Ja dat is begrijpelijk, de oplossing is je grenzen aangeven, het bespreekbaar maken en vooral heel duidelijk zijn in wat je wel en niet voor ze wil doen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Kortom; ik ben niet goed in grenzen stellen blijkt wel.
Hoe vinden jullie dat ik dit moet aanpakken? Vinden jullie mijn houding en gevoelens begrijpelijk, of niet?
Of het is coping. Ook hun gedrag komt voort uit intergenerationeel trauma. Wat niks goedpraat natuurlijk.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik dit zo lees hebben jouw moeder en stiefvader geen flauw benul hoe jij jarenlang geleden hebt
Ja, ik begrijp het zeker. Het is voor anderen makkelijk door te zeggen dat je het contact moet verbreken. Andere mensen kunnen zoveel zeggen, echter ze kennen de situatie alleen van hetgeen wat jij vertelt en proberen zich dat voor te stellen op basis van hun eigen levenservaringen. Dat is altijd anders dan hoe jij het zelf beleeft.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoe vinden jullie dat ik dit moet aanpakken? Vinden jullie mijn houding en gevoelens begrijpelijk, of niet?
Hier haak ik even op in.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Mensen met ADHD vinden het vaak ook heel lastig om afspraken na te komen
Een gesprek prima, maar een bos bloemen of een wandeling gaat echt geen enkele invloed hebben als ik OP lees.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:15 schreef aquawoman het volgende:
Ten eerste: wat vervelend dat je zo'n moeilijke jeugd hebt gehad en wat goed dat je er op deze manier mee om bent gegaan.
Je mag best een grens aangeven. Ik denk dat het zelfs goed is voor je relatie met je ouders als je soms nee durft te zeggen.
Je geeft aan dat dit iets van de laatste tijd is - gaat het m misschien minder goed met je moeder bijvoorbeeld? Moet ze misschien thuishulp krijgen? Of is het meer een aandacht ding - dan zou ik je aanraden om haar bewust positieve aandacht te geven (bloemetje brengen, wandeling maken etc) en daarnaast alsnog je grenzen aan te geven.
True story. Maar die kennissen zijn dan vooral mensen die jou kennen omdat het voor hun handig is, ze hebben er een voordeel bij. Het gaat dus niet om jou als persoon.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je daar van leert en wél grenzen gaat stellen en zegt "ik heb daar nu geen tijd / energie voor" dan neemt het aantal kennissen wel rap af
Grenzen aangeven is belangrijk, of dat nu tegenover familie, vrienden, collega's of kennissen is.
Wat wil bereiken met je aanpak?quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Kortom; ik ben niet goed in grenzen stellen blijkt wel.
Het zijn fases / periodes. Er is nu geen duidelijke concrete aanleiding waarom ze nu ineens veel aandacht vragen, maar dergelijke fases hebben ze wel vaker. Dan vlakt het daarna weer af - en kabbelt het contact een beetje voort - om vervolgens enige tijd later weer op hetzelfde niveau op te branden. Zelfs dusdanig dat mijn moeder dan geregeld op mijn werk gaat bellen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:15 schreef aquawoman het volgende:
Je geeft aan dat dit iets van de laatste tijd is - gaat het m misschien minder goed met je moeder bijvoorbeeld? Moet ze misschien thuishulp krijgen? Of is het meer een aandacht ding - dan zou ik je aanraden om haar bewust positieve aandacht te geven (bloemetje brengen, wandeling maken etc) en daarnaast alsnog je grenzen aan te geven.
Ik probeer inderdaad een beetje halfbakken het contact goed te houden in combinatie met het "bewaken" van mijn grenzen maar doe uiteindelijk geen van beiden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat wil bereiken met je aanpak?
Bij mij bestaat vooral de indruk dat je je eigen wensen en behoeftes op de achtergrond stelt en redeneert vanuit de ander (ook bv de vraag of contact goed verloopt, laat afhangen van "of de andere een goede stemming heeft'").
Dat is nooit een goed idee, overigens evenzeer ergerlijk voor de andere partij als je in plaats van gewoon duidelijkheid te scheppen over wat je wel en niet wil, contact uit de weg gaat en dingen doet als "de telefoon niet opnemen".
Of je nu contact geheel afkapt of dit contact beter onder jouw voorwaarden wil laten verlopen, beide vergt vooral dat _jij_ de regels stelt hoe contact verloopt, wanneer je daar wél en of je er géén tijd voor hebt... ()geheel contact stoppen betekent dan hooguit dat je stelt dat je e geen tijd meer voor bereid bent vrij te maken, het contact an sich wel ophouden kan betekenen dat jjij aangeeft dat je soms nog wel bereid bent er tijd en eenrgie voor te reserveren...
Ik denk dat die instelling aannemen een behoorlijke 180° draai is tov je huidige instelling in dit contact, waarin je dat geheel aan de ander overlaat. (en hooguit als je geen zin hebt verstoppertje gaat spelen)
Je bent duidelijk, maar ze respecteren dit niet. Het ligt niet aan jou, echt niet.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik probeer inderdaad een beetje halfbakken het contact goed te houden in combinatie met het "bewaken" van mijn grenzen maar doe uiteindelijk geen van beiden.
Ik probeer wel duidelijk te zijn, maar ben dan toch nog te lief denk ik. Ik heb al eens gezegd dat ik de telefoon opneem wanneer het mij uitkomt, en dat ik ook gewoon vermoeid ben na een dag werken bijvoorbeeld. Maar die boodschap komt niet aan, sterker nog daar spreken ze dan schande van.
Ik moet eigenlijk gewoon duidelijk een datum afspreken van tijdstip x tot y en that's it. Dat schept de nodige duidelijkheid. Al is dat geen garantie dat ze daarna alsnog met vele vragen komen hoor.
Ze spreken daar schande van?quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik probeer inderdaad een beetje halfbakken het contact goed te houden in combinatie met het "bewaken" van mijn grenzen maar doe uiteindelijk geen van beiden.
Ik probeer wel duidelijk te zijn, maar ben dan toch nog te lief denk ik. Ik heb al eens gezegd dat ik de telefoon opneem wanneer het mij uitkomt, en dat ik ook gewoon vermoeid ben na een dag werken bijvoorbeeld. Maar die boodschap komt niet aan, sterker nog daar spreken ze dan schande van.
Ik moet eigenlijk gewoon duidelijk een datum afspreken van tijdstip x tot y en that's it. Dat schept de nodige duidelijkheid. Al is dat geen garantie dat ze daarna alsnog met vele vragen komen hoor.
Zou ik inderdaad ook voor kiezenquote:Op maandag 6 oktober 2025 14:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
TS, is er niemand die jou bij kan staan tijdens het gesprek met je moeder en stiefvader?
Iemand die in kan springen wanneer ze tegen jouw wil in gaan? Ik zeg niet dat jij dat niet kan, maar ik denk dat het moeilijk is aangezien ze zichzelf al jaren boven jouw behoeftes hebben geplaatst. En ik denk ook dat misschien wel heel goed kan werken. Iemand die niet dezelfde emotionele band heeft met je moeder (en stiefvader) en met wat meer open blik naar de situatie kijkt.
Jouw moeder en stiefvader weten niet anders dan dat zij degene zijn waar het om draait. Ze moeten even flink wakker geschud worden.
Ik haal het aan om de band met mijn ouders te verklaren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:54 schreef sigme het volgende:
Het is vervelend dat je zo'n slechte jeugd gehad hebt, maar wat er op dit moment aan het gebeuren is, is niet speciaal uitzonderlijk of voorbehouden aan slechte ouders.
Je ouders worden oud, zeurderig, claimerig en hangerig. Zoals zoveel ouders-op-leeftijd.
Dat is lastig, vervelend, confronterend. Confronterend met je eigen onmacht/onwil/onbekwaamheid om dat elegant op te pakken of op te lossen. Confronterend met het feit dat je ouders een last worden.
Om dan je slechte jeugd erbij te betrekken is een keuze; het klinkt mij als een keuze om te zoeken naar een uitweg waarin je kan duiken voor de confrontatie met het leven/ouderdom/familierelaties. Dat kan je doen, de vraag is of je daar gelukkiger van wordt. Die vraag zal je voor jezelf moeten beantwoorden; wat ik of een ander daarvan vindt is weinig relevant denk ik.
Zijn moeder belt regelmatig naar zijn werk, gaat verhaal halen aan zijn deur wanneer hij naar haar zin de telefoon niet vaak genoeg op pakt. Respecteert zijn wil en keuze niet. Nee, dit is niet 'zoals zoveel ouders-op-leeftijd', dit is onacceptabel gedrag.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:54 schreef sigme het volgende:
Het is vervelend dat je zo'n slechte jeugd gehad hebt, maar wat er op dit moment aan het gebeuren is, is niet speciaal uitzonderlijk of voorbehouden aan slechte ouders.
Je ouders worden oud, zeurderig, claimerig en hangerig. Zoals zoveel ouders-op-leeftijd.
Dat is lastig, vervelend, confronterend. Confronterend met je eigen onmacht/onwil/onbekwaamheid om dat elegant op te pakken of op te lossen. Confronterend met het feit dat je ouders een last worden.
Om dan je slechte jeugd erbij te betrekken is een keuze; het klinkt mij als een keuze om te zoeken naar een uitweg waarin je kan duiken voor de confrontatie met het leven/ouderdom/familierelaties. Dat kan je doen, de vraag is of je daar gelukkiger van wordt. Die vraag zal je voor jezelf moeten beantwoorden; wat ik of een ander daarvan vindt is weinig relevant denk ik.
Ja, wellicht een tante (de zus van mijn moeder). Alleen zij is soms wel geneigd mee te gaan in het narratief van mijn moeder.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
TS, is er niemand die jou bij kan staan tijdens het gesprek met je moeder en stiefvader?
Sorry hoor, maar dat komt echt best vaak voor. Natuurlijk nog vaker niet, maar het is bepaald niet extreem uitzonderlijk ofzo.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zijn moeder belt regelmatig naar zijn werk, gaat verhaal halen aan zijn deur wanneer hij naar haar zin de telefoon niet vaak genoeg op pakt. Respecteert zijn wil en keuze niet. Nee, dit is niet 'zoals zoveel ouders-op-leeftijd', dit is onacceptabel gedrag.
Ik oordeel niet over jequote:Op maandag 6 oktober 2025 22:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik haal het aan om de band met mijn ouders te verklaren.
Ik denk dat ik er toch anders in zou staan als ik een geweldige fijne jeugd had gehad en waarbij mijn ouders me overal in gesteund zouden hebben.
Dan had ik een veel warmere band en wederkerige relatie met ze gehad en dan had ik dus ook veel meer intrinsiek gevoeld dat ik wat voor ze terug wil doen.
Daarom benoem ik het, omdat ik denk dat het wel degelijk relevant is voor de keuzes die ik hierin maak en hoe ik het ervaar.
Ik geloof wel dat claimerig gedrag ook voor komt bij ouders die altijd een warme band hebben gehad met hun kinderen maar ik vermoed dat die misschien toch wat beter de grenzen respecteren van de kinderen? Maar dat is een aanname.
Misschien speelt ook wel mee dat een genuanceerd gesprek met hun vrijwel niet mogelijk is. Door de borderline van mijn moeder verzandt het al gauw in zwart / wit stellingen en conclusies.
Ik vind het best complex in ieder geval.
Of het nou vaker voor komt of niet, dit is niet normaal en gaat absoluut te ver. Ook het rondvertellen dat TS hun niet helpt vind ik extreem. Dit is geen normale moeder/kind relatie, dit is een ouder die bezig is met druk op haar kind uit te oefenen om zo gedaan te krijgen wat ze wilt en dat is gewoon niet hoe je met mensen om gaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat komt echt best vaak voor. Natuurlijk nog vaker niet, maar het is bepaald niet extreem uitzonderlijk ofzo.
Je twijfelt dus of je wel het gesprek aan wilt gaan, de confrontatie op wilt zoeken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik haal het aan om de band met mijn ouders te verklaren.
Ik denk dat ik er toch anders in zou staan als ik een geweldige fijne jeugd had gehad en waarbij mijn ouders me overal in gesteund zouden hebben.
Dan had ik een veel warmere band en wederkerige relatie met ze gehad en dan had ik dus ook veel meer intrinsiek gevoeld dat ik wat voor ze terug wil doen.
Daarom benoem ik het, omdat ik denk dat het wel degelijk relevant is voor de keuzes die ik hierin maak en hoe ik het ervaar.
Ik geloof wel dat claimerig gedrag ook voor komt bij ouders die altijd een warme band hebben gehad met hun kinderen maar ik vermoed dat die misschien toch wat beter de grenzen respecteren van de kinderen? Maar dat is een aanname.
Misschien speelt ook wel mee dat een genuanceerd gesprek met hun vrijwel niet mogelijk is. Door de borderline van mijn moeder verzandt het al gauw in zwart / wit stellingen en conclusies.
Ik vind het best complex in ieder geval.
Ik denk dat het gebrek aan wederkerigheid wel iets doet, met hoe je hier in staat. Je moeder die je, op het moment dat je haar het hardst nodig had, liet zitten verwacht nu wel dat jij voor haar zorgt. En dit soort littekens zitten vaak toch wel erg diep.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:54 schreef sigme het volgende:
TS (Topic Starter), niet OP (Openings Post)quote:Op woensdag 8 oktober 2025 16:58 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik denk dat het gebrek aan wederkerigheid wel iets doet, met hoe je hier in staat. Je moeder die je, op het moment dat je haar het hardst nodig had, liet zitten verwacht nu wel dat jij voor haar zorgt. En dit soort littekens zitten vaak toch wel erg diep.
Ik heb nu een beetje hetzelfde probleem als OP, al woont mijn moeder - niet per ongeluk - 100 km van me vandaan. We zien en spreken elkaar best vaak, en dat is (tegenwoordig) 80% van de tijd best gezellig. De andere 20% van de tijd wil ik graag linea recta naar de hoogste verdieping van het Hilton. Ze is op leeftijd, wil naar me toe verhuizen, en verwacht volgens mij dat ik haar volledig ga mantelzorgen (Een partner heeft ze als bejaarde met minimaal 23 exen ook maar opgegeven). Kan ook moeilijk zeggen; wil niet dat je hierheen verhuist want je hebt hier verder niemand en heb erg veel medelijden met het tragische van haar persoonlijkheid. Maar ben echt doodsbenauwd voor de toekomst (vooral dat die 20% geen 20% blijft als de ouderdom op gaat spelen).
Heeft OP niets aan. Voel wel met hem mee.
Ik denk dat dat een goeie is TO.quote:Op maandag 6 oktober 2025 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |