abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 september 2025 @ 15:34:00 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218770756
www.bnr.nl/nieuws/economi(...)r.nl%2Fprogrammagids

quote:
Nederlandse economie loopt miljarden mis door slechte nachtrust

De Nederlandse economie loopt jaarlijks 3 miljard euro mis door slechte nachtrust. Te weinig of slechte slaap leidt tot fouten op het werk, lagere productiviteit én meer ziekteverzuim, blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek. 'Werkgevers besteden er steeds meer aandacht aan', zegt Hidde Hulshof, slaapexpert bij het SlaapKennisCentrum.

Uit het onderzoek blijkt dat doorslapen zelden volledig lukt. 'Dat is niet per se problematisch', nuanceert Hulshof. 'Als slaap is opgebouwd uit cycli, worden mensen soms wakker aan het eind van een cyclus. Zolang je daarna snel weer inslaapt, is er meestal geen probleem.' Pas als mensen langer wakker liggen, piekeren of stress ervaren, kan de slaapkwaliteit echt achteruitgaan.

Slechts 13 procent van de Nederlanders slaapt de hele nacht door, toch geeft 40 procent hun slaap een zeven of een acht. Een opvallende tegenstelling, want slechte nachten hebben duidelijke gevolgen: 65 procent merkt dat hun concentratie afneemt, en 40 procent ziet hun prestaties overdag achteruitgaan.

Powernaps
Werknemers met slechte nachtrust kosten werkgevers jaarlijks een flinke smak geld. Tegelijkertijd ontstaat er een trend dat werkgevers hierop ingrijpen, bijvoorbeeld via vitaliteitstrajecten, merkt Hulshof op.

Daarmee wordt slapen nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van werknemers. Een powernap kan daar ook onderdeel van zijn. 'Uit onderzoek blijkt dat dit de productiviteit en alertheid verhoogt. Natuurlijk is zo'n interventie niet voor iedereen beschikbaar of toegankelijk, maar het laat wel zien dat werkgevers er steeds meer aandacht aan besteden.'

Wat kun je zelf doen
Volgens de slaapexpert begint het met inzicht: waar liggen je slaapproblemen precies? Ze kunnen mentaal zijn, fysiek, of een combinatie van beide. Met slaapvragenlijsten – zoals gebruikt in het onderzoek van het SlaapKennisCentrum – is snel te zien wat er speelt. Opvallend is dat bijna de helft van de mensen (46 procent) langdurig met klachten rondloopt. 'Het zou heel interessant kunnen zijn om te kijken: moet je aan je slaap werken, een therapeut inschakelen, of misschien naar een fysiotherapeut voor je fysieke klachten om daar actie op te ondernemen', aldus Hulshof.
Lol. Als werkgever onzin vitaliteitstrajecten aanbieden terwijl flexibele werktijden natuurlijk veel beter zijn voor de werknemer, maar dat brengt ze op korte termijn natuurlijk niks op :')

Sinds ik zelf mag kiezen om tussen 07.00 en 10.30 te beginnen, is mijn slaapkwaliteit fors toegenomen daar je ook nooit meer een wekker nodig hebt en dus op natuurlijke wijze wakker wordt.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218770768
Ik word ook altijd op natuurlijke wijze wakker; dankzij de pijn aan mijn rug en schouder(s).
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 14 september 2025 @ 15:41:11 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218770806
quote:
15s.gif Op zondag 14 september 2025 15:35 schreef vosss het volgende:
Ik word ook altijd op natuurlijke wijze wakker; dankzij de pijn aan mijn rug en schouder(s).
Oei. Iets wat te verhelpen is?
pi_218770840
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 15:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Oei. Iets wat te verhelpen is?
Geen idee. Hopelijk. Eerst herstellen van mijn oogoperatie omdat mijn netvlies losgelaten had. Daarna met schouder en rug (en de rest) aan de gang.
vosss is de naam,
  zondag 14 september 2025 @ 15:52:05 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218770883
quote:
7s.gif Op zondag 14 september 2025 15:47 schreef vosss het volgende:

[..]
Geen idee. Hopelijk. Eerst herstellen van mijn oogoperatie omdat mijn netvlies losgelaten had. Daarna met schouder en rug (en de rest) aan de gang.
Ahh, recent probleem. Da's beter.
pi_218771010
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 15:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ahh, recent probleem. Da's beter.
Nee niet recent; loop ik al veel langer mee. Maar herstel daarvan ligt nu stop vanwege die operatie en herstel daarvan.
vosss is de naam,
pi_218771050
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 15:34 schreef Mikeytt het volgende:
www.bnr.nl/nieuws/economi(...)r.nl%2Fprogrammagids
[..]
Lol. Als werkgever onzin vitaliteitstrajecten aanbieden terwijl flexibele werktijden natuurlijk veel beter zijn voor de werknemer, maar dat brengt ze op korte termijn natuurlijk niks op :')

Sinds ik zelf mag kiezen om tussen 07.00 en 10.30 te beginnen, is mijn slaapkwaliteit fors toegenomen daar je ook nooit meer een wekker nodig hebt en dus op natuurlijke wijze wakker wordt.
Waarom een Amerikaanse foto bij dit nieuwsbericht?
  zondag 14 september 2025 @ 16:04:18 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218771060
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom een Amerikaanse foto bij dit nieuwsbericht?
Nieuwsbericht had geen foto, dus eerste resultaat van "trouble sleeping" copy pasted :@
pi_218771070
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:04 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nieuwsbericht had geen foto, dus eerste resultaat van "trouble sleeping" copy pasted :@
Waarom zoek je dan ook op een Engelse term :?
  zondag 14 september 2025 @ 16:05:27 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218771076
quote:
7s.gif Op zondag 14 september 2025 16:01 schreef vosss het volgende:

[..]
Nee niet recent; loop ik al veel langer mee. Maar herstel daarvan ligt nu stop vanwege die operatie en herstel daarvan.
Kan je niet nu al naar de huisarts dan, ook al zit je in herstel?

Had een paar jaar geleden ook hevige rugpijn en na weken bleek mijn matras gewoon niet heel geschikt.
  zondag 14 september 2025 @ 16:06:29 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218771085
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom zoek je dan ook op een Engelse term :?
Waarom niet? Engels is mijn voertaal. In Nederland zelfs veel handiger. Zelfs users gebruiken de term 'Carbon' bijvoorbeeld in plaats van koolstof.
  Forum Admin zondag 14 september 2025 @ 16:07:34 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218771093
Nee hoor, gewoon allemaal stocijns tegen je natuurlijke ritme in opstaan om tegelijk starten en stoppen met werken. Ik bedoel, anders hebben we ook geen spits en files meer. Moet je niet willen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218771100
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:06 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Waarom niet? Engels is mijn voertaal. In Nederland zelfs veel handiger. Zelfs users gebruiken de term 'Carbon' bijvoorbeeld in plaats van koolstof.
Als je op een Nederlandstalig forum een Nederlands(talig) nieuwsbericht plaats, zoek er dan ook een Nederlandse foto bij. Amerikaanse drek wordt er al genoeg rondgestrooid in Europa.
pi_218771123
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Kan je niet nu al naar de huisarts dan, ook al zit je in herstel?

Had een paar jaar geleden ook hevige rugpijn en na weken bleek mijn matras gewoon niet heel geschikt.
Dat loopt allemaal, het staat nu op on hold tot ik een go krijg van de oogarts. Vooralsnog mag ik niets tillen, bukken etc dus fysio wat liep ligt tijdelijk stop.
vosss is de naam,
  zondag 14 september 2025 @ 16:20:56 #15
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218771186
Geen last van
Want het wetboek ken ik ook
  zondag 14 september 2025 @ 16:52:56 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218771480
quote:
14s.gif Op zondag 14 september 2025 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Nee hoor, gewoon allemaal stocijns tegen je natuurlijke ritme in opstaan om tegelijk starten en stoppen met werken. Ik bedoel, anders hebben we ook geen spits en files meer. Moet je niet willen.
Tel daarbij op hoe systemen trager worden als iedereen tegelijk erin gaat zitten werken. Ik log soms 5:30 in, kan ik heerlijk vlot werken tot 7:30-8:00, wanneer de rest allemaal begint en dingen beginnen vast te lopen. Dan ga ik dus tot 9:30 even iets anders doen want dan gaan ze allemaal aan de koffie. Rond de lunch is het ook heerlijk productief werken en na 16:30 ook weer.

Maar goed, als je dan gedwongen wordt door je werkgever of je leven om alles altijd tussen 8:00-16:30 te prakken dan krijg je inderdaad onproductieve, frustrerende werkuren.
pi_218772184
quote:
15s.gif Op zondag 14 september 2025 15:35 schreef vosss het volgende:
Ik mijn schouder, gescheurde pezen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_218772764
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 18:35 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik mijn schouder, gescheurde pezen.
RIP aan je pezen. ;(
vosss is de naam,
  zondag 14 september 2025 @ 19:56:02 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218772861
Tjsa, als we onze rechtse medelanders moeten geloven komt dit allemaal door luiheid. Mensen die vroeger 40 uur werkten waren mietjes. 60-80 uur werken moet weer normaal worden, dan kun je zelfs op de werkvloer bewusteloos in slaap vallen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 14 september 2025 @ 19:56:47 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218772866
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 16:20 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Geen last van
[ afbeelding ]
Deze gast is nu dankzij zijn zware Van Nelle en antiekhandel in de hemel.
pi_218772972
pi_218773306
Is toch niet meer dan logisch dat onfortuinlijke werknemers productiever zijn als ze goed zijn uitgerust?
pi_218773336
Nee, mensen lopen nachtrust mis door de Nederlandse economie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218773708
quote:
10s.gif Op zondag 14 september 2025 19:56 schreef Harvest89 het volgende:
Tjsa, als we onze rechtse medelanders moeten geloven komt dit allemaal door luiheid. Mensen die vroeger 40 uur werkten waren mietjes. 60-80 uur werken moet weer normaal worden, dan kun je zelfs op de werkvloer bewusteloos in slaap vallen.
Het is m.i. wel degelijk een probleem van te veel vrije tijd op de bank zittend doorbrengen voor allerlei apparaten. Veel werk is ook niet echt fysiek meer tegenwoordig. Uiteindelijk ben je dan mentaal heel moe maar fysiek totaal niet.
Mja
  zondag 14 september 2025 @ 21:23:30 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218773717
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:22 schreef TAmaru het volgende:
Het is m.i. wel degelijk een probleem van te veel vrije tijd op de bank zittend doorbrengen voor allerlei apparaten.
Ga dat maar tegen een metselaar vertellen.
pi_218773738
Nachtrust is absoluut belangrijk.

Wat ook fijn is, als je vakantie hebt dat je met rust gelaten wordt.
Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring word toch gebeld tijdens vakanties door de werkgever. Waarom is dat zo algemeen geaccepteerd?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218773763
Dan loopt wellicht de horeca geld mis doordat mensen niet meer tot laat blijven plakken enz enz.
  zondag 14 september 2025 @ 22:26:58 #28
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218774211
quote:
14s.gif Op zondag 14 september 2025 16:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit dus. Bij werkgevers die per se op tijd wilden beginnen heb ik vooral in mijn jongere jaren zwaar onder de maat gepresteerd. Op een gegeven moment voor mezelf begonnen en kon ik mijn eigen tijden bepalen _O_ Vooral mijn eerste werkgever die het onzalige plan had opgevat om 7:30 te beginnen was ik kapot na een 40-urige werkweek, terwijl ik het makkelijk 60 uur volhoud als ik mijn eigen tijden kan bepalen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218775052
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:26 schreef spectrumanalyser het volgende:

Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring word toch gebeld tijdens vakanties door de werkgever. Waarom is dat zo algemeen geaccepteerd?
Kennisdeling die faalt?
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_218775111
Ik slaap kort en diep, sommige mensen zeggen dat kort slapen onzin is, doe het al jaar of 15 ik ga rond 11 uur naar bed en dan word ik meestal vanzelf rond uur of 5 wakker.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 september 2025 @ 10:58:26 #31
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218776785
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 21:26 schreef spectrumanalyser het volgende:

Dan moeten ze duidelijk aangeven dat ze absoluut niet gestoord willen worden.

Ik heb altijd duidelijk aangegeven dat ik simpelweg de telefoon niet opneem als ik vakantie/weekend heb en dan ook geen mail lees.
Punt.

Nooit problemen mee gehad.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 15 september 2025 @ 11:41:11 #32
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218777324
Ah yes onze ochtendmens maatschappij waarbij de avondmens constant tegen hun eigen ritme aan het vechten zijn ^O^
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  maandag 15 september 2025 @ 11:56:56 #33
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_218777469
Ik heb ooit eens gelezen dat kinderen geen lesstof opnemen in de vroege ochtend en daarom de scholen beter later dan 10 uur kunnen beginnen, meeste kinderen zijn avondmensen, de ochtendleerkracht staat dus voor jan met de korte achternaam les te geven
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou hetzelfde niet gezegd kunnen worden van vroege werkuren? Als je een avondmens bent kan je niet vroeg in slaap vallen maar je moet er wel vroeg uit, dat betekent dus minder slaap , meer fouten, lagere productiviteit etc
pi_218779191
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, mensen lopen nachtrust mis door de Nederlandse economie.
De Nederlandse economie mag dan zelf opdraaien voor de fouten in de productie en opdraaien voor de verminderde productiviteit door de slechte nachtrust. M.a.w. het is niet de schuld van de productiemedewerkers. Toch?
pi_218779723
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 14:57 schreef torentje het volgende:

[..]
De Nederlandse economie mag dan zelf opdraaien voor de fouten in de productie en opdraaien voor de verminderde productiviteit door de slechte nachtrust. M.a.w. het is niet de schuld van de productiemedewerkers. Toch?
Nee, die producenten moeten ophouden met mensen hun nachtrust verstoren, in de eerste plaats om mensen hun nachtrust niet te verstoren. Dat het productiviteit helpt is secundair.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')