quote:
Ja, ik begrijp het zeker. Het is voor anderen makkelijk door te zeggen dat je het contact moet verbreken. Andere mensen kunnen zoveel zeggen, echter ze kennen de situatie alleen van hetgeen wat jij vertelt en proberen zich dat voor te stellen op basis van hun eigen levenservaringen. Dat is altijd anders dan hoe jij het zelf beleeft.
En stel je zou het contact volledig verbreken. Vaak denken mensen er vervolgens niet bij na dat jij je dan heel eenzaam kunt voelen; rouwen om het gemis van ouderschap terwijl de ouders fysiek nog leven, is een moeilijk en langdurig proces.
~~~~~~~
Wat betreft grenzen stellen. Voor mij is dat ook altijd moeilijk geweest. Ik associeer grenzen stellen met de strijd aangaan tegen de betreffende persoon en die strijd zal ik dan waarschijnlijk bij voorbaat verliezen. Of de persoon wordt heel boos op mij of voelt zich zo gekwetst dat hij/zij niks met mij te maken wilt hebben.
Ik kan het filmpje niet zo gauw vinden. Ik kwam het nog vrij recent een keer tegen op YouTube en het was heel verhelderend voor mij, want ik ging daardoor inzien dat het helemaal niet nodig en eigenlijk niet de bedoeling is om de strijd aan te gaan met de ander.
Mensen zullen altijd jouw grenzen overgaan, meestal omdat ze jou niet voldoende kennen om te kunnen weten waar jouw grenzen zitten. Het zou voor jou grensoverschrijdend kunnen zijn als bezoek via de achterdeur bij jou naar binnen komt, terwijl het voor die persoon een hele normale zaak is. Het enige wat je dan hoeft te doen, is zeggen dat je het niet prettig vindt en dat je in het vervolg liever hebt dat die persoon aanbelt bij de voordeur. Je hoeft jouw stem niet te verheffen of onvriendelijk te worden; het enige wat telt, is dat de ander jouw boodschap begrijpt.
Pas dan leer je mensen beter kennen om wie ze echt zijn. Iemand die het oprecht goed met jou voor heeft, zal in ieder geval proberen voortaan rekening te houden met jouw grenzen. Daarentegen zullen mensen die geen respect voor jou willen opbrengen, juist geneigd zijn om elke keer over jouw grenzen heen te gaan. Laat je daarbij niet misleiden door de manier hoe ze tegen jou praten. Een manipulatief persoon die geen oprecht respect heeft voor jou, kan op het moment zelf heel empathisch en betrokken op jou overkomen. Andersom zou het ook kunnen gebeuren dat iemand ervan schrikt als jij opeens grenzen stelt voor zaken die jij voorheen toelaat en daardoor heftig op jou reageert en/of zich gekwetst voelt ... en even de tijd nodig heeft om daaraan te wennen, maar wél die grens respecteert.
Het is ook belangrijk om erbij te zeggen wat de consequenties zijn als iemand zich niet aan die grens houdt. Bijvoorbeeld: "Als je elke keer als wij afspreken op het laatste moment afzegt, wil ik voortaan niet meer met jou afspreken. Ik voel mij elke keer als zoiets gebeurt heel ellendig, want als ik met jou afspreek verheug ik mij er juist op. Dus des te meer teleurgesteld ben ik als jij vervolgens op het laatste moment af zegt."
En ook dan zou die persoon vervolgens een heel zielig verhaal ophouden zo van:
"Jamaar normaal zou ik zoiets niet doen. Ik heb PTSS en ik zit niet lekker in mijn velletje en ik heb het al zo moeilijk de laatste tijd. Ik heb van mijn psycholoog het advies gekregen om meer aan mezelf te denken. Voorheen zou ik mij heel erg schuldig voelen, dus ik ben juist trots op mezelf dat ik ook meer aan mezelf kan denken en ik ervoor kies om rustig aan te doen als ik er doorheen zit!" Ja inderdaad, ik heb dit persoonlijk zelf heel vaak meegemaakt, met name met mensen met borderline-problematiek.
Uit zo'n reactie kan je opmaken dat die persoon geen waarde hecht aan jouw welzijn. Mensen met ADHD vinden het vaak ook heel lastig om afspraken na te komen, echter als ze jou wel respecteren, merk je wel aan hen dat ze zich beschaamd voelen daarbij en er spijt van hebben dat ze jou teleurgesteld hebben. Als je er dan voor kiest om met hen wat meer geduld te hebben, merk je op den duur dat ze iets doen om het goed proberen te maken.
~~~~~
het kan jou helpen bij situaties wanneer jouw moeder je nodig hebt, dat je grenzen stelt, de consequenties als zij die verbreekt en last but not least dat jij je daar zelf ook aan houdt. Het moet tot haar doordringen dat als ze jou nodig heeft, ze zich aan jouw voorwaarden houdt en anders moet ze iemand anders zoeken of het zelf proberen op te lossen.
In verband met haar psychische problematiek zou je kunnen verwachten dat ze daar eerst heftig en defensief op reageert. Op den duur zou het misschien ook kunnen gebeuren dat ze jou daardoor juist meer respecteert en meer gemotiveerd raakt om de band met jou te kunnen herstellen. Uiteraard ken ik haar niet; het is aan jou om in te schatten hoe ze mogelijk reageert.