------------------quote:Primeur voor Amalia: ze is de eerste prinses in militaire dienst
Prinses Amalia is vandaag begonnen aan de opleiding tot reservist bij de krijgsmacht aan het Defensity College. Ze is aangesteld als matroos derde klasse bij de Koninklijke Marine en soldaat derde klasse bij de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Luchtmacht. Dat is de laagste klasse bij de manschappen van de krijgsmacht. Amalia is het eerste vrouwelijke lid van het Koninklijk Huis dat in militaire dienst treedt.
De deeltijdopleiding aan het Defensity College begint normaal gezien met een militaire basisopleiding van enkele weken, waarbij de deelnemers onder meer in de buitenlucht overnachten en allerlei oefeningen en trainingen moeten doen. Omdat Amalia in juni haar arm brak na een val van haar paard is dat onderdeel uitgesteld.
In plaats daarvan start zij met theoretische onderdelen. Want behalve leren schieten, tijgeren, jezelf onzichtbaar maken en de vijand uitschakelen, komt er ook veel theorie bij kijken: wapenkennis, leiderschap, kaartlezen en beveiligen. Als onbezoldigd werkstudent begint zij bij de bestuursstaf van het ministerie van Defensie.
Bij het Defensity College zijn ze trots op de komst van de kroonprinses. Nadat haar aanmelding bekend was geworden, steeg het aantal belangstellenden deze zomer naar een piek, zegt plaatsvervangend commandant majoor Petra Geijteman. Een uitzondering heeft Amalia bij de toelating niet gekregen: net als iedereen is zij medisch en psychologisch getest en heeft ze een veiligheidsscreening ondergaan. "Zij moet aan dezelfde eisen voldoen en krijgt ook dezelfde behandeling. En het is een zwaar traject, dat moet je niet onderschatten."
Dat bevestigt ook korporaal Jikke (achternaam bij de redactie bekend), in het normale leven student financial economics. Ze rondt momenteel de algemene militaire basisopleiding af. Gekleed in militair uniform, bewapend met een semiautomatisch wapen en met camouflageverf op haar gezicht vertelt ze enthousiast over haar ervaringen.
"Je verlegt je grenzen. Wat ik de eerste dag zwaar vond daarvan denk ik nu: dat is de basis. Het moeilijkste was dat ik mezelf tegenkwam. Mijn leven ziet er normaal heel anders uit. Hier is het: opvolgen, aanpassen, je hebt geen idee wat je te wachten staat."
https://nos.nl/artikel/25(...)-in-militaire-dienst
Nu nog een Fok account aanmaken en ze is een echte modderfokkerquote:
quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nu nog een Fok account aanmaken en ze is een echte modderfokker
Als reservist wordt je niet verplicht uitgezonden. Wel kun je als reservist jezelf vrijwillig aanmelden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:01 schreef Jahr00n het volgende:
Ze zal vast niet worden uitgezonden. Lekker voor de bune allemaal.
Zij in een mud fight. Zou ik voor betalen om dat te zien.quote:
Zal je zien dat dat de voorwaarde wasquote:Op dinsdag 30 september 2025 19:31 schreef Marsenal het volgende:
Zou ik wel willen zien in de nieuwe tietvesten.
Reservisten worden nooit uitgezonden.quote:Op dinsdag 30 september 2025 19:01 schreef Jahr00n het volgende:
Ze zal vast niet worden uitgezonden. Lekker voor de bune allemaal.
Ze is ook helemaal niet dik meer.quote:Op dinsdag 30 september 2025 20:52 schreef Gunner het volgende:
Een topic over Amalia kan ook echt nooit zonder fatshamimg of niet soms.
Kansloos weer.
Gezien haar eerdere uitlatingen verwacht ik ook niet dat ze voor een prinsessenbehandeling gaat kiezen, maar gewoon zo veel als mogelijk het reguliere programma volgt. Goed voor haar eigen ontwikkeling als toekomstig staatshoofd denk ik, maar als het ook een beetje als PR-campagne voor defensie kan werken is dat mooi meegenomen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik vind dit zo stoer van haar.
Hopelijk gaat het een positieve uitstraling naar andere meiden in ons landje hebben.
We gaan misschien wel eens een hele goede koningin aan haar krijgen.quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gezien haar eerdere uitlatingen verwacht ik ook niet dat ze voor een prinsessenbehandeling gaat kiezen, maar gewoon zo veel als mogelijk het reguliere programma volgt. Goed voor haar eigen ontwikkeling als toekomstig staatshoofd denk ik, maar als het ook een beetje als PR-campagne voor defensie kan werken is dat mooi meegenomen.
Jij en ik toch ook?.😄quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:25 schreef Watmoetjenou het volgende:
Leuk voor de bühne, maar zodra er oorlog uit zou breken zit mevrouw in een ander land.
Nou ik ga hier geen oorlog afwachten. Dan ga ik lekker op vakansie!quote:Op dinsdag 30 september 2025 21:32 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarheen, ik heb het geld er in elk geval niet voor.
Want als koningin is ze ook de uitvoerende leider van Nederland?quote:Op woensdag 1 oktober 2025 09:40 schreef Pajanus het volgende:
Lol
Het is toch, in het kader van toekomstig leiderschap, enorm belangrijk en waardevol dat zij in de praktijk weet hoe dingen werken?
Het is gewoon een mooie meid, ook toen ze nog een maatje meer hadquote:Op dinsdag 30 september 2025 21:02 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ze is ook helemaal niet dik meer.
[ afbeelding ]
Nicequote:
quote:FOTOSERIE: Soldaat Amalia van Oranje
https://www.geenstijl.nl/5187987/korporaaltje
Nederland weer een stukje veiliger én trotser want kroonprinses Amalia heeft de Algemene Militaire Opleiding afgerond, en nog succesvol ook. Derhalve is de kroonprinses vandaag bevorderd tot KORPORAAL.
quote:Op donderdag 2 oktober 2025 06:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nice![]()
![]()
Waarom heeft ze trouwens nog geen camouflage? Of krijg je dat later pas als je geslaagd bent als soldaat?
Je doet je naam eer aan.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:38 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Bij het eerste de beste teken van een echte oorlog zit ze hoog en droog bij Papa en mama in het vliegtuig op weg naar Canada.
quote:
https://nos.nl/artikel/25(...)-willen-impact-makenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:32 schreef Joppiez het volgende:
Niemand is hier ook maar iets mee opgeschoten behalve Amalia en het koningshuis, leuke marketingstunt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |