abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218787018
Zoals de topic al omschrijft, ik heb een probleem in mijn kelder.... de situatie, ik heb een paar maanden geleden mijn sleutel gekregen van mijn nieuwe huisje in limburg.
Bij de aankoop werd al aangegeven dat er ooit last is van 'vocht in de kelder' Het is twijfelachtig of een paar liter water op de vloer na 1 flinke regenbui valt onder 'vocht in de kelder' maar dat daarbuiten gelaten.

Wat is er bebeurt, na een flinke stortbui begon snachts op de kelder vloer een plas water te ontstaan. Ondanks dat de regen van korte duur was bleef het water maar komen en dit heeft zeker 48 uur blijven druppelen.

Na wat onderzoek (en contact met de orginele eigenaar (dus de eigenaar die het huis gebouwd heeft en niet de eigenaar waarvan ik het huis kocht blijkt dat de kelder vroeger altijd kurk droog was (en gebruik is als kunstgalerie) ) De kelder is ook behandeld aan de buitenkant.

Het doorkomende water is ook zeer zuiver wat aangeeft dat het hemelwater is en geen grondwater.

De keldermuur is opgebouwd uit een binnen en buitenmuur met daartussen 10 cm waterdicht beton, daarnaast zit er een waterkeerende laag aan de buitenkant.

Nu zie ik dat er in de binnenmuur een scheur zit op de plaats van de lekkage, mogelijk ontstaan door de verbouwingen van de vorige eigenaar. die scheur zit niet in de buitenmuur (ik heb het afgegraven gecontroleerd en ook de plek aan de buitenkant vol laten lopen met water, dit komt niet door naar binnen (so far so good))

Het vermoeden is dat de binnenmuur gescheurd is en dat er water in de spouw komt die vervolgens naar binnen loopt. Dit heb ik getest door een half litertje water in de spouw de gieten op de plek waar de lek zit (daar zat ook een spouw ventilatie) En ja, die halve liter komt langzaam door de muur (duurde 24 uur, maar zowat de hele halve liter is er doorheen gekomen.

Nu heb ik wat bedrijven gecontacteerd, maar daar schiet ik niets mee op, de ene wil de gehele muur opnieuw afgraven en de muur behandelen voor 25000 euro, wat het probleem volgensmij niet gaat oplossen, de ander wil de muren van binnen waterdicht maken voor 15000 euro wat in mijn ogen een symptoom bestrijding is.

Dus nu dacht ik, laat ik het probleem hier eens neerzetten.

Ik heb zelf nog verschillende ideeen, eerst uitzoeken waar het water daadwerkelijk de spouw in komt, en dat verhelpen, daarnaast de scheur uitslijpen en opnieuw dichtmaken, en misschien net als bij auto's een soort van waterproof laagje (tectiel?) ofer de betonrand in de spouw spuiten?

Iemand hier nog andere goede ideeen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218787561
Wellicht eens beginnen met de hemelwaterafvoer controleren? Zit er een hwa in de buurt?

Kelder dichting is een lastig onderwerp overigens. Kun je wat meer details delen over de opbouw van de muur? Welke materialen?
  dinsdag 16 september 2025 @ 17:30:39 #3
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218787931
Kun je vinden waar het spouwmuurwater eigenlijk naar buiten zou moeten komen? Zijn die gaten vrij genoeg?

Ik bedoel: op zich hoort water natuurlijk niet in grote hoeveelheden in de spouw te komen maar water in kleine hoeveelheden in de spouw is normaal dus daarvoor zit er altijd afwatering naar buiten toe. Typisch zijn dit bij mijn weten open voegen (bijvoorbeeld 15cm onder ‘grondniveau’).

Ik heb er niet genoeg verstand van maar ik vind het gek dat het 48uur door bleef lekken, er moet wel behoorlijk veel water in de spouw komen als het water 48uur lang door de afwatergaten heen loopt en daarbovenop ook nog naar de kelder.

Laatste keer dat ik water in mijn spouw had kwam dit door blad in de dakgoot afvoer. Dat gecombineerd met een niet-zo’n handige constructie. Ik wil maar zeggen: misschien zit het probleem hoger dan dat je nu kijkt 😛

Wat foto’s van de situatie (binnen en aan de buitenkant ) zouden misschien ook een goede toevoeging zijn aan dit topic :-)

Edit: ik lees nu pas dat je zelf ook al ideeen had over de oplossing. Klinkt mij als een prima plan wat je hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 16-09-2025 18:11:52 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218787989
Zou beginnen met de hwa te checken ja. Heb daar zelf ook ellende mee gehad.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_218788105
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 15:15 schreef boegschroef het volgende:

Het vermoeden is dat de binnenmuur gescheurd is en dat er water in de spouw komt die vervolgens naar binnen loopt. Dit heb ik getest door een half litertje water in de spouw de gieten op de plek waar de lek zit (daar zat ook een spouw ventilatie) En ja, die halve liter komt langzaam door de muur (duurde 24 uur, maar zowat de hele halve liter is er doorheen gekomen.
Iemand hier nog andere goede ideeen?
Ah, die ventilatieopening kan ook de oorzaak zijn; misschien komt daardoor regenwater langs het opgaande metselwerk, naar beneden en druipt in de spouw en dan ...

Kan je wat foto's plaatsen van ventilatieopening, muur, binnenmuur kelder en een tekening van de opbouw?

Is de spouw inwendig gevuld vanaf het maaiveld niveau?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218788109
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 17:30 schreef embedguy het volgende:
Kun je vinden waar het spauwmuurwater eigenlijk naar buiten zou moeten komen? Zijn die gaten vrij genoeg?
Het is - spouw - met ou.

Overigens hoort er geen water via de spouw naar buiten te komen (ook niet naar binnen).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218788111
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 17:43 schreef Chinless het volgende:
Zou beginnen met de hwa te checken ja. Heb daar zelf ook ellende mee gehad.
Dan speciaal rond de keldermuur (?)
  dinsdag 16 september 2025 @ 18:19:09 #8
436847 embedguy
pi_218788162
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 18:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is - spouw - met ou.

Overigens hoort er geen water via de spouw naar buiten te komen (ook niet naar binnen).
Auw!

Aangepast.

En jawel: vocht is normaal in de spouwmuur. Maar zeker niet in grote hoeveelheden zoals bij ts.

Vocht kan naar binnen komen via poreuze bakstenen (en bakstenen zijn poreus dus dat gebeurt) en via gaten in de muur (kan bijv. gebeuren bij een muur met slechte voegen).

En water wat al in de spouw zit moet er ook uit kunnen dus daar is bij de bouw rekening mee gehouden. Anders zou het vocht ook door de binnenmuur naar binnen trekken, wat je niet wilt.
Life is happening now.
pi_218788369
Behalve het controleren van de HWA zou ik ook eens zien of er bij een bui water naar de muur loopt, mogelijk een gootje maken om het water daar weg te houden.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218788477
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 18:19 schreef embedguy het volgende:

Vocht kan naar binnen komen via poreuze bakstenen (en bakstenen zijn poreus dus dat gebeurt) en via gaten in de muur (kan bijv. gebeuren bij een muur met slechte voegen).

Dat bakstenen poreus zijn, wil niet zeggen dat ze waterdoorlatend zijn. Porositeit (d.w.z. holtes bevattende) en waterdoorlatend zijn twee verschillende dingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-09-2025 19:15:33 ]
pi_218788484
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 18:53 schreef 215 het volgende:
Behalve het controleren van de HWA zou ik ook eens zien of er bij een bui water naar de muur loopt, mogelijk een gootje maken om het water daar weg te houden.
Dat dus. Water tegen de buitenmuur bij een ventilatieopening, geeft geheid op den duur gelazer.

Ben btw nog steeds benieuwd naar foto's
  dinsdag 16 september 2025 @ 19:28:16 #12
436847 embedguy
pi_218788705
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 19:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat bakstenen poreus zijn, wil niet zeggen dat ze waterdoorlatend zijn. Porositeit (d.w.z. holtes bevattende) en waterdoorlatend zijn twee verschillende dingen.
Als iets poreus is, laat het ook water door.

Maar op zich snap ik je gedachtegang denk ik. Zelfs als de steen doorweekt is, dan komt het vocht nog niet per se in de spouw. Maar als het tegen die doorweekte steen aan regent dan wordt water er doorheen gedrukt. Of wind, als de druk aan de buitenzijde hoger is dan die in de spouw dan zoekt het opgezogen water de weg van de minste weerstand, wat in dat geval de spouw is.

Maargoed, op zich maakt dat allemaal niet zoveel uit voor dit topic. Feit is dat een spouw ontworpen is om water wat er bedoeld of onbedoeld erin komt er ook weer via de buitenmuur eruit moet kunnen :)
Life is happening now.
pi_218788756
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 19:28 schreef embedguy het volgende:

[..]
Als iets poreus is, laat het ook water door.

Dit zijn poreuze stenen. https://www.joostdevree.nl/shtmls/poreuze_baksteen.shtml

Die worden niet als metselstenen in het buitenmuur gebruikt, tenzij je een knurft van een bouwer hebt.
  dinsdag 16 september 2025 @ 19:42:24 #14
436847 embedguy
pi_218788890
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 19:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit zijn poreuze stenen. https://www.joostdevree.nl/shtmls/poreuze_baksteen.shtml

Die worden niet als metselstenen in het buitenmuur gebruikt, tenzij je een knurft van een bouwer hebt.
Haha, dat zijn extra poreuze stenen. Normale gevelstenen zijn ook poreus.

Gooi voor de grap maar een keer een (droge) gevelsteen in een bak water. Je zult versteld staan hoe (hoorbaar) hard dat volzuigt. Afhankelijk van de soort gevelsteen wellicht maar bij mijn weten zijn alle gevelstenen in principe poreus. Het is niet voor niets dat er speciale poreuze gevelverf is die je behoort te gebruiken als je een gevel wilt schilderen. Een buitenmuur hoort poreus te zijn.
Life is happening now.
pi_218788937
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 19:42 schreef embedguy het volgende:
Een buitenmuur hoort poreus te zijn.
Voor waterdamp, niet voor water (l.). Zet maar eens een gevelsteen in een laagje water, onderkant drijfnat, bovenkant droog.
  dinsdag 16 september 2025 @ 20:25:03 #16
436847 embedguy
pi_218789484
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 19:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor waterdamp, niet voor water (l.). Zet maar eens een gevelsteen in een laagje water, onderkant drijfnat, bovenkant droog.
Dat bewijst niets? In een buitenmuur hoeft water de zwaartekracht niet te overwinnen. Nog los van dat de bovenkant van de gevelsteen wel degelijk licht vochtig zal worden (als het niet te snel verdampt door wind/zon :P). Mocht je geïnteresseerd zijn: Google maar eens ‘optrekkend vocht buitenmuur’, dat is veelvoorkomend probleem. Maar dat terzijde.

Maar dit is wel een beetje off-topic. Misschien dat we het bij een agree to disagree moeten houden :)

Wellicht kunnen we het er wel over eens zijn dat vocht dat in de spouw komt er weer uit moet via de buitenmuur en dat een spouw daar ook op ontworpen is.

[ Bericht 2% gewijzigd door embedguy op 16-09-2025 22:05:10 ]
Life is happening now.
pi_218790403
Foto's komen morgen, het huis is uit 1988, de kelder is ontworpen als leefruimte (het is ook zo'n 65m2) dus het zou zonde zijn als dit onbruikbaar zou worden. Ik heb zelf nu 3 plekken gevonden waarvan ik denk dat het mogelijk bij een stortbui een probleem kan veroorzaken.
pi_218791699
De foto's

De plek op de binnenmuur:

De zichtbare barst na het weghalen van het stucwerk

De buitenmuur op de plek waar het lekt

Verdachte nummer 1 hoewel ik me afvraag hoeveel water hier nu echt door naar binnen kan komen:

Verdachte nummer 2 (terras is verhoogd door de vorige eigenaar waardoor de ontluchting nu op tegel niveau zit) Echter dit is wel een andere muur die 90 graden op de andere muur zit, maar dat maakt misschien niet uit aangezien water gewoon rond stroomt.

Ik heb de stenen eruit gehaald, de hwa lijkt in orde in de grond, wat ook versterkt wordt doordat het niet via de buitenmuur lijkt te komen, ik heb daar het gat vol water gezet, er lijkt niets binnen te komen via die weg.

Het dak heeft een overstek van 40cm, de dakgoot is schoon en kan onmogelijk in de spouw stromen, water via het dak is zo goed als uitgesloten.

Ik overweeg nu om eerst een binnen of buiten muur steen eruit te halen en een scope camera de spouw in te duwen. Het liefste via de binnenmuur, maar dat is lastig omdat ik bij de locatie van het lek bijna nergens toegang heb. De buitenmuur is lastiger om dat later netjes terug te plaatsen.
pi_218792252
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2025 20:25 schreef embedguy het volgende:

Wellicht kunnen we het er wel over eens zijn dat vocht dat in de spouw komt er weer uit moet via de buitenmuur en dat een spouw daar ook op ontworpen is.

In de spouw is wat anders dan in de steen. Kan bijv, via lekke voegen in de spouw komen, let wel: via de voeg; niet via de steen.

Btw wat denk je als een poreuze steen verzadigd is met water en het gaat 'n keer vriezen: klappen alle buitenmuurstenen uit elkaar.
pi_218792273
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 08:27 schreef boegschroef het volgende:
De foto's

De plek op de binnenmuur:
[ afbeelding ]

De zichtbare barst na het weghalen van het stucwerk
[ afbeelding ]

De buitenmuur op de plek waar het lekt
[ afbeelding ]

Verdachte nummer 1 hoewel ik me afvraag hoeveel water hier nu echt door naar binnen kan komen:
[ afbeelding ]

Verdachte nummer 2 (terras is verhoogd door de vorige eigenaar waardoor de ontluchting nu op tegel niveau zit) Echter dit is wel een andere muur die 90 graden op de andere muur zit, maar dat maakt misschien niet uit aangezien water gewoon rond stroomt.
[ afbeelding ]

Ik heb de stenen eruit gehaald, de hwa lijkt in orde in de grond, wat ook versterkt wordt doordat het niet via de buitenmuur lijkt te komen, ik heb daar het gat vol water gezet, er lijkt niets binnen te komen via die weg.

Het dak heeft een overstek van 40cm, de dakgoot is schoon en kan onmogelijk in de spouw stromen, water via het dak is zo goed als uitgesloten.

Ik overweeg nu om eerst een binnen of buiten muur steen eruit te halen en een scope camera de spouw in te duwen. Het liefste via de binnenmuur, maar dat is lastig omdat ik bij de locatie van het lek bijna nergens toegang heb. De buitenmuur is lastiger om dat later netjes terug te plaatsen.
Dat rooster is geen ventilatie opening, da's ontwatering met een anti-wespen roostertje.

Eerst dat weg-&leeghalen; wellicht is de afvoer verstopt.

Maar wat ik vooral verdenk, is dat kozijn en dan vooral de kier tegen de muur aan!
  woensdag 17 september 2025 @ 11:00:42 #21
436847 embedguy
pi_218792643
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 10:07 schreef blomke het volgende:

[..]
In de spouw is wat anders dan in de steen. Kan bijv, via lekke voegen in de spouw komen, let wel: via de voeg; niet via de steen.

Btw wat denk je als een poreuze steen verzadigd is met water en het gaat 'n keer vriezen: klappen alle buitenmuurstenen uit elkaar.
Gevelstenen zijn erop getest dat ze tegen vorst kunnen, ook als ze volgezogen zijn met water. Want tja: ze zijn poreus dus dat gebeurt.

Maarja, ik stel voor dat we het er bij laten. Het is nogal off topic. Mocht je geïnteresseerd zijn dan is het onderwerp niet moeilijk te Googlen. Of je zou er een eigen topic aan kunnen wijden.

Edit: trouwens wel fijn dat we het erover eens lijken te zijn dat vocht wel uit de spouw moet kunnen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door embedguy op 17-09-2025 11:08:56 ]
Life is happening now.
  woensdag 17 september 2025 @ 11:06:03 #22
436847 embedguy
pi_218792693
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 10:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat rooster is geen ventilatie opening, da's ontwatering met een anti-wespen roostertje.

Eerst dat weg-&leeghalen; wellicht is de afvoer verstopt.

Maar wat ik vooral verdenk, is dat kozijn en dan vooral de kier tegen de muur aan!
Dat is wel ventilatie ;)

Er hoort lucht rond te stromen in een spouw (oa om vochtproblemen te voorkomen), daar zijn die roosters voor nodig.

Spouwafwatering zit onder het maaiveld.
Life is happening now.
  woensdag 17 september 2025 @ 11:20:10 #23
436847 embedguy
pi_218792872
Mogelijk ideetje: Kan je niet een steen weghalen bij de plek dat je bestratingsstenen weg hebt gehaald? Dan zie je er later sowieso niets meer van.

Als je het laag genoeg doet dan loopt daar ook meteen het spouwwater door naar buiten (zodat je sneller feedback hebt wanneer er nieuw water in de spouw komt en na welke maatregelen dat niet meer gebeurt.

Dat zou dan ter hoogte zijn van de afwater-stootvoegen. In dat geval wel voorzichtig zijn dat je de folie (of wat er dan ook maar gebruikt is) in de spouw niet beschadigd.
Life is happening now.
pi_218793494
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 11:06 schreef embedguy het volgende:

[..]
Dat is wel ventilatie ;)

Er hoort lucht rond te stromen in een spouw (oa om vochtproblemen te voorkomen), daar zijn die roosters voor nodig.

Zou ook nog een mogelijkheid zijn dat ze bij het verbouwen van de woning de spouwafwatering dicht hebben gezet. Vind ook de ventilatieopening met het bijenbekje verdacht laag zitten. Je zou er voor kunnen kiezen de huidige opening dicht te maken en hem een steen hoger te plaatsen. Ook even nakijken of er niet nog meer op maaiveld hoogte of eronder zitten.
pi_218794445
quote:

Dat is wel ventilatie ;)

Dat is geen ventilatie; een spouwmuurventilatie bestaat uit een aantal brede, open voegen naast elkaar, tussen de stenen.

quote:

Spouwmuurventilatie is achterhaald. Onderzoek heeft aangetoond, dat vocht via verdamping, uit de muren en spouw verdwijnt, je weet wel, via poreuze stenen. Ventilatie , d.w.z. via de luchtcirculatie, is van ondergeschikt belang.

quote:
Ja lekker, dat gaat dicht zitten en dan kan er niks meer uit. Dit is typische een bovengrondse afvoer voor water, afgedekt met een anti-insectenroostertje.
  woensdag 17 september 2025 @ 15:07:33 #26
436847 embedguy
pi_218794637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is geen ventilatie; een spouwmuurventilatie bestaat uit een aantal brede, open voegen naast elkaar, tussen de stenen.
[..]
Spouwmuurventilatie is achterhaald. Onderzoek heeft aangetoond, dat vocht via verdamping, uit de muren en spouw verdwijnt, je weet wel, via poreuze stenen. Ventilatie , d.w.z. via de luchtcirculatie, is van ondergeschikt belang.
[..]
Ja lekker, dat gaat dicht zitten en dan kan er niks meer uit. Dit is typische een bovengrondse afvoer voor water, afgedekt met een anti-insectenroostertje.
Sorry, maar kunje niet even wat Google/Chatgpt searches doen voordat je post? Zeker als iemand je er al op wijst dat je stelling niet klopt. Dit slaat gewoon echt helemaal nergens op.

Niet lullig bedoeld overigens, leuk dat je mee wilt posten, het is alleen nogal onhandig voor ts als er allerlei stellingen gepost worden die niet kloppen en makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door even een kleine google search te doen.
Life is happening now.
pi_218794702
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:07 schreef embedguy het volgende:

[..]
Sorry, maar kunje niet even wat Google/Chatgpt searches doen voordat je post? Zeker als iemand je er al op wijst dat je stelling niet klopt. Dit slaat gewoon echt helemaal nergens op.

Niet lullig bedoeld overigens, leuk dat je mee wilt posten, het is alleen nogal onhandig voor ts als er allerlei stellingen gepost worden die niet kloppen en makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door even een kleine google search te doen.
https://warmerhuis.nl/ven(...)%20spouwmuurisolatie,
  woensdag 17 september 2025 @ 15:44:00 #28
436847 embedguy
pi_218794961
quote:
Dit is geen relevante bron voor ts’s probleem he.

Maar het klopt zeker dat spouwluchting niet per definitie nodig is.

Aangezien ChatGpt het beter kan uitleggen dan ik, even een directe quote:
quote:
Wat verandert er met spouwisolatie
• Moderne spouwisolatie (bv. EPS-parels, PUR-schuim, minerale wolvlokken) vult de spouw, maar is waterafstotend en dampopen.
• Dat betekent:
• Regenwater dat door de buitenmuur komt loopt nog steeds langs het buitenblad omlaag → de isolatie neemt nauwelijks vocht op.
• Waterdamp kan er wél doorheen → de muur kan blijven ademen/drogen.
• Omdat de spouw gevuld is, is ventilatie niet meer nodig: er is immers geen lege luchtlaag meer waar vocht zich kan ophopen.
Ik ga er even vanuit dat ts geen ingespoten spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten. Daar zijn die luchtgaten voor. En nee, dat zijn niet per se drie gaten langs elkaar. Vaker niet dan wel zelfs. Als er ingespoten spouwisolatie toegepast wordt dan worden die gaten dichtgemaakt. Die zijn dan immers niet meer nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 17-09-2025 18:53:23 ]
Life is happening now.
pi_218795431
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:44 schreef embedguy het volgende:

Aangezien ChatGpt het beter kan uitleggen dan ik, even een directe quote:
[..]
Ik ga er even vanuit dat ts geen spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten. Daar zijn die luchtgaten voor. En nee, dat zijn niet per se drie gaten langs elkaar. Vaker niet dan wel zelfs. Als er spouwisolatie toegepast wordt dan worden die gaten dichtgemaakt. Die zijn dan immers niet meer nodig.
Waarmee je dus mijn punt bevestigd. Deze opening is geen ventilatieopening en vocht verdwijnt door verdamping via de stenen.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 15:44 schreef embedguy het volgende:

Ik ga er even vanuit dat ts geen spouwisolatie heeft, in dat geval behoort de spouw te kunnen luchten.
In 1988 werden (in Nl.) huizen met spouwisolatie gebouwd. Vandaar dat deze opening niet voor ventilatie is bedoeld, zo'n opening biedt amper genoeg doortocht.
  woensdag 17 september 2025 @ 18:52:39 #30
436847 embedguy
pi_218796448
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarmee je dus mijn punt bevestigd. Deze opening is geen ventilatieopening en vocht verdwijnt door verdamping via de stenen.
[..]
In 1988 werden (in Nl.) huizen met spouwisolatie gebouwd. Vandaar dat deze opening niet voor ventilatie is bedoeld, zo'n opening biedt amper genoeg doortocht.
Jouw artikel ging over ingespoten spouwisolatie. Dat bedoelde ik. Natuurlijk heeft ts’ huis wel spouwisolatie. Ik heb het bericht aangepast om het te verduidelijken.

En nee, mijn bericht bevestigt zeker niet jouw punt, het ontkrachtigt het, en dat gat is zeker niet voor afwatering.
Life is happening now.
pi_218796871
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:52 schreef embedguy het volgende:

[..]
Jouw artikel ging over ingespoten spouwisolatie. Dat bedoelde ik. Natuurlijk heeft ts’ huis wel spouwisolatie. Ik heb het bericht aangepast om het te verduidelijken.

Tja, als je gaat Ninja-editen kan je alles wel ontkrachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')