Ik kan promoveren op het weerleggen van dit totale onzin verhaal. Misschien dat ik dat maar ga doen, alleen niet bij Saskia Bonjour (UvA). Ik laat het daarom maar bij dat ik ook een angststoornis heb voor loslopende beren en tijgers ..... en daar ben ik maar wat blij mee & dat ik arbeidsmigranten als buren heb, daar zeer unhappy mee ben, en regelmatig uitgedaagd wordt door groepjes Marokkaantjes van nog geen 12 jaar oud, dus ik weet wel wat ik stem komende verkiezingen.quote:Angst voor asielzoekers groeit: 'Maar heeft niets met feiten te maken'
Inwoners van onder meer Noordwijk, Amersfoort en Houten demonstreerden de afgelopen tijd tegen de komst van een asielzoekerscentrum (azc). Zij zeggen zich onder meer zorgen te maken over hun veiligheid. Wat maakt dat deze mensen bang zijn voor asielzoekers in hun wijk?
Betogers zeggen Nederland te willen verdedigen, de Nederlandse cultuur te willen beschermen en te demonstreren voor hun kinderen en kleinkinderen. De demonstraties laten een zekere onvrede en angst over migratie zien.
Dat er negatieve incidenten rond asielzoekers zijn, is een feit. En dat die incidenten angst zaaien, is begrijpelijk. Gebeurtenissen als de dood van de zeventienjarige Lisa in Duivendrecht, waar een asielzoeker voor is aangeklaagd, en die van een asielzoeker die een vrouw neerstak bij station Utrecht Overvecht voeden de angst. Maar experts zeggen tegen NU.nl dat die angst vaak overtrokken is.
Mensen hebben een angst voor het onbekende en het vreemde, zegt hoogleraar sociale psychologie Kees van den Bos. "Als dit soort centra met een groot aantal asielzoekers in relatief kleine leefgemeenschappen komen, kunnen mensen zich daar ongemakkelijk over voelen."
"Asielzoekers worden echt als 'de ander' gezien", zegt Peter Scholten, hoogleraar Migratie en Diversiteitsbeleid. Die angst voor het onbekende is de afgelopen jaren gevoed door bijvoorbeeld politiek en media, stelt hij. "We zijn geobsedeerd met migratie. Het wordt voortdurend geproblematiseerd en verbonden aan grote problemen, zoals de huizencrisis. Als je maar vaak genoeg hoort dat migratie het probleem is, dan ga je dat geloven."
'We hebben een angststoornis als het gaat om migratie'
Zo zet toenemende migratie wel druk op het woningtekort, maar is het niet dé oorzaak van de huizencrisis. Dat heeft te maken met meer zaken, zoals politiek beleid en beperkte bouwgrond. "Het idee dat asielzoekers schuld hebben aan de woningnood is zo wijdverspreid", zegt universitair hoofddocent politicologie Saskia Bonjour. "Het is het platslaan en simpel maken van een probleem. Het is zondebokpolitiek."
De huizencrisis en andere problemen zorgen voor onvrede in Nederland, die wordt versterkt door het idee dat migratie en een asielcrisis daar de oorzaak van zijn. "Maar er is geen asielcrisis, er is vooral een asielchaos die is gecreëerd door wanbeleid", zegt Scholten. Ook Bonjour erkent dat de opvang in Nederland momenteel een "ongelofelijk zooitje" is.
Maar dat heeft niet te maken met het aantal asielzoekers of de instroom, zeggen beiden. "Het is wanbeleid dat voor chaos zorgt. En die chaos zorgt voor de beeldvorming dat we migratie niet aankunnen", zegt Scholten. "Het is een vicieuze cirkel. Er is paniek, er wordt slecht beleid gevoerd, de opvang is moeilijker te regelen, de asielchaos wordt groter waardoor er negatieve beeldvorming ontstaat en dan is er weer paniek en angst."
Feiten en cijfers ondersteunen die angst niet. Volgens data van de Adviesraad Migratie zijn asielzoekers niet meer betrokken bij criminaliteit dan Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en inkomenspositie. Ook is er geen sprake van uitzonderlijk hoge migratiecijfers, zegt Scholten. Uit een eerdere rondgang van NU.nl bleek ook dat in de meeste steden weinig tot geen overlast of criminaliteit is door azc's.
Maar voor het gevoel van angst maakt dat niet uit, zegt Scholten. "Het heeft niets meer met feiten te maken. Alles wordt gebouwd op emoties. We hebben een angststoornis als het gaat om migratie. De cijfers doen er niet meer toe. Als ergens één incident is met een azc, dan gaat het gelijk over alles en iedereen." Bonjour ziet dat ook. "Als een keer iemand uit een bepaalde groep iets doet, wordt het als eigenschap van die groep beschouwd. Dat speelt een grote rol bij asielzoekers."
'Politieke partijen maken gebruik van incidenten met asielzoekers'
En van die retoriek maken bepaalde politieke partijen graag gebruik, ziet Bonjour. "Ze maken gebruik van elk incident en vergroten dat uit om deze groep in een kwaad daglicht te zetten. Dat is vergif." Hoogleraar Van den Bos herkent ook dat dat soort negatieve uitlatingen door politici ervoor zorgen "dat mensen zich meer gelegitimeerd voelen", bijvoorbeeld in hun uitingen tegenover asielzoekers.
Dat wakkert angst aan, benadrukt Scholten nog maar eens. Hij vindt dat politiek leiders, bestuurders en media daartegen moeten ingaan. "Als je de moeite niet doet of het lef niet hebt, moet je ook niet klagen dat dit het enige verhaal is dat de mensen horen", zegt de hoogleraar. "Je bent dan net zo verantwoordelijk voor de chaos. Vertel een ander verhaal over migranten."
Je kan beter klagen bij de luie werkgevers, want die zoeken goedkope arbeidskrachten om het vuile werk te doen, want linkse partijen moeten ook naar die luie werkgevers om vrede te kunnen krijgen voor ieder mens.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:36 schreef Alpha0 het volgende:
dat ik arbeidsmigranten als buren heb, daar zeer unhappy mee ben, en regelmatig uitgedaagd wordt door groepjes Marokkaantjes van nog geen 12 jaar oud, dus ik weet wel wat ik stem komende verkiezingen.
Er zijn wel politieke partijen die vergaande plannen hebben om deze problemen op termijn nog veel erger te maken en als een inktvlek over Nederland willen laten verspreiden. Zoals PvdA/GL die de hoeveelheid AZC-locaties wil laten stijgen tot 200-300 en een ruimhartig en humaan asielbeleid uitdragen waardoor de instroom significant zal gaan stijgen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:46 schreef timmmmm het volgende:
Ben benieuwd wat je stem komende verkiezingen ermee te maken heeft, want geen enkele partij heeft concrete plannen die iets uithalen tegen dit geteisem.
Terwijl iedere gek kan uitrekenen dat met 1000 gelukszoekers per week, en dat jaren achtereen, de absorptiecapaciteit van de samenleving op is.quote:Maar er is geen asielcrisis, er is vooral een asielchaos die is gecreëerd door wanbeleid.
.................
Maar dat heeft niet te maken met het aantal asielzoekers of de instroom
Kleinere en dus beheersbare AZC's en betere COA en betere buitengrenzen bewaking zijn toch plannen van links om het nodige te doen aan de instroom van asielzoekers?quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:46 schreef timmmmm het volgende:
Ben benieuwd wat je stem komende verkiezingen ermee te maken heeft, want geen enkele partij heeft concrete plannen die iets uithalen tegen dit geteisem.
Het COA ontmoedigt slachtoffers van asielgeweld, asieldiefstal, asielaanranding en asielverkrachting ook om aangifte bij de politie te doen en zetten hier een schadeloosstelling tegenover om deze incidenten zo buiten de aandacht, het nieuws en de misdaadstatistieken te houden. Dan hebben deze charlatans van experts weer een stok om mee te slaan dat het allemaal wel meevalt met de asielzoekers.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:16 schreef TigerXtrm het volgende:
Zou het er mee te maken kunnen hebben dat asielzoekers overal overlast veroorzaken, de hele teringbende leeg jatten, buschauffeurs in elkaar trappen en nog niet zo heel lang geleden twee vrouwen hebben verkracht, waarvan ééntje ook nog werd vermoord?
Oh nee, gek idee, zal vast aan de PVV liggen
Nee je hebt gewoon een angststoornis.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:16 schreef TigerXtrm het volgende:
Zou het er mee te maken kunnen hebben dat asielzoekers overal overlast veroorzaken, de hele teringbende leeg jatten, buschauffeurs in elkaar trappen en nog niet zo heel lang geleden twee vrouwen hebben verkracht, waarvan ééntje ook nog werd vermoord?
Oh nee, gek idee, zal vast aan de PVV liggen
Ff wat anders: die term “gelukszoekers” vind ik zo raar. Zoeken we niet allemaal geluk? Of is dat te filosofisch?quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:58 schreef quo_ het volgende:
Totaal van de pot gerukt.
[..]
Terwijl iedere gek kan uitrekenen dat met 1000 gelukszoekers per week, en dat jaren achtereen, de absorptiecapaciteit van de samenleving op is.
En nu gooien ze het bij dat nepnieuws medium over de boeg van angst. Veruit de meeste mensen zijn helemaal niet bang voor asielzoekers maar zijn schijtziek van de kosten die dit voor de samenleving met zich mee brengt. Iedere week moet we een miljard euro apart leggen om deze ongewenste import te financieren.
En zet dat maar eens af tegen alle dingen waar we geen geld meer voor hebben.
Wel verfrissend om te zien dat de vaak toch wel erg volgzame nu.nl reageerder inmiddels toch ook wel wat kritisch is op dit artikel. Nu ja, daarom zal hij nu ook wel dicht zijn...quote:Je kan niet meer op dit artikel reageren. Er kwamen te veel reacties binnen die op diverse punten onze huisregels overtreden. Het filteren van deze reacties kost ons momenteel te veel tijd die we liever besteden aan andere discussies op NUjij. Onder die artikelen ben je meer dan welkom. Bedankt!
Mee eens, optyfen met die zogenaamde experts. Ik zie zelf heel wat anders om me heen gebeuren. Ben geboren en getogen in Houten en het is jammer om te zien hoe de stad naar de klote gaat.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:42 schreef Twiitch het volgende:
"Experts zeggen"
"Uit onderzoek blijkt"
Ja die shit kennen we inmiddels wel. Ik blief ze niet. Gewoon oprotten. Ik stem weer extreemrechts komende maand.
"The party told you to reject the evidence of your eyes and ears. It was their final, most essential command."quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:58 schreef quo_ het volgende:
Totaal van de pot gerukt.
[..]
Terwijl iedere gek kan uitrekenen dat met 1000 gelukszoekers per week, en dat jaren achtereen, de absorptiecapaciteit van de samenleving op is.
En nu gooien ze het bij dat nepnieuws medium over de boeg van angst. Veruit de meeste mensen zijn helemaal niet bang voor asielzoekers maar zijn schijtziek van de kosten die dit voor de samenleving met zich mee brengt. Iedere week moet we een miljard euro apart leggen om deze ongewenste import te financieren.
En zet dat maar eens af tegen alle dingen waar we geen geld meer voor hebben.
En the Deedster is afgestudeerd in de economie. En als iets meer kost dan dat het opbrengt; dan ben je slechter af.quote:Peter Scholten, hoogleraar Migratie en Diversiteitsbeleid.
Hoe krijg je het je bek uitquote:Gebeurtenissen als de dood van de zeventienjarige Lisa in Duivendrecht, waar een asielzoeker voor is aangeklaagd, en die van een asielzoeker die een vrouw neerstak bij station Utrecht Overvecht voeden de angst. Maar experts zeggen tegen NU.nl dat die angst vaak overtrokken is Mensen hebben een angst voor het onbekende en het vreemde, zegt hoogleraar sociale psychologie Kees van den Bos.
Hoogleraar in kwestie heeft nog een eigen website ook waar hij het migratie evangelie verkondigtquote:
Kees vindt dat de mensen xenofoben zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe krijg je het je bek uit![]()
Het onbekende als in dat er iemand gruwelijk wordt vermoord en we weken later nog niet weten wie het is en waar hij vandaan komt. Hoe kan je in godsnaam beweren dat de angst ongegrond is als je niet weet wat er binnenkomt
Stad? Dorp bedoel je?quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:28 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Mee eens, optyfen met die zogenaamde experts. Ik zie zelf heel wat anders om me heen gebeuren. Ben geboren en getogen in Houten en het is jammer om te zien hoe de stad naar de klote gaat.
Ik gebruik de term gelukszoeker omdat ik er niet meer in geloof dat het voornamelijk politeke vluchtelingen en vervolgden zijn die zich hier melden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:24 schreef Shotty het volgende:
[..]
Ff wat anders: die term “gelukszoekers” vind ik zo raar. Zoeken we niet allemaal geluk? Of is dat te filosofisch?
En wat is een gelukszoeker? Iemand die het geluk niet in een oorlog te zijn zoekt? Iemand die het geluk van een betere baan zoekt?
Wat is de definitie?
De Nederlandse bevolking krimp al jaren, de groei van afgelopen twintig jaar komt puur door de - werkelijk waar - ongekende migratie naar ons land. Er is jarenlang voorgesorteerd op bevolkingskrimp in grote delen van Nederland dus nu de schuld schuiven op het feit dat we dertig jaar geleden niet begonnen zijn met bouwen voor alle kansenparels uit Islamitische shitholes die in de toekomst met open armen zouden worden ontvangen door D66 is wel heel krom.quote:Zo zet toenemende migratie wel druk op het woningtekort, maar is het niet dé oorzaak van de huizencrisis. Dat heeft te maken met meer zaken, zoals politiek beleid en beperkte bouwgrond. "Het idee dat asielzoekers schuld hebben aan de woningnood is zo wijdverspreid",
Ik verwijt de mensen die hier komen helemaal niets. Als ik in hun positie was, dan zou ik hetzelfde doen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik gebruik de term gelukszoeker omdat ik er niet meer in geloof dat het voornamelijk politeke vluchtelingen en vervolgden zijn die zich hier melden.
En op zoek gaan naar een beter leven met meer welvaart is een legitime reden.
Maar het is net zo legitiem om te zeggen dat je je eigen welvaart niet wilt delen met hele hordes mensen die helemaal niets en 0,0 toevoegen aan onze maatschappij. Maar helaas word je die mening niet gegund.
Daarbij spelen nog twee andere dingen.
Als je je welvaart met vluchtelingen wilt delen doe je dat met de verkeerden. Zij die het halen zijn de rijksten, de sterksten en de jongsten. De echte behoeftigen komen hier niet.
En getalsmatig moet je je ook nog realiseren dat er misschien wel 6 miljard mensen op de wereld zijn die zich oneindig veel kunnen verbeteren door hier aan te sluiten aan de onderkant van de maatschappij. Hoeveel van die 6 miljard wil men hier hebben?
Hoe wil je het dan noemen? Officieel is Houten geen stad nee maar wordt het wel vaak zo genoemd. Een dorp is het ook niet meer. Toen ik er in de jaren 80 opgroeide lagen er vooral weilanden en woonden er amper 8000 mensen maar tegenwoordig is Houten uitgegroeid tot een stad met 50k inwoners ook al is dat officieel niet de juiste benaming.quote:
Buitenwijk van Utregquote:Op dinsdag 30 september 2025 21:34 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Hoe wil je het dan noemen? Officieel is Houten geen stad nee maar wordt het wel vaak zo genoemd. Een dorp is het ook niet meer. Toen ik er in de jaren 80 opgroeide lagen er vooral weilanden en woonden er amper 8000 mensen maar tegenwoordig is Houten uitgegroeid tot een stad met 50k inwoners ook al is dat officieel niet de juiste benaming.
Het is inderdaad genieten met de reacties onder het arikel. Veel te veel belevenissen van mensen die niet passen bij de "weg met ons" mentaliteit van de achterlijk politiek correcte hoekje van het internet.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oei, de reacties waren toch niet helemaal zoals nu.nl ze graag ziet, snel de reactiemogelijkheid sluiten!
[..]
Wel verfrissend om te zien dat de vaak toch wel erg volgzame nu.nl reageerder inmiddels toch ook wel wat kritisch is op dit artikel. Nu ja, daarom zal hij nu ook wel dicht zijn...
Het zou veel beter zijn als die slimsten hun eigen land zouden opbouwen. Hadden ook veel meer mensen wat aan.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik gebruik de term gelukszoeker omdat ik er niet meer in geloof dat het voornamelijk politeke vluchtelingen en vervolgden zijn die zich hier melden.
En op zoek gaan naar een beter leven met meer welvaart is een legitime reden.
Maar het is net zo legitiem om te zeggen dat je je eigen welvaart niet wilt delen met hele hordes mensen die helemaal niets en 0,0 toevoegen aan onze maatschappij. Maar helaas word je die mening niet gegund.
Daarbij spelen nog twee andere dingen.
Als je je welvaart met vluchtelingen wilt delen doe je dat met de verkeerden. Zij die het halen zijn de rijksten, de sterksten en de jongsten. De echte behoeftigen komen hier niet.
En getalsmatig moet je je ook nog realiseren dat er misschien wel 6 miljard mensen op de wereld zijn die zich oneindig veel kunnen verbeteren door hier aan te sluiten aan de onderkant van de maatschappij. Hoeveel van die 6 miljard wil men hier hebben?
Vooraf (veel mensen die niet eens in het dorp woonden kwamen protesteren):quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:54 schreef popje het volgende:
Hier zit ook een AZC, daar heb ik totaal geen last van. Mensen zijn hier wel heel negatief over iedereen en alles...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Plaats'quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:34 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Hoe wil je het dan noemen? Officieel is Houten geen stad nee maar wordt het wel vaak zo genoemd. Een dorp is het ook niet meer. Toen ik er in de jaren 80 opgroeide lagen er vooral weilanden en woonden er amper 8000 mensen maar tegenwoordig is Houten uitgegroeid tot een stad met 50k inwoners ook al is dat officieel niet de juiste benaming.
Dit.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:20 schreef Mubassie het volgende:
Laat maar komen deze nieuwsberichten. Die werken juist averechts. Alsof de Nederlander hier nog intrapt.
Met je "experts"
Door de NU.nl's van deze wereld komen debielen als Wilders en Trump aan de macht.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:22 schreef matigeuser het volgende:
Wat een kutsite dat Nu.nl.
Eerst een artikel plaatsen met als conclusie 'het is gewoon maar een angststoornis, er is niks aan de hand jongens gewoon doorlopen!'
En vervolgens willen reageren en dan 'reacties op dit bericht zijn niet meer mogelijk'. En dat al na 40 reacties.
En dat net voor de verkiezingen. Wat een smerige, smerige praktijken.
Doe niet net of er geen probleem is Peter Scholten.quote:Asielzoekers worden echt als 'de ander' gezien", zegt Peter Scholten, hoogleraar Migratie en Diversiteitsbeleid. Die angst voor het onbekende is de afgelopen jaren gevoed door bijvoorbeeld politiek en media, stelt hij. "We zijn geobsedeerd met migratie. Het wordt voortdurend geproblematiseerd en verbonden aan grote problemen, zoals de huizencrisis. Als je maar vaak genoeg hoort dat migratie het probleem is, dan ga je dat geloven."
En niet onder ogen willen zien waarom het hier zo populair is.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:34 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik verwijt de mensen die hier komen helemaal niets. Als ik in hun positie was, dan zou ik hetzelfde doen.
Ik krijg alleen uitslag van al die naïeve wereldverbeteraars die niet kunnen rekenen en elke kritiek weer als xenofobie proberen kalt te stellen.
Nu is een linkse bemoeizuchtige janksite geworden sinds die 2 nieuwe hoofdredacteurtjes er zijn. Het was een prachtige site waar neutraal nieuws werd gedeeld. Totaal naar de klote.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:22 schreef matigeuser het volgende:
Wat een kutsite dat Nu.nl.
Eerst een artikel plaatsen met als conclusie 'het is gewoon maar een angststoornis, er is niks aan de hand jongens gewoon doorlopen!'
En vervolgens willen reageren en dan 'reacties op dit bericht zijn niet meer mogelijk'. En dat al na 40 reacties.
En dat net voor de verkiezingen. Wat een smerige, smerige praktijken.
Nee natuurlijk niet. Ze hebben doorgaans geen inkomen en de criminelen van Nederlandse komaf misschien wel. Zomaar een ideetje.quote:Feiten en cijfers ondersteunen die angst niet. Volgens data van de Adviesraad Migratie zijn asielzoekers niet meer betrokken bij criminaliteit dan Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en inkomenspositie.
Dit soort volk is medeplichtig aan de moord op Lisa.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Hoogleraar in kwestie heeft nog een eigen website ook waar hij het migratie evangelie verkondigt
https://peterscholten.eu
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |