https://nos.nl/artikel/25(...)appen-uit-gevangenisquote:Kabinet wil verbod op ontsnappen uit gevangenis
Ontsnappen uit de gevangenis moet strafbaar worden. Dat geldt ook voor het saboteren van elektronische enkelbanden. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Arno Rutte van Justitie en Veiligheid in een wetsvoorstel dat is goedgekeurd door de ministerraad.
Tot nu toe is het niet strafbaar om uit te breken of je aan elektronisch toezicht te onttrekken. Dat is vanuit het idee dat de natuurlijke drang om in vrijheid te leven, niet mag worden onderdrukt.
Het kabinet denkt daar anders over. Het kan niet zo zijn dat iemand die zichzelf bevrijdt "daar zonder strafrechtelijke consequenties mee wegkomt", stelt Rutte. "Met dit wetsvoorstel trekken we een harde grens: straffen moeten worden uitgezeten en toezicht mag niet vrijblijvend zijn."
Komt nauwelijks voor
In Nederland komen ontsnappingen uit de gevangenis niet vaak voor. Het zou gaan om tientallen pogingen per jaar, waarvan er veel nog binnen de gevangenis worden beëindigd.
Maar daar gaat het Rutte niet om. "Het gaat om de uitstraling. Nu is het nog iets dat er een beetje bij hoort. Wij willen een einde maken aan dat romantische idee."
Het is de bedoeling dat er maximaal vier jaar komt te staan op ontsnapping uit detentie en één jaar op het saboteren of leeg laten lopen van een enkelband.
Er wordt een uitzondering gemaakt voor gedetineerden die zich binnen 48 uur na ontsnapping tijdens een verlof vrijwillig weer melden. Zo krijgen zij de mogelijkheid "de door hen gemaakte fout uit eigen beweging te herstellen".
Het wetsvoorstel gaat binnenkort eerst in consultatie. Dat betekent dat burgers, organisaties in de strafrechtketen en deskundigen er nog op kunnen reageren. Daarna gaat het naar de Raad van State voor advies, en daarna naar de Tweede Kamer.
Je bent gedetineerde, en je mag met verlof. Tijdens dat verlof ontsnap je. Dan heb je 48 uur de tijd om je alsnog weer te melden, en daarmee te voorkomen dat je ontsnapping bestraft wordt.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:35 schreef Hiddendoe het volgende:
"Er wordt een uitzondering gemaakt voor gedetineerden die zich binnen 48 uur na ontsnapping tijdens een verlof vrijwillig weer melden. Zo krijgen zij de mogelijkheid "de door hen gemaakte fout uit eigen beweging te herstellen".
Kan iemand dit uitleggen? Ik snap hier namelijk helemaal niks van.
Denk er even wat langer over na. Hoe ontsnap je? Zaag de tralies door? Straf voor vernieling. Zet het mes op de keel van een bewaker? Bedreiging en gijzeling. Super coole ontsnapping met helicopter, dan is de piloot de lul. Enz enz. Het is maar een hele kleine minderheid die zonder stout te zijn buiten komt en als ze gepakt worden zijn ze al hun privileges kwijt en het is ook geen goed gedrag waardoor je ook langer moet zitten.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:11 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)appen-uit-gevangenis
--was dit nog niet zo dan
Ik geloof steeds meer dat we in een simulatie van De Speld leven of iets dergelijkswat een schijnvertoning.
Maar effe serieus he, als je onschuldig in de bak zit en ontsnapt, ben je dan ook strafbaar?quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:11 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)appen-uit-gevangenis
--was dit nog niet zo dan
Ik geloof steeds meer dat we in een simulatie van De Speld leven of iets dergelijkswat een schijnvertoning.
Hoezo langer over nadenken. Het is absurd dat dit nog niet strafbaar is.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:43 schreef Glazenmaker het volgende:
Denk er even wat langer over na.
Begreep ik heus wel hoor. Maar dit zijn dus gedetineerden die gefraudeerd hebben of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je bent gedetineerde, en je mag met verlof. Tijdens dat verlof ontsnap je. Dan heb je 48 uur de tijd om je alsnog weer te melden, en daarmee te voorkomen dat je ontsnapping bestraft wordt.
Je bent niet te redden.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Hoezo langer over nadenken. Het is absurd dat dit nog niet strafbaar is.
Hier ben ik het dus volledig mee eens.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef ricky3 het volgende:
Ontsnappen uit de gevangenis hoort niet strafbaar te zijn. Zou ook nergens op slaan natuurlijk. Het is de taak van de gevangenis jou binnen te houden
Waarom?quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Jij bent absurd dat je dit wilt bestraffen. Sowieso is het hele concept "gevangenis" pure onzin en stamt uit ergens in de middeleeuwen oid. We mogen wel wat beter nadenken over wat te doen met "criminelen"quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe dat in 1890 was weet ik niet.quote:Op vrijdag 19 september 2025 15:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar effe serieus he, als je onschuldig in de bak zit en ontsnapt, ben je dan ook strafbaar?
Want ik weet nog van vroeger als iemand probeerde te ontsnappen, dat dit dan als een schuldbekentenis werd beschouwd.
Men ging er toen namelijk nog vanuit dat de rechtspraak feilloos was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |