En ik hoop dat het 3 uit 4 wordt, verwacht het niet. Ook geen leuke pot denk ikquote:
Ze gaan er vooral in de playoffs veel vaker voor. En als ze <50 yrds hebben gaan ze er ook regelmatig voor. Rams en Panthers zaten op bijna 50% op "go" bij <50 yrds. Op eigen helft is het vaker punts.quote:Op maandag 12 januari 2026 01:37 schreef tjoptjop het volgende:
Dagjesmens hier, gaan ze tegenwoordig veel vaker voor 4th down? Staat me iets van bij dat voorheen de 4th bijna altijd een punt (kick?) was
Sinds een paar jaar zie je wel de ommeslag, deels door zoiets als de tush push maar ze zijn ook meer gaan analyseren en statistisch gezien blijkt het veel vaker te lonen om er bij de 4th down voor te gaan dan dat ze deden. Dit seizoen heeft ook een laagterecord aan punts opgeleverd.quote:Op maandag 12 januari 2026 01:37 schreef tjoptjop het volgende:
Dagjesmens hier, gaan ze tegenwoordig veel vaker voor 4th down? Staat me iets van bij dat voorheen de 4th bijna altijd een punt (kick?) was
Klopt, de afgelopen 2-3 jaar is hier echt wel een omslag in gekomen. Vooral door de jongere generatie coaches. Je ziet het ook vooral terug bij dat soort teams (Rams, Panthers). Die gebruiken veel meer statistiek dan de oudere generatie coaches. en daaruit blijkt dat het echt wel positief uitpakt als je vaker voor 4th down gaat.quote:Op maandag 12 januari 2026 01:37 schreef tjoptjop het volgende:
Ah je was mij voorquote:Op maandag 12 januari 2026 09:35 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Sinds een paar jaar zie je wel de ommeslag, deels door zoiets als de tush push maar ze zijn ook meer gaan analyseren en statistisch gezien blijkt het veel vaker te lonen om er bij de 4th down voor te gaan dan dat ze deden. Dit seizoen heeft ook een laagterecord aan punts opgeleverd.
Kan mij ook wel voorstellen dat de statistiek deels gevoed wordt door het feit dat je met een touchback nu direct terug bent op de 35-yard line. Het risico van de touchback is vrij groot wanneer je punt, terwijl het verlies van yardage als je al ongeveer halverwege het veld bent maar klein is (ten opzichte van die 35-yard touchback). Waarbij ook geldt dat je punt ook nog eens geblokt kan worden.quote:
In het verlengde daarvan, prachtige laatste kick van Wishnowsky (die eigenlijk de punter is) binnen de 5-yards en uiteindelijk van levensbelang voor de win, ik denk niet dat de Jags waren gaan gooien als ze vanaf de 35 waren begonnen met Little die 70 yards kan kicken.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:03 schreef Keyos het volgende:
[..]
Kan mij ook wel voorstellen dat de statistiek deels gevoed wordt door het feit dat je met een touchback nu direct terug bent op de 35-yard line. Het risico van de touchback is vrij groot wanneer je punt, terwijl het verlies van yardage als je al ongeveer halverwege het veld bent maar klein is (ten opzichte van die 35-yard touchback).
Vaker spelen voor 4th down maakt het spelletje wel leuker overigens. Met punts en daarmee een verandering van de offense naar de defense kost toch weer telkens weer een sloot tijd met een extra commercial break.
Die wijziging bestaat minder lang heb ik het idee. En heeft niks met punts te maken. Die is pas vorig jaar/seizoen ingevoerd. En die wijziging had meer als reden dat kickoffs gevaarlijk waren en er heeeel veel touchbacks waren. Nu worden teams meer gedwongen om geen touchbacks te veroorzaken, dit jaar is het iirc opgeschoven naar 35 yrd line ipv 30 yrd line vorig jaar.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:03 schreef Keyos het volgende:
[..]
Kan mij ook wel voorstellen dat de statistiek deels gevoed wordt door het feit dat je met een touchback nu direct terug bent op de 35-yard line. Het risico van de touchback is vrij groot wanneer je punt, terwijl het verlies van yardage als je al ongeveer halverwege het veld bent maar klein is (ten opzichte van die 35-yard touchback). Waarbij ook geldt dat je punt ook nog eens geblokt kan worden.
Vaker spelen voor 4th down maakt het spelletje wel leuker overigens. Met punts en daarmee een verandering van de offense naar de defense kost het toch telkens weer een sloot tijd met een extra commercial break.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |