Havenbedrijf Rotterdam... Tegenwoordig een parasiet in de haven die totaal niet kijkt naar de mensen, maar er alleen is om winst te genereren, op welke manier denkbaar.quote:Ondernemers stappen naar de rechter om sjordersstaking te stoppen
Deltalinqs, de vertegenwoordiger van bedrijven in de Rotterdamse haven en het Havenbedrijf Rotterdam stappen naar de rechter om een staking van sjorders te stoppen. Het kort geding dient morgenmiddag om 15.30 uur.
Als de staking nog langer aanhoudt, gaan zich na enkele dagen grote maatschappelijke problemen voordoen in verband met de belevering van winkels en de zorg, zegt de ondernemersorganisatie.
De sjorders zijn verantwoordelijk voor het vastzetten en losmaken van containers. Ze hebben het werk neergelegd voor een betere cao. Vakbond FNV had eerst gevraagd om een loonsverhoging van 7 procent, maar dat is inmiddels bijgesteld naar 6,5 procent.
Eerder vandaag werd bekend dat de staking bij twee sjorderbedrijven in de haven van Rotterdam voor onbepaalde tijd is verlengd. Bij de bedrijven Lashing Service en Matrans Marine Service wordt sinds woensdag gestaakt. Het zijn de enige twee sjordersbedrijven in de Rotterdamse haven.
Volgens de vertegenwoordiger van bedrijven zijn huishoudens, de industrie en transport in Noordwest-Europa afhankelijk van de haven. Die voorziet Nederland en het Europese achterland van onder andere levensmiddelen, bouwmaterialen, medische goederen en halffabricaten.
Impact
Afgelopen woensdag gaven de sjordersbedrijven al aan te verwachten dat de staking een behoorlijke impact zou hebben op de haven. "De terminals liggen grotendeels plat. Uiteindelijk kan dat ook leiden tot een wachtrij in de havenmonding. Schepen kunnen niet laden en niet lossen", zei Erik Bouwens van Matrans Marine Services.
Volgens haveneconoom Martijn Streng wordt de impact steeds groter. "Gisteren zei het havenbedrijf dat er dertien schepen voor anker lagen, maar dat worden er nu alleen maar meer." Toch verwacht Streng niet dat de schepen zullen uitwijken naar andere havens. Dat zou dan naar de haven van Antwerpen zijn, maar ook daar wordt gestaakt.
Dat is geen blokkade maar een staking sneuneus.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:09 schreef Starhopper het volgende:
Nog een blokkade in de haven @:Gizmogirl28
Ach ja in plaats van om te tafel gaan zitten direct naar de meester rechter stappen. Zo makkelijk en voorspelbaar.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:22 schreef karr-1 het volgende:
ach ja, in plaats van praten meteen alles plat gooien. Zo makkelijk en voorspelbaar.
Die mensen praten al maanden zonder resultaat. Dit is een laatste middel daar ze al sinds april praten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:22 schreef karr-1 het volgende:
ach ja, in plaats van praten meteen alles plat gooien. Zo makkelijk en voorspelbaar.
Hadden ze gewild. Momenteel kan sjorderwerk nog niet geautomatiseerd worden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:46 schreef Haagsch het volgende:
Haven is toch volledig geautomatiseerd?
Dit is natuurlijk niet wat er is gebeurd, maar als je 16 bent klinkt het wel lekker stoer.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:22 schreef karr-1 het volgende:
Het gaat hier om stakende havenarbeiders.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:19 schreef Gia het volgende:
Gewoon wat boeren met mestwagen langs laten rijden.
Nee. Dit is uit hun CAO (die sinds december verlopen is). Gemiddeld lagere CAO lonen dan andere havenarbeiders terwijl ze extreem zwaar werk doen en een lagere levensverwachting mogen genieten...quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een sjorder in de Rotterdamse haven verdient een 5000 euro bruto, daar komt nog ploegentoeslag bij
CAO Haven Rotterdam loopt tm Juni 2026.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:33 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee. Dit is uit hun CAO (die sinds december verlopen is). Gemiddeld lagere CAO lonen dan andere havenarbeiders terwijl ze extreem zwaar werk doen en een lagere levensverwachting mogen genieten...
[ afbeelding ]
Helemaal over het hoofd gezien ja. Ongeschoold werk moet laag betaald zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En let wel, Sjorder is ongeschoold werk.
Ik werk op kantoor (voor de haven) en een collega van me durfde te beweren dat ons werk even zwaar is als de mensen op de haven die fysiek werk doen omdat kantoorwerk ook mentaal wat van je vraagtquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Volkomen terecht, je kan die mensen bijna niet genoeg betalen voor het zware, gevaarlijke werk dat ze doen. Dat die volgevreten havenbaronnen eens gaan beseffen wie het echt belangrijke werk doen. Ik hoop dat ze volhouden tot ze krijgen wat ze vragen.
Als je kijkt naar de basissalarissen denkt de maatschappij daar ook zo over. Ik heb zelf meer respect voor de sjorder.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik werk op kantoor (voor de haven) en een collega van me durfde te beweren dat ons werk even zwaar is als de mensen op de haven die fysiek werk doen omdat kantoorwerk ook mentaal wat van je vraagt
Jij gaat morgen zo'n schip op om het even te doen dus?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik neem aan dat je hem/haar/het een klap hebt gegeven?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik werk op kantoor (voor de haven) en een collega van me durfde te beweren dat ons werk even zwaar is als de mensen op de haven die fysiek werk doen omdat kantoorwerk ook mentaal wat van je vraagt
Welkom in de werkelijkheidquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:18 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Jij gaat morgen zo'n schip op om het even te doen dus?
Bullshitargument altijd, dat ze geen 4-jarige studie tot werkloze hebben gedaan maakt ze niet minder waard.
Dat is best mager gezien het zware werk en de onregelmatige uren. Een loonsverhoging is wel op z’n plaats.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een sjorder in de Rotterdamse haven verdient een 5000 euro bruto, inclusief ploegentoeslagen (correctie)
Wat wil je hiermee zeggen? Dat je dan maar moet werken voor een appel en een ei?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit soort werk vraagt mentaal ook wat van je, het is relatief simpel maar een fout kan desastreus zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De complete haven ligt nu stil, dus blijkbaar hebben ze genoeg te bieden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welkom in de werkelijkheid
Als je meer wilt verdienen zorg dat je wat te bieden hebt.
"Wat te bieden" zegt meneer over arbeiders die letterlijk onmisbaar zijn binnen onze economie.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welkom in de werkelijkheid
Als je meer wilt verdienen zorg dat je wat te bieden hebt.
Mijn comment geld dan ook beide kanten opquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:25 schreef Pendora het volgende:
[..]
Ach ja in plaats van om te tafel gaan zitten direct naar de meester rechter stappen. Zo makkelijk en voorspelbaar.
Gelukkig ben ik al jaren geen 16 meer, en heb ik dit soort acties vaker voorbij zien komen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk niet wat er is gebeurd, maar als je 16 bent klinkt het wel lekker stoer.
NOS: staking van de baan na akkoord.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:55 schreef HulkHeld het volgende:
Inmiddels nog geen bericht over het loonaanbod wat gedaan zou worden vandaag. Ben erg benieuwd. Werk zelf in de AGF-branche dichtbij de Rdamse haven waar we veel last ondervinden van de staking en de impact die dat nu nog heeft. Programma's richting klanten kunnen niet uitgeleverd worden door alle vertragingen in lossingen.
Nieuwe staking per morgen als ze er niet uit zouden komen vandaag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |