11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:10 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video BREAKING: More than 20 people in suspected Kirk assassin’s Discord chat, Patel says
"Modifiers for identity". Het gaat over taal, dan krijg je "Christian Identity". Zie ook Wantie in NWS / Charlie Kirk doodgeschoten #24quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:02 schreef HowardRoark het volgende: [..] Wat klopt er niet aan de tweet en wat zou een leugen zijn? Ik heb dat boek net even bekeken en zie het volgende: [ afbeelding ] Dat stukje wat die vrouw opleest klopt dus wel degelijk. Bijzonder boek trouwens wel, allerlei bekende drek komt weer voorbij: Foucault, Derida, Said, etc. het bekende rijtje. Zo worden studenten dus geradicaliseerd.
quote:Ik stel u voor aan Julia Wouters, voormalig politicoloog en speechschrijver van Asscher (PvdA).
Mijn beschrijving van haar: de meest onnozele arrogante, betweterige racistische bitch die ik deze week gehoord heb.
Hier een fragment van de laatste aflevering van Spindoctors. Hieronder een link naar de hele aflevering. Ik waarschuw u: zoveel bagger binnen een uur heeft u zelden gehoord.
U hoort Julia Wouters, Margje Fikse en Raymond Mens.
By the way: kudos voor @raymondmens die de muts op haar plaats zette.
Enfin, klik op het witte vlak en verheug u op 7.58 minuten ellende.
Ja, ze raakt een gevoelige snaar. Dat begrijp ik wel.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef Nober het volgende:
Knettergek.
[..]
[ x ]
https://x.com/Reneeke1111/status/1967972640909562260
Ik heb het 2 min uitgehoudenquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef Nober het volgende:
Knettergek.
[..]
[ x ]
oh lekker danquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
'Christian' is ook de naam van een white supremacists group.
Daar gaat het om
Niet om christenen.
Voor de users die het niet weten. Christian Identity is een kopie van black hebrew Israelites maar dan voor blanke mensenquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef recursief het volgende:
[..]
"Modifiers for identity". Het gaat over taal, dan krijg je "Christian Identity". Zie ook Wantie in NWS / Charlie Kirk doodgeschoten #24
Slechte marketing voor GL/PvdA, die in de peilingen toch al in een neerwaartse trend zitten.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef Nober het volgende:
Knettergek.
[..]
[ x ]
Nou...quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:28 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik heb het 2 min uitgehouden![]()
De rechten van vrouwen en homo's wilde hij beperken. Waar heeft die muts het over
Ik vind het taalgebruik van Reneeke1111 wel een tikje onbeschaafd.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef Nober het volgende:
Knettergek.
[..]
[ x ]
Dat wist ze zelf ook nietquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:28 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik heb het 2 min uitgehouden![]()
De rechten van vrouwen en homo's wilde hij beperken. Waar heeft die muts het over
Ik zie daar weinig dingen die niet waar zijnquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou...
Charlie Kirk had uitgesproken standpunten over vrouwenrechten. Hij:
Vergeleek abortus met de Holocaust en stelde dat het erger was. Hij was tegen abortus, zelfs in gevallen van verkrachting, en verklaarde dat een baby geboren zou moeten worden als zijn 10-jarige dochter zwanger zou worden na een verkrachting.
Betwistte de waarde van het vrouwenkiesrecht.
Moedigde jonge vrouwen aan om zich te richten op het stichten van een gezin en het krijgen van kinderen, en dit te verkiezen boven carrière.
Stelde dat vrouwen zich moesten 'onderwerpen' aan hun man en verwees hierbij naar de popster Taylor Swift.
Verklaarde dat jonge vrouwen in het Westen geen waarde meer hechtten aan het krijgen van kinderen, wat volgens hem een van de redenen was voor de daling van de geboortecijfers.
Zei dat anticonceptie vrouwen 'boos en bitter' maakt en dat vrouwen boven de 30 'niet aantrekkelijk zijn in de datingpool'.
Sprak denigrerend over hoogopgeleide Afro-Amerikaanse vrouwen, en stelde dat zij hun positie te danken hadden aan positieve discriminatie in plaats van aan hun verdiensten.
Zijn opvattingen over vrouwenrechten waren, volgens critici, nauw verbonden met zijn conservatieve en religieuze overtuigingen.
'T is maar goed dat ie dood is met die verschrikkelijke conservatieve mening van hem aight?quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou...
Charlie Kirk had uitgesproken standpunten over vrouwenrechten. Hij:
Vergeleek abortus met de Holocaust en stelde dat het erger was. Hij was tegen abortus, zelfs in gevallen van verkrachting, en verklaarde dat een baby geboren zou moeten worden als zijn 10-jarige dochter zwanger zou worden na een verkrachting.
Betwistte de waarde van het vrouwenkiesrecht.
Moedigde jonge vrouwen aan om zich te richten op het stichten van een gezin en het krijgen van kinderen, en dit te verkiezen boven carrière.
Stelde dat vrouwen zich moesten 'onderwerpen' aan hun man en verwees hierbij naar de popster Taylor Swift.
Verklaarde dat jonge vrouwen in het Westen geen waarde meer hechtten aan het krijgen van kinderen, wat volgens hem een van de redenen was voor de daling van de geboortecijfers.
Zei dat anticonceptie vrouwen 'boos en bitter' maakt en dat vrouwen boven de 30 'niet aantrekkelijk zijn in de datingpool'.
Sprak denigrerend over hoogopgeleide Afro-Amerikaanse vrouwen, en stelde dat zij hun positie te danken hadden aan positieve discriminatie in plaats van aan hun verdiensten.
Zijn opvattingen over vrouwenrechten waren, volgens critici, nauw verbonden met zijn conservatieve en religieuze overtuigingen.
Ik begrijp best dat als je geen English native speaker bent, dat het verwarrend is. Maar als je die tekst nauwkeurig leest is er eigenlijk geen verwarring mogelijk.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:15 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Ja en nee. Door de manier waarop het in dat boek staat snap ik dat men het op kan vatten alsof het christelijke geloof als geheel weg gezet wordt als een racistische beweging.
Maar hier wordt toch echt verwezen naar de samentrekking Christian Identity. Dat inderdaad een clubje in de U.S. is met de volgende omschrijving:
Christian Identity is characterized as racist, antisemitic, and white supremacist by the Anti-Defamation League and the Southern Poverty Law Center.
Zoals het in dat boek staat verdiend wel een herziening ja
Dan verwoordde hij dat wel uiterst ongelukkig, met de suggestie dat witte personen geschikter zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:53 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik zie daar weinig dingen die niet waar zijn
Dat hij denigrerend was over zwarte vrouwen is ook onzin. Hij was tegen het DEI beleid, niet tegen donkere dames
Lief dagboekquote:Op dinsdag 16 september 2025 19:45 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik vind het taalgebruik van Reneeke1111 wel een tikje onbeschaafd.
Toch weet je niets te weerleggen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:53 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ik zie daar weinig dingen die niet waar zijn
Dat hij denigrerend was over zwarte vrouwen is ook onzin. Hij was tegen het DEI beleid, niet tegen donkere dames
Heb je ook een eigen mening of laat je het denken over aan chatgpt ?
Dat is inderdaad wat je graag wilt horen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:06 schreef SilverMane het volgende:
[..]
'T is maar goed dat ie dood is met die verschrikkelijke conservatieve mening van hem aight?
quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:06 schreef SilverMane het volgende:
[..]
'T is maar goed dat ie dood is met die verschrikkelijke conservatieve mening van hem aight?
Is al duidelijk dat de dader links is dan?quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:19 schreef over_hedge het volgende:
Ze gaan voor de doodstraf melden ze net
Ja, net benoemd doo rde Utah Count Attorney Jeffrey S.Gray.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Is al duidelijk dat de dader links is dan?
Ah okee, dan is de doodstraf wel terecht ja.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:42 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja, net benoemd doo rde Utah Count Attorney Jeffrey S.Gray.
https://www.twitch.tv/agendafreetv
Dat staat bepaald niet in de quote die je erbij plaatst.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:11 schreef recursief het volgende:
[..]
Dan verwoordde hij dat wel uiterst ongelukkig, met de suggestie dat witte personen geschikter zijn.
Hij zei immers: "You had to steal a white persons slot to be taken seriously"
Okee, maar dat is in eerste instantie niet echt duidelijk op te maken uit hoe het nu in dat boek staat verwoord.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:19 schreef recursief het volgende:
[..]
"Modifiers for identity". Het gaat over taal, dan krijg je "Christian Identity". Zie ook Wantie in NWS / Charlie Kirk doodgeschoten #24
Te verwachten.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:19 schreef over_hedge het volgende:
Ze gaan voor de doodstraf melden ze net
Want als de dader rechts was geweest had hij niet dood gehoeven ofzoquote:Op dinsdag 16 september 2025 20:44 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ah okee, dan is de doodstraf wel terecht ja.
Hij zegt op elke vraag die ook maar iets met motieven te maken heeft "I'm not gonna comment on that". Lijkt me sterk dat ie heeft gezegd dat de verdachte links is, maar als je een bron/video daar van hebt laat ik me graag overtuigen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:42 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja, net benoemd doo rde Utah Count Attorney Jeffrey S.Gray.
https://www.twitch.tv/agendafreetv
Nee, dan had hij door de kerk geholpen moeten worden.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Want als de dader rechts was geweest had hij niet dood gehoeven ofzo
Jij bent net zo gek als die moordenaar.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Nee, dan had hij door de kerk geholpen moeten worden.
O, dat moet een leugen zijn begreep ik hier van diverse figuren die 100% zeker weten dat die droeftoeter extreemrechts is.quote:
Ja het hele idee dat een extreemrechts figuur zich bekommert om transrechten is sowieso al te stompzinnig voor woorden.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, dat moet een leugen zijn begreep ik hier van diverse figuren die 100% zeker weten dat die droeftoeter extreemrechts is.
Hmmm…. Misschien hebben ze nog wel gelijk ook: aangezien hij wellicht gewoon links is en vanuit hun perspectief extreem rechts is.
Het was een vrij vertaalde quote van een bepaalde Republikeinse politica. Zeker niet mijn meningquote:Op dinsdag 16 september 2025 20:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jij bent net zo gek als die moordenaar.
Gevaarlijk, zulke denkbeelden.
Zoals het daar opgeschreven staat ("The authorities confirm") klopt het ook niet. Dit is wat er in de zogenaamde charging documents staat:quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, dat moet een leugen zijn begreep ik hier van diverse figuren die 100% zeker weten dat die droeftoeter extreemrechts is.
Hmmm…. Misschien hebben ze nog wel gelijk ook: aangezien hij wellicht gewoon links is en vanuit hun perspectief extreem rechts is.
En geen idee over wie je het hebt met je diverse figuren die 100% zeker weten dat die droeftoeter extreemrechts is. Misschien kun je er even wat quotes bij geven, want ik heb dat niemand zien zeggen.quote:Robinson’s mother explained that over the last year or so, Robinson had become more
political and had started to lean more to the left – becoming more pro-gay and trans-rights oriented.
https://www.twitch.tv/videos/2568014341?t=0h42m05squote:Op dinsdag 16 september 2025 20:53 schreef recursief het volgende:
[..]
Hij zegt op elke vraag die ook maar iets met motieven te maken heeft "I'm not gonna comment on that". Lijkt me sterk dat ie heeft gezegd dat de verdachte links is, maar als je een bron/video daar van hebt laat ik me graag overtuigen.
Dit is het officiele statement dat vandaag gedeeld is: https://atty.utahcounty.g(...)arges_f526b4de85.pdf
Ja zie de post boven je. Er zit nogal een verschil tussen "The authorities confirm" en "Robinsons mother said".quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:02 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
https://www.twitch.tv/videos/2568014341?t=0h42m05s
Dit is het verbinden, bruggen bouwen en elkaar vasthouden in de praktijk.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:32 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Slechte marketing voor GL/PvdA, die in de peilingen toch al in een neerwaartse trend zitten.
Je kan blijven draaien, maar we weten beiden wat de uitkomst gaat zijn. Daarnaast genoeg voor jou die een foto van hem in een adidas pakje genoeg vonden om vast te stellen dat het een groyper was.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:05 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja zie de post boven je. Er zit nogal een verschil tussen "The authorities confirm" en "Robinsons mother said".
quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:56 schreef recursief het volgende:
Charging documents: https://atty.utahcounty.g(...)ation_49872215e3.pdf
quote:Robinson’s mother explained that over the last year or so, Robinson had become more political and had started to lean more to the left – becoming more pro-gay and trans-rights oriented. She stated that Robinson began to date his roommate, a biological male who was transitioning genders. This resulted in several discussions with family members, but especially between Robinson and his father, who have very different political views. In one conversation before the shooting, Robinson mentioned that Charlie Kirk would be holding an event at UVU, which Robinson said was a “stupid venue” for the event. Robinson accused Kirk of spreading hate.
Tragisch verhaal, een jongen met schijnbaar een prima opvoeding verder. De teksten over vermeende 'haat is in ieder geval volledig in lijn met bepaalde dogma's die in radicaal linkse kringen heersen. Je vraagt je af hoe het komt dat zo'n persoon dan zo radicaliseert. Dat je een keer wat wil uitproberen als jonge twintiger, prima, maar dit is natuurlijk een extreme reactie.quote:Roommate: Why?
Robinson: Why did I do it?
Roommate: Yeah
Robinson: I had enough of his hatred. Some hate can’t be negotiated out. If I am able to grab my rifle unseen, I will have left no evidence. Going to attempt to retrieve it again, hopefully they have moved on. I haven’t seen anything about them finding it.
Als je hier op FOK! meeleest dan begrijp je wel hoe mensen snel kunnen radicaliseren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tragisch verhaal, een jongen met schijnbaar een prima opvoeding verder. De teksten over vermeende 'haat is in ieder geval volledig in lijn met bepaalde dogma's die in radicaal linkse kringen heersen. Je vraagt je af hoe het komt dat zo'n persoon dan zo radicaliseert. Dat je een keer wat wil uitproberen als jonge twintiger, prima, maar dit is natuurlijk een extreme reactie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |