abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218930696
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 20:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Alleen voegt die bloempot niets aan warmte toe. Zonder bloempot komt er precies even veel warmte vrij.

Wel biedt de bloempot natuurlijk wat bescherming tegen de open vlammen.
Klopt, een bloempot is natuurlijk geen wonderpot, zie ook dat stuk wat ik eigenlijk zocht.
Maar zonder bloempot stijgt de warmte van een vlammetje in een rechte baan naar het plafond en dan heb je er weinig aan voor de omliggende ruimte. Door de bloempot wordt de warmte rondom gestraald, naar objecten die die warmte dan ook opvangen (en vasthouden).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_218931048
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 20:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Alleen voegt die bloempot niets aan warmte toe. Zonder bloempot komt er precies even veel warmte vrij.

Wel biedt de bloempot natuurlijk wat bescherming tegen de open vlammen.
Niet echt.
Dan brand je je wel aan de pot.
pi_218933166
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Een gaskachel verbruikt wel meer gas (per minuut) dan een gasformuis.

Ik wist niet dat er tegenwoordig van dit soort verfraaide gaskachel op flessegas zijn. Ik heb vroeger wel zo'n kachel gebruikt; stukken lelijker maar even efficient en effectief. Er is weinig speciaal erg gevaarlijks aan; je moet 'm niet omschoppen en je moet er niet met je dronken kop op gaan zitten ofzo.
Oh, en koop een nieuwe gasslang en een nieuwe drukregelaar en vervang de gasslang over tien jaar (de datum staat er op).

Qua schadelijke stoffen is het slechter voor je dan een gaskachel met afvoer (fijnstof) maar minder slecht dan een Zibro Kamin zonder afvoer.
Bij gasverbranding komt vrijwel geen fijnstof vrij

[ Bericht 4% gewijzigd door Viesdik op 04-10-2025 11:10:57 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_218933671
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:03 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Bij gasverbranding komt vrijwel geen fijnstof vrij
Oh, ik had onthouden dat koken in huis fijnstof geeft en dat er daarbij wordt aangeraden over te stappen op elektrisch koken. Maar je hebt gelijk, dat is niet wegens fijnstof uit die gasverbranding. https://www.tno.nl/nl/duu(...)fijnstof-huis-koken/

Thanx voor correctie!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:24:57 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218933813
Zoals eerder al aangestipt door anderen: je produceert een hoop CO2 in je leefruimte. Je zult echt gigantisch moeten ventileren, met het resultaat dat het grootste deel van die warmte voor de vogeltjes is.
Huilen dan.
pi_218934098
Het werkt goed hoor, alleen meer voor schuurtjes en tuinhuisjes.
.
pi_218955279
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 12:07 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh, ik had onthouden dat koken in huis fijnstof geeft en dat er daarbij wordt aangeraden over te stappen op elektrisch koken. Maar je hebt gelijk, dat is niet wegens fijnstof uit die gasverbranding. https://www.tno.nl/nl/duu(...)fijnstof-huis-koken/

Thanx voor correctie!
Ja en angsthazen als jij trapt er natuurlijk gelijk in
pi_218955398
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:20 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ja en angsthazen als jij trapt er natuurlijk gelijk in
Wat een rare reactie van je?
pi_218955432
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:33 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat een rare reactie van je?
Sorry
pi_218955495
In mijn tweede studentenkamer stond er een gaskachel

Prima maar;
• veel heter dan CV. Als je hem aanraakt brand je jezelf echt
• naast de kachel erg heet
• verder dan twee, misschien drie meter van de kachel weg koud
• goed luchten ivm veiligheid
• droge lucht; pannetje water moet erop. Uitkijken met droog verdampen

Maar wel sfeervol en lekker als je ernaast zit. Alleen ik denk dat een CV beter de hele ruimte verhit dan een gaskachel

Toch mis ik dat ding soms. Zo gezellig dat vuurtje O+
  maandag 6 oktober 2025 @ 23:32:14 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218956355
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 21:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
In mijn tweede studentenkamer stond er een gaskachel

Prima maar;
• veel heter dan CV. Als je hem aanraakt brand je jezelf echt
• naast de kachel erg heet
• verder dan twee, misschien drie meter van de kachel weg koud
• goed luchten ivm veiligheid
• droge lucht; pannetje water moet erop. Uitkijken met droog verdampen

Maar wel sfeervol en lekker als je ernaast zit. Alleen ik denk dat een CV beter de hele ruimte verhit dan een gaskachel

Toch mis ik dat ding soms. Zo gezellig dat vuurtje O+
Je had vast een met afvoer naar buiten. Die TS op het oog heeft, heeft dat niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218957054
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 23:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je had vast een met afvoer naar buiten. Die TS op het oog heeft, heeft dat niet.
Oh ja
pi_219006737
Er zit geen afvoer op deze kachel dus je hebt gegarandeerd 2 "lastige" verbrandingsproducten in de ruimte; CO2 en water.
Als je goed in scheikunde bent kun je precies uitrekenen hoeveel van dat spul er vrij komt maar globaal komt het er op neer dat een liter vloeibaar gas je een liter water en en 750 liter CO2 (gasvormig) oplevert.
Dus in plaats van droog stoken is het een kwestie van nat stoken. En de extra hoeveelheid CO2 in de atmosfeer van je potdichte kamer kan ronduit gevaarlijk worden.
Dus ventileren als een dolle !!!!

En het bovenstaade heb je bij een veilige onzichtbare of blauwe vlam.
Als het een "gezellig" oranje vuurtje wordt als afgebeeld in de OP krijg je er ook nog een portie CO bij. Levensgevaarlijk dus.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')