abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218789781
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.

De levels van zelfrijdende auto's:

Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218789791
Tesla heeft in augustus 2025 veel auto's verkocht in Turkije. Volgens recente rapporten verkocht Tesla daar 8.730 Model Y-voertuigen, wat een stijging van 86% was ten opzichte van juli.

Dit maakte Tesla de op een na bestverkochte autobrand in Turkije (achter Renault) en goed voor 50% van alle elektrische voertuigen verkocht in die maand.

De totale verkopen van Tesla in Turkije van januari tot augustus bedroegen ongeveer 26.000 eenheden, meer dan vier keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Dit succes kwam deels door een belastingvoordeel voor de basisversie van de Model Y (die tijdelijk lager belast werd), en door de waardevastheid van Tesla's in euro's tegenover de dalende Turkse lira.

Naast Turkije waren er in augustus 2025 nog enkele andere landen waar Tesla opvallend sterke verkopen had, vooral in markten met een hoge EV-adoptie of specifieke voordelen. Hier een overzicht van de belangrijkste:

- **Verenigde Staten**: Tesla verkocht hier ongeveer 53.816 voertuigen, een stijging van 7% ten opzichte van augustus 2024. Dit was de grootste markt voor Tesla, met een marktaandeel van 38% in de totale EV-verkoop (ondanks een lichte daling in aandeel door toenemende concurrentie). De VS zag record-EV-verkoop overall (146.000 eenheden), mede door kortingen en de dreigende afschaffing van federale belastingvoordelen per 30 september.

- **Noorwegen**: Tesla presteerde hier sterk met de Model Y als bestverkocht model (2.450 eenheden), in een markt waar EV's 98,4% van alle nieuwe autoverkopen uitmaakten – een record. Dit is een van de weinige Europese landen waar Tesla groeide, dankzij de hoge EV-subsidies en infrastructuur.

- **Zuid-Korea**: Tesla brak hier records in augustus, mede dankzij de Model Y, hoewel exacte cijfers niet gespecificeerd zijn in de beschikbare data. Dit past in een bredere trend van sterke verkopen in Aziatische markten buiten China.

- **China**: Tesla's verkopen stegen maandelijks met 22,6% naar 83.192 voertuigen (gemaakt in Shanghai, inclusief export), maar daalden wel 4% jaar-op-jaar. Dit blijft een grote markt, maar met felle concurrentie van lokale spelers zoals BYD.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218789902
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze controleren de afstandsschatting voortkomend uit de objectherkenning. Als objecten niet correct herkend worden, is die schatting ook niet correct. Met LiDAR meet je direct de afstand, ongeacht of je weet wat het is.

En het is natuurlijk al veelzeggend dat ze LiDAR gebruiken als maatstaf. Daarvan weten ze dat het werkt, wat bij die camera's niet zo vanzelfsprekend is. Ook is een moderne LiDAR ondertussen al goedkoper dan de computer waar de AI op draait.
twitter

Ondertussen zijn er toch tal van video's met FSD, waar mensen prima zonder in te grijpen hele lange trips maken. Zelfs door de jungle of ongedocumenteerde bergweggetjes.

Hier bijvoorbeeld nog 1tje van gisteren in Australie;

Bekijk deze YouTube-video
Trouwens op @4:55 in best pittige regen doet hij het prima.

En het mooiste aan Tesla is? alles kan softwarematig worden gepushed, jaren lange updates van software. FSD wordt dagelijks beter en beter.

Ze gebruiken Lidar om te kijken natuurlijk als referentie en vergelijken, straks met Tesla AI5 in 2026 hebben ze wederom betere resoluties en meer processing power gaat de lat nog hoger worden gelegd.
pi_218789940

Tesla Full Self Driving Experience In Australia

Leuk :P
pi_218789983
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:12 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[ x ]

Ondertussen zijn er toch tal van video's met FSD, waar mensen prima zonder in te grijpen hele lange trips maken. Zelfs door de jungle of ongedocumenteerde bergweggetjes.

Hier bijvoorbeeld nog 1tje van gisteren in Australie;

Trouwens op @:4:55 in best pittige regen doet hij het prima.

En het mooiste aan Tesla is? alles kan softwarematig worden gepushed, jaren lange updates van software. FSD wordt dagelijks beter en beter.

Ze gebruiken Lidar om te kijken natuurlijk als referentie en vergelijken, straks met Tesla AI5 in 2026 hebben ze wederom betere resoluties en meer processing power gaat de lat nog hoger worden gelegd.
Nou, het probleem is dat alles voor hardware 4 ongeschikt blijkt om de software te draaien die nodig is voor level 4 FSD.
Daarin faalt Tesla met de belofte sinds 2016 of zo dat de auto's uiteindelijk autonoom zullen kunnen rijden.

Verder zijn software updates niet enkel aan Tesla voorbehouden.

Verder is het natuurlijk wel een prestatie hoever FSD inmiddels is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218790020
Waarom de is de koers van Tesla deze week bijna 100 dollar gestegen? Terwijl we alleen maar horen dat hjet zo slecht gaat met Tesla.
pi_218790047
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:27 schreef SurpriseGirl het volgende:
Tesla
Omdat Elon zei dat het 420 tijd werd.

(Elon heeft zelf voor 0.25% (lees 1 miljard) van zijn totale net worth aandelen gekocht in Tesla, wat natuurlijk bewijst dat Tesla een goede toekomst heeft, anders zou Elon dat nooit doen)
pi_218790079
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:30 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Omdat Elon zei dat het 420 tijd werd.
Ik ben nu short gegaan. Ik hoop dat de koers weer naar 320 gaat. Dat is de werkelijke koerswaarde.
pi_218790085
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:32 schreef SurpriseGirl het volgende:

[..]
Ik ben nu short gegaan. Ik hoop dat de koers weer naar 320 gaat. Dat is de werkelijke koerswaarde.
Dit zegt grok

quote:
De Tesla-aandeel (TSLA) is recent sterk gestegen, met name in september 2025. Op 16 september 2025 noteert de koers rond de $410-$420, wat een stijging van meer dan 3% op die dag betekent en het aandeel voor het eerst sinds begin dit jaar positief maakt ten opzichte van eind 2024 (toen rond $404). De stijging bedraagt sinds april 2025 al meer dan 80% vanaf het dieptepunt. Hieronder leg ik de belangrijkste redenen uit, gebaseerd op recente ontwikkelingen.

### 1. **Grote aankoop van Elon Musk**
- De grootste katalysator was de aankondiging op 15 september 2025 dat CEO Elon Musk ongeveer $1 miljard aan Tesla-aandelen heeft gekocht via een trust. Dit is zijn grootste openmarkt-aankoop sinds 2020 (toen hij $10 miljoen kocht) en signaleert sterk vertrouwen in het bedrijf. De markt reageerde meteen: het aandeel steeg met 3-6% op die dag, wat Musk zelf al meer dan $5 miljard aan extra waarde opleverde.
- Dit komt op een moment dat Musk's betrokkenheid bij Tesla onder druk stond door zijn politieke activiteiten en andere bedrijven. Analisten zien het als een "duidelijk signaal" dat Musk "all-in" gaat op Tesla's toekomst in AI en robotica.

### 2. **Vooruitzichten op renteverlagingen door de Federal Reserve**
- Breder marktsentiment speelt een rol: investeerders verwachten dat de Fed de rentes verlaagt in september 2025, na signalen van Fed-voorzitter Jerome Powell op de Jackson Hole-conferentie in augustus. Dit is gunstig voor tech- en groeiaandelen zoals Tesla, omdat lagere rentes investeringen in risicovollere sectoren aantrekkelijker maken. Tesla profiteerde hiervan, met een bredere rally in de Nasdaq en Magnificent 7-aandelen (Tesla is er een van).

### 3. **Nieuw compensatiepakket voor Musk**
- Tesla kondigde begin september een nieuw beloningspakket aan voor Musk, ter waarde van tot $975 miljard tot $1 biljoen, gekoppeld aan ambitieuze mijlpalen zoals een marktkapitalisatie van $8,5 biljoen (nu $1,3 biljoen). Aandeelhouders stemmen hierover in november. Dit plan moet Musk voor minstens 10 jaar aan Tesla binden en richt zich op AI, robotaxi's en de Optimus-robot (die Musk ziet als 80% van Tesla's toekomstige waarde). Het nieuws leidde tot een stijging van 13% in de week ervoor.

### 4. **Sterke prestaties in energieopslag**
- Tesla's energiebusiness groeit hard: omzet uit energieopslag steeg met 18% in de eerste helft van 2025 tot $5,5 miljard. Op een event in Las Vegas introduceerde het bedrijf de nieuwe Megapack 3-batterijsystemen, die vooraf geassembleerd worden geleverd aan bedrijven voor hernieuwbare energie. Dit compenseert zwakke EV-verkoop en geeft investeerders hoop op diversificatie buiten auto's.

### 5. **Algemene marktherstel na turbulent begin 2025**
- Het aandeel daalde eerder met 45% door dalende EV-verkoop, prijsconcurrentie, het einde van EV-subsidies onder de Trump-regering en kritiek op Musk's politieke rol (zoals zijn band met Trump). Maar sinds april is er herstel door hoop op robotaxi's en AI, plus het herstel van de bredere techmarkt. Tesla blijft volatiel, met een hoge waardering (P/E-ratio >136), maar de recente rally heeft verliezen weggewerkt.

Samenvattend: De koop door Musk is de directe trigger, maar bredere factoren zoals renteverlagingen en bedrijfsspecifieke hoop op AI en energie drijven de stijging. Houd er rekening mee dat Tesla-aandelen erg volatiel zijn – eerdere voorspellingen zoals Musk's "prophecy" van $420 lijken nu uit te komen, maar risico's blijven door vertragingen in autonome auto's en robotica. Voor actuele koersen: check een betrouwbare bron zoals Yahoo Finance of Bloomberg.
pi_218790101
quote:
Waarom de is de koers van Tesla deze week bijna 100 dollar gestegen? Terwijl we alleen maar horen dat hjet zo slecht gaat met Tesla.
Musk heeft het aandeel een zetje gegeven door zelf voor een miljard aandelen te kopen.
pi_218790115
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:33 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Dit zegt grok
[..]

Ik ben nu short gegaan. Dus dat Musk dat gedaan heeft het zal allemaal wel. Die koers moet gewoon gigantische omlaag. Wat Musk gedaan heeft is kunstmatig de koers beinvloeden.

Het heeft niets meer met de werkelijke prestaties van Tesla te maken.

Het moet weer keihard gaan dalen.
pi_218790140
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:37 schreef SurpriseGirl het volgende:

[..]
Ik ben nu short gegaan. Dus dat Musk dat gedaan heeft het zal allemaal wel. Die koers moet gewoon gigantische omlaag. Wat Musk gedaan heeft is kunstmatig de koers beinvloeden.

Het heeft niets meer met de werkelijke prestaties van Tesla te maken.

Het moet weer keihard gaan dalen.
Veel succes ;)

Je kan natuurlijk altijd nog voor de short shorts van Tesla gaan tzt >:)

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218790154
quote:
Elon heeft stiekem voor een miljard aan Tesla aandelen proberen te kopen. Dat was de reden voor die prijsverhoging. Hij gaat ook proberen voor een biljoen aan extra aandelen te maken en in zijn eigen zak te steken. Normaal keldert de prijs van de aandelen dan, dus hij had een positief berichtje nodig.

Hij verwacht zelf dat Tesla binnen een paar jaar biljarden of zelfs triljoenen waard is, als FSD nou eindelijk overal zelfstandig mag rijden en de Optimus robots in miljoenen van de band rollen. Of eigenlijk gewoon dat Tesla in zijn eentje dan meer waard is dan alle andere Amerikaanse bedrijven samen. En ja, een heleboel mensen geloven dat.
pi_218790160
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:32 schreef SurpriseGirl het volgende:

[..]
Hoe bepaal je dat? Zoveel keer de winst, gedeeld door het aantal uitstaande aandelen?
pi_218790215
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Veel succes ;)

Je kan natuurlijk altijd nog voor de short shorts van Tesla gaan tzt >:)

[ afbeelding ]
Tesla is van een autofabrikant getransformeerd naar een techbedrijf..
En dat wekt hoge verwachtingen, met de huidige ontwikkelingen van AI, robotica en autonomie.

Wat dat betreft vind ik de huidige koers van Tesla niet opzienbarend.
De tijd zal het leren of Tesla de verwachting kan waarmaken.
pi_218790224
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe bepaal je dat? Zoveel keer de winst, gedeeld door het aantal uitstaande aandelen?
Dat bepaal ik door de internationale verkopen die overal gemeld worden. Ik recent nog gehoord dat de verkopen in Engeland gehalveerd waren. Dan verkopen de meeste beleggers die Tesla troep, maar ja als Musk op een kunstmatige manier de boel gaat beinvloeden?

Het is gewoon wachten totdat de kwartaalcijfertjes wereldwijd weer naar buiten zullen komen. Dan verwacht ik dat de koers weer keihard gaat dalen.

Dit is de short die ik gekocht heb
https://www.ingmarkets.nl/producten/DE000NB0NH51

Ik heb op 7.25 gekocht. Ik hoop op 17.25 te gaan verkopen. We gaan het zien.
pi_218790316
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:53 schreef SurpriseGirl het volgende:

[..]
Dat bepaal ik door de internationale verkopen die overal gemeld worden. Ik recent nog gehoord dat de verkopen in Engeland gehalveerd waren. Dan verkopen de meeste beleggers die Tesla troep, maar ja als Musk op een kunstmatige manier de boel gaat beinvloeden?

Het is gewoon wachten totdat de kwartaalcijfertjes wereldwijd weer naar buiten zullen komen. Dan verwacht ik dat de koers weer keihard gaat dalen.

Dit is de short die ik gekocht heb
https://www.ingmarkets.nl/producten/DE000NB0NH51

Ik heb op 7.25 gekocht. Ik hoop op 17.25 te gaan verkopen. We gaan het zien.
Ik hoop dat je slaagt, maar het is gevaarlijk. De markt kan langer irrationeel blijven dan jij geld hebt om daarop te speculeren. (Quote van Keynes.) Vooral Tesla is al zo vaak over de kop gegaan, dat het er nu gewoon bij hoort.

Daar staat tegenover, dat de koers van Tesla bijna dagelijks flink schommelt.
pi_218790336
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 21:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Elon heeft stiekem voor een miljard aan Tesla aandelen proberen te kopen. Dat was de reden voor die prijsverhoging.
Als je een groot aantal aandelen gaat kopen en dat van te voren meldt dan loopt de prijs al op voordat de koop plaatsvindt, dat is niet logisch. Je betaalt dan meer dan nodig. Er zijn SEC regels mbt de aankoop zoals Musk die heeft gedaan. Zoals ik al vaker heb gemeld is de crux dat hij relevante info heeft gebruikt waarvan de markt nog geen weet heeft. Maar daar zijn tot nu toe geen bewijzen voor geleverd.

quote:
What Is Rule 10b5-1?
Rule 10b5-1 is a Securities and Exchange Commission (SEC) regulation that allows insiders of public companies to set up a trading plan for selling stocks they own. Rule 10b5-1 permits major holders to sell a predetermined number of shares at a predetermined time. Many corporate executives use 10b5-1 plans to avoid accusations of insider trading. It is used to clarify Rule 10b-5, which was created under the Securities and Exchange Act of 1934, which is the primary vehicle for the investigation of securities fraud.
quote:
The SEC considers company directors, officials, or any individual with a stake of 10% or more in the company to be corporate insiders. Corporate insiders are required to report their insider transactions within two business days of the date the transaction occurred (before the 2002 Sarbanes-Oxley Act, the time frame was the tenth day of the following month).
quote:
Hij gaat ook proberen voor een biljoen aan extra aandelen te maken en in zijn eigen zak te steken. Normaal keldert de prijs van de aandelen dan, dus hij had een positief berichtje nodig.
Die aandelen krijgt hij pas als hij de beoogde hoge doelen weet te behalen met Tesla, een ruime ver8voudiging van de marktkapitalisatie. De totale beurswaarde van de uitstaande aandelen zal de 8000 miljard dollar moeten overstijgen. Een monster-opgave daarover geen twijfel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-09-2025 22:15:03 ]
pi_218790387
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:05 schreef Digi2 het volgende:
Die aandelen krijgt hij pas als hij de beoogde hoge doelen weet te behalen met Tesla, een ruime ver8voudiging van de marktkapititalisatie. De totale beurswaarde van de uitstaande aandelen zal de 8000 miljard dollar moeten overstijgen. Een monster-opgave daarover geen twijfel.
Ja, maar hij zegt al lang dat die aandelen nog vele malen meer waard worden. Het begon met "enkele keren", werd toen "tientallen keren" en we zitten nu al op "duizenden keren". Misschien heb ik nog een "tienduizenden keren" ergens gemist. "Line must go up!"

Dus dan is "slechts" acht keer natuurlijk een schijntje. En het is hem de vorige keer ook gemakkelijk gelukt.
pi_218790433
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar hij zegt al lang dat die aandelen nog vele malen meer waard worden. Het begon met "enkele keren", werd toen "tientallen keren" en we zitten nu al op "duizenden keren". Misschien heb ik nog een "tienduizenden keren" ergens gemist. "Line must go up!"

Dus dan is "slechts" acht keer natuurlijk een schijntje. En het is hem de vorige keer ook gemakkelijk gelukt.
Musk weet ook niet hoeveel 1000den miljarden $ de Fed nog gaat bijdrukken, kan je hem niet kwalijk nemen _O-
pi_218790498
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Musk weet ook niet hoeveel 1000den miljarden $ de Fed nog gaat bijdrukken, kan je hem niet kwalijk nemen _O-
Ja, als Trump zijn zin krijgt, gaat de geldpers smelten. Hij is gek op dollars en begrijpt niets van het financiële systeem.
  Moderator dinsdag 16 september 2025 @ 22:34:06 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218790566
Nee. Nee dat zal hij niet begrijpen nee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218790630
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als Trump zijn zin krijgt, gaat de geldpers smelten. Hij is gek op dollars en begrijpt niets van het financiële systeem.
Ik vrees dat het begrip van Trickle Up en asset inflation van Trump beter is dan jij inschat ;) Hijzelf en zijn familie zullen van de drukpers geen schade ondervinden om het maar ff eufemistisch te stellen.
pi_218790652
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vrees dat het begrip van Trickle Up en asset inflation van Trump beter is dan jij inschat ;) Hijzelf en zijn familie zullen van de drukpers geen schade ondervinden om het maar ff eufemistisch te stellen.
Ja, wat er met de economie van de VS gebeurt komt hoogstens pas op de tweede plaats.
  Moderator dinsdag 16 september 2025 @ 23:07:15 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218790741
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Omdat hij het heel goed begrijpt. Maar het bekt wel lekker om vanaf de zijlijn te roeptoeteren dat ze het niet begrijpen. Of het waar is doet er niet toe.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')