Terwijl jullie de '90s lijst beluisterden heb ik me weer eens gebogen over het vorige blokje van Mex. Hierna maar weer switchen naar Radio 2.
Favoriete nummers uit het blokje 400-376:
376 Editors - An End Has a Start: Ik zou rustig twee keer Editors kunnen noemen in dit blokje, maar Munich vind ik niet zo duidelijk beter dan een paar andere ijzersterke platen, dus die laat ik toch even links liggen. Dat eerste album vind ik in algemene zin toch net iets generieker dan het iets latere werk, al staan er zeker een paar pareltjes op waarvan ik Bones waarschijnlijk de beste vind (al wil het nog wel eens variëren). Maar An End Has A Start is toch nog net wat mooier, net wat verfijnder. Geen uitzwaai-alarm voor een nummer in dit blokje, maar wel een mooi moment om Editors in algemene zin even uit te zwaaien.
388 Boudewijn de Groot - De vondeling van Ameland: Een echt luisterliedje, helemaal in Boudewijn de Groot-stijl, waar je echt even over blijft nadenken. Waarom liep hij terug de zee in, waarom greep niemand in? Het is een fictief verhaal, maar het zou zomaar waargebeurd kunnen zijn, en het neemt je mee als een goed geschreven roman. Alleen duurt het slechts een paar minuutjes. Heel knap.
391 Sting – Russians: Eigenlijk kan ik weinig toevoegen aan de heldere en terechte review van Mex – heel actueel, heel bitterzoet, en het bombast past uitstekend bij de thematiek. Overigens dingt naast Munich ook de prachtige tranceklassieker Silence nog ernstig mee naar het derde plekje hier, het is dringen geblazen.
Minst favoriete nummers uit het blokje 400-376:
393 The Beatles - The Ballad of John and Yoko: Zeker niet zo erg als de walrus of de onderzeeër, maar toch is ook dit wel een van de mindere van de Beatles voor mij. Door dit soort nummers krijg ik toch het idee dat Lennon geen erg sympathieke vent geweest moet zijn, in ieder geval nogal vol van zichzelf inderdaad. Hij schetst een beetje een Romeo en Julia-beeld van zijn romance met Yoko, voor mijn gevoel, en dat lijkt me toch niet helemaal op zijn plek. Tekstueel bevat het daarnaast vrij veel herhaling en op muzikaal gebied niet een bijzonder aansprekende ontwikkeling. Tsja. Ik noemde ze al vaker erg wisselvallig en daar blijf ik wel bij.
389 The Beatles - Now and Then: En dus zijn ze hier gewoon nog een keer. Beetje gekunsteld, die nieuwe Beatles-plaat op basis van oud materiaal. Hadden ze van mij niet hoeven doen, zeker omdat er bepaald geen gebrek aan materiaal van ze is uitgekomen én uitgezonden op de radio door de jaren heen.
400 Q65 - World of Birds: Nee, geen zorgen, de derde plek hier is niet voor de Beatles, die over de USSR is namelijk best prima. Hij is zelfs niet voor de Stones, maar wel voor deze wat obscuurdere waarmee we deze slotmaand van de Mex4851 begonnen. Ik snap ergens wel dat de opbouw op prijs wordt gesteld, die voel ik ook nog wel, maar zangtechnisch vind ik hem wel echt te mager voor deze regionen. Op sommige stukken gewoon vals zelfs.