De Russen!!1!!11!!1
400 Q65 - World of BirdsWe beginnen meteen goed, met een van de minst bekende nummers van de resterende 400. De artiest is natuurlijk een stuk bekender dan Curved Air uit het vorige blokje (dat inmiddels als jaren terug voelt), maar dit is niet het bekendste nummer van de Haagse Q. Deze Hans van Hemert-productie heeft een fantastische opbouw en is daarmee echt een prachtige barokpopsong die mij meer doet dan de fijne beatmuziek van The Life I Live of de ietwat flauwige soulvolle rock van Ann. Ik denk dat het alweer meer dan 10 jaar geleden was dat ik de Top 2000 van 1999 begon te luisteren en ik vond die eerste 1000 nummers echt een zware zit, er zat zoveel meuk en middelmaat tussen, maar daartussen zaten er een paar die het wel deden. En ik denk dat dit van de nummers die ik niet kende absoluut mijn favoriet was. In 1999 dus in de lijst op 1678, daarna nog terugkerend in 2002, 2003 en 2005. Daarbij was plek 1437 in 2002 de beste notering.
399 Madness - Our HouseNiet met twee katten in de tuin, maar gewoon precies midden op straat. Populair door reclames en TV-tunes duurde het nog een hele tijd voordat dit nummer de Top 2000 haalde. Voor mij is het ook de favoriet, waarschijnlijk doordat de song wat meer tegen new wave aan schuurt met dat fijne pianogeluid dat goed combineert met die klassieke blazers. Ook toen ik Madness nog wat minder leuk vond, vond ik deze al top, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit. Al ligt de rest inmiddels wel wat dichterbij dan vroeger. In 2016 binnen op 661 maar daarna hoofdzakelijk gezakt, zodat de plaat inmiddels op 1192 stond.
398 The Doors - Waiting for the SunEen nummer Waiting for the Sun, dat staat vast op het album Waiting for the Sun toch? Haha, nee, natuurlijk niet. Omdat het nummer niet goed werd bevonden voor die plaat bleef het op de plank liggen, maar de albumtitel bleef. Uiteindelijk duurde het nog 2 jaar sleutelen voordat de band tevreden was. Bij Back Street Luv was het denk ik wel duidelijk gemaakt dat ik wel van dat harde, diepe orgelgeluid hou - het klinkt wat weemoedig, maar het rockt allemaal wel gewoon heerlijk. In dit nummer komt dat harde orgelgeluid het beste naar voren, genieten. Al duurde het jaren voordat dit een vaste waarde werd in de Top 2000: In 1999 op 500 binnen en in 2001 op 767, maar pas vanaf 2009 moet ie 10 jaar lang meedoen. De beste kansen zijn deze plaat helaas ontnomen omdat dit te zwaar was voor Toering en Stoeltie.
SPOILER: 397-376
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 06-10-2025 14:51:25 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]