Soms moet je ondemocratische besluiten nemen om de democratie te beschermen. Dat is simpelweg zo.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:20 schreef Hexagon het volgende:
Nee, het kiesstelsel aanpassen omdat de uitslag je niet bevalt dat is antidemocratisch.
Het probleem is dat Frankrijk een districtenstelsel hanteert voor de parlements-verkiezingen, ook zo'n systeem dat de grote blokken bevoordeelt (kijk maar naar de VS en het VK). Daarnaast heeft de Franse president heel veel macht die maar in beperkte mate door het parlement beheerst kan worden. Dus je hebt daar ook de situatie dat de regering veel problemen negeert omdat die niet in het politieiek straatje van de elite van pas komen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Soms moet je ondemocratische besluiten nemen om de democratie te beschermen. Dat is simpelweg zo.
Een systeem dan steeds instabieler wordt, zal de mening van kiezers ook veranderen in nadeel van de democratie. In Frankrijk is het dusdanig instabiel geworden dat inmiddels 40 (!) procent van de bevolking minder democratie wil, en 20% (geen grap) zou het goed vinden als het leger een tijd de leiding zou nemen.
Je moet altijd de balans vinden tussen werkbaarheid en democratie, anders gaat je democratie vanzelf ten onder.
Moet Frankrijk hervormen richting een meer evenredig kiessysteem (meer stemmen = meer zetels, maar risico op versnippering) óf juist de presidentiële macht inperken zodat het parlement echt corrigeert?quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:37 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem is dat Frankrijk een districtenstelsel hanteert voor de parlements-verkiezingen, ook zo'n systeem dat de grote blokken bevoordeelt (kijk maar naar de VS en het VK). Daarnaast heeft de Franse president heel veel macht die maar in beperkte mate door het parlement beheerst kan worden. Dus je hebt daar ook de situatie dat de regering veel problemen negeert omdat die niet in het politieiek straatje van de elite van pas komen.
Als Frankrijk een systeem van evenredige vertegenwoordiging zou invoeren, dan zal dat waarschijnlijk niet leiden tot versnippering. Het districtenstelsel werkt in Frankrijk vooral in het nadeel van de partij van Marine Le Pen. Een stelsel van evenredige vertegenwoordiging zal vooral als belangrijkste gevolg hebben dat de partij van Marine Le Pen veel meer zetels krijgt.quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:27 schreef cherrycoke het volgende:
Moet Frankrijk hervormen richting een meer evenredig kiessysteem (meer stemmen = meer zetels, maar risico op versnippering) óf juist de presidentiële macht inperken zodat het parlement echt corrigeert?
Als Le Pen’s partij via een evenredig systeem veel machtiger wordt, versterkt dat de democratie (omdat meer burgers zich gehoord voelen), of verzwakt dat de democratie (omdat een anti-democratische partij dichter bij de macht komt)?quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als Frankrijk een systeem van evenredige vertegenwoordiging zou invoeren, dan zal dat waarschijnlijk niet leiden tot versnippering. Het districtenstelsel werkt in Frankrijk vooral in het nadeel van de partij van Marine Le Pen. Een stelsel van evenredige vertegenwoordiging zal vooral als belangrijkste gevolg hebben dat de partij van Marine Le Pen veel meer zetels krijgt.
Dat dus. Je mag het niet eens zijn met de uitslag, dat is allemaal prima, maar zolang we een democratisch land zijn is dit een prima systeem. de kiesdrempel is 1 zetel van de 150, als je dat niet haalt dan vinden mensen je blijkbaar niet nodig.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:20 schreef Hexagon het volgende:
Nee, het kiesstelsel aanpassen omdat de uitslag je niet bevalt dat is antidemocratisch.
In Duitsland werkt het beroerd. De partijen zijn daar niet alleen te breed, er worden daar echt elke verkiezingen miljoenen stemmen in de prullenbak gegooid.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:22 schreef marcb1974 het volgende:
Ja, dat is wel een goed idee. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar minimaal 5 zetels.
Het zorgt ervoor dat er veel minder partijen in de kamer komen, de fragmentering houdt op.
In Duitsland hebben ze ook zoiets, daar werkt het vrij redelijk tot goed.
In Duitsland hebben ze dus de 5% kiesdrempel.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:22 schreef marcb1974 het volgende:
Ja, dat is wel een goed idee. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar minimaal 5 zetels.
Het zorgt ervoor dat er veel minder partijen in de kamer komen, de fragmentering houdt op.
In Duitsland hebben ze ook zoiets, daar werkt het vrij redelijk tot goed.
Dat heeft zijn voordeel (soms hebben leden maar een paar honderd stemmen gehad, heb je dan recht op die zetel), maar ook echt wel een nadeel. De druk om met je fractie mee te gaan, tegen je eigen geweten in, wordt dan nog veel groter. Een lastige afweging. Maar we zien vooral lokaal inderdaad soms veel afsplitsingen, oa omdat je daar geen tussentijdse verkiezingen hebt.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:34 schreef Seven. het volgende:
Kiesdrempel aanpassen hoeft van mij niet.
Ik vind wel kamerzetels aan de partij behoren en niet aan de individu. Afsplitsen en blijven zitten als eenmansfractie zou niet moeten kunnen.
Toch zijn er wel duidelijke verschillen tussen de Britse en de Amerikaanse situatie.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:20 schreef Hanca het volgende:
Het wordt er niet beter van als je de fanatieke extremen binnen de grotere partijen op sluit, dat zie je in de VS en het VK.
Eens. Maar in beide landen zie je wel dat de grote partijen zich soms naar extremen binnen hun eigen achterban buigen omdat ze die 5 tot 10% van hun kiezers niet kunnen missen. En dat zul je in Nederland ook krijgen. Heb je dus geen SGP dat weg is, maar een SGP met een grote invloed op 30 zetels. Ik zie niet in hoe Nederland daar beter bestuurbaar van wordt.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toch zijn er wel duidelijke verschillen tussen de Britse en de Amerikaanse situatie.
In het Verenigd Koninkrijk heerst er vooral bij de twee grote partijen, Labour en Conservative, maar ook bij andere partijen, een duidelijke partijdiscipline zoals we dat ook in Nederland kennen. Als parlementariër word je daar geacht om volgens de partij te stemmen, ook al ben je het er zelf niet mee eens. Een aantal partijen hebben ook een "chief whip" die daarop toeziet.
In de Verenigde Staten krijgen Senators en Representatives van hun partij veel meer ruimte om volgens hun eigen opvattingen te stemmen.
Dit wordt wel vaker gezegd.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:34 schreef Seven. het volgende:
Ik vind wel kamerzetels aan de partij behoren en niet aan de individu. Afsplitsen en blijven zitten als eenmansfractie zou niet moeten kunnen.
Hier ben ik het dan wel zeer mee oneens. Ik ben voorstander van volksvertegenwoordiging. Ik stem op een persoon, niet op een partij.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:34 schreef Seven. het volgende:
Kiesdrempel aanpassen hoeft van mij niet.
Dan kan je net zo goed het Australische systeem gebruiken. Dan hoef je maar 1x te stemmen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 16:28 schreef smizy het volgende:
Zeker voor maar dan 2x stemmen. Eerste x vallen x partijen af die de drempel niet halen en dan mag je op de partijen die het wel gehaald hebben stemmen. Het kabinet is zo versplinterd dat ze geen ene kut uitvoeren.
Omdat de meeste kamerleden tegen zijn. Om het onmogelijk te maken moet je een grondswetwijziging doorvoeren waardoor je een 2/3de meerderheid nodig hebt, en momenteel zal je niet eens een normale meerderheid krijgen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dit wordt wel vaker gezegd.
Iedere keer als het gebeurt dat een kamerlid zich afsplitst van zijn fractie en zijn zetel houdt, gebeurt steevast hetzelfde: de partij die hierdoor een zetel verliest, eist de zetel op met precies dat argument dat de zetel van de partij zou zijn en niet van het individu, en het fractielid dat zich afsplitst wordt voor zeteldief uitgemaakt.
Bijna iedere partij heeft wel eens met deze situatie te maken gehad. Toch is het nooit tot een wetsvoorstel gekomen om dit onmogelijk te maken.
Dan moet je eerst elke Nederlander een IQ test laten doen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:27 schreef Zwansen het volgende:
Of een weging meegeven aan elke stem op basis van IQ. Alleen wel sneu voor Geert.
Ja, want dan is de verhouding toch anders.quote:Ik hoor men vaak spreken over een kiesdrempel, maar is dit echt beter bestuurbaar? Ik zie vooral dezelfde verhoudingen.
Weg met FVD / BBB / SGP.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Prima plan want er zijn dan geen kleine kutpartijtjes meer die al naar gelang de politieke kleur allemaal hetzelfde roepen, wat accentverschillen daargelaten. Dus weg met CU, DENK, Volt, PvdD en SP.
Ik denk dat veel kamerleden ertegen zijn om "zetelroof" te verbieden omdat ze het maar al te leuk vinden als het bij een andere partij gebeurt.quote:Op zaterdag 20 september 2025 16:41 schreef Mikeytt het volgende:
Omdat de meeste kamerleden tegen zijn. Om het onmogelijk te maken moet je een grondswetwijziging doorvoeren waardoor je een 2/3de meerderheid nodig hebt, en momenteel zal je niet eens een normale meerderheid krijgen.
Misschien vinden de leden en de kiezers van die "kutpartijtjes" die accentverschillen juist heel belangrijk.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Prima plan want er zijn dan geen kleine kutpartijtjes meer die al naar gelang de politieke kleur allemaal hetzelfde roepen, wat accentverschillen daargelaten. Dus weg met CU, DENK, Volt, PvdD en SP.
Nou en? Wat is belangrijker? Een krankzinnig doorgeschoten democratische rechtsvorm of een adequaat landsbestuur dat wel werkt?quote:Op zaterdag 20 september 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien vinden de leden en de kiezers van die "kutpartijtjes" die accentverschillen juist heel belangrijk.
Nee, ze vinden het terecht vooral van belang dat iedere volksvertegenwoordiger zijn of haar eigen mandaat heeft en zonder last kan stemmen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 17:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk dat veel kamerleden ertegen zijn om "zetelroof" te verbieden omdat ze het maar al te leuk vinden als het bij een andere partij gebeurt.
Hoe denk jij dat die brede partijen wel zouden werken? Het land wordt toch veel en veel onbestuurbaarder als de kleine randpartijen verdwijnen? Je vergooit dan toch zeker elke kans op welke coalitie dan ook?quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:10 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Nou en? Wat is belangrijker? Een krankzinnig doorgeschoten democratische rechtsvorm of een adequaat landsbestuur dat wel werkt?
en vrede voor dieren dan??quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Deze partij mag van mij ook afgeschoten worden, in figuurlijke zin dan.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en vrede voor dieren dan??
https://vredevoordieren.nl/
De partij waar zowel de wolf als ook het lammetje zich thuis voelen
Maar dan is het geen democratie meer.quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Soms moet je ondemocratische besluiten nemen om de democratie te beschermen. Dat is simpelweg zo.
Een systeem dan steeds instabieler wordt, zal de mening van kiezers ook veranderen in nadeel van de democratie. In Frankrijk is het dusdanig instabiel geworden dat inmiddels 40 (!) procent van de bevolking minder democratie wil, en 20% (geen grap) zou het goed vinden als het leger een tijd de leiding zou nemen.
Je moet altijd de balans vinden tussen werkbaarheid en democratie, anders gaat je democratie vanzelf ten onder.
Dat lijkt me per definitie onmogelijk. Kun je die uitspraak toelichten?quote:Op zaterdag 20 september 2025 13:24 schreef Mikeytt het volgende:
Dat is hetzelfde principe dat je intolerant moet zijn jegens intolerantie om een tolerante staat te kunnen behouden.quote:Op zondag 21 september 2025 11:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat lijkt me per definitie onmogelijk. Kun je die uitspraak toelichten?
Ah, ik snap je. We verstaan dan simpelweg wat anders onder 'ondemocratisch'. Dank!quote:Op zondag 21 september 2025 12:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde principe dat je intolerant moet zijn jegens intolerantie om een tolerante staat te kunnen behouden.
Democratie is kwetsbaar en kan afgebroken worden door het eigen systeem. Een heel extreem voorbeeld is met de Weimar republiek. Toen is de democratie d.m.v. democratische middelen grotendeels afgebroken. Of een minder extreem voorbeeld, waarbij sommige presidenten de macht hebben om parlementaire controle in te perken in noodsituaties.
Er is geen enkele volledig democratie op deze aardbol. Elke democratie heeft ondemocratische middelen om de democratie stabiel en sterk te houden. Sommige landen doen dat door presidentiële macht, sommige landen door een hoge kiesdrempel, sommige landen met een systeem waarbij partijen proportioneel veel meer macht krijgen dan er gestemd is. (bijvoorbeeld in de VK (schotland) waar SNP in 2015 56 van de 59 zetels kreeg met maar 50% van de stemmen)
Zijn we in Nederland ook niet vies van ondemocratische maatregelen, bijvoorbeeld door antidemocratische partijen te verbieden (de centrumpartij)
Als je geen ondemocratische maatregelen invoert binnen een democratie, dan is de democratie gedoemd te falen.
Op zich begrijp ik je redenering wel, maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op zondag 21 september 2025 12:20 schreef Mikeytt het volgende:
Als je geen ondemocratische maatregelen invoert binnen een democratie, dan is de democratie gedoemd te falen.
Ik zou wel willen dat elke fractie in de Kamer minimaal zeg 7 zetels moet hebben, desnoods door lijstverbindingen of mijn part een resterende blancolijst waar alle afvalligen dan samen plaats innemen etc.etc.quote:Op zaterdag 20 september 2025 14:58 schreef Hanca het volgende:
Heel slecht plan om aan ons eigenlijk perfecte systeem waarbij elke stem telt en even zwaar weegt te gaan rommelen. Geen districtenstelsels en zeker geen kiesdrempels.
Alleen al het idee om 1 op de 5 mensen niet te vertegenwoordigen, hoe kun je dan nog over democratie spreken?
Uh huh.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In de Verenigde Staten krijgen Senators en Representatives van hun partij veel meer ruimte om volgens hun eigen opvattingen te stemmen.
Ik zie het voordeel niet. In theorie wat minder sprekers, in praktijk zul je vaker 2 of meer sprekers per fractie zien in een debat (dat mag nu ook al).quote:Op zondag 21 september 2025 16:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zou wel willen dat elke fractie in de Kamer minimaal zeg 7 zetels moet hebben, desnoods door lijstverbindingen of mijn part een resterende blancolijst waar alle afvalligen dan samen plaats innemen etc.etc.
De democratie van die partijzetels kan dan worden uitgevochten in hunner fractiekamers.
Kans is dan natuurlijk weer dat er vaker (en veel meer) hoofdelijk gestemd gaat worden wat een vertegenwoordiger weer tot vertegenwoordiger van zijn/haar kiezers maakt.
Het gaat niet om voor of nadeel maar dat de Kamer in representatie wat overzichtelijker wordt.quote:Op zondag 21 september 2025 17:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie het voordeel niet. In theorie wat minder sprekers, in praktijk zul je vaker 2 of meer sprekers per fractie zien in een debat (dat mag nu ook al).
Fracties bestaan niet in de wet, dus je kunt moeilijk afdwingen dat fracties met 1 mond spreken. Zoals ik al zei: ook nu zijn er debatten waar 2 fractiewoordvoerders zijn, al is het buiten de begrotingen zeldzaam.quote:Op zondag 21 september 2025 21:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het gaat niet om voor of nadeel maar dat de Kamer in representatie wat overzichtelijker wordt.
Of er dan 2 fractiesprekers moeten zijn, kijkt mij - naast sws een keuze van de Kamer zelf - ook weer net niet de bedoeling. Een fractie in de TK dient met één gesproken stem te spreken. Leden mogen (en kunnen) altijd hun eigen - hoofdelijke - stem uitbrengen en zijn vrij om elders hun meningen te ventileren.
NB: het zg "twee minuten" debat kan wmb blijven en Kamerleden kunnen dan (eventueel op persoonlijke titel) dan hun whatever moties indienen.
Waar ik aan denk is, simpelweg, dat er geen kleine partijen zijn in de TK, een beetje zoals het er ook (d8 ik) aan toegaat in het EuropeesParlement waar partijen min of meer gedwongen worden, om voor partijzetels verbindingen aan te gaan.
Voorkomt ook afraffelende spreektijd, aanwezigheidsdruk en dat één of twee persoon fractie het totale hele scala van beleidsonderwerpen moet (gaan) overzien. Eenmansfracties zijn imo simpelweg niet in staat om op elke onderwerp - inhoudelijk - over (mee) te stemmen. Prima om ergens een mening over te hebben maar wanneer je in en TK gaat stemmen moet daar wel wat onderbouwing voor (mogelijk) zijn.
Waar ik mij ook aan stoor zijn die "doel/onderwerp" groep partijen die soms helemaal (imo) koekwaus of uit emotie zich vastbijten in 1 of 2 thema's of onderwerpen.
Binnen hun partij(lijstverbinding) van zeg minimaal 5-7 zetels kunnen ze zelf onderling besluiten hoe ze hun aandacht/tijd verdelen en als ze dan besluiten om - mijn part - maar één onderwerp willen doen, is dat wmb meer representatief om wat gewicht in een landelijke schaal te leggen.
Fracties zijn waarschijnlijk niet wettelijk geregeld, maar mogelijk wel in andere regelingen, zoals het Reglement van Orde van de Tweede Kamer. Maar k weet daar het fijne niet van.quote:Op zondag 21 september 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
Fracties bestaan niet in de wet, dus je kunt moeilijk afdwingen dat fracties met 1 mond spreken.
De fracties in het Europees Parlement op Europees niveau zijn inderdaad vrij losse verbanden van politieke partijen uit meerdere lidstaten die elkaar in de regel geen fractiediscipline opleggen. Binnen de fracties in het Europees Parlement op nationaal niveau, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse VVD fractie in het Europees Parlement, bestaat dan weer wel fractiediscipline.quote:Op zondag 21 september 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
En in het Europees Parlement is er geen enkele fractiediscipline en heb je zeer veel sprekers per fractie.
Volgens de kubuswortelformule zouden we een parlement met 260 zetels moeten hebben.quote:Op zondag 21 september 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
Als je grotere fracties wil: goed idee, verdubbel de Kamer. En vervijfvoudig intussen de fractieondersteuning.
Sterker nog, je moet eerst een 2/3 meerderheid in de huidige volksvertegenwoordiging hebben, en dan moet na (eventueel versnelde) verkiezingen opnieuw een 2/3 meerderheid in de nieuwe volksvertegenwoordiging de grondswetwijziging ondersteunen. Dit is om te voorkomen dat partijen in de huidige volksvertegenwoordiging de wijziging goedkeuren tegen de wensen van de kiezers die voor die partijen hebben gestemd.quote:Op zaterdag 20 september 2025 16:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat de meeste kamerleden tegen zijn. Om het onmogelijk te maken moet je een grondswetwijziging doorvoeren waardoor je een 2/3de meerderheid nodig hebt, en momenteel zal je niet eens een normale meerderheid krijgen.
De wet is wat anders dan hoe de Kamer dat en die zetels gaat inregelen.quote:Op zondag 21 september 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fracties bestaan niet in de wet, dus je kunt moeilijk afdwingen dat fracties met 1 mond spreken. Zoals ik al zei: ook nu zijn er debatten waar 2 fractiewoordvoerders zijn, al is het buiten de begrotingen zeldzaam.
En in het Europees Parlement is er geen enkele fractiediscipline en heb je zeer veel sprekers per fractie.
Als je grotere fracties wil: goed idee, verdubbel de Kamer. En vervijfvoudig intussen de fractieondersteuning.
Je hebt eerst een normale meerderheid nodig. 2/3de meerderheid in beide kamers pas na nieuwe verkiezing.quote:Op zondag 21 september 2025 23:03 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Sterker nog, je moet eerst een 2/3 meerderheid in de huidige volksvertegenwoordiging hebben, en dan moet na (eventueel versnelde) verkiezingen opnieuw een 2/3 meerderheid in de nieuwe volksvertegenwoordiging de grondswetwijziging ondersteunen. Dit is om te voorkomen dat partijen in de huidige volksvertegenwoordiging de wijziging goedkeuren tegen de wensen van de kiezers die voor die partijen hebben gestemd.
Eehm, de EU vaart naar de nationale parlementen, absoluut niet andersom. Dus de nationale parlementen sturen de EU aan. Wat dat betreft kan het Europees Parlement wel weg (nog los van het feit dat de EU in haar huidige opzet wel zijn langste tijd gehad heeft, over een aantal jaar zijn we alleen nog economisch en op defensiegebied een samenwerkingsverband, maar de muntunie is onhoudbaar).quote:Op zondag 21 september 2025 23:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
De wet is wat anders dan hoe de Kamer dat en die zetels gaat inregelen.
tldr; zou ik minder zetels en daarmee partijen in de Kamer willen hebben dat ook past bij de ondergeschikte positie van het koersbepalend EU verband.
Het gaat mij niet om fractiediscipline (opleggen) of alsjeblieft juist niet (nog meer kakelende kippen in het hok) vergroten maar dat het Kamer gebeuren flink overzichtelijker wordt.
En ja, dan kan iemand daar weer wat anders van vinden met bv dat het nu zg. prima is geregeld en er geen discussie of verandering nodig is in een wereld die flink is omgetold.
Ik zou eerder voorstander zijn om de Kamerzetels te halveren waarbij effectief de invloed van een fractie cq zetel effectief vergroot wordt.
Er is ook wat te zeggen om het aantal zetels weer te laten meegroeien met het aantal stemgerechtigden.
In 1956 waren er 150 zetels te kiezen door 6 miljoen stemgerechtigden vanuit 12 (of zo) partijen waarvan er 7 daadwerkelijk zetels hadden.
Om nu in 2023 met het zelfde aantal zetels, een ruime verdubbeling naar 13,5 miljoen stemgerechtigden en het aantal partijen is daarbij gefractioneerd naar 15 partijen in de kamer vanuit 26 op de kieslijst.
Verkiezingsjaar 2025 doen er weer 27 partijen bron:kiesraad mee waarvan de helft (s)ws niet in de Kamer zal komen. Om vervolgens straks met 15 partijen of zo te gaan afdansen vanuit 5-6 die het onderling gaan afmaken naar een coalitie van wederom 3 of meer versplinterde partijen.
Effectief is de een steminvloed van van de kiezer is verdund naar nog maar een kwart van dat het had in 1956 en door die fractionering ook een coalitievorming aanzienlijk wordt bemoeilijkt.
Los daarvan werd in zeg verzuild 1956 gestemd over de beleidskoers van Nederland als land dat anno 2025 vooral is onderworpen aan hoe Nederland het centrale EU beleid implementeert.
Daar past wmb dan geen grote Kamer meer in die vooral bakkeleit over het 'hoe' van dingen te doen (en dat te uit te spreiden over provincies/gemeenten).
tldr; voor invloed op EU beleid zijn geen 150 Kamerzetels nodig en volstaat een afgevaardigde minister of ambtenaar die verteld wat hier besloten of gevraagd is.quote:Op zondag 21 september 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eehm, de EU vaart naar de nationale parlementen, absoluut niet andersom. Dus de nationale parlementen sturen de EU aan. Wat dat betreft kan het Europees Parlement wel weg (nog los van het feit dat de EU in haar huidige opzet wel zijn langste tijd gehad heeft, over een aantal jaar zijn we alleen nog economisch en op defensiegebied een samenwerkingsverband, maar de muntunie is onhoudbaar).
Ik geloof dat het al vaker gezegd is dat de muntunie onhoudbaar is en de euro zijn langste tijd gehad heeft, maar ondertussen hebben we de euro nog steeds. Ondanks de problemen zullen ze die echt niet zomaar afschaffen en terugkeer naar de nationale munten zou de Europese economie wel eens meer schade kunnen doen dan het behoud van de euro.quote:Op zondag 21 september 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:
Eehm, de EU vaart naar de nationale parlementen, absoluut niet andersom. Dus de nationale parlementen sturen de EU aan. Wat dat betreft kan het Europees Parlement wel weg (nog los van het feit dat de EU in haar huidige opzet wel zijn langste tijd gehad heeft, over een aantal jaar zijn we alleen nog economisch en op defensiegebied een samenwerkingsverband, maar de muntunie is onhoudbaar).
Muntunie gaat niet uit elkaar , ik dacht het vroeger ook, maar Draghi heeft alle deuren dichtgelastquote:Op zondag 21 september 2025 23:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik geloof dat het al vaker gezegd is dat de muntunie onhoudbaar is en de euro zijn langste tijd gehad heeft, maar ondertussen hebben we de euro nog steeds. Ondanks de problemen zullen ze die echt niet zomaar afschaffen en terugkeer naar de nationale munten zou de Europese economie wel eens meer schade kunnen doen dan het behoud van de euro.
Ik zie de euro niet verdwijnen. Dan zie ik het nog eerder gebeuren dat lidstaten de mogelijkheid krijgen om naast de euro weer een nationale munt in te voeren, die dan naast de euro blijft bestaan en waarvan de koers ten opzichte van de euro kan fluctueren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |