quote:Trump bestempelt Antifa als terroristische organisatie, gevolgen nog onduidelijk
De Amerikaanse president Donald Trump heeft de protestbeweging Antifa als terroristische organisatie aangemerkt, maakte hij in de nacht van woensdag op donderdag bekend via Truth Social. Maar wat de gevolgen precies zijn, is nog onduidelijk.
"Ik ben blij om onze Amerikaanse patriotten te informeren dat ik Antifa bestempel als terroristische organisatie", schrijft Trump. Hij noemt Antifa een "zieke, radicale, linkse ramp". Maar wat achterwege blijft in het bericht, is hoe de president dat besluit in de praktijk uitvoert. Ook het Witte Huis heeft daar via de officiële kanalen nog niets over laten weten.
Antifa is een internationale beweging die opkomt tegen fascisme, rechts-populisme en racisme. Aanhangers van Antifa zijn vaak bij demonstraties. Er zijn honderden lokale Antifa-bewegingen in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten en Nederland. Maar de beweging heeft geen overkoepelende organisatie.
Het is nog onduidelijk welke juridische gevolgen Trumps aankondiging heeft. Antifa is namelijk ook in de VS actief, terwijl de Amerikaanse lijst van terroristische organisaties alleen uit buitenlandse bewegingen kan bestaan. Zo staan extremistische terroristische organisaties als Al Qaida en IS op de lijst.
Binnenlandse bewegingen kunnen volgens de wet niet in aanmerking komen. Organisaties die binnen de VS actief zijn worden daartegen beschermd door de Amerikaanse grondwet. Er is vaker opgeroepen om een binnenlandse terrorismewet te maken, maar dat is nooit gebeurd.
Regering-Trump legt schuld van moord op Charlie Kirk bij links
Er lijkt nog een andere hindernis te zijn. Zo is Antifa geen centraal aangestuurde organisatie, maar een ideologische beweging zonder duidelijk leiderschap of hiërarchie, zeggen experts. Christopher Wray is een van die experts. Hij was de FBI-directeur van 2017 tot dit jaar en kreeg die functie tijdens de eerste presidentstermijn van Trump.
De Amerikaanse regering probeert linkse politieke tegenstanders sinds de moord op Charlie Kirk nog meer onder druk te zetten. De Republikeinen leggen de schuld bij links, terwijl het motief van de verdachte nog niet is vastgesteld.
Meer over het optreden van de Amerikaanse regering tegen linkse organisaties lees je in dit stuk: Amerikaanse conservatieven openen jacht op 'links' na moord op Kirk (premium artikel)
De extremen halen het nieuws, uiteraard. Relschoppers en extremisten heb je helaas overal.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:22 schreef TyVole het volgende:
De anti-fascsisten, de club die iedereen op zijn muil wilt staan die een andere mening heeft dan zij...
Ik denk dat dit besluit de antifa beweging juist groter maakt. Het toont aan dat fascisme bestaat en dat antifa nodig is.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:27 schreef Jaeger85 het volgende:
De terroristen die achter 6 januari zaten gratie verlenen, maar antifa als terroristische organisatie aanmerken. Zo kennen we die clown weer.
Wat we vooral zien is dat er binnen bepaalde delen van de linkerhelft van het politieke spectrum geen begrip lijkt te zijn wat de term 'fascisme' precies wil zeggen en men deze (net zoals het woord 'nazi' trouwens) misbruikt om politieke tegenstanders te kunnen demoniseren en vervolgens over te gaan tot haat, intimidatie, vandalisme of geweld.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:32 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, ik begrijp wel dat Trump bang is voor bewegingen die strijden tegen fascisme...
Het is duidelijk dat er echt uitschot bij zat tijdens de rellen van 6 januari, maar er zijn ook mensen in de cel zijn belandt terwijl men rustig door het Capitool liep. Dit terwijl menig zwartgeklede vandaal, die letterlijk volledige winkels hebben laten afbranden tijdens de zomer van 2020, nog vrij rondlopen. Dat wordt nu aangepakt en dat is uitstekend.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:27 schreef Jaeger85 het volgende:
De terroristen die achter 6 januari zaten gratie verlenen, maar antifa als terroristische organisatie aanmerken. Zo kennen we die clown weer.
Zullen we niet gewoon iedereen veroordelen op zijn acties dan bepaalde politieke voorkeuren erbij daarvoor?quote:Op donderdag 18 september 2025 09:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat er echt uitschot bij zat tijdens de rellen van 6 januari, maar er zijn ook mensen in de cel zijn belandt terwijl men rustig door het Capitool liep. Dit terwijl menig zwartgeklede vandaal, die letterlijk volledige winkels hebben laten afbranden tijdens de zomer van 2020, nog vrij rondlopen. Dat wordt nu aangepakt en dat is uitstekend.
Die zijn helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat dit besluit de antifa beweging juist groter maakt. Het toont aan dat fascisme bestaat en dat antifa nodig is.
Elke overtreding van de wet verdient een gepaste straf, daar ben ik het helemaal mee eens, en dan mogen we het er toch allemaal over eens zijn dat bijvoorbeeld een winkel in de brand steken of iemand in elkaar slaan een hogere straf zou moeten verdienen dan een 72-jarig omaatje dat door het Capitool loopt.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Zullen we niet gewoon iedereen veroordelen op zijn acties dan bepaalde politieke voorkeuren erbij daarvoor?
Gewoon door het Capitool lopen was natuurlijk ook niet iets dat mocht. Als iemand bij jou thuis inbreekt door de raam in te gooien en ook andere mensen dan door je huis gaan lopen is dat natuurlijk net zo goed niet de bedoeling.
Dat is inderdaad uitsluitend voorbehouden aan ICE.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat we vooral zien is dat er binnen bepaalde delen van de linkerhelft van het politieke spectrum geen begrip lijkt te zijn wat de term 'fascisme' precies wil zeggen en men deze (net zoals het woord 'nazi' trouwens) misbruikt om politieke tegenstanders te kunnen demoniseren en vervolgens over te gaan tot haat, intimidatie, vandalisme of geweld.
Dat wordt nu eindelijk eens goed aangepakt. De tijd dat linkse kneuzen volledig in het zwart gekleed met gezichtsbedekking de straten kunnen terroriseren is in de VS hopelijk snel voorbij.
Laat me raden; omdat iets in een naam staat, klopt het?quote:Op donderdag 18 september 2025 09:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch ironisch, dat een anti-fascistische beweging al als terrorisme wordt gezien en de grondwet daarbij wordt gepasseerd.
Dan zegt wat over Trump en z'n maatjes.
Voor het uitzetten van illegale migranten zeker. Goed dat je daarover begint, ook daar zagen we namelijk weer groepjes van antifa zich mee bemoeien, vooral bij de ongeregeldheden in Los Angeles deze zomer. Recent ook nog in Portland:quote:Op donderdag 18 september 2025 09:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is inderdaad uitsluitend voorbehouden aan ICE.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | All Ideologies Deaths Share of Deaths Right 391 63% Islamism 143 23% Left 65 10% Foreign Nationalism 8 1% Separatism 4 1% Unknown/Other 9 1% Total 620 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | All Ideologies Deaths Share of Deaths Right 44 54% Left 18 22% Islamism 17 21% Foreign Nationalism 1 1% Unknown/Other 1 1% Separatism 0 Total 620 |
Is de Democratische Partij een terroristische organisatie aangezien en onder hun aanmoediging in de zomer van 2020, tientallen doden zijn gevallen? En bij de rellen van 6 januari zijn geen 5 slachtoffers gevallen, die claim klopt dus al niet.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:26 schreef Momo het volgende:
Is MAGA dan ook een terroristische organisatie vanwege 6 januari waar 5 doden zijn gevallen?
Op Wiki staat 5 dodenquote:Op donderdag 18 september 2025 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is de Democratische Partij een terroristische organisatie aangezien en onder hun aanmoediging in de zomer van 2020, tientallen doden zijn gevallen? En bij de rellen van 6 januari zijn geen 5 slachtoffers gevallen, die claim klopt dus al niet.
Nee, hoor, ze begrijpen het uitstekend. Het zijn de mensen die zelf onder die vlag vallen die moeite doen om het te bagatelliseren en de vredige tegenstanders te demoniseren, zodat ze er op kunnen schieten en ze op kunnen pakken.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat we vooral zien is dat er binnen bepaalde delen van de linkerhelft van het politieke spectrum geen begrip lijkt te zijn wat de term 'fascisme' precies wil zeggen en men deze (net zoals het woord 'nazi' trouwens) misbruikt om politieke tegenstanders te kunnen demoniseren en vervolgens over te gaan tot haat, intimidatie, vandalisme of geweld.
Dat wordt nu eindelijk eens goed aangepakt. De tijd dat linkse kneuzen volledig in het zwart gekleed met gezichtsbedekking de straten kunnen terroriseren is in de VS hopelijk snel voorbij.
Het is als eerste de vraag waarom je hier de tweede tabel pakt en niet de eerste en dus 9/11 buiten beschouwing laat. En ten tweede de laatste tabel ook, waar sinds 2020 wel degelijk een duidelijk stijging van links terrorisme zichtbaar is.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:03 schreef RM-rf het volgende:
Wat stond er ook al weer in dat rapport dat gefinancierd was door het Department of Justice (NJI) dat nu verwijderd is, over de herkomst van politiek geweld?
Over de resultaten van een langdurig onderzoek sinds 2012 naar Amerikaanse politieke radicalisatie en hieruit voortkomend geweld
Het Empirical Assessment of Domestic Radicalization project stelde een PIRUS-database samen (Profiles of Individual Radicalization in the United States), van individuele records van geradicaliseerde personen, van _alle_ ideologische reichtingen.
Later aangevuld met ook bredere politiek ideologische strafbare incidenten die niet specifiek gewelddadig waren, de Bias Incidents and Actors Study (BIAS) dataset
of de uitkomsten van een rapportage van het rechts-conservatieve Cato-Institute over welke politiek-ideologische groepen in de VS het meest geweldadig zijn en de meeste moorden plegen (als men hierbij de 9/11 aanslag niet meerekent, omdat dat iedere statistiek enorm skewed, als je dat meerekent zijn 90% van het aantal politieke moorden op 11 setember 2001 gepleegd):
https://www.cato.org/blog(...)e-rare-united-states
Table 2
Murders in Politically Motivated Terrorism, Excluding 9/11
[ code verwijderd ]
Het blijkt dat men het begrip niet helder heeft en misbruikt kijkende naar wie er allemaal wordt weggezet als een fascist of nazi.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor, ze begrijpen het uitstekend. Het zijn de mensen die zelf onder die vlag vallen die moeite doen om het te bagatelliseren en de vredige tegenstanders te demoniseren, zodat ze er op kunnen schieten en ze op kunnen pakken.
Met demoniseren heeft het niets te maken, met terreur wel. Antifa is een terreurorganisatie. Waarom spring jij voor zulke mensen in de bres?quote:Op donderdag 18 september 2025 10:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het grootste probleem met dit soort demoniseren is dat de voorstanders hoogst verbaasd zijn als zij ook door de politie worden opgepakt. "Maar ik sta aan jullie kant!"
Misschien kun jij dan even de juiste definitie van fascisme aan ons opgeven.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijkt dat men het begrip niet helder heeft en misbruikt kijkende naar wie er allemaal wordt weggezet als een fascist of nazi.
[..]
Met demoniseren heeft het niets te maken, met terreur wel. Antifa is een terreurorganisatie. Waarom spring jij voor zulke mensen in de bres?
Ook dat komt weer omdat de mensen die daar onder vallen zichzelf zien als de rechtvaardige burger en het al die andere mensen zijn die het fout doen. En dus moet er nog veel harder tegen opgetreden worden!quote:Op donderdag 18 september 2025 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijkt dat men het begrip niet helder heeft en misbruikt kijkende naar wie er allemaal wordt weggezet als een fascist of nazi.
Ik weet niet of jij, gezien je onvoorwaardelijke steun aan het misdadig optredende Israël en het driftig oppoetsen van alle donkerbruine drollen van Trump en zijn criminele organisatie, de juiste persoon bent om anderen zulke verwijten te maken.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:12 schreef HowardRoark het volgende:
Antifa is een terreurorganisatie. Waarom spring jij voor zulke mensen in de bres?
Zeker, dat kan ik. Zie bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 18 september 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien kun jij dan even de juiste definitie van fascisme aan ons opgeven.
Zie ook: Wat is fascisme? Ontstaan, betekenis en kenmerkenquote:fas·cis·me (het; o)
1politieke ideologie die zich kenmerkt door autoritaire gezagsuitoefening en verwerping van de democratie
bron
Al lang voor 7 oktober zie ik 'antifa' aanhangers als terreur organisatie aanhangers.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij, gezien je onvoorwaardelijke steun aan het misdadig optredende Israël en het driftig oppoetsen van alle donkerbruine drollen van Trump en zijn criminele organisatie, de juiste persoon bent om anderen zulke verwijten te maken.
Nee hoor, het begrip wordt misbruikt en in linkse contreien probeert men daadwerkelijke rechtvaardigde burgers en beschaafde mensen die conservatief zijn op die manier weg te zetten.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ook dat komt weer omdat de mensen die daar onder vallen zichzelf zien als de rechtvaardige burger en het al die andere mensen zijn die het fout doen. En dus moet er nog veel harder tegen opgetreden worden!
De situatie in het Midden-Oosten heeft niets met dit topic te maken. Ik heb je overigens ook al vaker gevraagd waarom jij je schaart achter een barbaarse samenleving, waar moslimfundamentalisme, antisemitisme, een drang voor terreur en anti-Westerse sentimenten de norm zijn. Daar komt nooit een antwoord op. Je papegaait een narratief na vanuit de NRC, de Volkskrant of soortgelijke media vol misinformatie en propaganda en vertrekt dan weer met de staart tussen de benen als er kritische vragen komen. Dat blijft jammer maar waarschijnlijk ook wel veelzeggend.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij, gezien je onvoorwaardelijke steun aan het misdadig optredende Israël en het driftig oppoetsen van alle donkerbruine drollen van Trump en zijn criminele organisatie, de juiste persoon bent om anderen zulke verwijten te maken.
en dan heeft antifa de ironie dat ze maar al te graag mensen die anders denken met geweld de mond willen snoeren. Ze met geweld onschuldige mensen het leven zuur maken.quote:
Ik heb je al meermaals verteld dat ik dat helemaal niet doe. En je kan het nog 100 keer vragen, maar het antwoord blijft hetzelfde.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:02 schreef HowardRoark het volgende:
Ik heb je overigens ook al vaker gevraagd waarom jij je schaart achter een barbaarse samenleving, waar moslimfundamentalisme, antisemitisme, een drang voor terreur en anti-Westerse sentimenten de norm zijn. Daar komt nooit een antwoord op.
Trump is niet echt een verbinder die boven de partijen staat hè.quote:Op donderdag 18 september 2025 09:23 schreef Perox het volgende:
Goed bezig met de eenheid in het land te bewaren die vatnik!
quote:Op donderdag 18 september 2025 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als jij uit je eigen verhaal niet de fascistische elementen kunt halen die daadwerkelijk zichtbaar zijn in de Trump administration, dan vind ik dat op z'n zachtst en meest vriendelijk gezegd ironisch.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, dat kan ik. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Zie ook: Wat is fascisme? Ontstaan, betekenis en kenmerken
Wat je hieruit dus kunt opmaken is dat fascisme een totaal nieuwe ideologie in de maatschappij wil implementeren als een soort wedergeboorte. Deze is noch kapitalistisch, noch communistisch, maar wel autoritair, totalitair, anti-liberaal en vooral ook anti-democratisch met één absolute leider aan het hoofd
De realiteit is dat door de verscheidene facetten van fascisme je altijd wel aspecten aan zowel de rechter als de linkerkant van het politieke spectrum kunt hebben die paralellen hebben met fascisme, maar dit maakt het dus geen fascisme.
Het beeld binnen bepaalde links en progressieve contreien is echter dat fascisme min of meer een synoniem is voor rechts, conservatief beleid met een vrije markteconomie, weinig sociale voorzieningen en een Westerse cultuur gebaseerd op Joods-Christelijke normen een waarden.
Daarom heb je bijvoorbeeld dat antifascistische activisten zich geregeld richten op pro-life organisaties of demonstraties omdat zij het wegnemen van het recht op abortus iets 'fascistisch' zien. Hetzelfde geldt voor het uitzetten van illegale migranten of het weigeren te voldoen aan de fantasierijke wensen van mensen met genderdysforie.
En dan krijg je de conclusie dat partijen of politici die zulk gedachtegoed omarmen 'fascistisch' zijn, denk aan Wilders, Trump, Orban, Le Pen of Weidel en zelfs partijen zoals JA21. In POL wordt bijvoorbeeld Eermands nog wel eens weggezet als een vermeende fascist. Sterker nog, er zijn zelfs zulke posts over BBB voorbijgekomen.
Dat doe je natuurlijk wel, je bekritiseert alleen maar Israël en springt in de bres voor de Palestijnen.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb je al meermaals verteld dat ik dat helemaal niet doe. En je kan het nog 100 keer vragen, maar het antwoord blijft hetzelfde.
Daarom moet deze beweging ook keihard worden aangepakt. Als een demonstratie weer eens uit de hand loopt meteen hardhandig arresteren en vervolgen, daarna voor meerdere jaren de bak in.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:03 schreef kun_bbongal het volgende:
[..]
en dan heeft antifa de ironie dat ze maar al te graag mensen die anders denken met geweld de mond willen snoeren. Ze met geweld onschuldige mensen het leven zuur maken.
Ze denken altijd gelijk te hebben en moreel superieur te zijn.
Dit is wat ik dus aangeef:quote:Op donderdag 18 september 2025 11:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als jij uit je eigen verhaal niet de fascistische elementen kunt halen die daadwerkelijk zichtbaar zijn in de Trump administration, dan vind ik dat op z'n zachtst en meest vriendelijk gezegd ironisch.
Dat zal vast en zeker ook gelden voor de Trump-regering. Maar dat maakt het dus geen fascisme.quote:Op donderdag 18 september 2025 10:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, dat kan ik. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Zie ook: Wat is fascisme? Ontstaan, betekenis en kenmerken
Wat je hieruit dus kunt opmaken is dat fascisme een totaal nieuwe ideologie in de maatschappij wil implementeren als een soort wedergeboorte. Deze is noch kapitalistisch, noch communistisch, maar wel autoritair, totalitair, anti-liberaal en vooral ook anti-democratisch met één absolute leider aan het hoofd
De realiteit is dat door de verscheidene facetten van fascisme je altijd wel aspecten aan zowel de rechter als de linkerkant van het politieke spectrum kunt hebben die paralellen hebben met fascisme, maar dit maakt het dus geen fascisme.
Het beeld binnen bepaalde links en progressieve contreien is echter dat fascisme min of meer een synoniem is voor rechts, conservatief beleid met een vrije markteconomie, weinig sociale voorzieningen en een Westerse cultuur gebaseerd op Joods-Christelijke normen een waarden.
Daarom heb je bijvoorbeeld dat antifascistische activisten zich geregeld richten op pro-life organisaties of demonstraties omdat zij het wegnemen van het recht op abortus iets 'fascistisch' zien. Hetzelfde geldt voor het uitzetten van illegale migranten of het weigeren te voldoen aan de fantasierijke wensen van mensen met genderdysforie.
En dan krijg je de conclusie dat partijen of politici die zulk gedachtegoed omarmen 'fascistisch' zijn, denk aan Wilders, Trump, Orban, Le Pen of Weidel en zelfs partijen zoals JA21. In POL wordt bijvoorbeeld Eermands nog wel eens weggezet als een vermeende fascist. Sterker nog, er zijn zelfs zulke posts over BBB voorbijgekomen.
van mij mogen ze vreedzame demonstraties gewoon toelaten, maar als ze rellen direct het vuur openden.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe je natuurlijk wel, je bekritiseert alleen maar Israël en springt in de bres voor de Palestijnen.
[..]
Daarom moet deze beweging ook keihard worden aangepakt. Als een demonstratie weer eens uit de hand loopt meteen hardhandig arresteren en vervolgen, daarna voor meerdere jaren de bak in.
Er is zeker sprake van groeiend fascisme onder deze administration. Dat je dat alleen lichtjes aan wenst te stippen, zegt voldoende. Ik heb er verder niet zovee meer over te zeggen.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is wat ik dus aangeef:
[..]
Dat zal vast en zeker ook gelden voor de Trump-regering. Maar dat maakt het dus geen fascisme.
Vreedzame demonstraties binnen de wet moeten altijd kunnen. Maar het probleem met een beweging als antifa is het bijna nooit vreedzaam blijft en altijd overgaat op haatzaaien, intimidatie, vandalisme of geweld.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:10 schreef kun_bbongal het volgende:
[..]
van mij mogen ze vreedzame demonstraties gewoon toelaten, maar als ze rellen direct het vuur openden.
Hadden ze daar ook moeten doen met BLM.
Ja, dat vindt jij.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is zeker sprake van groeiend fascisme onder deze administration. Dat je dat alleen lichtjes aan wenst te stippen, zegt voldoende. Ik heb er verder niet zovee meer over te zeggen.
misschien moeten we maar een woord verzinnen voor mensen die alles wat hun niet aanstaat maar als fascisme benoemen.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, dat vindt jij.
Maar dat heeft dus niets met de daadwerkelijk definitie te maken en toont wederom aan hoe het woord misbruikt wordt. Waarschijnlijk ook mede doordat jij politieke gezien een compleet ander wereldbeeld hebt dan dat van de Republikeinen.
Internationaal lukt dat nog niet echt.quote:Op donderdag 18 september 2025 11:16 schreef recidivist het volgende:
goed bezig trump, make america great againnu is daadkracht nodig, meer dan ooit. en doorpakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |