We zitten inmiddels wel bij de nummers waar je mijn nachtrust best iets voor mag verkorten. De nummers waar ik voor opblijf, of een tripje naar de winkel even voor uitstel. Het echte topmateriaal van de Top 2000.
375 Novastar - WrongEen tripje naar Miami waar Novastar en zijn fictieve liedpartner uit elkaar groeiden, alles ging zodoende mis. Dit U2-achtige nummer was geen grote hit, maar is door de jaren heen wel zijn populairste song gebleken. Ook voor mij, met dank aan de fraaie strijkers. Ik word er toch wel een beetje melancholisch van. Sinds 2009 in de lijst, met plek 434 in 2022 als hoogste notering.
374 Michael Jackson - Man in the MirrorEen minder grote hit van MJ, niet geschreven door de zanger zelf maar door Glen Ballard en Siedah Garrett. Hier werd het lied pas echt populair door het TV-programma Over de Streep. Op zich een logische keuze, aangezien het lied gaat over jezelf veranderen. Misschien niet helemaal in dezelfde context gegoten, maar het past op zich wel. In 2009 binnen op 326 en een jaar later op 1195, maar doordat het daar veelgebruikt was in 2011 op 197 en de jaren erna zelfs nog wel eens hoger, met hoogtepunt in 2018 op plek 135. Maar daarna zakkend en inmiddels al op 408, toch wel een eind weggezakt.
373 Falco - JeannyDe grootste hit van Falco, in ONZE Wisseloordstudio's opgenomen. Ondanks dat kon niet iedereen in Hilversum het lied waarderen. Net als sommige Duitse DJs weigerde Frits Spits het lied te draaien omdat het geïnspireerd zou zijn op een lustmoord in Oostenrijk, waarbij men vond dat de verkrachting en moord juist verheerlijkt werd. Leek mij niet de bedoeling, het leek mij eerder om te shockeren en het feit dat zoiets kan gebeuren onder de aandacht te brengen. Het refrein is mooi en de rest van het nummer heeft ook wel iets dystopisch. Altijd in de lijst, met plek 58 in 2000 als hoogste notering. Ook de 3 jaar erna in de top 100, maar daarna een vaste waarde tussen 100 en 200, alleen in 2007 nog iets lager. Soms dicht bij de top 100, maar nu weer niet met plek 170.
SPOILER: 372-351
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]