Ik vermoed dat huizenbezitters met overwaarde de volgende zijn die hier vermogensbelasting over moeten betalen en zij die zorgtoeslag ontvangen, terwijl zij een huis met overwaarde bezitten, dit kwijtraken.quote:Op zondag 14 september 2025 17:18 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het is ook van de zotte dat je met een vermogen van 140k (single) of 180k (stel) nog aan het infuus moet voor bijvoorbeeld dik 100 euro p.p. maandelijkse zorgtoeslag.
Als het gaat om het belasten van het eigen dak boven je hoofd zou het huurwaardeforfait toch genoeg moeten zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 18:04 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat huizenbezitters met overwaarde de volgende zijn die hier vermogensbelasting over moeten betalen en zij die zorgtoeslag ontvangen, terwijl zij een huis met overwaarde bezitten, dit kwijtraken.
Gelukkig maar een klein aantal, waarvan er een aantal die uit oost-europa komen en er toch de voorkeur aan blijken te geven met een tentje in Luxemburg te verblijven dan in eigen land. Het kan dus nog slechter uitvallen in europa. Je kan ook vrijwel de gehele bevolking onder de bus willen gooien om een onhaalbaar utopisch ideaal (open grenzen+ruim sociaal stelsel) na te streven, maar daar blijf ik liever verre van zoals je ondertussen zult begrijpen.quote:Op zondag 14 september 2025 17:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het rijkste land, met de armste mensen.
Betalers en ontvangers zijn niet dezelfde groepen.quote:Op zondag 14 september 2025 18:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Het is toch ook raar dat je aan de ene kant heel veel inkomensbelasting betaalt en dat dat dan weer via toeslagen goedgemaakt moet worden.
Het sluit elkaar in elk geval niet uit.quote:Op zondag 14 september 2025 18:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Betalers en ontvangers zijn niet dezelfde groepen.
Je hebt het over "heel veel" inkomstenbelasting betalen. Zodra je tot die gelukkigen behoort zit je echt niet meer in de categorie die nog toeslagen ontvangt.quote:Op zondag 14 september 2025 18:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het sluit elkaar in elk geval niet uit.
Iedereen die werkt en een of andere toeslag krijgt, zit in die groep.
Dat laatste is helaas zeker niet onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 14 september 2025 18:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als het gaat om het belasten van het eigen dak boven je hoofd zou het huurwaardeforfait toch genoeg moeten zijn.
Maar zodra de "eerlijk delen van andermans centen" partijen zoals SP en PvdA-GL aan de macht zijn zou het mij inderdaad niet verbazen dat je eigen huis ook niet meer veilig is.
Dat kan niet zomaar omdat het direct belasten van vermogen niet mag, het is een mensenrecht(onvervreemdbaar eigendom). Het rendement of vruchtgebruik mag belast worden, naar redelijkheid. De vergelijkbare huur is dus de uiteindelijke maatstaf voor het huurwaarde forfait. Zodra het confiscatoir wordt zal de hoge raad er een streep door zetten, zoals ook al met de vermogens rendementsheffing is gebeurt.quote:Op zondag 14 september 2025 18:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als het gaat om het belasten van het eigen dak boven je hoofd zou het huurwaardeforfait toch genoeg moeten zijn.
Maar zodra de "eerlijk delen van andermans centen" partijen zoals SP en PvdA-GL aan de macht zijn zou het mij inderdaad niet verbazen dat je eiegn huis ook niet meer veilig is.
Sorry, maar ik heb andere ervaringen met bijv de kinderopvangtoeslag. Met een inkomen van 70K plus betaal je flink veel belasting en heb je recht op duizenden euros kinderopvangtoeslag per maand (als je kinderen maar genoeg uren naar de opvang gaan).quote:Op zondag 14 september 2025 18:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je hebt het over "heel veel" inkomstenbelasting betalen. Zodra je tot die gelukkigen behoort zit je echt niet meer in de categorie die nog toeslagen ontvangt.
En wie wel fors ontvanger van toeslagen is draagt niet heel veel belasting af.
Zal dan waarschijnlijk tot een vergelijkbaar debacle leiden als de vermogens rendementsheffing. De speelruimte daarin is echt beperkt binnen de internationale rechtsorde, zie uitspraak Hoge raad.quote:Op zondag 14 september 2025 18:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat laatste is helaas zeker niet onwaarschijnlijk.
Duizenden euro's? Dan moet je meer dan 2 kinderen hebbenquote:Op zondag 14 september 2025 18:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Sorry, maar ik heb andere ervaringen met bijv de kinderopvangtoeslag. Met een inkomen van 70K plus betaal je flink veel belasting en heb je recht op duizenden euros kinderopvangtoeslag per maand (als je kinderen maar genoeg uren naar de opvang gaan).
Vul zelf maar in:
https://www.independer.nl(...)eslag-berekenen#tool
Vul maar in. 2 kinderen. 40 uur opvang per week. 1 ouder. 70k inkomen.is meer dan 3.000 euro Toeslag. Per maand.quote:Op zondag 14 september 2025 18:28 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Duizenden euro's? Dan moet je meer dan 2 kinderen hebben
Ik wil denk ik niet weten wat de ambtenaarskosten zijn.quote:Op zondag 14 september 2025 18:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Het is toch ook raar dat je aan de ene kant heel veel inkomensbelasting betaalt en dat dat dan weer via toeslagen goedgemaakt moet worden.
Houdt alleen maar heel veel ambtenaren aan het werk en het is een gedrocht van een systeem.
Oh ja, die van mij gaan maar 3 dagenquote:Op zondag 14 september 2025 18:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Vul maar in. 2 kinderen. 40 uur opvang per week. 1 ouder. 70k inkomen.is meer dan 3.000 euro Toeslag. Per maand.
[ link | afbeelding ]
Dus ja: veel belasting betalen en veel toeslagen krijgen. Een groot circus.
Hoeveel krijgen jullie dan aan kot? Ongeveer per maand?quote:Op zondag 14 september 2025 18:33 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Oh ja, die van mij gaan maar 3 dagen
Vergeleken met de omringende landen valt het denk ik nogal mee, ik vermoed dat het nog veel efficienter zou kunnen, maar vergeleken met bijv Duitsland is het hier de hemel, daar de hel.quote:Op zondag 14 september 2025 18:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik wil denk ik niet weten wat de ambtenaarskosten zijn.
Daar kun je volgens mij heel Afrika mee voeden of zo.
Niet duizenden euro's ;-)quote:Op zondag 14 september 2025 18:34 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoeveel krijgen jullie dan aan kot? Ongeveer per maand?
Dus ook jullie betalen wsl een riante hoeveelheid aan inkomstenbelasting en krijgen via een achterdeur je inkomen weer aangevuld met een toeslag.quote:
Klopt. Je kunt gelukkig tot een behoorlijk inkomen een beroep doen op de kinderopvangtoeslag.quote:Op zondag 14 september 2025 18:21 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Sorry, maar ik heb andere ervaringen met bijv de kinderopvangtoeslag. Met een inkomen van 70K plus betaal je flink veel belasting en heb je recht op duizenden euros kinderopvangtoeslag per maand (als je kinderen maar genoeg uren naar de opvang gaan).
Vul zelf maar in:
https://www.independer.nl(...)eslag-berekenen#tool
Dat riekt sterk naar toenemende 'central planning' en we kunnen de sovjet unie als voorbeeld nemen, waartoe dat uiteindelijk gaat leiden, afnemende/stagnerende welvaart&welzijn. Stel U er maar alvast op inquote:Op zondag 14 september 2025 18:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus ook jullie betalen wsl een riante hoeveelheid aan inkomstenbelasting en krijgen via een achterdeur je inkomen weer aangevuld met een toeslag.
Dat is het systeem in NL.
Yep, dat is ook een bom die er nog aan gaat komen voor een heel groot deel van de huidige werknemers. Het gros van hen heeft jaren in de flexwet gezeten, oftewel heeft een lachertje aan pensioen opgebouwd. Dat zijn allemaal mensen die op het minimum terecht gaan komen als ze op leeftijd komen en dus een extra beroep gaan doen op toeslagen en andere regelingen. Vanaf over een jaar of 10, 15 gaat dat massaal gebeuren op een schaal die we nog niet kennen.quote:Op zondag 14 september 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, gaan we opscheppen? Ik heb volgens het UWV 37 jaar gewerkt, waarvan 33 hele jaren. Het is alleen jammer dat het bijna allemaal via uitzend- of detacheringsbureaus voor het minimum of iets meer was. Ik heb alles bij elkaar 3 jaar modaal verdiend, alleen dan met een 32-urige werkweek, dus maar 4/5e. En ik heb dus ook geen pensioen opgebouwd.
Hard werken? Check.
Er iets aan over gehouden? Totaal niet.
Ik was zelfs zo'n sukkel dat ik meer dan tien jaar aan toeslagen ben misgelopen omdat ik dacht dat dat alleen voor mensen in de bijstand was ...
Je kunt zelfs met elk inkomen KOT krijgen.quote:Op zondag 14 september 2025 18:41 schreef quo_ het volgende:
[..]
Klopt. Je kunt gelukkig tot een behoorlijk inkomen een beroep doen op de kinderopvangtoeslag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |