt al genoeg.

Je hebt nogal problemen met bepaalde woorden merk ik. Helaas voor jou bestaat er gewoon vrijheid van meningsuiting en mogen mensen zeggen wat ze willen. Situaties illustreren, problemen benoemen, en ja zelfs beledigingen, mogen gewoon gezegd worden.

Niemand wordt zonder pardon het land uitgezet. Wilders wil een immigratiestop en daarnaast illegalen + criminiele asielzoekers uit kunnen zetten. Wat is daar facisme aan?

Ik weet prima wat fascisme inhoudt, mensen die er voor stemmen vaak niet. En niemand wordt er beter van dit soort regime.

Regime? Welk regime heb jij het over? Je bedoelt een democratisch gekozen partij die zich op geen enkele manier nog niet aan de Nederlandse wet heeft gehouden? Of iemand met andere ideeën over het toekomstbeeld van Nederland dan jij? Welk regime?

Je weet totaal niet wat facisme inhoudt. Je praat andere mensen na

En dit komt van iemand die nooit op de PVV heeft gestemd en dit ook nooit gaat doen. Ik vind Wilders een onverstandige botte man, doch heb ik begrip voor zijn standpunten en zijn persoonlijke situatie, en zijn aanpak niet toereikend.

Maar dit framing-gelul van jou is nou precies waar jij Wilders en 'extreem rechts' van beticht. En hierdoor wordt de polarisatie nou juist alleen maar erger. En hierdoor kunnen er zelfs doden vallen. Want facisme, dat is nogal wat. En hier totaal, maar dan ook totaal niet aan de orde.
^O^ _O_
pi_219020711
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 12:18 schreef Fok-it het volgende:
Geen fan van Matigeuser maar prima post. Wilders en Trump kun je wat dat betreft niet met elkaar vergelijken. In Amerika zijn hele enge dingen aan de gang, in Nederland vooral hele domme dingen.

Behalve dat Wilders wel gewoon extreemrechts is natuurlijk. Maar geen facist
Toch interessant dat als iemand mensen iets negatiefs zeggen over het aantal moslims in dit land er direct kritiek komt over 'generaliseren' en 'mensen wegzetten als x'. Terwijl deze mensen zelf ook altijd de termen 'extreem rechts' (en erger) meteen van stal halen, om diezelfde mensen vervolgens weg te zetten als x. Polarisatie neem je niet weg door zelf ook te polariseren.

En daarnaast worden deze kwesties gewoon altijd veel inzichtelijker wanneer je de situatie om zou draaien.

Zouden 'politici' (haha) in Saudi-Arabië ook 'extreem rechts' zijn als ze minder atheistische / Christelijke Nederlanders, Engelsen en Duitsers zouden willen opnemen? Zouden ze het beestje niet bij de naam mogen noemen als blijkt dat deze 'westerlingen' maar slecht integreren, de Islam niet serieus nemen of belijden, oververtegenwoordigd zijn in werkloosheid en criminaliteit, etc?

Wat is daar in godsnaam raar of onwenselijk aan? Waarom mag Japan wel 'Japans' blijven, Saudi-Arabie wel 'Saudi's' blijven maar Nederland niet Nederlands?

Waar komt die zelfhaat vandaan? En die angst om alles direct met de 2e wereldoorlog te verbinden?

Weet je wat het grappigste is? Juist door deze hele grote groep ontevreden mensen mbt de massa-immigratie en de groeiende én veranderende bevolking(ssamenstelling) weg te zetten als 'extreem rechts' en er maar vooral niet naar te luisteren, is precies hoe je straks een gevaarlijke situatie krijgt.

Hier 'depolariseer' je je niet meer uit. Realisme en eerlijkheid moeten de 2 belangrijkste vaandels zijn van de politiek.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:02:54 #255
319979 Fok-it
All is well
pi_219020799
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:52 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Weet je wat het grappigste is? Juist door deze hele grote groep ontevreden mensen mbt de massa-immigratie en de groeiende én veranderende bevolking(ssamenstelling) weg te zetten als 'extreem rechts' en er maar vooral niet naar te luisteren, is precies hoe je straks een gevaarlijke situatie krijgt.

Hoho. Ik zeg dat PVV extreemrechtse segmenten heeft. Ik zeg niet dat elke PVV-stemmer extreem rechts is. Onder Pvda-GL heb je ook leden en/of kiezers die het progressieve in extreme willen, maar niet elke stemmer is daardoor woke en 'extreemlinks'.

En als sommige stemmers/users dan sneller bestempeld worden met extreem of radicaal dan komt dat vooral door de manier waarop het verwoord wordt. En in die hoek vind ik wel dat vaak alle nuance mist waardoor dat snel gebeurt.

Gister las ik ook weer een comment van iemand hier die claimde dat linkse stemmers wel moeten 'kicken op verkrachtingen'. Mag je dat onder bezorgdheid scharen of onder radicaal gedachtegoed?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219020890
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:02 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Hoho. Ik zeg dat PVV extreemrechtse segmenten heeft. Ik zeg niet dat elke PVV-stemmer extreem rechts is. Onder Pvda-GL heb je ook leden en/of kiezers die het progressieve in extreme willen, maar niet elke stemmer is daardoor woke en 'extreemlinks'.

En als sommige stemmers/users dan sneller bestempeld worden met extreem of radicaal dan komt dat vooral door de manier waarop het verwoord wordt. En in die hoek vind ik wel dat vaak alle nuance mist waardoor dat snel gebeurt.

Gister las ik ook weer een comment van iemand hier die claimde dat linkse stemmers wel moeten 'kicken op verkrachtingen'. Mag je dat onder bezorgdheid scharen of onder radicaal gedachtegoed?
Bezorgdheid maar dan dom en provocatief verwoord.

Je noemde Wilders echter net wel nog 'extreem rechts', maar goed.

Weet je, ik vind die termen allemaal niet zo van belang. Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen. Zolang iedereen maar eerlijk en oprecht is. Maar het valt me wel op dat bepaalde mensen niet van generaliseren houden, maar dat vervolgens zelf even hard doen.
pi_219020892
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 12:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
_O_
Re 3, de PVV is wel degelijk een eenmanspartij. De partij valt onder de Vereniging Groep Wilders, en die heeft 2 leden: Geert Wilders en de Stichting Vrienden van de PVV. Die stichting heeft slechts een bestuurslid: Geert Wilders. De partij heeft verder geen leden, en Geert Wilders is de fractievoorzitter van de Tweede Kamer voor de PVV, de partijleider en de voorzitter van het partijbestuur.

In mijn ogen zou in een democratie een partij met een dergelijke structuur niet mogen meedoen aan democratische verkiezingen.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:17:18 #258
319979 Fok-it
All is well
pi_219020927
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ja Wilders ergo de PVV. Want buiten Wilders is er natuurlijk in essentie geen partij. Zelfs rechtse stemmers beamen dat. Er wordt nooit een ander kamerlid naar een debat of een talkshow gestuurd. Andere PVV leden komen niet voor de camera tenzij ze minister zijn.

En Wilders is geradicaliseerd ja. Hoe dat precies gekomen is zullen we misschien nooit helemaal weten, en deels zal dat met bedreigingen te maken hebben gehad maar de switch in zijn doen en denken kwam daarvoor al, maar niet in zijn VVD tijd, dus daar moet iets gebeurt zijn.

Anyway, dat is dus de partij, niet de stemmer.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:22:22 #259
319979 Fok-it
All is well
pi_219020977
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Bezorgdheid maar dan dom en provocatief verwoord.

Weet je, ik vind die termen allemaal niet zo van belang. Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen. Zolang iedereen maar eerlijk en oprecht is. Maar het valt me wel op dat bepaalde mensen niet van generaliseren houden, maar dat vervolgens zelf even hard doen.
Het gaat mij niet eens zozeer om generaliseren, want linkse stemmers generaliseren ook, ik generaliseer ook. Wat ik kwalijker vind is hoe jij nu al reageert bijvoorbeeld. Ik noem een behoorlijk extreem voorbeeld wat symbolisch is voor hoe de nuance compleet verdwenen is. En jij zegt 'dat is bezorgdheid en iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt'.

Dat iedereen een andere politieke mening mag hebben staat vast, maar dit soort uitspraken zijn toch veel meer dan dat? Als je gezien wilt worden als fatsoenlijk dan kan je dat toch niet matchen met dat soort uitspraken of uitspraken als 'links geeft niet om dode Lisa' daarmee demoraliseer je toch ook je politieke tegenhanger?
pi_219021126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:22 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Het gaat mij niet eens zozeer om generaliseren, want linkse stemmers generaliseren ook, ik generaliseer ook. Wat ik kwalijker vind is hoe jij nu al reageert bijvoorbeeld. Ik noem een behoorlijk extreem voorbeeld wat symbolisch is voor hoe de nuance compleet verdwenen is. En jij zegt 'dat is bezorgdheid en iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt'.

Dat iedereen een andere politieke mening mag hebben staat vast, maar dit soort uitspraken zijn toch veel meer dan dat? Als je gezien wilt worden als fatsoenlijk dan kan je dat toch niet matchen met dat soort uitspraken of uitspraken als 'links geeft niet om dode Lisa' daarmee demoraliseer je toch ook je politieke tegenhanger?
Ja zoals ik al aangaf, dat is een domme uitspraak. Maar hij moet wel mogen, want vrijheid van meningsuiting is ons belangrijkste goed.

Overigens zit er wel een kern van waarheid in. Meer immigratie = meer verkrachtingen en (autotochtone / ongelovige) vrouwenhaat. Ik kan het niet mooier maken.

Dat wil niet zeggen dat 'links' natuurlijk wíl dat er meer vrouwen verkracht worden. Maar het is wel degelijk een van de (vele) schadelijke effecten van de massa-immigratie. En daar mag 'rechts' zich tegen uitspreken.

Nogmaals, ik vind het een verschrikkelijke uitspraak. En veel mensen dragen bij aan deze polarisatie en lossen de problemen hiermee niet op. Zowel links als rechts inderdaad.

Het probleem in deze discussie is vaak dat, omdat het een domme provocerende uitspraak is, er dan makkelijk over het originele punt (doch slecht verwoord) wordt heen gestapt en het niet serieus genomen hoeft te worden. En dát is natuurlijk niet best en precies waarom we al jaren in deze shit zitten.

De zorgen van mensen over de massa-immigratie worden al decennia genegeerd want 'mannen met rare kapsels, racisten, vreemde uitspraken over de maanlanding, facisme, etc. Er wordt van alles bijgehaald om het maar vooral niet over de inhoud te hebben. En nu de 'gewone' boodschap al jaren niet meer aankomt + de onderliggende problemen alleen maar verder uit de hand lopen (100.000+ mensen er netto bij per jaar), resorteert de wat minder intelligente bezorgde rechtse stemmer inmiddels tot provacatieve uitspraken, protesten, stenen gooien, etc.

Hier moet toch een keer wat mee gedaan worden want dit gaat geheid, op meerdere fronten, uit de hand lopen.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:30:29 #261
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219021395
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:00 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Leesvoer voor je (van https://decorrespondent.n(...)a0-219d-56aab756b1e1)
[..]
Trump doet hier sterk aan, Wilders en consorten ook.

Dit is een wat gangbaardere definitie van fascisme, waarbij de definitie niet richting moderne denkbeelden is veranderd:

1. Een massabeweging met leden uit verschillende klassen, waarin onder de leiders en militanten de middengroepen, grotendeels nieuw in de politieke activiteit, overheersen, georganiseerd als een partijmilitie, die haar identiteit niet baseert op sociale hiërarchie of klassenoorsprong, maar op een gevoel van kameraadschap, die zichzelf beschouwt als een missie voor nationale wedergeboorte, zichzelf beschouwt als in staat van oorlog tegen politieke tegenstanders en streeft naar het veroveren van een monopolie op de politieke macht door middel van terreur, parlementaire tactieken en overeenkomsten met leidende groepen, om een ​​nieuw regime te creëren dat de parlementaire democratie vernietigt.

2. Een "anti-ideologische" en pragmatische ideologie die zichzelf antimaterialistisch, anti-individualistisch, antiliberaal, antidemocratisch, anti-marxistisch, populistisch en antikapitalistisch noemt, en zich meer esthetisch dan theoretisch uitdrukt door middel van een nieuwe politieke stijl en door mythen, riten en symbolen als een lekenreligie, ontworpen om het geloof van de massa's te accultureren, socialiseren en integreren met als doel een "nieuwe mens" te creëren.

3. Een cultuur gebaseerd op mystiek denken en het tragische en activistische levensgevoel, opgevat als de manifestatie van de wil tot macht, op de mythe van de jeugd als schepper van de geschiedenis, en op de verheerlijking van de militarisering van de politiek als model voor leven en collectieve activiteit

4. Een totalitaire opvatting van het primaat van de politiek, opgevat als een integrerende ervaring om de fusie van het individu en de massa te bewerkstelligen in de organische en mystieke eenheid van de natie als etnische en morele gemeenschap, waarbij discriminerende en vervolgende maatregelen worden genomen tegen degenen die buiten deze gemeenschap worden beschouwd, hetzij als vijanden van het regime, hetzij als leden van rassen die als inferieur of anderszins gevaarlijk voor de integriteit van de natie worden beschouwd.

5. Een burgerlijke ethiek gebaseerd op totale toewijding aan de nationale gemeenschap, op discipline, mannelijkheid, kameraadschap en de krijgsgeest.

6. Een enkele staatspartij die de taak heeft te voorzien in de gewapende verdediging van het regime, haar leidinggevende kaders te selecteren en de massa's binnen de staat te organiseren in een proces van permanente mobilisatie van emotie en geloof.

7. Een politieapparaat dat dissidentie en oppositie voorkomt, controleert en onderdrukt, onder meer door middel van georganiseerde terreur;
Een politiek systeem georganiseerd door een hiërarchie van functies, van bovenaf benoemd en bekroond door de figuur van de "leider", bekleed met een heilig charisma, die de activiteiten van de partij en het regime commandeert, dirigeert en coördineert.

8. Een corporatieve organisatie van de economie die de vakbondsvrijheid onderdrukt, de reikwijdte van staatsinterventie verbreedt en, door middel van principes van technocratie en solidariteit, de samenwerking van de "productieve sectoren" onder controle van het regime probeert te bereiken, om zijn machtsdoelen te bereiken, maar tegelijkertijd privébezit en klassenverschillen te behouden.

9. Een corporatieve organisatie van de economie die de vakbondsvrijheid onderdrukt, de invloedssfeer van de staatsinterventie verbreedt en, door middel van principes van technocratie en solidariteit, de samenwerking van de "productieve sectoren" onder controle van het regime probeert te bereiken, om zijn machtsdoelen te bereiken, maar tegelijkertijd privébezit en klassenverschillen te behouden.

10. Een buitenlands beleid geïnspireerd door de mythe van nationale macht en grootheid, met als doel imperialistische expansie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219021402
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 10:19 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Qua partijprogramma kan ik je nog geloven, maar serieus... Nu weer 'gewoon' VVD, na 14 jaar lang aantoonbaar liegen, bedriegen, geen actieve herinneringen, schandalen + onder hun beleid het ene immigratierecord op record gebroken.

Dat deze partij überhaubt nog stemmen krijgt betekent wel dat mensen totaal geen actieve herinneringen hebben aan het slechte gedrag van politici en / of daarnaast wel extreem vergevingsgezind zijn en naïef zijn dat het nu wel anders zal zijn.
Dit vind ik altijd zo'n onzin argument.
Jij zegt dus in plaats van stemmen op een partij waar je het mee eens bent kun je beter stemmen op een partij waar je het mee oneens bent omdat die wel actieve herrineringen hebben? Ik zou altijd adviseren te stemmen op de partij omwille van de standpunten.

Elke partij die aan de macht komt heeft te maken met die zaken/"schandalen", het zijn allemaal namelijk gewoon mensen die ook fouten maken. Nogal naief te denken dat jij op een partij persoon/partij stemt die nooit ergens over zal liegen of deals achter gesloten deuren wil maken wat uitlekt oid.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:36:22 #263
56749 BlaZ
pi_219021423
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:00 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Leesvoer voor je (van https://decorrespondent.n(...)a0-219d-56aab756b1e1)
[..]
Trump doet hier sterk aan, Wilders en consorten ook.

Punt 9 laat ook duidelijk zien dat dit geen definitie van fascisme is.

quote:
9 – Iedere fascist zet stad en platteland tegen elkaar op. Het platteland staat symbool voor de eerlijke, hardwerkende, traditionele man. De stad moet gezuiverd worden van de luie linkse gekken met hun verdorven ideeën over gender, diversiteit en inclusie. Volgens de nazi’s waren de boeren bijvoorbeeld ‘de dragers van een gezonde volksaard, de levensbron van het volk, en de ruggengraat van de militaire macht’.*
Ideeën over gender, diversiteit en inclusie bestonden niet toen het fascisme in opkomst was. Dit is simpelweg een poging om de beladen term fascisme te kunnen laten resoneren tijdens het praten over moderne nationalistische partijen terwijl de historische achtergrond en bewegingen totaal verschillend zijn.

Hiermee maakt degene die het artikel geschreven heeft zich precies schuldig aan punt 2.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:42:31 #264
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_219021461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:36 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Punt 9 laat ook duidelijk zien dat dit geen definitie van fascisme is.
[..]
Ideeën over gender, diversiteit en inclusie bestonden niet toen het fascisme in opkomst was. Dit is simpelweg een poging om de beladen term fascisme te kunnen laten resoneren tijdens het praten over moderne nationalistische partijen terwijl de historische achtergrond en bewegingen totaal verschillend zijn.
Als we een voorbeeld nemen aan het fascisme uit WO2 zien we daar dat homofiele en lesbische mensen opgesloten werden in concentratiekampen, gehandicapte mensen werden ook weggezet, er was een "fok" programma om gezonde mensen te krijgen zonder mankementen.
Hitler had een hekel aan alles wat niet gezond Arisch was. Hoezo is dat niet tegen gender, diversiteit en inclusie?
Er waren zelfs hele programma's voor de jeugd om genderrollen compleet in te prenten bij de jeugd.

Daarnaast is fascisme een glijdende schaal en een kikker voelt het niet als het water langzaam warmer wordt totdat het kookt.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:49:22 #265
56749 BlaZ
pi_219021529
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:42 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Als we een voorbeeld nemen aan het fascisme uit WO2 zien we daar dat homofiele en lesbische mensen opgesloten werden in concentratiekampen, gehandicapte mensen werden ook weggezet, er was een "fok" programma om gezonde mensen te krijgen zonder mankementen.
Hitler had een hekel aan alles wat niet gezond Arisch was. Hoezo is dat niet tegen gender, diversiteit en inclusie?
Er waren zelfs hele programma's voor de jeugd om genderrollen compleet in te prenten bij de jeugd.

Daarnaast is fascisme een glijdende schaal en een kikker voelt het niet als het water langzaam warmer wordt totdat het kookt.
De redenatie is echter heel anders binnen het fascisme. De moderne kijk op diversiteit, inclusie en gender is reactionistisch.

quote:
Een reactionair is iemand die vanuit politieke overtuiging een situatie uit het verleden wil herstellen. De politieke houding van een reactionair is altijd een reactie op ontwikkelingen die als schadelijk gezien worden.
De visie van het fascisme komt voort uit een fusie van het darwinisme en nationalisme:

quote:
4. Een totalitaire opvatting van het primaat van de politiek, opgevat als een integrerende ervaring om de fusie van het individu en de massa te bewerkstelligen in de organische en mystieke eenheid van de natie als etnische en morele gemeenschap, waarbij discriminerende en vervolgende maatregelen worden genomen tegen degenen die buiten deze gemeenschap worden beschouwd, hetzij als vijanden van het regime, hetzij als leden van rassen die als inferieur of anderszins gevaarlijk voor de integriteit van de natie worden beschouwd.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 11 / 11
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')