abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 oktober 2025 @ 06:00:39 #1
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_218916303
quote:
Angst voor asielzoekers groeit: 'Maar heeft niets met feiten te maken'

Inwoners van onder meer Noordwijk, Amersfoort en Houten demonstreerden de afgelopen tijd tegen de komst van een asielzoekerscentrum (azc). Zij zeggen zich onder meer zorgen te maken over hun veiligheid. Wat maakt dat deze mensen bang zijn voor asielzoekers in hun wijk?

Betogers zeggen Nederland te willen verdedigen, de Nederlandse cultuur te willen beschermen en te demonstreren voor hun kinderen en kleinkinderen. De demonstraties laten een zekere onvrede en angst over migratie zien.

Dat er negatieve incidenten rond asielzoekers zijn, is een feit. En dat die incidenten angst zaaien, is begrijpelijk. Gebeurtenissen als de dood van de zeventienjarige Lisa in Duivendrecht, waar een asielzoeker voor is aangeklaagd, en die van een asielzoeker die een vrouw neerstak bij station Utrecht Overvecht voeden de angst. Maar experts zeggen tegen NU.nl dat die angst vaak overtrokken is.

Mensen hebben een angst voor het onbekende en het vreemde, zegt hoogleraar sociale psychologie Kees van den Bos. "Als dit soort centra met een groot aantal asielzoekers in relatief kleine leefgemeenschappen komen, kunnen mensen zich daar ongemakkelijk over voelen."

"Asielzoekers worden echt als 'de ander' gezien", zegt Peter Scholten, hoogleraar Migratie en Diversiteitsbeleid. Die angst voor het onbekende is de afgelopen jaren gevoed door bijvoorbeeld politiek en media, stelt hij. "We zijn geobsedeerd met migratie. Het wordt voortdurend geproblematiseerd en verbonden aan grote problemen, zoals de huizencrisis. Als je maar vaak genoeg hoort dat migratie het probleem is, dan ga je dat geloven."

'We hebben een angststoornis als het gaat om migratie'
Zo zet toenemende migratie wel druk op het woningtekort, maar is het niet dé oorzaak van de huizencrisis. Dat heeft te maken met meer zaken, zoals politiek beleid en beperkte bouwgrond. "Het idee dat asielzoekers schuld hebben aan de woningnood is zo wijdverspreid", zegt universitair hoofddocent politicologie Saskia Bonjour. "Het is het platslaan en simpel maken van een probleem. Het is zondebokpolitiek."

De huizencrisis en andere problemen zorgen voor onvrede in Nederland, die wordt versterkt door het idee dat migratie en een asielcrisis daar de oorzaak van zijn. "Maar er is geen asielcrisis, er is vooral een asielchaos die is gecreëerd door wanbeleid", zegt Scholten. Ook Bonjour erkent dat de opvang in Nederland momenteel een "ongelofelijk zooitje" is.

Maar dat heeft niet te maken met het aantal asielzoekers of de instroom, zeggen beiden. "Het is wanbeleid dat voor chaos zorgt. En die chaos zorgt voor de beeldvorming dat we migratie niet aankunnen", zegt Scholten. "Het is een vicieuze cirkel. Er is paniek, er wordt slecht beleid gevoerd, de opvang is moeilijker te regelen, de asielchaos wordt groter waardoor er negatieve beeldvorming ontstaat en dan is er weer paniek en angst."

Feiten en cijfers ondersteunen die angst niet. Volgens data van de Adviesraad Migratie zijn asielzoekers niet meer betrokken bij criminaliteit dan Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en inkomenspositie. Ook is er geen sprake van uitzonderlijk hoge migratiecijfers, zegt Scholten. Uit een eerdere rondgang van NU.nl bleek ook dat in de meeste steden weinig tot geen overlast of criminaliteit is door azc's.

Maar voor het gevoel van angst maakt dat niet uit, zegt Scholten. "Het heeft niets meer met feiten te maken. Alles wordt gebouwd op emoties. We hebben een angststoornis als het gaat om migratie. De cijfers doen er niet meer toe. Als ergens één incident is met een azc, dan gaat het gelijk over alles en iedereen." Bonjour ziet dat ook. "Als een keer iemand uit een bepaalde groep iets doet, wordt het als eigenschap van die groep beschouwd. Dat speelt een grote rol bij asielzoekers."

'Politieke partijen maken gebruik van incidenten met asielzoekers'
En van die retoriek maken bepaalde politieke partijen graag gebruik, ziet Bonjour. "Ze maken gebruik van elk incident en vergroten dat uit om deze groep in een kwaad daglicht te zetten. Dat is vergif." Hoogleraar Van den Bos herkent ook dat dat soort negatieve uitlatingen door politici ervoor zorgen "dat mensen zich meer gelegitimeerd voelen", bijvoorbeeld in hun uitingen tegenover asielzoekers.

Dat wakkert angst aan, benadrukt Scholten nog maar eens. Hij vindt dat politiek leiders, bestuurders en media daartegen moeten ingaan. "Als je de moeite niet doet of het lef niet hebt, moet je ook niet klagen dat dit het enige verhaal is dat de mensen horen", zegt de hoogleraar. "Je bent dan net zo verantwoordelijk voor de chaos. Vertel een ander verhaal over migranten."
Ik kan promoveren op het weerleggen van dit totale onzin verhaal. Misschien dat ik dat maar ga doen, alleen niet bij Saskia Bonjour (UvA). Ik laat het daarom maar bij dat ik ook een angststoornis heb voor loslopende beren en tijgers ..... en daar ben ik maar wat blij mee & dat ik arbeidsmigranten als buren heb, daar zeer unhappy mee ben, en regelmatig uitgedaagd wordt door groepjes Marokkaantjes van nog geen 12 jaar oud, dus ik weet wel wat ik stem komende verkiezingen.
Haters everywhere but I don't really care.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 06:07:41 #2
28167 matthijst
pi_218916333
Ik ben wel benieuwd wat @Fok-it in het dagelijks leven doet.
Woont zeker ergens in een villawijk of achteraf en ziet nauwelijks migranten.
Of is er zelf een.

Ik heb van Fok-It (of andere linksen) ook nog nooit gelezen waarom het nou zo fantastisch is dat Nederland steeds voller wordt. Opsporing Verzocht zwart ziet (ja maar blanken doen het ook 11! antwoord mag je houden) en het prima is dat er 1000 vluchtelingen per week bijkomen. Alle pakketbezorgdiensten zijn inmiddels wel voorzien van personeel. Dus wat denk je dat die 50.000 nieuwe per jaar komen doen?

Daarnaast hameren types als Fok-it graag op woonruimte tekort veroorzaakt door rechts. Maar geloven tegelijkertijd dat Frans het op gaat lossen. Ondanks hetzelfde stikstofprobleem en opgelopen materiaal- en grondkosten waar iedereen al jaren last van heeft.
En schijnbaar denkt @Fok-it dat migranten in de lucht wonen. Want die 50.000 per jaar hebben geen huis nodig.

En dan zijn “rechtse” stemmers dom.

Ok Heinz :')
  donderdag 2 oktober 2025 @ 06:37:07 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218916382
Echt bizar hoe makkelijk dit soort frames werken. Je ziet gewoon dat partijen zoals de PVV (maar ook andere rechtse clubs) steeds dezelfde truc gebruiken: alles afschuiven op asielzoekers en migranten alsof die de schuld zijn van woningnood, criminaliteit en weet ik veel wat. Terwijl iedereen weet dat het gewoon beleid en keuzes van de politiek zijn.

Dit doet me denken aan de jaren ’30 in Duitsland. Daar gebeurde dit ook. Toen werd er ook een groep mensen aangewezen als de oorzaak van alle problemen. En blijkbaar werkt die tactiek bijna een eeuw later nog steeds. Triest dat mensen er nog intrappen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218916400
quote:
Als ergens één incident is met een azc, dan gaat het gelijk over alles en iedereen." Bonjour ziet dat ook. "Als een keer iemand uit een bepaalde groep iets doet, wordt het als eigenschap van die groep beschouwd. Dat speelt een grote rol bij asielzoekers."
Als het idd nou maar bij 1 incident zou blijven...
Maar helaas...
:')
pi_218916406
quote:
16s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 06:37 schreef Starhopper het volgende:
Echt bizar hoe makkelijk dit soort frames werken. Je ziet gewoon dat partijen zoals de PVV (maar ook andere rechtse clubs) steeds dezelfde truc gebruiken: alles afschuiven op asielzoekers en migranten alsof die de schuld zijn van woningnood, criminaliteit en weet ik veel wat. Terwijl iedereen weet dat het gewoon beleid en keuzes van de politiek zijn.

Dit doet me denken aan de jaren ’30 in Duitsland. Daar gebeurde dit ook. Toen werd er ook een groep mensen aangewezen als de oorzaak van alle problemen. En blijkbaar werkt die tactiek bijna een eeuw later nog steeds. Triest dat mensen er nog intrappen.
Maar migratie is de oorzaak van huizennood en toenemende (zware) criminaliteit en een algeheel slecht gevoel op straat.

Dat moet en mag je niet negeren en met emotionele chantage verbloemen.
Vakman pur sang
  donderdag 2 oktober 2025 @ 06:57:22 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218916410
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 06:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar migratie is de oorzaak van huizennood en toenemende (zware) criminaliteit en een algeheel slecht gevoel op straat.

Dat is gewoon het frame van rechtse partijen. De huizencrisis komt door jarenlang slecht beleid, niet door asielzoekers. En cijfers laten zien dat migranten niet vaker crimineel zijn. Incidenten worden enorm opgeblazen om een zondebok te maken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218916419
Ik zag er gisteren eentje lopen, komt wel dichtbij zo.
pi_218916427
quote:
16s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 06:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is gewoon het frame van rechtse partijen. De huizencrisis komt door jarenlang slecht beleid, niet door asielzoekers. En cijfers laten zien dat migranten niet vaker crimineel zijn. Incidenten worden enorm opgeblazen om een zondebok te maken.
Dat is het (echte) frame van linkse partijen.

Die daling van de algehele criminaliteit is helemaal hilarisch, dat moet je elke meid in haar uitgaansleeftijd maar te vragen, elke vrouw die weleens over straat gaat eigenlijk.
Die vrijheid van de jaren 80 en 90 in Nl is allang verdwenen.

Het gevaar is dat je alles in de schuld schuift naar migratie. Zonder migratie hadden we andere problemen gehad en misschien iets minder welvaart gehad hebben. Met 12,5 miljoen mensen zeker geen woningaanbod.
Vakman pur sang
  donderdag 2 oktober 2025 @ 07:18:52 #9
28167 matthijst
pi_218916446
quote:
Mij maakt het niet uit door wie of wat het komt: vol is vol zoals Janmaat en Frits al in de jaren 90 zeiden. Mooie visionair was me dat.

Voor mij voegt het niks toe om 50.000 baardmannetjes het land in te laten. Dat je door je eigen dorp loopt en meer buitenlands dan Nederlands hoort praten. Dat opsporing verzocht 97% licht getint is.
Dat de problemen op de huizenmarkt niet alleen door migratie komen snap ik ook wel. En persoonlijk heb ik er geen last van want ik heb een huis. Maar als je 100.000 huizen per jaar bouwt en de eerste 50.000 zijn al vergeven dan moet zelfs jij snappen dat het niet meehelpt.

Wel mooi dat jij ook niet kunt aangeven waarom het wel een goede zaak is dat er zoveel binnenkomen :O
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 2 oktober 2025 @ 07:19:47 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218916452
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 06:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Het zijn nou niet alleen migranten die allemaal eenpersoonshuishoudens hebben en daarmee bijdragen aan een markt waarin steeds meer huizen nodig zijn (in rapper tempo dan je zou verwachten op basis van puur de bevolkingsgroei).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 2 oktober 2025 @ 07:20:04 #11
28167 matthijst
pi_218916453
quote:
En cijfers laten zien dat migranten niet vaker crimineel zijn. Incidenten worden enorm opgeblazen om een zondebok te maken.
Haha. 50% was allochtoon.

Laat die positieve cijfers eens zien dan.

I.i.g. vast een mooie: 2/3e van de bijstandsuitkeringen gaat naar mensen met een migratie achtergrond: https://factory.fhj.nl/fa(...)at-naar-allochtonen/

[ Bericht 21% gewijzigd door matthijst op 02-10-2025 07:38:19 ]
pi_218916456
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is het (echte) frame van linkse partijen.

Die daling van de algehele criminaliteit is helemaal hilarisch, dat moet je elke meid in haar uitgaansleeftijd maar te vragen, elke vrouw die weleens over straat gaat eigenlijk.
Die vrijheid van de jaren 80 en 90 in Nl is allang verdwenen.

Het gevaar is dat je alles in de schuld schuift naar migratie. Zonder migratie hadden we andere problemen gehad en misschien iets minder welvaart gehad hebben. Met 12,5 miljoen mensen zeker geen woningaanbod.
Dat is vreemd, want in de jaren 80 en 90 waren seriemoordenaars (meestal op vrouwen) veel meer een begrip dan nu. Met de huidige opsporingsmogelijkheden bestaan die eigenlijk niet meer.

Ook is het aantal moorden en doodslagen in Nederland sinds de jaren negentig met bijna de helft gedaald
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218916464
quote:

[..]
Slecht beleid is er zeker. Maar niet alleen de huizencrisis is daar het gevolg van. Het immigratiebeleid is waardeloos, en er ontstaan zeker wel problemen met criminele asielzoekers. Ongelooflijk dat bepaalde lieden in de samenleving en de politiek de kop in het zand blijven steken.
pi_218916471
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het zijn nou niet alleen migranten die allemaal eenpersoonshuishoudens hebben en daarmee bijdragen aan een markt waarin steeds meer huizen nodig zijn (in rapper tempo dan je zou verwachten op basis van puur de bevolkingsgroei).
Tuurlijk zijn er andere uitdagingen in NL die aangepakt moeten worden.

Dat mensen meer alleen wonen is een gevolg van toenemende welvaart. Ga maar na, onze ouders woonden in een huis met veel broers en zussen. Om dat te ontvluchten moest je dansen met een meisje, je verloven en dan kom je als je beide werkte een huisje huren. Dat is wat iedereen zoveel mogelijk deed.

Nu wonen jongeren al veel verwender thuis, meer ruimte lekker PCtje en PlayStation. Blijven lekker rondneuken op Tinder en gaan een appartement huren tijdens de lange studie. Samenwonen en verloven is geen tijd voor en geen dwang in.

Wat dat betreft wil men misschien wel echt de sharia invoeren, dat lost dat soort smerige vrijheden wel op.
Vakman pur sang
pi_218916479
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:20 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat is vreemd, want in de jaren 80 en 90 waren seriemoordenaars (meestal op vrouwen) veel meer een begrip dan nu. Met de huidige opsporingsmogelijkheden bestaan die eigenlijk niet meer.

Ook is het aantal moorden en doodslagen in Nederland sinds de jaren negentig met bijna de helft gedaald
Knap dat je dat gelooft.
Dat van seriemoordenaars kan waar zijn, al twijfel ik.
Maar de rest is gegoochel met cijfers en dikke flauwekul.
Het is nog nooit sinds 1950 zo gevaarlijk geweest op straat dan nu.
Laat je niks wijsmaken.
Vakman pur sang
pi_218916481
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Knap dat je dat gelooft.
Dat van seriemoordenaars kan waar zijn, al twijfel ik.
Maar de rest is gegoochel met cijfers en dikke flauwekul.
Het is nog nooit sinds 1950 zo gevaarlijk geweest op straat dan nu.
Laat je niks wijsmaken.
Ah ja, als de harde cijfers je onderbuikgelul niet bevestigen wordt ermee gegoocheld. Check
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218916485
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:28 schreef Caland het volgende:

[..]
Ah ja, als de harde cijfers je onderbuikgelul niet bevestigen wordt ermee gegoocheld. Check
Als “de harde cijfers” ineens zeggen dat Sinterklaas toch bestaat, geloof je het dan?

Iedereen weet dat er is gesleuteld aan het begrip nationaliteit, elke 2 graads migrant wordt opgenomen als Nederlander en voor de rest mag er niks geregistreerd worden.

Met andere woorden als een hele grote groep jonge Marokkanen 10.000 gewelds incidenten uitvoert in Amsterdam dan telt dat bij geweld door Nederlanders
Vakman pur sang
pi_218916491
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als “de harde cijfers” ineens zeggen dat Sinterklaas toch bestaat, geloof je het dan?
Ik gun eigenlijk iedereen die denkt dat het in de jaren 80 en 90 zo veilig was een dagje vertoeven in het oude Rotterdam centraal station of Bijlmer in die tijd.

Verder, veel succes met weerleggen

VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218916520
quote:

Ik ben het wel met je eens hoor dat het een erg makkelijk frame is, alleen ik vind wel dat er een verschil zit tussen toen en nu.

In de jaren 30 werd alles op communisten, joden en in de VS op donkere mensen, homo’s, transgenders etc afgeschoven terwijl de statistieken niet lieten zien dat deze groep mensen verantwoordelijk was voor de Great Depression of voor de armoede en extreme werkloosheid.

Terwijl we nu wel zien dat mensen met een migratieachtergrond in veel gevallen oververtegenwoordigd zijn in criminele cijfers en misdrijven. Dat geeft wel iets meer legitimiteit aan de zorgen die mensen hebben dan 100 jaar terug. Maar dat neemt idd niet weg dat het nog steeds zondebokpolitiek blijft.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 07:46:57 #20
28167 matthijst
pi_218916524
quote:
10s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik gun eigenlijk iedereen die denkt dat het in de jaren 80 en 90 zo veilig was een dagje vertoeven in het oude Rotterdam centraal station of Bijlmer in die tijd.

Verder, veel succes met weerleggen

[ afbeelding ]
Ja. Want het probleem van de normale Nederlander is natuurlijk “moord en doodslag”.

En het probleem met Rotterdam is dat dat in de jaren 90 een zooitje was. Maar dat nu de rest van Nederland ook steeds meer op de Randstad gaat lijken. Hou die migratieshit lekker daar.

Vroegah was de Bijlmer een belevenis. Nu is je eigen wijk in het oosten de Bijlmer.

En opnieuw: wat voegen 50.000 migranten per jaar toe? Wat denk jij eraan te hebben. Wat is er beter doordat ze er wel zijn vs dat ze niet komen?
pi_218916532
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:46 schreef matthijst het volgende:

[..]
Ja. Want het probleem van de normale Nederlander is natuurlijk “moord en doodslag”.

En het probleem met Rotterdam is dat dat in de jaren 90 een zooitje was. Maar dat nu de rest van Nederland ook steeds meer op de Randstad gaat lijken. Hou die migratieshit lekker daar.

Vroegah was de Bijlmer een belevenis. Nu is je eigen wijk in het oosten de Bijlmer.
Het ging er mij meer om dat die ‘vrijheid’ voor vrouwen er in de jaren 80 en 90 in zekere zin ook niet was zoals in die post gesteld werd

Het is per definitie veel veiliger geworden sinds die tijd al zitten we op dat vlak ook een beetje op een plateau de laatste jaren.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218916533
Wat was Faber gisteravond weer goed he, bij Pauw. Linkse deugers blijven zichzelf enorm voor schut zetten.

Minstens twee zetels erbij voor de PVV na haar optreden w/
pi_218916546
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:50 schreef Tjoent het volgende:
Wat was Faber gisteravond weer goed he, bij Pauw. Linkse deugers blijven zichzelf enorm voor schut zetten.

Minstens twee zetels erbij voor de PVV na haar optreden w/
Wat leuk, want die waren er ook wel af na haar optreden in de kamer.

De PVV is een piratenschip met een gat in de bodem.
pi_218916555
We worden door politiek voor gek gehouden rondom Asielzoeker dossiers.

De grootste probleem is dat overheid geen mandaat en of lef heeft om afgewezen asielzoeker te uitzetten.
Al die afgewezen asielzoeker veroorzaakt problemen en kost ons veel geld.

Dus gaan ze dat verdoezelen door wanbeleid en polariseren. Hierdoor worden we gek van.

We moeten juist naar de oorzaak kijken, dat is falende overheid van afgelopen 20 jaar. (dus rechts beleid)
Het is tijd dat iemand met juiste lef en verantwoordelijkheid die met beleid asiel dossier in goede banen leiden en afgewezen zoekers uitzetten. (met Europese centra)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218916561
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 07:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat leuk, want die waren er ook wel af na haar optreden in de kamer.

De PVV is een piratenschip met een gat in de bodem.
Neem nog een slokje azijn :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')