abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219032953
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:31 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
[..]

Dit is een crowdfundingsite, en mijn pleidooi was en is om het daarbij te houden
Inderdaad, man, man, man, dat was je pleidooi helemaal niet maar de reacties zullen je wel niet aangestaan hebben.

Maar inderdaad ++++Terug naar crowdfunding ++++
pi_219033306
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 18:51 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee daar reken ik niet op of mee ;) We krijgen de hoofdsom en een paar knaken en daar ben ik nu content mee, soms moet je tevreden zijn en beseffen dat het ook veel slechter had gekund.
Sahin was mijn eerste project hier op Collin. En na 3 of 4 termijnen ging het al mis. Een beroerde eerste ervaring. Gelukkig is vorig jaar september nog e.e.a. rechtgetrokken, waardoor het renteverlies niet 2,5 jaar is. Met mijn (veel te grote) inleg was de rekening flink opgelopen. Ik kwam van matching capital, en moest nog wennen aan inleg van 500 ipv 5000 minimum ;)
pi_219034047
Update CP/mdb Lo*co

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Dat wordt geen vette opbrengst..... :6
Pecunia non olet
pi_219034845
Linkje

Collin 1e hypotheek

LTV 81%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219034874
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 09:22 schreef obligataire het volgende:
Update CP/mdb Lo*co

SPOILER
.

Voor de liefhebber het rapport..... schip is NIET vaarklaar en zie ook foto's zoals bijvoorbeeld van de brandblusser die al enige tijd niet gekeurd is....

SPOILER
pi_219034995
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 09:22 schreef obligataire het volgende:
Update CP/mdb Lo*co

SPOILER
.

Afmijnsom is 24.000 geworden......
pi_219035133
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:13 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Daarom zijn bootjes nooit wat voor mij geweest. Waarde is te kwetsbaar
pi_219035177
Bibob onderzoek SiG project. Zit ik eigenlijk totaal niet op te wachten
quote:
Enige tijd geleden heb je geïnvesteerd in het project **tm*rs*ms*str**t 4*5 in Almelo. Vanuit deze gemeente hebben wij het verzoek gekregen om de identiteit van onze investeerders kenbaar te maken. Zij voeren een zogeheten Bibob (Wet Bibob) onderzoek uit ten behoeve van een vergunningverlening voor deze projectaanvrager. Voor de projectaanvrager is dit een cruciaal element. Een Bibob onderzoek ziet op het tegengaan van witwassen, terrorismefinanciering en fraude. Via deze weg wil ik je vragen om een scan van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs te sturen naar de gemeente Almelo. SamenInGeld is wettelijk verplicht om gehoor te geven aan dit verzoek. Aangezien het investeren anoniem plaatsvindt, mag deze mail direct gericht worden aan de gemeente. Hierbij het vriendelijke verzoek om dit vóór 31 oktober 2025 in te dienen. Hieronder vind je de te gebruiken gegevens:
Het gaat om een project uit 2022

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 17-10-2025 13:22:26 ]
pi_219035190
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:13 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Enig idee wat de oorspronkelijke waarde bij funding was?
pi_219035238
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Het lijkt me ook geen verplichting om hieraan mee te werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 17-10-2025 13:10:14 ]
pi_219035260
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik denk dat je het minste gedoe hebt als je hier gehoor aan geeft.

Wat bijzonder is dat de gemeente een bibob toets doet voor een vergunning. Wij financieren niet de verbouwing maar hebben destijds het vastgoed gefinancierd. Er wordt wel gesproken over een verbouwing maar zoals ik het project lees is dat niet meegenomen in de financieringsaanvraag.

Ga ook maar aangeven dat ik voor een klein bedrag (< 1000 euro) geinvesteerd heb, want ik vermoed dat de gemeente ook weinig zin heeft om vele tientallen investeerders door te moeten lichten die er voor relatief weinig geld in zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 17-10-2025 12:16:36 ]
pi_219036060
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik denk dat je het minste gedoe hebt als je hier gehoor aan geeft.

Wat bijzonder is dat de gemeente een bibob toets doet voor een vergunning. Wij financieren niet de verbouwing maar hebben destijds het vastgoed gefinancierd. Er wordt wel gesproken over een verbouwing maar zoals ik het project lees is dat niet meegenomen in de financieringsaanvraag.

Ga ook maar aangeven dat ik voor een klein bedrag (< 1000 euro) geinvesteerd heb, want ik vermoed dat de gemeente ook weinig zin heeft om vele tientallen investeerders door te moeten lichten die er voor relatief weinig geld in zitten.
De kans is zeker vrij groot dat als je gewoon de info nu opstuurt je nu het minste gedoe hebt, alleen zit ik er niet op te wachten om een kopie van een legitimatiebewijs onbeveiligd zomaar naar een algemene mailbox bij een gemeente ergens in het land te sturen waarbij ik verder geen primaire partij ben. Ik niet weet waar het vastgelegd cq. opgeslagen gaat worden en ik ken in het geheel de inhoud van het originele verzoek niet.. Dat lijken me voor nu al voldoende red-flags om even stil te blijven zitten, er zal vast nog wel een keer een reminder komen (of niet). Het "zomaar" opsturen zonder inzage in het officieel verzoek van de partij waar het heen moet, is op zich niet echt verstandig, er is al genoeg identiteitsfraude.

Het minste wat SIG dus had kunnen doen is in elk geval het oorspronkelijk verzoek van de gemeente meesturen of bij de documenten bij het project toevoegen, of zijn ze formeel alleen verplicht het verzoek door te sturen en zijn we daarmee klaar en is er aan de wettelijk plicht voldaan? (ik meen dat er ook nog een minimaal investeringbedrag is waarbij er naar oorspong middelen kan worden gevraagd cq. nader onderzoek kan worden gedaan?). Ik zie overigens dat de gemeente Almelo de Wet Bibob toepast bij diverse zaken, maar een "normale" verbouwing van een woning staat daar niet tussen. Dus alleen al om de reden dat er schijnbaar iets anders/meer dan "normale" bewoning wordt gedaan met het vastgoed zou een reden voor sig moeten zijn om de invesyteerders volledig te informeren en mogelijk zelfs aanvullende vragen te stellen aan de geldnemer die immers als een "goed huisvader" voor de woning moet zorgen zolang er een hypothecaire inschrijving is.

Op deze manier is er overigens ook nooit (als de anonimiteit van de investeerders door sig gewaarborgd blijft en gehandhaafd wordt) correct vast te stellen wie er wel of niet heeft gereageerd. Als het goed is communiceret sig alleen met een lijstje met investeringnummers en bedragen maar geen namen. En de investeerders communiceren alleen met een naam (nog afgezien van het feit of die naam aan de investeerder te koppelen is in het geval van een zakelijk investeerder, en hoe hiermee om te gaan met meerdere bestuurders?).

Ik ga eerst maar eens gewoon rustig m'n vakantie verder afmaken, daarna zie/hoor ik wel of het stof al wat gedaald is en of het allemaal nog relevant is. Ik denk dat als het dan nog relevant is ik ze dan maar ga voorstellen dat ze het op afspraak bij mij op kantoor mogen komen bekijken. :)

SPOILER
pi_219036106
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:17 schreef tnhb het volgende:

[..]
De kans is zeker vrij groot dat als je gewoon de info nu opstuurt je nu het minste gedoe hebt, alleen zit ik er niet op te wachten om een kopie van een legitimatiebewijs onbeveiligd zomaar naar een algemene mailbox bij een gemeente ergens in het land te sturen waarbij ik verder geen primaire partij ben. Ik niet weet waar het vastgelegd cq. opgeslagen gaat worden en ik ken in het geheel de inhoud van het originele verzoek niet.. Dat lijken me voor nu al voldoende red-flags om even stil te blijven zitten, er zal vast nog wel een keer een reminder komen (of niet). Het "zomaar" opsturen zonder inzage in het officieel verzoek van de partij waar het heen moet, is op zich niet echt verstandig, er is al genoeg identiteitsfraude.

Het minste wat SIG dus had kunnen doen is in elk geval het oorspronkelijk verzoek van de gemeente meesturen of bij de documenten bij het project toevoegen, of zijn ze formeel alleen verplicht het verzoek door te sturen en zijn we daarmee klaar en is er aan de wettelijk plicht voldaan? (ik meen dat er ook nog een minimaal investeringbedrag is waarbij er naar oorspong middelen kan worden gevraagd cq. nader onderzoek kan worden gedaan?). Ik zie overigens dat de gemeente Almelo de Wet Bibob toepast bij diverse zaken, maar een "normale" verbouwing van een woning staat daar niet tussen. Dus alleen al om de reden dat er schijnbaar iets anders/meer dan "normale" bewoning wordt gedaan met het vastgoed zou een reden voor sig moeten zijn om de invesyteerders volledig te informeren en mogelijk zelfs aanvullende vragen te stellen aan de geldnemer die immers als een "goed huisvader" voor de woning moet zorgen zolang er een hypothecaire inschrijving is.

Op deze manier is er overigens ook nooit (als de anonimiteit van de investeerders door sig gewaarborgd blijft en gehandhaafd wordt) correct vast te stellen wie er wel of niet heeft gereageerd. Als het goed is communiceret sig alleen met een lijstje met investeringnummers en bedragen maar geen namen. En de investeerders communiceren alleen met een naam (nog afgezien van het feit of die naam aan de investeerder te koppelen is in het geval van een zakelijk investeerder, en hoe hiermee om te gaan met meerdere bestuurders?).

Ik ga eerst maar eens gewoon rustig m'n vakantie verder afmaken, daarna zie/hoor ik wel of het stof al wat gedaald is en of het allemaal nog relevant is. Ik denk dat als het dan nog relevant is ik ze dan maar ga voorstellen dat ze het op afspraak bij mij op kantoor mogen komen bekijken. :)

SPOILER
Zag trouwens dat de woning een jaar geleden in de verkoop heeft gestaan: https://www.facebook.com/(...)khe/897053115772574/

Waar staat dat het om een verbouwings vergunning gaat? Kan het niet om een verhuurvergunning gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 17-10-2025 14:57:58 ]
pi_219036208
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zag trouwens dat de woning een jaar geleden in de verkoop heeft gestaan: https://www.facebook.com/(...)khe/897053115772574/

Waar staat dat het om een verbouwings vergunning gaat? Kan het geen verhuurvergunning gaan?
In de oorspronkelijk pitch stond dat het tweede huis op het perceel verbouwd moest worden en dat hij dat grotendeels zelf zou gaan doen. Het is zelfs redelijk waarschijnlijk dat het om een verhuurvergunning gaat en dan specifiek voor arbeidsmigranten. Gemeenten zijn daar over het algemeen scherp op omdat daar bovengemiddeld vaak misstanden plaatsvinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 17-10-2025 14:50:52 ]
pi_219036524
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:17 schreef tnhb het volgende:

[..]

SPOILER
Ik laat het ook voorlopig even lekker lopen.

Ook m.b.t. de legalisering van mijn handtekening van het KoM project waarnaar de afgelopen 2 maanden een paar keer naar gevraagd is het inmiddels helemaal stil geworden. Ben benieuwd of ik daar nog wat van ga horen of dat ook dit is overgewaaid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 17-10-2025 21:45:09 ]
pi_219036610
De aap komt nu uit de mouw bij CCF: de hippies van Stichting Healing Eden hadden geen brandverzekering afgesloten en er zijn aanzienlijke saneringskosten na de brand. We gaan dus af op een vrijwel volledige afboeking op deze lening.

Ik vind het toch wel zorgwekkend dat CCF dit blijkbaar niet verplicht stelt. Want wat is een hypothecaire zekerheid nou waard zonder opstalverzekering en/of herverzekering zoals banken dat doen?

Maar er is ook goed nieuws! Volgens de nieuwe rekenmethode:

Openstaand leenbedrag ¤ 385.754,70
Totale verwachte dekkingswaarde ¤ 446.250,00

Maximale voorziening ¤ 0,00

[ Bericht 6% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 17-10-2025 15:49:10 ]
pi_219036687
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Waar staat dat het om een verbouwings vergunning gaat? Kan het niet om een verhuurvergunning gaan?
Dat staat inderdaad nergens, daar heb je helemaal gelijk in! Sig schrijft "... een vergunninverlening..." en omdat het prokject over een huis en schuur/huis gaat dat ze wilden verbouwen trok ik zelf de conclusie dat het dan wel over een verbouwing zou gaan als ze ons vragen gaan stellen maar dat zou wel eens de verkeerder verkeerde conclusie kunnen zijn. (dus is het belangrijk dat investeerders het originele verzoek krijgen te zien)
pi_219036717
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:43 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
De aap komt nu uit de mouw bij CCF: de hippies van Stichting Healing Eden hadden geen brandverzekering afgesloten en er zijn aanzienlijke saneringskosten na de brand. We gaan dus af op een vrijwel volledige afboeking op deze lening.

Ik vind het toch wel zorgwekkend dat CCF dit blijkbaar niet verplicht stelt. Want wat is een hypothecaire zekerheid nou waard zonder opstalverzekering en/of herverzekering zoals banken dat doen?

Maar er is ook goed nieuws! Volgens de nieuwe rekenmethode:

Openstaand leenbedrag ¤ 385.754,70
Totale verwachte dekkingswaarde ¤ 446.250,00

Maximale voorziening ¤ 0,00
Dat is echt schandalig dat Collin geen brandverzekering verplicht stelt en/of daarop controleert. Ik vind dat we hun allemaal per mail moeten vragen hoe dit zit.
pi_219036743
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:55 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Dat is echt schandalig dat Collin geen brandverzekering verplicht stelt en/of daarop controleert. Ik vind dat we hun allemaal per mail moeten vragen hoe dit zit.
Zou dit wat voor het Kifid kunnen zijn wanneer dit volledig wordt afgeboekt?
pi_219036784
quote:

[..]
Dat is echt schandalig dat Collin geen brandverzekering verplicht stelt en/of daarop controleert. Ik vind dat we hun allemaal dit per mail vragen hoe dit zit.
Is er 1 platform die het wel controleert
quote:

[..]
Welk platform stelt formeel deze voorwaarde wel? (ik heb het niet gecontroleerd, maar kan me niet herinneren dat ik het al eens ergesn heb gelezen) Welk platform die het eist, controleert dit ook?

Ik weet dat het in de akte destijd van m'n woonhuis (bij een van de grootbanken) wel stond maar dat in de 15 jaar dat die lening daar liep ze er nooit naar gevraagd hebben en mijn verzekering ook niet via die grootbank liep, dan hefet het ook niet veel waarde.

Ik ben overigens van mening dat in beginsel elk ondepand (huis, maar ook inventaris en voorraaden) op een of ander manier gedekt zou moet zijn tegen verlies door o.a. brand, diefstal etc. en dat er jaarlijk bewijs geleverd zou moeten worden dat de premie ook is voldaan. Maar dat kost tijd (=geld) voor een platform terwijl ze er zelf niet direct voordeel van hebben.
pi_219036840
quote:

[..]
Hier mijn mail:

SPOILER
pi_219036920
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kan een particuliere investeerder bij CCF redelijkerwijs geacht worden dit risico in te calculeren? Als er in de pitches geschermd wordt met volledige hypothecaire dekking, lage LTV's en uitmuntende credit scores? Ik denk het niet...
pi_219036955
quote:

[..]
Lijkt mij een interessante casus. Ben wel benieuwd of en tot hoever een platform verantwoordelijk zou kunnen/moeten zijn als het gaat om de LTV afgedekt te kunnen krijgen middels een (brand)verzekering door de geldnemer. Naïef om te denken/wensen dat dit toch wel een vereiste als het gaat om vastgoed? Wie verzekerd er zijn pand/woning niet tegenwoordig? Hou voor Healing rekening met een afboeking.
pi_219037032
quote:

[..]
Lijkt mij ook voor de bestuurders van de stichting een probleem, vanwege hun bestuurdersaansprakelijkheid.
pi_219037120
Bijzondere update van CCF. Gaat niet goedkomen.
SPOILER
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')