abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218915187
Kwam vandaag terloops een artikel tegen die ik helaas even kwijt ben. Dat ging over het groeiende Christelijk Zionisme bij onderandere delen van CU- en SGP-aanhang. Waarin Israel actief lobbied en onderscheidingen uitreikt.

Hoewel ik het artikel niet meer kan vinden levert zoeken op de term op google genoeg leesvoer op.

Het is een politieke stroming die vindt dat Israel door God gekozen boven o.a. de VN en alle verdragen staat en die zich achter de 'Groot Israel' plannen van Netanyahu zet. Dit omdat ze geloven dat de heilige landen van de bijbel terugveroverd dienen te worden als beloofd land.

Na IS en Israel dus Christenen met een onhaalbare utopische penetratiedrang.

Gaan onze fijne politieke partijen hier ook voor ondervraagd worden?

pi_218915323
Enorm lastig, er heerst volgens mij nog steeds een (westerse) erfschuld tov Isreal en de oprichting daarvan.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 22:55:44 #3
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_218915431
quote:
3s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:25 schreef Beathoven het volgende:
Kwam vandaag terloops een artikel tegen die ik helaas even kwijt ben. Dat ging over het groeiende Christelijk Zionisme bij onderandere delen van CU- en SGP-aanhang. Waarin Israel actief lobbied en onderscheidingen uitreikt.

Hoewel ik het artikel niet meer kan vinden levert zoeken op de term op google genoeg leesvoer op.

Het is een politieke stroming die vindt dat Israel door God gekozen boven o.a. de VN en alle verdragen staat en die zich achter de 'Groot Israel' plannen van Netanyahu zet. Dit omdat ze geloven dat de heilige landen van de bijbel terugveroverd dienen te worden als beloofd land.

Na IS en Israel dus Christenen met een onhaalbare utopische penetratiedrang.

Gaan onze fijne politieke partijen hier ook voor ondervraagd worden?

[ afbeelding ]
Deze? https://rightsforum.org/h(...)-palestijnen-voeren/
pi_218915460
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:40 schreef Firuze60 het volgende:
Enorm lastig, er heerst volgens mij nog steeds een (westerse) erfschuld tov Isreal en de oprichting daarvan.
Maar dan kun je ook achter de oppositie van Israel staan.

De wens van Netanyahu wordt in Israel niet breed gedragen. Die wil is er ook alleen omdat hem gevangenisstraf boven het hoofd hangt en hij dat persoonlijk met oorlog ontloopt. En omdat hij nog als een soort martelaar in de boeken wil bij een zeer luide minderheid.
pi_218915464
quote:
Yes, dat is 'm. Bedankt voor het vinden
pi_218915734
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Yes, dat is 'm. Bedankt voor het vinden
Ontluisterend die video! Wist echt niet dat er zoveel reliegekkies waren.. :o
pi_218916379
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ontluisterend die video! Wist echt niet dat er zoveel reliegekkies waren.. :o
Ik dacht dat veel Christenen de leer van Jezus volgden en pro mensenrechten waren. Maar dat geloof in eindtijden is sterk aanwezig en valt samen met een wens tot dat kaartje van Netanyahu hierboven.

Het houdt de raderen van de wapenindustrie wel draaiende die godsdienstwaanzin.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 02-10-2025 08:20:11 ]
pi_218916611
Bij de CU hoor je juist steeds meer afstand tot Israël, wat trouwens al begon te spelen voor 2023.

Dit zijn daar voorbeelden van:
https://www.nd.nl/geloof/(...)s-belooft-het-nieuwe
https://www.nd.nl/opinie/(...)onder-meer-voor-isra
https://www.nd.nl/opinie/(...)isch-pro-isra-euml-l

Al zijn er ook binnen de CU inderdaad zionisten, maar dat zijn er echt veel minder dan de jaren 80/90, als ik de verhalen mag geloven.

En de mening van je leden, daar wil je partijen over ondervragen? Ga je ook de partijen ondervragen die leden hebben die de mening hebben dat Israël wel van de kaart mag worden geveegd?
Laten we partijen beoordelen op hun eigen standpunten, niet op die van aparte leden.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 08:15:27 ]
pi_218916628
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 06:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik dacht dat veel Christenen de leer van Jezus volgden en pro mensenrechten waren. Maar dat geloof in eindtijden is sterk aanwezig en valt samen met een wens tot dat kaartje van Nefanyahu hierboven.

Het houdt de raderen van de wapenindustrie wel draaiende die godsdienstwaanzin.
Iedere christen gelooft in de eindtijd. Maar niet iedere christen gelooft dat daar een staat Israël of een derde tempel voor nodig is, dat is echt maar een beperkt groepje binnen het christendom. En in NL zie je die vooral in de SGP/Jezus leeft! hoek, al zijn er ook wel lid van CU en zullen er vast ook een deel wat anders stemmen. Maar bij de CU zal het geen meerderheid zijn, anders is de meerderheid het niet eens met de bijbeluitleg binnen hun kerken.
pi_218916639
Ik heb dit als normale katholiek in elk geval nog nooit via de leer of in de kerk gehoord.

Wat prive mensen prive denken, moeten ze verders zelf weten. Met mijn religie heeft het niet zoveel te maken.
Make my day!
pi_218916671
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iedere christen gelooft in de eindtijd. Maar niet iedere christen gelooft dat daar een staat Israël of een derde tempel voor nodig is, dat is echt maar een beperkt groepje binnen het christendom. En in NL zie je die vooral in de SGP/Jezus leeft! hoek, al zijn er ook wel lid van CU en zullen er vast ook een deel wat anders stemmen. Maar bij de CU zal het geen meerderheid zijn, anders is de meerderheid het niet eens met de bijbeluitleg binnen hun kerken.
Het is toch wel wat groter dan dat.

Don Ceder is een beetje het nieuwe gezicht van CU aan het worden en staat op dezelfde lijn als Stoffer van de SGP, die eveneens voor snoepreisjes naar Israel ging.

Ceder was in 2024 ook aanwezig op de conferentie The Trial. Terwijl hij in de zaal zat, werd het publiek gevraagd op te staan en uit te spreken: ‘We verklaren dat alles wat op zand is gebouwd in Den Haag zal instorten tijdens het schudden van de Heer.’ Van der Tang verduidelijkte: het Vredespaleis, waar het Internationaal Gerechtshof huist, is op zand gebouwd en zal dus vernietigd worden.

Ceders inspanningen in de Tweede Kamer worden gewaardeerd door de Israëllobby. Op een conferentie van de Israel Allies Foundation in Israël in 2024 kreeg Ceder de ‘Friends of Zion’-prijs uitgereikt.Deze prijs is een ‘blijk van waardering voor zijn sterke steun voor Israël’, aldus de organisatie. De conferentie deed een oproep tot het opheffen van UNRWA.

Zal ook wel wat geld toegestopt krijgen, net als Wilders en Stoffer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 02-10-2025 08:38:00 ]
pi_218916677
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Don Ceder is een beetje het nieuwe gezicht van CU aan het worden.

Ceder was in 2024 ook aanwezig op de conferentie The Trial. Terwijl hij in de zaal zat, werd het publiek gevraagd op te staan en uit te spreken: ‘We verklaren dat alles wat op zand is gebouwd in Den Haag zal instorten tijdens het schudden van de Heer.’ Van der Tang verduidelijkte: het Vredespaleis, waar het Internationaal Gerechtshof huist, is op zand gebouwd en zal dus vernietigd worden.

Ceders inspanningen in de Tweede Kamer worden gewaardeerd door de Israëllobby. [b]Op een conferentie van de Israel Allies Foundation in Israël in 2024 kreeg Ceder de ‘Friends of Zion’-prijs uitgereikt.[/b] Deze prijs is een ‘blijk van waardering voor zijn sterke steun voor Israël’, aldus de organisatie. De conferentie deed een oproep tot het opheffen van UNRWA.
En nu?
Ik geloof ook in de eindtijd. Dat doet iedere christen.
En ik steun net als heel veel Nederlanders ook het bestaan van de staat Israël. Is dat zionisme?
Make my day!
pi_218916680
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:34 schreef agter het volgende:

[..]
En nu?
Ik geloof ook in de eindtijd. Dat doet iedere christen.
En ik steun net als heel veel Nederlanders ook het bestaan van de staat Israël. Is dat zionisme?
Geloven is prima. Maar als je het goed leest is het geloof dat de politiek sterk penetreert.
pi_218916692
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Don Ceder is een beetje het nieuwe gezicht van CU aan het worden en legt aan met Stoffer, die eveneens voor snoepreisjes naar Israel ging.

Ceders inspanningen in de Tweede Kamer worden gewaardeerd door de Israëllobby. [b]Op een conferentie van de Israel Allies Foundation in Israël in 2024 kreeg Ceder de ‘Friends of Zion’-prijs uitgereikt.[/b] Deze prijs is een ‘blijk van waardering voor zijn sterke steun voor Israël’, aldus de organisatie. De conferentie deed een oproep tot het opheffen van UNRWA.
Ceder steunt anders ook allerlei moties tegen de huidige regering van Israël. Maar inderdaad lijkt hij meer Israëlminded dan het gemiddelde CU lid, op het congres werd de fractie daar dan ook op teruggefloten door een hoop leden.

Maar de CU en de SGP hebben duidelijk een andere koers: https://www.rd.nl/artikel(...)ond-israel-dan-de-cu

En Ceder is geen zionist, wat hij verder persoonlijk gelooft over een staat Israël of een derde tempel voor de eindtijd weet ik niet. Dat bepaalde stichtingen je een prijs willen geven, betekent niet dat je een zionist bent.

Het bezoeken van bevriende landen (en dat is Israël nog steeds) is trouwens geen snoepreisje, maar een essentieel onderdeel van het kamerlidmaatschap als je bijvoorbeeld in de commissie buitenlandse zaken of buitenlandse handel zit.

Maar CU stemt ook voor moties voor maatregelen tegen de kolonisten: https://www.rd.nl/artikel(...)en-joodse-kolonisten
En Ceder was nota bene de initiatiefnemer voor het op het matje roepen van de Israëlische ambassadeur, als allereerste EU land.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 08:42:12 ]
pi_218916708
Deze standpunten zijn niet zionistisch:
https://www.christenunie.nl/standpuntenisraelgaza

De "groot Israël wens" speelt niet binnen de CU, CU is altijd pal achter de tweestatenoplossing blijven staan en niets binnen de leden of stemmingen wijst er op dat ze daar ooit mee zullen stoppen.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 08:48:07 ]
pi_218916735
Er zijn inmiddels heel wat kamerleden en ministers die Israël bezocht hebben, meerdere malen zelfs. Vind dat dan ook niet zo heel bijzonder. Sommigen hebben er zelf gewoond. :D
Make my day!
pi_218916771
Puur op basis van de debatten en de uitlatingen in de Kamer ga ik mee met Hanca. CU is daar niet van maar SGP laat nogal duidelijk blijken dat ze achter 'Groot Israel' staan. Ze hebben het regelmatig over Judea en Samaria en willen kolonialisme in bijv Westelijk Jordaanoever niet veroordelen. Daar zit natuurlijk een agenda achter.
pi_218916793
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:43 schreef Hanca het volgende:
Deze standpunten zijn niet zionistisch:
https://www.christenunie.nl/standpuntenisraelgaza

De "groot Israël wens" speelt niet binnen de CU, CU is altijd pal achter de tweestatenoplossing blijven staan en niets binnen de leden of stemmingen wijst er op dat ze daar ooit mee zullen stoppen.
quote:
Christenen voelen zich verbonden met het Joodse volk. Voor Joden is de staat Israël een veilige thuishaven in een wereld waarin het giftige antisemitisme onuitroeibaar blijkt. Daarom staat de ChristenUnie pal voor het bestaansrecht van de staat Israël, inclusief het recht van Israël op zelfverdediging.
Dit is het basisprincipe van het zionisme. Een duidelijker zionistisch standpunt kan je niet vragen van ze. Ik vind het persoonlijk allemaal genuanceerde en verantwoorde standpunten. Bedankt voor het delen.
pi_218916798
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
Puur op basis van de debatten en de uitlatingen in de Kamer ga ik mee met Hanca. CU is daar niet van maar SGP laat nogal duidelijk blijken dat ze achter 'Groot Israel' staan. Ze hebben het regelmatig over Judea en Samaria en willen kolonialisme in bijv Westelijk Jordaanoever niet veroordelen. Daar zit natuurlijk een agenda achter.
Dat is ook niet zo'n verborgen agenda, kerken als de GerGem, Oud GerGem en GerGem in Ned, waar de meeste SGP leden lid van zijn, zeggen inderdaad dat er een terugkeer moet zijn van de staat Israël, sommige zelfs dat het hele gebied van David weer Israël moet worden (dan ga je nog hele happen van de buurlanden moeten nemen), en er een derde tempel moet worden gebouwd, waarbij de huidige moskee en rotskoepel moeten verdwijnen. Dat allemaal moet de wederkomst inluiden.
Ik lees dat nergens in de bijbel, maar als je dat gelooft is het niet onlogisch dat je zionist bent.

Dus ja, dat is een openlijk standpunt van de SGP en daar hoeft Israël geen moeite voor te doen, dat komt gewoon uit de kerken van hun achterban.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 08:59:06 ]
pi_218916813
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:58 schreef oblo het volgende:

[..]
[..]
Dit is het basisprincipe van het zionisme. Een duidelijker zionistisch standpunt kan je niet vragen van ze. Ik vind het persoonlijk allemaal genuanceerde en verantwoorde standpunten. Bedankt voor het delen.
Zionisme staat tegenwoordig voor het steunen van een groot Israël zonder Palestijnen. Als het steunen van het bestaan van de staat Israël, onder andere omdat antisemitisme in een groot deel van de wereld blijft bestaan, al zionistisch is, dan zijn alle Nederlandse politieke partijen zionistisch en is ook de Nederlandse regering en de EU zionistisch. Die staan allemaal pal voor het bestaan van de staat Israël.
pi_218916825
Okay.
Ik versta onder zionisme dat je de staat Israël bestaansrecht vindt hebben.
Make my day!
pi_218916837
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zionisme staat tegenwoordig voor het steunen van een groot Israël zonder Palestijnen. Als het steunen van het bestaan van de staat Israël, onder andere omdat antisemitisme in een groot deel van de wereld blijft bestaan, al zionistisch is, dan zijn alle Nederlandse politieke partijen zionistisch en is ook de Nederlandse regering en de EU zionistisch. Die staan allemaal pal voor het bestaan van de staat Israël.
Als je meegaat in deze definitie speel je alleen maar extreem-rechts in Israel in de hand. De meerderheid van de Israelis, zionistische instituten en Joden over de hele wereld denken niet zo.

Ja dat klopt volgens mij ook, de meerderheid van de NLse politieke partijen en de EU zijn allemaal zionistisch.
pi_218916847
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:05 schreef agter het volgende:
Okay.
Als dat zionisme is, dan ben ik ook zionistisch en is vrijwel heel Nederland dat. En dan is er niks mis met zionisme.

Masr goed, vervang dan waar ik zionistisch of zionisme zeg door "groot-Israël-denken" (is daar dan geen woord voor?). Daar doet de CU, itt de SGP, niet aan.
pi_218916871
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dat zionisme is, dan ben ik ook zionistisch en is vrijwel heel Nederland dat. En dan is er niks mis met zionisme.

Masr goed, vervang dan waar ik zionistisch of zionisme zeg door "groot-Israël-denken" (is daar dan geen woord voor?). Daar doet de CU, itt de SGP, niet aan.
Ik ken die stroming niet zo goed, dat groot-Israël-denken.
Ik heb dat zelf in elk geval nooit onder zionisme verstaan.
Make my day!
pi_218917014
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:18 schreef agter het volgende:

[..]
Ik ken die stroming niet zo goed, dat groot-Israël-denken.
Ik heb dat zelf in elk geval nooit onder zionisme verstaan.
Groot Israël is meestal dit:

In christelijke kringen is het soms dit:

En de meest extreme rabijnen nemen dit:

Dat eerste en middelste speelt wel in Nederland, in de zwaar reformatorische hoek. Mijn vrouw en schoonfamilie komen daar vandaan, evenals een stel vrienden. Mijn schoonouders geloven ook in de "groot-Israël is nodig voor de wederkomst" uitleg van de bijbel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 09:28:18 ]
pi_218917139
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:05 schreef agter het volgende:
Okay.
Dan ben ik op dat kleine punt een zionist.

Maar het is tegenwoordig meer de meest extreme expansiedrang steunen, de genocide niet veroordelen en tegen een twee-statenoplossing zijn omdat dit volgens Netanyahu nooit gaat werken. Verder ben ik niet zo'n voorstander van Israel zien als een goddelijk volk en een staat die boven alle wetten en verdragen mag opereren omdat het Gods werk is oid. Die onzin van een Groot Israel / Groot land van de Bijbel brengt ons ook dat conspiracytheoristen gelijk krijgen. Want onrusten zullen nodig zijn om dat voor elkaar te fabriceren. En die propaganda wordt al niet meer zo onopzichtig de ether ingeslingerd.
pi_218917140
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat eerste en middelste speelt wel in Nederland, in de zwaar reformatorische hoek. Mijn vrouw en schoonfamilie komen daar vandaan, evenals een stel vrienden. Mijn schoonouders geloven ook in de "groot-Israël is nodig voor de wederkomst" uitleg van de bijbel.
Okay. Dank je.
Het speelt in elk geval niet bij het katholieke smaldeel in Nederland.
En bij 'normale' protestanten dus ook niet.
Make my day!
pi_218917198
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 09:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Netanyahu is helemaal niet zo onduidelijk over wat hij 'anno 2025' onder zijn Groot Israel verstaat. Het plaatje in de OP is ook geen photoshop, hij brengt dat kaartje vaker mee.

Waar Netanyahu een beetje uit het duister kroop was toen Trump opkwam en MAGA AIPAC naar de oppervlakte tilde. Men schrijft over AIPAC ook dat het helemaal niet bedoelt was voor de spotlights die er nu opstaan. AI-generaties van Gaza-resort waarin Trump en Netanyahu aan het strand liggen maakten dat die spotlights er alleen maar feller op gingen schijnen. Amerika lijkt zich met nieuwe generaties langzaam te willen losmaken van Israel en dan zoeken ze elders steun.

Wat je over Don Ceder schreef is goed voor de nuance. Het lijkt me geen persoon met verkeerde intenties en ik hoop dat z'n moreel kompas in orde blijft. Hij kreeg de prijs ook in 2024, misschien is hij wat teruggekomen van meer onvoorwaarlijke steun. Maar dat er Christelijke stromingen zijn, ook binnen wat de CU vertegenwoordigd en in sommige opzichten de grenzen opzoekt en wat overgaat met gesteunde moties vindt wel enigszins z'n verklaarbaarheid in wat het artikel aanhaalt. Meestal trekken de luidste schreeuwers, zoals Stoffer die in Urk massa's ophitste met Israelvlaggen, de rest ook wel enigszins naar zich toe onder het motto 'we zijn allemaal Christenen'.

Eindtijden en "het grondgebied van de Bijbel" op moslims terugveroveren is iig iets waar ik geen toekomstige generaties Nederlanders voor het leger in wil zien gaan en geen belasting voor wil betalen. In zekere zin waren veel moslims voor de Christenen van eeuwen terug ook "gevallen Christenen" in de context van sommige geconverteerde Nestorianen en Ebionieten die al wat tegen de Islam aanschuurden.

Van mijn part gaan alle Christenen, moslims en Joden daar lekker met z'n allen wonen, erkennend dat ze allemaal gewoon in dezelfde God geloven.

[ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 02-10-2025 10:26:38 ]
pi_218917407
Ik zie in elk geval op de website van de ChristenUnie bij die FAQ over Israël (slim van ze gedaan trouwens, er is zo veel ruis) geen enkel extreem standpunt staan. Je kunt discussiëren over het al dan niet nu al erkennen van Palestina, maar dat is eigenlijk het enige.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:17 #30
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917444
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 10:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Netanyahu is helemaal niet zo onduidelijk over wat hij 'anno 2025' onder zijn Groot Israel verstaat. Het plaatje in de OP is ook geen photoshop, hij brengt dat kaartje vaker mee.

Waar Netanyahu een beetje uit het duister kroop was toen Trump opkwam en MAGA AIPAC naar de oppervlakte tilde. Men schrijft over AIPAC ook dat het helemaal niet bedoelt was voor de spotlights die er nu opstaan. AI-generaties van Gaza-resort waarin Trump en Netanyahu aan het strand liggen maakten dat die spotlights er alleen maar feller op gingen schijnen. Amerika lijkt zich met nieuwe generaties langzaam te willen losmaken van Israel en dan zoeken ze elders steun.

Wat je over Don Ceder schreef is goed voor de nuance. Het lijkt me geen persoon met verkeerde intenties en ik hoop dat z'n moreel kompas in orde blijft. Hij kreeg de prijs ook in 2024, misschien is hij wat teruggekomen van meer onvoorwaarlijke steun. Maar dat er Christelijke stromingen zijn, ook binnen wat de CU vertegenwoordigd en in sommige opzichten de grenzen opzoekt en wat overgaat met gesteunde moties vindt wel enigszins z'n verklaarbaarheid in wat het artikel aanhaalt. Meestal trekken de luidste schreeuwers, zoals Stoffer die in Urk massa's ophitste met Israelvlaggen, de rest ook wel enigszins naar zich toe onder het motto 'we zijn allemaal Christenen'.

Eindtijden en "het grondgebied van de Bijbel" op moslims terugveroveren is iig iets waar ik geen toekomstige generaties Nederlanders voor het leger in wil zien gaan en geen belasting voor wil betalen. In zekere zin waren veel moslims voor de Christenen van eeuwen terug ook "gevallen Christenen" in de context van sommige geconverteerde Nestorianen en Ebionieten die al wat tegen de Islam aanschuurden.

Van mijn part gaan alle Christenen, moslims en Joden daar lekker met z'n allen wonen, erkennend dat ze allemaal gewoon in dezelfde God geloven.
Dat scheelt dan, want dat hele christen-zionisme is in Nederland een aberratie. Hoeveel leden heeft zo'n Christenen voor Israël?

Persoonlijk vind ik het iets massaler gewapper met Palestinavlaggen en de internationale propagandacampagnes van de Moslimbroederschap een tikkeltje zorgwekkender dan die paar Urkers en een SGP'er die een religie aanhangen die in Nederland al op sterven na de dood is.

Tenslotte: het idee dat je Nederlanders anno 2025 massaal denkt te zien vertrekken als militairen naar Israël - of Oekraïne, of Jemen of waarheen dan ook - is voorbij alle realiteitszin.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 2 oktober 2025 @ 10:49:11 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917466
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 08:24 schreef agter het volgende:
Ik heb dit als normale katholiek in elk geval nog nooit via de leer of in de kerk gehoord.

Wat prive mensen prive denken, moeten ze verders zelf weten. Met mijn religie heeft het niet zoveel te maken.
Christelijk-zionisme is dan ook vooral een Amerikaans Evangelical fenomeen, opgekomen in de 19e eeuw onder groepen die meenden dat de eindtijd ingeluid was.

Nam daar helemaal een hoge vlucht in 1948.

Daarbij dient Israël vooral als tool, want van daadwerkelijke liefde voor Joden of Israël is geen sprake. Hulpmiddelen voor bij de apocalyps, meer niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917534
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 10:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Christelijk-zionisme is dan ook vooral een Amerikaans Evangelical fenomeen, opgekomen in de 19e eeuw onder groepen die meenden dat de eindtijd ingeluid was.

Nam daar helemaal een hoge vlucht in 1948.

Daarbij dient Israël vooral als tool, want van daadwerkelijke liefde voor Joden of Israël is geen sprake. Hulpmiddelen voor bij de apocalyps, meer niet.
De stroming dat de staat Israël moet bestaan en er een derde tempel nodig is, is binnen het christendom ouder dan de VS, zelfs ouder dan Nederland. Dus nee, net is niet een in de 19e eeuw opgekomen Amerikaans fenomeen (de Amerikaanse Evangelicals zijn trouwens enorm beïnvloedt door Nederlandse GerGem emigranten). Het heeft waarschijnlijk al sinds het begin van de jaartelling bestaan. De stroming is nooit groot geweest en is het ook nu niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2025 11:00:53 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:03:27 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917548
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 10:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
De stroming dat de staat Israël moet bestaan en er een derde tempel nodig is, is binnen het christendom ouder dan de VS, zelfs ouder dan Nederland. Dus nee, net is niet een in de 19e eeuw opgekomen Amerikaans fenomeen. Het heeft waarschijnlijk al sinds het begin van de jaartelling bestaan. De stroming is nooit groot geweest en is het ook nu niet.
Het huidige christen-zionisme is absoluut een 19e eeuws Amerikaans fenomeen. Daarom leeft dat gedachtegoed buiten de VS ook zo weinig omdat de traditionele Europese kerken - RKK, OOK, Luthers en Calvinistisch - dit nooit als hoeksteen van hun eindtijddenken hebben geleerd.

Kan mij niet heugen ooit iets van Luther of Calvijn of metropoliet of bisschop gelezen te hebben waar het gaat over de absolute noodzaak voor een Israëlische staat, laat staan een seculiere.

Evangelicals zijn verder vooral beïnvloed door de Great Awakening, door Methodisten en Baptisten en de charismatische beweging; de invloed van het Gereformeerd gedachtegoed op Amerikaanse Evangelicals is nihil. Die zijn nooit zo happig geweest op profeteren, in tongen spreken, faith healing en andere rituelen die, opnieuw, zeer Amerikaans en zeer 19e eeuws zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917549
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 10:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat scheelt dan, want dat hele christen-zionisme is in Nederland een aberratie. Hoeveel leden heeft zo'n Christenen voor Israël?
Ik heb buurtbewoners die Christen zijn en de vlag van Israel uithangen als het Koningsdag is. Als je al politieke partijen hebt die, gesteunt door een lobbiegroep, dit geluid groot genoeg vinden om politiek verder uit te dragen is met name 'de invloed' niet verwaarloosbaar. De invloed van IS op de moslimgemeenschap was destijds ook betrekkelijk klein, maar wel luid.

quote:
Persoonlijk vind ik het iets massaler gewapper met Palestinavlaggen en de internationale propagandacampagnes van de Moslimbroederschap een tikkeltje zorgwekkender dan die paar Urkers en een SGP'er die een religie aanhangen die in Nederland al op sterven na de dood is.
Er is groeiende ontkerkelijking en het percentage niet-gelovigen neemt toe, dat zie je overigens ook onder moslimjongeren in landen als Turkije. Maar daarmee worden de geluiden van de rest wel sterker.

quote:
Tenslotte: het idee dat je Nederlanders anno 2025 massaal denkt te zien vertrekken als militairen naar Israël - of Oekraïne, of Jemen of waarheen dan ook - is voorbij alle realiteitszin.
Ik dacht dat God voor Israel en Israel boven alles voorbij de realiteitszin was, maar het is dus de kans dat er weleens een unit heen kan gaan ter defensie van Israel dat voorbij de realiteitszin gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 02-10-2025 11:13:04 ]
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:06:20 #35
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917566
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik heb buurtbewoners die Christen zijn en de vlag van Israel uithangen als het Koningsdag is. Als je al politieke partijen hebt die, gesteunt door een lobbiegroep, dit geluid groot genoeg vinden om politiek verder uit te dragen is met name 'de invloed' niet verwaarloosbaar.
[..]
Er is groeiende ontkerkeling en het percentage niet-gelovigen neemt toe, dat zie je overigens ook onder moslimjongeren in landen als Turkije. Maar daarmee worden de geluiden van de rest wel sterker.
[..]
Ik dacht dat God boven alles voorbij de realiteitszin was, maar het is dus de kans dat er weleens een unit heen kan gaan ter defensie van Israel dat voorbij de realiteitszin gaat.
Door wie gestuurd? Stoffer?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917604
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Door wie gestuurd? Stoffer?
Wat gaan we doen wanneer Netanyahu klaagt over dat ze op grond van een buurland of in Tel Aviv bestookt worden als ze een nieuwe oorlog binnenwandelen? "Het arme Israel" aan z'n lot overlaten? Genoeg sentimenten die bespeeld kunnen worden.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:12:16 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917613
quote:
5s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat gaan we doen wanneer Netanyahu klaagt over dat ze op grond van een buurland of in Tel Aviv bestookt worden als ze een nieuwe oorlog binnenwandelen? "Het arme Israel" aan z'n lot overlaten?
Geen flauw idee waar je naar toe wil.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917627
Meer iets voor BNW toch?
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:15:13 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917632
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:14 schreef Mylene het volgende:
Meer iets voor BNW toch?
Kreeg al aanzienlijke 'Protocollen'-vibes ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917633
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen flauw idee waar je naar toe wil.
Waar ik naartoe wil?

Ik sta niet met dit kaartje in mijn hand..
pi_218917645
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:14 schreef Mylene het volgende:
Meer iets voor BNW toch?
Absoluut niet.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:16:49 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917652
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waar ik naartoe wil?

[ afbeelding ]

Ik sta niet met dit kaartje in mijn hand..
Wat zegt dat kaartje?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917689
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat zegt dat kaartje?
Hetzelfde wat Gaza "zei" als inmiddels uitgevoerd plan. Dit is waar Netanyahu persoonlijk naartoe wil, daar is niets BNW-achtigs aan. Realpolitik niet verwarren met conspiracy.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:22:38 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917707
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hetzelfde wat Gaza "zei" als inmiddels uitgevoerd plan. Dit is waar Netanyahu persoonlijk naartoe wil, daar is niets BNW-achtigs aan. Realpolitik niet verwarren met conspiracy.
Waar wil hij naar toe? Word eens concreet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917757
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik ben je echt helemaal kwijt. Je hebt buren met een Israëlische vlag en die zijn christenen.

En wat "zei" Gaza dan?
Make my day!
pi_218917776
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Netanyahu wil vooral uitzicht op veroordeling ontlopen door oorlogen te starten tot zijn dood en de PR-machine van Israel zoekt steun bij groepen om dat te rechtvaardigen. Het artikel in de OP en het feit dat Netanyahu bijna bij ieder optreden met dit kaartje staat te wijzen als in wat Groot Israel inhoudt is nogal een rode vlag richting Turkije, Egypte en het Midden-Oosten. Juist omdat eerdere plannen van hem succesvol zijn uitgevoerd.

Dat alleen al lijkt me voldoende discussievoer en niet iets wat we weg moeten wuiven als conspiracy. Iets als Aipac bleek samenzweringspraktijk en geen "theorie", daar zijn behoorlijk wat politici rijker van geworden.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:30:31 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917784
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Netanyahu wil vooral uitzicht op veroordeling ontlopen door oorlogen te starten tot zijn dood en de PR-machine van Israel zoekt steun bij groepen om dat te rechtvaardigen. Het artikel in de OP en het feit dat Netanyahu bijna bij ieder optreden met dit kaartje staat te wijzen als in wat Groot Israel inhoudt is nogal een rode vlag richting Turkije, Egypte en het Midden-Oosten. Juist omdat eerdere plannen van hem succesvol zijn uitgevoerd.

Dat alleen al lijkt me voldoende discussievoer en niet iets wat we weg moeten wuiven als conspiracy. Iets als Aipac bleek samenzweringspraktijk en geen "theorie", daar zijn behoorlijk wat politici rijker van geworden.
Alleen toont dat kaartje geen Groot Israël.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218917790
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De landen in groen gekleurd zijn landen die relaties met Israel hebben genormaliseerd of in het proces van normalisatie zijn. Dat is de context van het plaatje.

TS verwart dat al dan niet bewust met “groot Israel” ambities..
pi_218917801
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Alleen toont dat kaartje geen Groot Israël.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 11:32:00 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218917802
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 11:30 schreef oblo het volgende:

[..]
De landen in groen gekleurd zijn landen die relaties met Israel hebben genormaliseerd of in het proces van normalisatie zijn. Dat is de context van het plaatje.

TS verwart dat al dan niet bewust met “groot Israel” ambities..
Dat was mijn punt.

Dat kaartje toont geen Groot Israël.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')