abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218973778
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 07:01 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dit betekent dat John meer denkwerk gaat proberen te verrichten. Dat vind ik erg gek.
Nou dat zal een succes worden.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_218973906
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:36 schreef Houniet het volgende:
Sommige teksten die hier worden gepost vind ik nog dommer dan de uitspraken van Heitinga.
nou nou nou nou
pi_218973979
quote:

[..]
Dit betekent dat John meer denkwerk gaat proberen te verrichten. Dat vind ik erg gek.
Meer lijkt me niet lastig, veel zal het nooit worden.
pi_218974218
quote:

[..]
:D :')
pi_218974320
Zit Sjon al op Ibiza?
pi_218975295
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zit Sjon al op Ibiza?
Livahpoohl
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 17:56:15 #32
131800 Tarado
capô de fusca
pi_218976764
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:55 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Livahpoohl
Denk dat hij wel werkethiek heeft, waarschijnlijk z'n enige kwaliteit.
pi_218982286
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:36 schreef Houniet het volgende:
Sommige teksten die hier worden gepost vind ik nog dommer dan de uitspraken van Heitinga.
Lijkt mij niet mogelijk
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:26:14 #34
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218987971
Rustig in dit topic. Iedereen is Ajax-moe.
  Moderator zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:33:58 #35
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_218988304
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
Interlands, na morgen gaat het weer los.
What can change the nature of a man?
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:57:58 #36
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218988397
Waarom gaat het steeds mis bij de rvc? "Alles wat een bedrijf leiden moeilijk maakt, zit in Ajax"
11 oktober 2025, 07.00 uur · Aangepast 11 oktober 2025, 07.14 uur · Door: Sammie van den Broek & Jascha Havermans

Afgelopen maand stapten er drie leden uit de raad van commissarissen (rvc) van Ajax. En die leegloop is zeker niet bijzonder. Het aantal vertrekkers binnen de rvc van de club staat de afgelopen twee jaar daarmee al op tien. AT5 sprak met een aantal oud-rvc'ers om te achterhalen waarom het zo vaak misgaat binnen het bestuur, en in het bijzonder bij de rvc. Velen van hen wijzen naar de bestuursraad van de Vereniging Ajax (de vertegenwoordiging van de aandeelhouders), die volgens hen regelmatig een cruciale rol speelt bij de problemen.

Afgelopen twee jaar, sinds september 2023, vertrokken er dus maar liefst tien rvc-leden. Het is illustratief voor een club waar het al een aantal jaar, zowel sportief als bestuurlijk, niet al te best gaat. Om beter te begrijpen waarom de doorloop van rvc-leden zo hoog is en om te achterhalen wat er precies misgaat binnen de club, spraken we met meerdere oud-leden van de rvc en een expert op het gebied van bestuurswetenschap.

Meerdere oud-leden geven aan dat het werk niet makkelijk wordt gemaakt door de sterke invloed van de bestuursraad, die zich volgens hen te veel macht toe-eigent.

Hoe is de macht verdeeld?

Discussie rondom de rvc van Ajax is niet nieuw; ook tijdens Cruijffs 'fluwelen revolutie' in 2011 speelde de rvc een belangrijke rol. Een rvc is een toezichthoudend orgaan dat de directie van Ajax moet aanstellen en controleren.

Bij Ajax heb je naast de rvc ook de bestuursraad. De bestuursraad treedt, namens de Ajax Vereniging, met 73 procent van de aandelen op als grootaandeelhouder van de NV (Naamloze Vennootschap) Ajax. In de Ajax-vereniging zitten ruim 700 leden, zoals oud-spelers en andere leden van verdiensten, acht daarvan worden voren geschoven in de bestuursraad. De voorzitter van de raad is Ernst Boekhorst.

Vorig jaar maakten we deze explainer over hoe de machtsstructuur bij Ajax in elkaar zit.

Om te begrijpen waarom er zo vaak rvc'ers vertrekken, benaderden we veertien oud rvc-leden om te praten over hun tijd als commissaris. De meesten wilden niets kwijt over hun tijd bij Ajax; vijf oud-leden stonden ons wel te woord. Vier deden dat anoniem, alleen Marjan Olfers wilde voor de camera reageren. We vroegen ze hoe het was om in de rvc van Ajax te zitten en wat de mogelijke oorzaak kan zijn voor het hoge verloop van rvc-leden.

"De constructie en de mensen deugen niet"

Meerdere oud-leden wijzen naar de structuur van de club als belangrijke oorzaak van het probleem. "We kunnen constateren dat de structuur ziek is", zegt Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht aan de Vrije Universiteit, die tussen juli 2011 en april 2012 zelf lid was van de rvc. "Dat komt doordat de checks and balances niet liggen waar ze moeten liggen. Dat merk je ook aan het hoge verloop van rvc-leden." Een andere oud-rvc'er laat weten dat er sprake is van "een weeffout in de structuur van de club."

Ook een derde oud-rvc'er klaagt over de structuur bij Ajax. Over het recente vertrek van drie rvc-leden zei diegene: "Ik ben blij dat het nu weer gebeurt, het laat zien dat de constructie niet deugt en de mensen ook niet."

"Alles wat een bedrijf leiden moeilijk maakt, zit in Ajax", zegt Marilieke Engbers, die bestuurswetenschapper aan de Vrije Universiteit is en boek schreef over de complexiteit van raden van commissarissen. "Ik denk ook dat ze van tevoren niet weten wat voor verantwoordelijkheid ze op zich nemen."

'Bestuursraad heeft de touwtjes in handen'

Vaak komt de rol van de bestuursraad ter sprake. "Het was onmogelijk om een rvc bij Ajax uit te voeren, door de grote stem van de aandeelhouder", stelt een van de oud-rvc'ers. "De aandeelhouder wil zich met alles bemoeien, tot aan de opstelling toe", vertelt een andere oud-rvc'er. "Het gaat mis omdat er een directe lijn is tussen de bestuursraad en directie."

Een andere oud-rvc'er gaat nog een stapje verder. Die stelt dat de druk hoog is om te handelen naar de wens van de bestuursraad: "Je luistert wel naar aandeelhouder, maar je kan ze niet een-op-een volgen. Als je niet luistert, wordt de druk opgevoerd om weg te gaan."

Het feit dat de bestuursraad korte lijntjes heeft met de directie, blijkt ook uit een statement van voorzitter Ernst Boekhorst, dat hij gaf tegenover het ANP nadat Carolien Gehrels vertrok uit de rvc: "Belangrijk vind ik te benadrukken dat de verhoudingen binnen en tussen onder andere de bestuursraad en de directie goed zijn. De samenwerking is plezierig en bovenal constructief. Het nieuws van deze week heeft dan ook geen negatieve impact op de dagelijkse gang van zaken bij Ajax", laat hij weten.

We hebben interviewverzoeken gedaan aan de bestuursraad en de huidige rvc, maar daar zijn ze niet op ingegaan.

Ajax van de beurs?

Door aanhoudende rvc-problematiek rijst de vraag of Ajax op deze manier nog wel bestuurbaar is. Volgens Olfers is het duidelijk: "Het past gewoon niet goed bij een voetbalbedrijf. Er zit zoveel emotie in, dat bestuurders bijna even goed zijn als de laatste wedstrijd", vertelt ze.

Ook Engbers denkt dat deze constructie niet houdbaar is voor de club. "Er zijn heel veel mensen die denken dat ze het beter weten en die gaan via de informele routes gaan ze proberen hun gelijk te halen. En in deze organisatie is daar heel veel ruimte voor", vertelt ze.

Maar wat is dan de oplossing? "Simpeler maken en van de beurs afgaan", vertelt Engbers. "Maar dan krijg je natuurlijk ook de vraag wie gaat daar over", aldus Engbers. Olfers sluit zich aan bij Engbers. "Als je in mijn hart kijkt, is Ajax en de beurs een slecht huwelijk. Het was destijds goed om een enorme zak geld op te halen, maar het het is nu tijd om om het ter discussie te stellen."

RvC-leden van Ajax die stopten als commissaris sinds 1 september 2023

Carolien Gehrels (vertrok september 2025)

Hermine Voûte (vertrok september 2025)

Danny Blind (vertrok september 2025)

Michael van Praag (vertrok februari 2025)

Leo van Wijk (vertrok november 2024)

Annette Mosman (vertrok april 2024)

Georgette Schlick (vertrok april 2024)

Cees van Oevelen (vertrok april 2024)

Pier Eringa (vertrok oktober 2023)

Jan van Halst (vertrok september 2023)

https://www.at5.nl/artike(...)jk-maakt-zit-in-ajax
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:01:05 #37
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_218988412
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:33 schreef Coco het volgende:

[..]
Interlands, na morgen gaat het weer los.
Meh... :{
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:01:34 #38
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218988546
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 09:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
rust alweer voorbij zo te zien
pi_219010277
Nou, zaterdag weer oogaids tegen AZ..
  woensdag 15 oktober 2025 @ 06:35:43 #41
80382 manny
30 is best veel
pi_219018080
dodelijke spagaat dit. je hoopt altijd dat ze winnen, maar dat is voor de lange termijn niet goed. doorzwalken en we weten precies hoe dit eindigt... maar dan met 15 punten achterstand.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_219019230
Ik heb het gevoel dat het Nederlandsche voetballandschap sinds de uitspraken van Klaassen wordt gedomineerd door het woord "structuur." :{
pi_219019234
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:52 schreef Black-Death het volgende:
Zin in. :')
Uitvinder van de biersmiley.
pi_219019370
Heitinga blikt in het interview kort terug op de roerige beginfase van het seizoen, waarin vier keer gelijk werd gespeeld in de competitie en de teller in de Champions League nog altijd op nul punten staat. "Het zijn zeer intensieve weken geweest, met niet altijd de gewenste resultaten."

Toch ziet de voormalige verdediger enkele positieve aanknopingspunten. "We hebben een strijdlustig en veerkrachtig Ajax gezien. Dat is voor mij de basis. We hebben in wedstrijden goede en minder goede momenten gehad, en daar moeten we hard aan werken."

Wat een geweldige uitspraken weer van onze Sjon.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 11:18:25 #45
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_219019685
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:52 schreef Black-Death het volgende:
Elke keer als ik Fred Grim zie krijg ik een slappe zak. Laat alles maar snel escaleren dan kunnen we weer opnieuw beginnen :').
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  woensdag 15 oktober 2025 @ 11:30:42 #46
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219019770
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 10:24 schreef DefKu het volgende:
Heitinga blikt in het interview kort terug op de roerige beginfase van het seizoen, waarin vier keer gelijk werd gespeeld in de competitie en de teller in de Champions League nog altijd op nul punten staat. "Het zijn zeer intensieve weken geweest, met niet altijd de gewenste resultaten."

Toch ziet de voormalige verdediger enkele positieve aanknopingspunten. "We hebben een strijdlustig en veerkrachtig Ajax gezien. Dat is voor mij de basis. We hebben in wedstrijden goede en minder goede momenten gehad, en daar moeten we hard aan werken."

Wat een geweldige uitspraken weer van onze Sjon.
Gauw oprotten met deze simpleton.
pi_219019809
quote:
99s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:18 schreef Houniet het volgende:

[..]
Elke keer als ik Fred Grim zie krijg ik een slappe zak. Laat alles maar snel escaleren dan kunnen we weer opnieuw beginnen :').
Fred Grim lijkt me iemand die een bril draagt om interessanter over te komen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219019819
Als Heitinga geen veldtrainingen kan geven, wat heeft ie dan bij Liverpook gedaan?
pi_219019831
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:35 schreef BEFEM het volgende:
Als Heitinga geen veldtrainingen kan geven, wat heeft ie dan bij Liverpook gedaan?
Koffie halen voor messias Arne
pi_219019842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:35 schreef BEFEM het volgende:
Arne had nog iemand nodig om mee te klaverjassen en af en toe zijn kop eraf te zuipen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')