Ik denk dat hij twee dingen door elkaar haalde: Er waren dertien personen aanwezig bij het avondmaal, Jezus en de twaalf apostelen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:33 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Misschien bedoelt die Matthias. Die verving Judas.
Ik heb me laten vertellen dat vrijdag de 13e een ongeluksgetal is omdat op die dag Jacques de Molay, leider van de Tempeliers, werd geëxecuteerd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:14 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Even opgezocht en hij heeft toch deels gelijk. Wel waren er geen 13 apostelen, maar echt 12.
Maar:
Een andere verklaring is dat vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd. Als die dag dan ook nog samenvalt met het ongeluksgetal 13, moet deze dag volgens het volksgeloof extra ongeluk veroorzaken. De vrijdagen kunnen ook een kwade naam gekregen hebben omdat de Romeinen op die dag doodvonnissen voltrokken. Ook in Engeland werd de doodstraf op een vrijdag voltrokken. Dat 'dertien' een negatieve klank had in de christelijke wereld is sinds de zeventiende eeuw mogelijk terug te brengen tot het Laatste Avondmaal van Christus, waar dertien personen aanzaten. Wat volgde was het verraad door het vertrek van een dertiende persoon (Judas) en daarna de kruisiging van Christus. In het christendom is twaalf sowieso het getal van de perfectie, denk aan de twaalf stammen van Israël, de twaalf discipelen en 144.000 uitverkorenen (12×12). Twaalf plus één betekent dan: imperfectie of ongeluk.
Bron: Wiki.
Klopt, die staat ook op het lijstje van de mogelijkheden. Maar om dan cijfermatig te werk te gaan bij de arrestatie van Jezus, gaat me ietsje te ver. Voor mij is dat hele 13-gedoe bijgeloof dat past in de categorie zwarte katten en niet onder ladders doorlopen (dat laatste doe ik trouwens nooit, want ik heb geen zin om een verfemmer op mijn hoofd te krijgen).quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb me laten vertellen dat vrijdag de 13e een ongeluksgetal is omdat op die dag Jacques de Molay, leider van de Tempeliers, werd geëxecuteerd.
Volledig mee eens ja.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:51 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt, die staat ook op het lijstje van de mogelijkheden. Maar om dan cijfermatig te werk te gaan bij de arrestatie van Jezus, gaat me ietsje te ver. Voor mij is dat hele 13-gedoe bijgeloof dat past in de categorie zwarte katten en niet onder ladders doorlopen (dat laatste doe ik trouwens nooit, want ik heb geen zin om een verfemmer op mijn hoofd te krijgen).
Hebreeuws is geen dode taal, joden lezen de masoretische tekst en griekstaligen de Septuaginta en de originele Griekse NT.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:25 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
We hebben het perfecte woord van God in het Engels. En Hebreeuws is een dooie taal dus ga het maar leren. Dus slaat nergens op dus hou op met je sheol en het Griekse hades wat geen eeuwige hel betekent volgens vele. Maar dit is de ware hel het poel van vuur waar iedereen in verdwijnt die niet gered is.
Openbaring 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.
Openbaring 20:10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Dus is niet iets tijdelijks zoals de taal in het Hebreeuws of Grieks lijkt te zeggen, want is een slap excuus dat het iets anders betekent en daarom slecht om terug te gaan naar die teksten om eronder uit te komen.
@Doeldelzak77 heeft gelijk. Je bent wel erg ver afgedreven van de kudde. De Goede Herder is compassievol met ongehoorzame schaapjes als jij maar aan Zijn geduld komt ook een einde. Zelfs geduld heeft een breekpunt, in menselijke relaties én in (een hogere) morele orde. De consequenties kunnen serieus zijn, voor een christen nog meer.quote:Op zondag 5 oktober 2025 01:18 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat heb ik fout gedaan?
Mijn excuses als ik je gekwetst zou hebben, maar om daar een hele preek van te maken...
Dit kan allemaal waar zijn maar ...quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
42 is inderdaad een belangrijk getal in profetie.
Het wordt als tijdsaanduiding gebruikt waarbij 42 een aantal maanden is.
42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = een tijd, tijden en een halve tijd.
Enkele verzen die deze periode noemen:
Daniël 7:25 Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken, de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten. Hij zal erop uit zijn bepaalde tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in zijn hand worden overgegeven voor een tijd, tijden en een halve tijd.
Daniël 12:7 Toen hoorde ik de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond, en Hij hief Zijn rechter- en Zijn linkerhand op naar de hemel en zwoer bij Hem Die eeuwig leeft: Na een vastgestelde tijd, vastgestelde tijden en een helft, wanneer Hij er een einde aan gemaakt zal hebben om de macht van het heilige volk stuk te slaan, zal er aan al deze dingen een einde komen.
Openbaring 11: 2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.
Openbaringn 12:6 6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.
Openbaring 12:14 En aan de vrouw werden twee vleugels van een grote arend gegeven, opdat zij naar de woestijn zou vliegen, naar haar plaats, waar zij gevoed wordt, een tijd en tijden en een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.
Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.
Het wordt gebruikt om een belangrijke periode van vervolging door de 'kleine hoorn' van Daniël 7 gaan te duiden. Die kleine hoorn wordt ook wel 'antichristus' genoemd. Tegelijkertijd wordt geeft God Zijn kerk tijdens die periode een schuilplaats.
Profetisch gezien volgt na deze periode een tijd van ontwaking, vlak voor dag des doordeels.
Het lijkt mij dus absoluut geen toeval dat het 42 kinderen (of waarschijnlijk eerder jonge mannen, geen kleine kinderen, dat lijkt geen nauwkeurige vertaling te zijn) zijn die de profeet Elisha bespotten. Vooral omdat Elisha dezelfde missie had als Elijah, en Elijah is als een voorbode van Johannes de Doper (die de komst van de messias aankondigde bij Zijn eerste komst) en een toekomstige, anti-typologische Elijah aan het einde der tijden (om de tweede komst van de messias aan te kondigen):
5Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,
die grote en ontzagwekkende dag.
6Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.
Het gaat hierbij dus om een profetische boodschap die door de hele bijbel heen loopt en door meerdere profeten wordt verkondigd: verzet tegen idolen, oproep tot bekering, geloof in de messias.
Wat mij betreft is het punt van het verhaal niet dat die jonge mannen werden gestraft omdat ze Elisha's kale hoofd bespotten, maar omdat ze door die daad met God zelf spotten, omdat Elisah Gods vertegenwoordiger met een boodschap tot bekering was.
Zij hadden zich dus tegen God zelf verhard tot het punt dat er geen genade meer voor hen was.
Een beetje zoals Jezus zegt: als ze je niet horen, schud het stof van je voeten.
De twee beren komen in dat opzicht goed overeen met de twee getuigen van Openbaring 11:
2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.
4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan.
5En als iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en dat verslindt hun vijanden. En als iemand hun schade wil toebrengen, moet hij op dezelfde manier gedood worden.
6 Zij hebben macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen zal vallen in de dagen dat zij profeteren. En zij hebben macht over de wateren om die in bloed te veranderen, en de aarde te treffen met allerlei plagen, zo vaak zij dat willen.
Als mensen God niet willen horen, is het resultaat vernietiging. Niet per se door beren, maar omdat God de bron van het leven is. De bron van het leven weigeren = de dood. God stuurt altijd boodschappers, en als we die boodschappers weigeren en zelfs mishandelen, tekenen we daarmee voor onze eigen vernietiging. Dat is wat mij betreft de impliciete boodschap van dat verhaal. Want God laat niet met zich spotten, er zijn grenzen aan Zijn genade.
In modern Nederlands zouden we (ongeveer) zeggen:quote:“Dat de overzettinghe uyt de oorspronkelijke talen in onse Nederlandsche tale sal werden gemaeckt soo naeuw als het mogelijck is, met behoudinge van de eigenschap der Hebreeuwsche en Grieksche sprake, maer nochtans dat de sprake der Nederlanders duydelijck blijve, ende dat men soeck na d’oorzake der woorden, niet en verlate de sin der woorden.”
Dus het kan best allemaal waar zijn dat door vertaalfouten, misinterpretaties, etc. van de vertalers het in de gegeven bijbeltekst om "jongemannen/ jonge mannen" gaat en niet om "kleine kinderen" maar we kunnen dat niet meer aan de oorspronkelijke auteur vragen. Zijn beenderen zijn al lang verbleekt in vermoedelijk de Sinaï-woestijn.quote:De vertaling moet zo nauwkeurig mogelijk uit de oorspronkelijke talen in het Nederlands worden gemaakt, met behoud van de eigenheid van het Hebreeuws en Grieks maar de Nederlandse taal moet toch duidelijk blijven, en men mag, terwijl men de betekenis van de woorden zoekt, de zin van de tekst niet verlaten.
Zie je zelf de onlogica hier niet van in?quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet.
Dat kan niet als we perfect waren. Ergo.... die neiging was ingebakken. Door wie?quote:De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan
Ergens in 1300 werden de Knight Templars, elite orde van katholieken op de brandstapel gegooid omdat ze teveel macht kregen doordat zij ook (vroege) bankiers werden. Omdat ze zo sterk waren, wilde veel mensen hun rijkdommen bij hen in bescherming geven tegen een fee. Hierdoor werden ze belachelijk machtig. Toen heeft de koning van Frankrijk hen op laten pakken en gingen ze de brandstapel op.quote:Op maandag 6 oktober 2025 23:14 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Even opgezocht en hij heeft toch deels gelijk. Wel waren er geen 13 apostelen, maar echt 12.
Maar:
Een andere verklaring is dat vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd. Als die dag dan ook nog samenvalt met het ongeluksgetal 13, moet deze dag volgens het volksgeloof extra ongeluk veroorzaken. De vrijdagen kunnen ook een kwade naam gekregen hebben omdat de Romeinen op die dag doodvonnissen voltrokken. Ook in Engeland werd de doodstraf op een vrijdag voltrokken. Dat 'dertien' een negatieve klank had in de christelijke wereld is sinds de zeventiende eeuw mogelijk terug te brengen tot het Laatste Avondmaal van Christus, waar dertien personen aanzaten. Wat volgde was het verraad door het vertrek van een dertiende persoon (Judas) en daarna de kruisiging van Christus. In het christendom is twaalf sowieso het getal van de perfectie, denk aan de twaalf stammen van Israël, de twaalf discipelen en 144.000 uitverkorenen (12×12). Twaalf plus één betekent dan: imperfectie of ongeluk.
Bron: Wiki.
Dat kan inderdaad niet. Als je perfect bent heb je niet het vermogen om te vallen tot imperfectie. Ik las ook een theorie over wat er precies is gebeurd: God schiep Adam en Eva naar zijn beeld, waardoor zij hoger werden dan engelen. En de engel Lucifer vertikte het om te buigen voor Adam en Eva. Is een theorie.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:44 schreef hoatzin het volgende:
Dat kan niet als we perfect waren. Ergo.... die neiging was ingebakken. Door wie?
'Jonge mannen' kan tot een jaar of 30 zijn, dus het is maar de vraag hoe 'jong' ze waren. Verder is hun gedrag belangrijker dan hun leeftijd. Daarnaast is God soeverein, de pottenbakker besluit wat er met Zijn potten gebeurt. Uit alles blijkt dat God geen oordelen uitvoert als er nog kans is dat de mensen in kwestie zich bekeren. In dat opzicht was dit dus geen straf, maar het onvermijdelijke gevolg van de keuzes van deze mensen. Dit staat los van Gods goedertierenheid, aangezien deze mensen zelf voor het kwade hebben gekozen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 05:49 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dit kan allemaal waar zijn maar ...
... de kwestie van evenredigheid tussen de 'zonde' (schelden) en de 'straf' (de dood) blijft problematisch, zeker als de slachtoffers jong waren. Het maakt niet uit hoe jong. De tekst letterlijk nemend, betwijfelen nu velen (waaronder ik) in erstige mate het moreel kompas van God maar 2.500 jaar of langer geleden golden er duidelijk andere normen en waarden. De door mensen toegekende eigenschap van God, "Goedertierenheid", is behalve een cultureel gebonden kennelijk ook een tijdsgebonden concept. Jouw interpretatie dat we al die woorden een andere context en betekenis moeten geven, kan natuurlijk waar zijn. Maar voorlopig moeten we het in 2025 Dopo Cristo met deze treurigmakende tekst uit Koningen 2 doen.
Als het niet op taalkundige basis kan, dan wel op basis van wat de rest van de bijbel onthult over God: dat het een rechtvaardige rechter is. Op basis daarvan hoeven we niet te twijfelen aan het feit dat wat deze mensen overkwam onvermijdelijk was.quote:Behalve de kwestie van geschreven woorden een andere betekenis geven, zijn bijbelvertalingen altijd een ingewikkelde mix van taalkundige uitdagingen van het oude Hebreeuws, verschillen tussen de beschikbare bronteksten, interpretaties, onontkoombare keuzes en persoonlijke voorkeuren van de vertalers. Zo is De Statenbijbel (of Statenvertaling) van 1637 de eerste officiële (geautoriseerde) Bijbelvertaling in het Nederlands. Deze Bijbel werd rechtstreeks uit het Hebreeuws, Aramees en het Grieks vertaald. De opdracht hiervoor werd gevraagd door de Synode van Dordrecht in 1618. Daarbij diende de Britse King James Version als voorbeeld (maar niet als model). Het was overigens niet zo dat er voor de synode geen Nederlandse vertalingen van de Bijbel bestonden. Deze waren echter vaak incompleet en niet uniform. Er bestonden meerdere vertalingen met opvallende verschillen in woordkeuze, stijl, en soms ook in theologische subtiliteiten en accenten. Vaak waren het vertalingen van bijbels uit de ons omringende landen (m.n. Duits). De Nederlandse dominees wilden een vertaling die zo dicht mogelijk bij de brontalen lag.
De Synode was zich terdege bewust van de neiging van vertalers om subjectieve overwegingen voorrang te geven aan het "oorspronkelijke" want de letterlijk opdracht die de Synode gaf aan de vertalers luidde:
[..]
In modern Nederlands zouden we (ongeveer) zeggen:
[..]
Dus het kan best allemaal waar zijn dat door vertaalfouten, misinterpretaties, etc. van de vertalers het in de gegeven bijbeltekst om "jongemannen/ jonge mannen" gaat en niet om "kleine kinderen" maar we kunnen dat niet meer aan de oorspronkelijke auteur vragen. Zijn beenderen zijn al lang verbleekt in vermoedelijk de Sinaï-woestijn.
Waarom het precies 2 beren zijn weet ik ook niet, maar het onthult wel dat God niet altijd puur via miraculeuze wegen werkt, maar dat de aanwezigheid van God zich ook in de gewonere dingen van het leven manifesteert.quote:Als laatste blijft bij mij de vraag knagen waarom nou per se 2 beren (die geen broodjes gingen smeren) de onbarmhartige toorn van God tot uitvoer moesten brengen? Als het "42 zondige jongemannen" zouden zijn geweest waren (mannen die zich in tegenstelling tot kleine kinderen wel bewust waren dat handelingen altijd consequenties hebben) dan kan je je afvragen waarom "De Straf Van God" niet wat overtuigender geweest had kunnen zijn? Waarom niet een plotseling opstekend hevig onweer met 42 opeenvolgende bliksemschichten die in een kort tijdsbestek hen één voor één zouden doden? Voor ongelovige toehoorders die met een verhaal overtuigd moeten worden zou een dergelijk bovennatuurlijk spektakel naar mijn bescheiden mening veel meer indruk maken. De almacht van God zou dan voor eens en voor altijd duidelijk en onbetwistbaar zijn. Nu zijn het gewoon maar 2 beren die zo maar ineens uit het bos komen en het vuile werk opknappen. Gruwelijk maar toch saai. En niet echt goddelijk.
De tekst laat zien dat Gods genade niet eeuwig is, dat God niet met zich laat spotten, en dat God zijn dienaars in bescherming neemt. Dat laat zien dat er wel degelijk rechtvaardigheid in de wereld is, zelfs als we die niet altijd meteen zien. Het feit dat we erop kunnen vertrouwen dat God een rechtvaardig rechter is, biedt hoop en troost in een wereld waarin zoveel kwaad plaatsvindt, vooral als het je zelf overkomt.quote:Slotbeschouwing
Maar alle gekheid op een stokje, ik zie weinig reden om vrolijker gestemd door het leven te gaan, na het lezen van de "oorspronkelijke" tekst. Ik zie er geen "Blijde Boodschap" in. Jij vermoedelijk wel?
quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Jonge mannen' kan tot een jaar of 30 zijn, dus het is maar de vraag hoe 'jong' ze waren. Verder is hun gedrag belangrijker dan hun leeftijd. Daarnaast is God soeverein, de pottenbakker besluit wat er met Zijn potten gebeurt. Uit alles blijkt dat God geen oordelen uitvoert als er nog kans is dat de mensen in kwestie zich bekeren. In dat opzicht was dit dus geen straf, maar het onvermijdelijke gevolg van de keuzes van deze mensen. Dit staat los van Gods goedertierenheid, aangezien deze mensen zelf voor het kwade hebben gekozen.
>>> Alles leuk en aardig maar "schelden doet geen pijn". Je kunt dus wel degelijk aan het moreel kompas van God twijfelen om voor zo'n futiliteit meteen een gruwelijke doodstraf uit te voeren. Tenminste, als je een niet-gelovige bent als ik. Jij als christen ziet dat logischerwijs niet verkeerd want het past allemaal in jouw theologische realiteit.
[..]
Als het niet op taalkundige basis kan, dan wel op basis van wat de rest van de bijbel onthult over God: dat het een rechtvaardige rechter is. Op basis daarvan hoeven we niet te twijfelen aan het feit dat wat deze mensen overkwam onvermijdelijk was.
>> Zeer logisch want jouw conclusie is volgens de regels afgeleid van de premisse dat "God bestaat en rechtvaardig is omdat dat in de bijbel staat". Zoals je weet, hanteer ik een ander uitgangspunt.
[..]
Waarom het precies 2 beren zijn weet ik ook niet, maar het onthult wel dat God niet altijd puur via miraculeuze wegen werkt, maar dat de aanwezigheid van God zich ook in de gewonere dingen van het leven manifesteert.
>> Had het dan volgens jou niet wat spectaculairder gemogen? Of vind je dat God altijd de juiste dingen doet? Dus bijvoorbeeld ook kleine kindjes van 1 -2 jaar hersenkanker schenken?
[..]
De tekst laat zien dat Gods genade niet eeuwig is, dat God niet met zich laat spotten, en dat God zijn dienaars in bescherming neemt. Dat laat zien dat er wel degelijk rechtvaardigheid in de wereld is, zelfs als we die niet altijd meteen zien. Het feit dat we erop kunnen vertrouwen dat God een rechtvaardig rechter is, biedt hoop en troost in een wereld waarin zoveel kwaad plaatsvindt, vooral als het je zelf overkomt.
>>> Ook hier ga je niet in op de mate van bestraffing t.o.v. de daad die anno 2025 ons niet-gelovigen "de wenkbrauwen doet fronzen" to put it mildly.
Iblis moest buigen voor Adam en weigerde, dat komt uit de koran. Het is een verdraaiing van de bijbel waar satan Jezus verleidt om voor hem te buigen maar uiteindelijk zal satan buigen voor Jezus, de laatste Adam.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 10:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad niet. Als je perfect bent heb je niet het vermogen om te vallen tot imperfectie. Ik las ook een theorie over wat er precies is gebeurd: God schiep Adam en Eva naar zijn beeld, waardoor zij hoger werden dan engelen. En de engel Lucifer vertikte het om te buigen voor Adam en Eva. Is een theorie.
Maar als we er toch over hebben: De bijbel gaat ervan uit dat we als mens ontstaan in de baarmoeder, dus daar beginnen we. Daar hebben we het woordje we weer. Dus we hebben volgens deze visie nooit deelgenomen aan de engelenval. Als we geboren worden op aarde, wat valt ons dan aan te merken, vraag ik me af. Dit is een paradox.
@Doedelzak77 waarom ga je hier niet op in?quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die alleen Gods wil kon uitvoeren zoals we uitvoerig lezen in het boek Job.
Conclusie: de zondeval MOEST gebeuren.
Zoals ik hierboven zei ging het niet om die ene futiliteit, maar om een langdurig patroon van rebellie tegen God die de profeet had gezonden. Als mensen zich verharden tegen God, is het resultaat ruïne. Dat is geen willekeurige straf, maar een onvermijdelijk gevolg. Dit staat niet zo expliciet in de tekst beschreven, maar dat is het onderliggende principe in elk oordeel en elke 'straf': kies het leven en leef met zegening, of kies de zonde en sterf vervloekt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:12 schreef Geldprintkabouter het volgende:
'Jonge mannen' kan tot een jaar of 30 zijn, dus het is maar de vraag hoe 'jong' ze waren. Verder is hun gedrag belangrijker dan hun leeftijd. Daarnaast is God soeverein, de pottenbakker besluit wat er met Zijn potten gebeurt. Uit alles blijkt dat God geen oordelen uitvoert als er nog kans is dat de mensen in kwestie zich bekeren. In dat opzicht was dit dus geen straf, maar het onvermijdelijke gevolg van de keuzes van deze mensen. Dit staat los van Gods goedertierenheid, aangezien deze mensen zelf voor het kwade hebben gekozen.
>>> Alles leuk en aardig maar "schelden doet geen pijn". Je kunt dus wel degelijk aan het moreel kompas van God twijfelen om voor zo'n futiliteit meteen een gruwelijke doodstraf uit te voeren. Tenminste, als je een niet-gelovige bent als ik. Jij als christen ziet dat logischerwijs niet verkeerd want het past allemaal in jouw theologische realiteit.
Die premisse is gebaseerd op de ultieme daad van rechtvaardigheid en liefde die door Jezus is gemanifesteerd, en op het principe dat God niet tegenstrijdig is.quote:Als het niet op taalkundige basis kan, dan wel op basis van wat de rest van de bijbel onthult over God: dat het een rechtvaardige rechter is. Op basis daarvan hoeven we niet te twijfelen aan het feit dat wat deze mensen overkwam onvermijdelijk was.
>> Zeer logisch want jouw conclusie is volgens de regels afgeleid van de premisse dat "God bestaat en rechtvaardig is omdat dat in de bijbel staat". Zoals je weet, hanteer ik een ander uitgangspunt.
Ik heb daar geen oordeel over, het is wat het is.quote:Waarom het precies 2 beren zijn weet ik ook niet, maar het onthult wel dat God niet altijd puur via miraculeuze wegen werkt, maar dat de aanwezigheid van God zich ook in de gewonere dingen van het leven manifesteert.
>> Had het dan volgens jou niet wat spectaculairder gemogen? Of vind je dat God altijd de juiste dingen doet? Dus bijvoorbeeld ook kleine kindjes van 1 -2 jaar hersenkanker schenken?
Je bedoelt jouw interpretatie van de daad. Ik ben het niet eens met die interpretatie, de daad gaat veel verder dan uitschelden. Het is in wezen spugen op de God die het leven wil redden. Wat gebeurt er als je dat doet? Dan verlies je het leven. Of dat nu in de vorm van beren is, of in een eindoordeel, of op een andere manier. Het is oogsten wat je zaait.quote:De tekst laat zien dat Gods genade niet eeuwig is, dat God niet met zich laat spotten, en dat God zijn dienaars in bescherming neemt. Dat laat zien dat er wel degelijk rechtvaardigheid in de wereld is, zelfs als we die niet altijd meteen zien. Het feit dat we erop kunnen vertrouwen dat God een rechtvaardig rechter is, biedt hoop en troost in een wereld waarin zoveel kwaad plaatsvindt, vooral als het je zelf overkomt.
>>> Ook hier ga je niet in op de mate van bestraffing t.o.v. de daad die anno 2025 ons niet-gelovigen "de wenkbrauwen doet fronzen" to put it mildly.
[..]
Dat ging volgens mij om het vuur dat Elias uit de hemel liet neerdalen toen hij in conflict was met de priesters van Baal. De beren waren bij de opvolger van Elias, Elisha.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:39 schreef Alarmonoff het volgende:
Aangaande de 2 beren:
Luk 9:54-56 SV 54 Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elías gedaan heeft? 55 Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt. 56 Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.
De beren zijn volgens mij ook een soort vuur uit de hemel dat in dit geval op de kinderen terecht kwam, die profeten hadden de autoriteit en macht gekregen, in Openbaring komen ze terug met dezelfde macht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat ging volgens mij om het vuur dat Elias uit de hemel liet neerdalen toen hij in conflict was met de priesters van Baal. De beren waren bij de opvolger van Elias, Elisha.
Dat zou je zo kunnen stellen denk ik ja.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De beren zijn volgens mij ook een soort vuur uit de hemel dat in dit geval op de kinderen terecht kwam, die profeten hadden de autoriteit en macht gekregen, in Openbaring komen ze terug met dezelfde macht.
Vuur staat ook voor oordeel, de aanval door de Assyriers en Babyloniers wordt een oordeel en een vurige oven genoemd. Misschien is dit wel waar de poel des vuurs symbolisch voor staat, in een parallel in Daniel komt datzelfde vuur dat het beest verslindt uit de troon.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou je zo kunnen stellen denk ik ja.
'Vuur' in de bijbel is een symbool voor Gods aanwezigheid, Gods geest, dat je puur kan maken, maar ook vernietigen.
Je interpretatie komt ook overeen met Openbaring 11 dat ik hierboven al citeerde:
2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan.
5En als iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en dat verslindt hun vijanden. En als iemand hun schade wil toebrengen, moet hij op dezelfde manier gedood worden.
Het verslindende vuur van God is wat er gebeurt als je tegen God rebelleert. Dan stel je jezelf bloot aan het oordeel en vernietiging, omdat zonde niet in Gods aanwezigheid kan bestaan. Zoals licht de duisternis verjaagt.
Nee, dat zijn allemaal goeie teksten denk ik.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Vuur staat ook voor oordeel, de aanval door de Assyriers en Babyloniers wordt een oordeel en een vurige oven genoemd. Misschien is dit wel waar de poel des vuurs symbolisch voor staat, in een parallel in Daniel komt datzelfde vuur dat het beest verslindt uit de troon.
"Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur" vuur is weer dat verslindende hellevuur van oordeel en gebeurde oa in het jaar 70.
Dan 7:10-11 SV 10 Een vurige rivier vloeide, en ging van voor Hem uit, duizendmaal duizenden dienden Hem, en tien duizendmaal tien duizenden stonden voor Hem; het gericht zette zich, en de boeken werden geopend. 11 Toen zag ik toe vanwege de stem der grote woorden, welke die hoorn sprak; ik zag toe, totdat het dier gedood, en zijn lichaam verdaan werd, en overgegeven om van het vuur verbrand te worden.
Deu 32:22 SV Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel, en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.
Maar nu dwaal ik weer![]()
Geloof draait om overtuiging.....geloven in God is overtuigd zijn van "zijn" werkelijkheid. De werkelijkheid die is is daarom de overtuiging met welke je leeft zodra je van God getuigt. De enige werkelijkheid die is is de liefdevolle alomtegenwoordige scheppende kracht welke vorm krijgt door de geest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus die dubbele zijde van het vuur is juist een kernaspect van de God van de bijbel. De effecten van het vuur zijn afhankelijk van onze eigen keuzes, hoe we op waarheid reageren: met bekering en de wil om te veranderen, of met rebellie, verharding en verzet.
En zodoende is de 'straf' van God niets anders dan het resultaat van je eigen keuzes om je tegen de waarheid te verzetten. Want het leven komt van God, en als je je tegen het leven verzet, blijft niets anders over dan de dood.
Deze redenering houdt alleen stand als we de perfecte standaarden van God verlagen tot standaarden waar mensen op hun eigen krachten aan kunnen voldoen. En het resultaat daarvan zien we in de wereld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Geloof draait om overtuiging.....geloven in God is overtuigd zijn van "zijn" werkelijkheid. De werkelijkheid die is is daarom de overtuiging met welke je leeft zodra je van God getuigt. De enige werkelijkheid die is is de liefdevolle alomtegenwoordige scheppende kracht welke vorm krijgt door de geest.
De verandering of bekering is alleen nodig voor hun die afgedwaald zijn van de "waarheid" en daarmee de manifesterende kracht welke God is verkeerd gebruiken.
In veel voorbeelden aangedragen in de bijbel waaronder bijvoorbeeld:
Matteüs 25:29: "Want aan ieder die heeft, zal gegeven worden; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden zelfs wat hij heeft"
In de praktijk komt het er op neer dat als je verkeerde overtuiging van "gebrek" of "tekort" hebt dat je die ook zal ervaren ongeacht de werkelijkheid waarin je op dat moment leeft. Het is echter wel zo dat materie de overtuiging volgt conform de werkelijkheid die God is. Uiteindelijk zul je dus arm en berooid achterblijven conform je eigen overtuiging.
Iemand die rijkdom als werkelijkheid ervaart zal op enig moment dan ook de materalisatie hiervan ten deel vallen.
Er bestaat geen straf van God...jouw leven krijgt vorm door de overtuiging die je hebt en hoe verder deze afwijkt van de realiteit van "Gods genade en overvloed" hoe slechter het je vergaat.
Afgunst, haat ijdelheid noem het allemaal maar op komen voort uit angst welke direct weergeven dat je overtuiging niet met de werkelijkheid van Gods heerlijkheid overeenkomen maar desondanks nog steeds werkelijkheid worden door de immer actieve werkende kracht zelf.
In zeker zin verzet je je dus tegen God maar op een geheel andere manier dan doorgaans begrepen, het is geen afvallig zijn door je af te keren van een denkbeeldige God maar doordat je overtuiging van de werkelijkheid welke God is incorrect is.
Op basis hiervan kun je indenken wat de overtuiging van een straffende God met je kan doen als je wordt groot gebracht met het idee dat je imperfect en daarmee automatisch zondig bent. Je leeft dan in de overtuiging dat zelfs indien je niets hebt fout gedaan er waarschijnlijk alsnog wel een reden voor God is om je te "straffen" voor je imperfectie of erfzonde. Een leven vol boetedoening zonder genade is het gevolg, maar gelukig is daar het offer van het lam waardoor je ondanks al je zondigheid toch nog verder mag leven en hopen. Nog steeds een negatieve overtuiging maar opgeheven door het zoenoffer. In zekere zin is JC dan ook daadwerkelijk Gods genade voor hun die hem door hun verkeerde overtuiging op die manier nodig hebben.
Anyway..genoeg gepredikt voor vandaag.....t blijft voor mij immers een parttime job
Juist niet, je vertrouwd immers op de werkelijkheid Gods en niet op je egozelf, glorie wie glorie toekomt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze redenering houdt alleen stand als we de perfecte standaarden van God verlagen tot standaarden waar mensen op hun eigen krachten aan kunnen voldoen. En het resultaat daarvan zien we in de wereld.
Oei, je begint een beetje op Doedelzak te lijken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het verslindende vuur van God is wat er gebeurt als je tegen God rebelleert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |