abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218968292
Europees Parlement stemt voor verbod op benamingen als ‘veggieburger’
Het Europees Parlement heeft woensdag gestemd voor een verbod op vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven. Het wil dat termen als ‘burger’, ‘steak’ of ‘worst’ voorbehouden blijven aan vleesproducten, waardoor benamingen als ‘veggieburger’ verboden zouden worden.

De landbouwcommissie van het Europees Parlement had voorgesteld om termen als ‘burger’ voor te behouden aan voedingsproducten die dierlijk vlees bevatten. De benamingen zouden dan niet meer gebruikt kunnen worden voor plantaardige alternatieven die gemaakt worden op basis van groenten of granen.

‘Risico op verwarring’
Volgens het rechtse Franse Europees Parlementslid Céline Imart (EVP) moet het verbod er komen omdat er ‘een reëel risico op verwarring’ bestaat bij de consumenten, wat in het nadeel is van de landbouwers.

Plantaardige alternatieven zouden bijvoorbeeld veggiebuizen en sojaschijven moeten worden genoemd om verwarring te voorkomen. Tegenstanders spreken over een cultuuroorlog die wordt aangestuurd door de vleeslobby.

In 2020 werd een vergelijkbaar voorstel nog met een ruime meerderheid van tafel geveegd. Na de verkiezingen van 2024 zijn de machtsverhoudingen in het parlement echter veranderd, met meer rechtse parlementsleden die nauwe banden onderhouden met de landbouwsector. Nu stemden 355 Europarlementariërs voor een verbod, 247 stemden tegen.
https://www.ad.nl/buitenl(...)ggieburger~a43a686b/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin woensdag 8 oktober 2025 @ 15:12:41 #2
35723 crew  GGMM
pi_218968304
Mooi. Hopelijk is dit een stap in de richting van het helemaal verbieden van deze rotzooi.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_218968325
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:12 schreef GGMM het volgende:
Mooi. Hopelijk is dit een stap in de richting van het helemaal verbieden van deze rotzooi.
En anders het minder ongezond en milieuvervuilend maken van deze vegaproducten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator woensdag 8 oktober 2025 @ 15:15:21 #4
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218968328
Vega(ns)

Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:17:34 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218968341
Daar ging een deel van Lubach gisteren ook over:

Bekijk deze YouTube-video
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218968342
"Burger" vind ik niet zo'n probleem.
Iets als "fish sticks" en dan "plant based" wel.

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_218968361
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En anders het minder ongezond en milieuvervuilend maken van deze vegaproducten.
Haha twee dombo's die het verschil niet zagen tussen vega en vlees burgers. Door jullie hebben we nu stickers in magnetrons dat je er geen baby's in kan drogen.
pi_218968380
Heerlijke overwinning tegen de slinkse woke gemeente. Vanavond maar wat extra speklappen op de BBQ om het te vieren.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:27:21 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218968397
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:23 schreef Fok-it het volgende:
Heerlijke overwinning tegen de slinkse woke gemeenteEuropese vleeslobby.
:)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218968409
quote:
7s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:17 schreef Aether het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Burger, worst o gehakt heb ik ook niet zo veel problemen mee. Dat zijn gewoon de vormen waarin het komt.
Maar dat ze er de namen van de dieren waarop het moet lijken voor gebruiken, gaat mij dan net te ver.
Plantaardige/vegetarische Kipstuckjes. De stukjes heb ik geen problemen mee. De kip wel.
Kip is niet plantaardig of zelfs maar vegetarisch. Het eerste het beste torretje, wormpje of andere creepy crawly vreten ze zonder omhaal op.
Maar er zit al geen stuckje kip in, dus het is misinformatie.
De vorm zal me worst zijn (ja, ik maakte hem. Goed hè?).
pi_218968424
quote:
‘een reëel risico op verwarring’ bestaat bij de consumenten, wat in het nadeel is van de landbouwers.
Die arme subsidiesponzen toch. -O- :'(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:31:17 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218968438
Mensen die denken dat het nu verboden wordt... :D

De Europese commissie moet nog instemmen + daarna moeten lidstaten individueel instemmen. Als de commissie uberhaupt instemt, dan moeten nog minimaal 15 lidstaten met meer dan 55% voor stemmen, en die lidstaten moeten samen ook minimaal 65% van de EU bevolking representeren.

Grote kans dat Frankrijk nu tegen gaat stemmen, en Nederland ook
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Redactie Sport woensdag 8 oktober 2025 @ 15:31:47 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218968448
Lekker verwarrend dit.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218968479
sorry hoor maar wat een idioterie. wat voor prioriteit is deze. je moet wel echt dom zijn om in verwarring te komen met duidelijk als plantaardig alternatief vermarkte producten, die vrijwel altijd hun eigen duidelijk zichtbare, aparte vega afdeling in de winkel de hebben

wat is bijv sowieso een 'burger'? waarom moet dat per se van vlees zijn gemaakt? een burger is een vorm, niet een inhoud. plantaardige burgers zijn al decennia bekend. niemand denkt dat een veggieburger van een koe komt

de marketing is expliciet, "vega", "plantaardig", "zonder vlees". er is helemaal geen verwarring.

intussen zijn 'suikervrije' producten zijn vaak niet echt suikervrij. 'alchoholvrije' drank bevat eveneens vaak wel alcohol.

verder evolueert taal natuurlijk constant. net zoals 'melk' nu ook van haver, soja, of amandel kan zijn.

ik ben verder gewoon iemand die half vlees half plantaardig eet...ik volg geen levensstijl of dieet of zo, ik eet wat ik wil

dit is gwn semantische regressie vermomd als consumentenbescherming. is de europese consument dan zo oliedom tegenwoordig?

dit 'verbod' is gwn lobbywerk. geen bescherming van de consument, maar van de vleesindustrie.

maar goed. als iemand 'veggieburger' verwarrend vindt, dan is die niet enkel dom - die is politiek bruikbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 08-10-2025 16:08:27 ]
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:36:53 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218968492
Een inwoner van een land een Europees burger noemen mag ook niet meer? :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_218968504
quote:
81s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:36 schreef golfer het volgende:
Dat is geen probleem, die zijn namelijk van vlees
pi_218968506
quote:
81s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:36 schreef golfer het volgende:
En deze onduidelijke site: www.burgermeester.eu
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:40:32 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218968514
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er valt wel wat voor te zeggen bij "Burger". In het oorspronkelijke Hamburger verwijst dat met name op iets wat Hamburgse migranten meenamen naar de VS, echter, door taalontwikkeling hebben we hedendage ook termen als Cheeseburger en kippenburger waardoor de betekenis van burger ook anders bezien kan worden.

Zelfs tussen cheeseburger (kaas met een burger (stuk vlees) en kippenburger (kip met een stuk vlees - maar eerder stuk vlees van kip) verschilt de betekenis lichtelijk.

Om misverstanden te voorkomen zou het beter zijn burger niet voor onvleselijke producten te utiliseren.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_218968524
quote:
Ik koop het niet dus ja ze gooien er wekelijks een hoop van weg.
pi_218968530
Ah, de EU helpt domme mensen. Iedereen die hier blij mee is geeft dus toe niet begrijpend te kunnen lezen. Helder.
pi_218968556
-O- Had laatst per ongeluk vegan zalm gekocht omdat ik niet helemaal aan het opletten was. Zo goor, ik zal nooit meer de oude worden. Goed dat dit wordt aangepakt, hopelijk blijft verdere slachtoffers dit trauma bespaard.
  Moderator woensdag 8 oktober 2025 @ 15:49:11 #22
5428 crew  miss_sly
pi_218968558
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik snap wel dat het lastig is. Al die opdrukken met Vega(n) en plant en groen zijn dusdanig slecht te zien dat je echt niet kunt weten dat je geen echte vissticks te pakken hebt. We moeten inderdaad die arme mensen helpen die per se geen plantaardige vlees/visvervangers willen eten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:49:11 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218968559
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:27 schreef golfer het volgende:

[..]
:)
Verlies voor de vegalobby. Helemaal niets mis mee dus.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218968572
quote:
15s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:15 schreef onlogisch het volgende:
Vega(ns)

[ afbeelding ]
Ach, die mogen er net zo goed zijn als voetbalfans.
Ik heb wat tegen voetbal. Niet de fans. Die gaan hun gang maar.
En hooligans noem ik geen fans.
Ik hoef het alleen niet te weten, dus ze mogen het lekker voor zich houden en er niet zo dramatisch over doen.
Net Zoals vegetariër/veganist die Voor een snackbar gaan staan en dan gaan lopen schreeuwen dat er iemand de deur uit komt met een snack met vlees of zo.
Ga lekker ergens anders staan te loeien.
In een wei of zo. Kunnen ze meteen de koeien knuffelen.
pi_218968578
In de VS hebben ze al tientallen jaren deze duidelijke blikken tonijn ;)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')