quote:Israël stemt in met Amerikaans plan voor vrede in en toekomst van Gaza
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft maandag ingestemd met een Amerikaans plan voor vrede in de Gazaoorlog. Het plan voorziet in het vertrek van Hamas uit Gaza, de vrijlating van de laatste Israëlische gijzelaars in het gebied en een nieuw internationaal orgaan, inclusief vredestroepen, dat moet toezien op de wederopbouw van de Palestijnse enclave.
Tijdens zijn gezamenlijke persmoment met Netanyahu, die Trump maandag bezocht in Washington, roemde de Amerikaanse president zijn eigen vredesinitiatief, dat volgens hem "eeuwige vrede in het Midden Oosten" binnen bereik brengt. "Mogelijk is dit een van de beste dagen van de menselijke beschaving."
Volgens de Israëlische premier zou het Amerikaanse voorstel, wanneer aangenomen, ervoor zorgen dat "al onze oorlogsdoelen worden bereikt". Netanyahu was ook vol lof voor zijn gastheer. "U hebt keer op keer bewezen wat ik heel vaak heb gezegd: u bent de grootste vriend die Israël ooit heeft gehad in het Witte Huis", zei hij tegen Trump.
Trump en Netanyahu stelden beiden dat het wachten nu is op de reactie van Hamas, volgens hen de enige partij die nog overstag moet gaan om de vrede te bereiken. Trump maakte duidelijk dat een weigering gevolgen zal hebben. De VS zal Netanyahu dan "volledig steunen om te doen wat hij moet doen" om de veiligheid van Israël te garanderen.
'Meteen vrede als Hamas akkoord gaat'
Het Amerikaanse plan voorziet in een onmiddelijk einde aan het geweld in Gaza als ook Hamas akkoord gaat. De extremistische Palestijnse organisatie dient binnen 72 uur alle resterende Israëlische gijzelaars vrij te laten, zo'n twintig mensen, en de stoffelijke resten van ongeveer dertig anderen over te dragen. Israël trekt zijn troepen terug uit Gaza en Israël zal geen delen van de enclave bezetten of annexeren.
Hamas dient te accepteren dat het op geen enkele manier meer betrokken zal zijn bij het bestuur van Gaza. Opvallend is dat het Amerikaanse plan voorziet in een amnestie voor Hamas-strijders die hun wapens inleveren en hun verdere levens in vrede willen doorbrengen. Hamas-leden die Gaza willen verlaten om af te reizen naar landen die bereid zijn hen te ontvangen krijgen een vrijgeleide.
Voor premier Netanyahu, die na 7 oktober beloofde Hamas compleet te zullen vernietigen, is dat waarschijnlijk lastig uit te leggen aan de twee extreemrechtse partijen in zijn regeringscoalitie. Zij zouden ook het liefste zien dat Israël de hele Gazastrook inlijft. Netanyahu zei maandag dat het Amerikaanse plan wat hem betreft voorziet in de volledige militaire en politieke ontmanteling van Hamas in Gaza en zijn belofte aan zijn volk daarmee wordt ingelost.
Toekomst voor Gaza moet in handen van 'internationaal comité' komen
Na het sluiten van de vrede moet een nog op te zetten internationaal comité gaan toezien op het bestuur van Gaza. Dat zal bestaan uit "gekwalificeerde Palestijnen en internationale experts". Trump neemt de rol van voorzitter op zich en zal ook andere regeringsleiders en prominenten uitnodigen. Een van hen is de Britse oud-premier Tony Blair.
Een "internationale stabilisatiemacht", waarvoor de VS onder meer wil samenwerken met Arabische landen in de regio, moet de veiligheid en stabiliteit in het gebied gaan waarborgen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)ekomst-van-gaza.html
Een ervaringsdeskundige en getuige van de Holocaust "iemand die toevallig niet vergast is" noemen dames en heren.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Terecht het gaat nergens over. Ze is geen autoriteit op dat gebied of zo. Ze heeft gewoon geluk gehad dat ze niet vergast werd zoals miljoenen anderen. Ze is iemand met een mening die indruist tegen bijna alle genocide wetenschappers, vele mensenrechten organisaties en de VN commissie.
Who the fock is zij op dat gebied om haar mening daar net te gooien?
Groen-rode psychose zei ik toch.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een ervaringsdeskundige en getuige van de Holocaust "iemand die toevallig niet vergast is" noemen dames en heren.
De minachting druipt er vanaf.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een ervaringsdeskundige en getuige van de Holocaust "iemand die toevallig niet vergast is" noemen dames en heren.
De holocaust is niet de meetlat waar genocide langs worden gelegd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat versta je trouwens onder gelijke rechten?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:59 schreef Chadi het volgende:
[..]
De holocaust is niet de meetlat waar genocide langs worden gelegd.
Iemand uit Rwanda is ook ervaringsdeskundige en die nodig je daar ook niet uit.
Het geeft haar geen extra rechten of zo. Er zijn zat holocaust survivors die het wel genocide vinden. Stephen Kapos onder andere.
Nee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:03 schreef -river- het volgende:
Stel, het lukt stoppen die palliewappies dan ook met demonsteren?
Jammer, ben die lui zo kotsbeu.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
Voor de radicale marxisten is het altijd en eeuwig strijd.
Voor de radicale moslims is het altijd en eeuwig strijd.
Tot de eindvictorie is bereikt.
Dus we kunnen de komende jaren nog wel meer genieten van selectieve verontwaardiging, steenkolen Engels slogans, vlaggen van vreemde naties in de straten, Intifada-geroep, portretten van Che Guevara, trommels en sjaaltjes, rode lijnen, de hele flikkerse boel.
Gegarandeerd.
Onze gespiegelde MAGA-beweging, op eigen bodem. Altijd boos, altijd verontwaardigd, sektarisch, slachtofferrol en een totaal gebrek aan zelfreflectie.
Gooi meteen een plaatje van een paar Haredi ertegen aan, jeweetwel, die extreem orthodoxe Joden die de staat Israël niet accepteren en op de koffie gaan in Iran.quote:
Dat is een verzameling van rechten waarvan jij vindt dat ze voor jou gelden. Deze set moet vanzelfsprekend voor iedereen gelden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat versta je trouwens onder gelijke rechten?
Ik weet wat ik eronder versta.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:09 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is een verzameling van rechten waarvan jij vindt dat ze voor jou gelden. Deze set moet vanzelfsprekend voor iedereen gelden.
Oh ja dan ben je geen holocaust ervaringsdeskundige meer... Je voldoet niet aan de criteria van EttovanBelgiequote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gooi meteen een plaatje van een paar Haredi ertegen aan, jeweetwel, die extreem orthodoxe Joden die de staat Israël niet accepteren en op de koffie gaan in Iran.
Dan is het genuanceerde beeld weer volledig.
Dat is niet belangrijk. Als jij nu jouw setje toepast op iedereen komt het goed. Ik ga niet met je in die draaimolen. Daar pas ik voor.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik weet wat ik eronder versta.
Ik hoor graag wat jij eronder verstaat.
Nee, die vinden wel een volgend onderwerp. Net zoals de Corona wappies.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:03 schreef -river- het volgende:
Stel, het lukt stoppen die palliewappies dan ook met demonsteren?
Nee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oh ja dan ben je geen holocaust ervaringsdeskundige meer... Je voldoet niet aan de criteria van EttovanBelgie
Dat doe ik dan ook, en dat is precies waarom ik niet zoveel op heb met de selectieve pro-Palestina meute.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:11 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is niet belangrijk. Als jij nu jouw setje toepast op iedereen komt het goed. Ik ga niet met je in die draaimolen. Daar pas ik voor.
Precies.quote:
Met een paar decennia krijg je dan: 'Free Spain, from the Mountains to the Sea'.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weet je Chadi, ik hoop dat dat Frie Pallestijn zoals jij dat wenst er heel snel komt. Liever gisteren dan vandaag.
Zijn we dan verlost van deze batshit insane tribale bagger? Gaan we dan weer normaal doen in Nederland?
En dan mag het niet? Als het maar een mening is die in je straatje past? Dan is het opeens een ervaringsdeskundige en holocaust survivor en daarom belangrijk ...quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb alleen een donkerbruin vermoeden dat deze mensen die je nu even van pas komen minder gecharmeerd zijn van je benoeming van iemand die een lofzang op Hamas uit tot 'heldin'. Laat staan je gedweep met Pettit.
Ja, we weten dat het in je straatje past.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:34 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het maar een mening is die in je straatje past? Dan is het opeens een ervaringsdeskundige en holocaust survivor en daarom belangrijk ...
Dat is niet belangrijk omdat jij het als haakje wil gebruiken om af te dwalen naar een ander onderwerp. Daarom gooi ik het terug naar je.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook, en dat is precies waarom ik niet zoveel op heb met de selectieve pro-Palestina meute.
Maar waarom is het niet belangrijk? Kennelijk is dat waarom je zo met Palestina bezig bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |