abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218926558
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 00:37 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Je maakt weer een denkfout. De bijbel is geen bron van kennis maar van moraal en ethiek. Bijbelse woorden hebben geen feitelijke betekenis maar zijn aan te merken als interpretaties, misverstanden en misleidingen. Je kan dus beter je eigen gezond verstand gebruiken om tot inzicht en wijsheid te komen.
Nou als er 1 ding in deze wereld waarheid is is het Gods woord hoor. En dan wel de juiste bijbel en dat is de KJV in het Engels en bij ons de Statenvertaling dat zegent God als je hem leest. En de rest is vals en zitten aan zijn woord en passen verzen aan en laten weg of voegen toe. En is heel gevaarlijk, want we moet wel het perfecte woord van God hebben. Want hoe weet je anders wat waarheid is. Dus zijn woord moet perfect zijn. En ik dien de God die alles gemaakt heeft en geen fouten maakt.

En in zijn woord zegt God ook dat ieder woord meer waard is dan puur goud en zegt genoeg. En het is een geschiedenisboek van de mens en ook om ons dingen te leren en verteld ons waarom we hier zijn, wat de bedoeling is en waar we heen gaan. En dat lees je in geen enkel ander boek hoor. En de God die alles gemaakt heeft geeft geen kennis haha alles komt toch bij hem vandaan en hij kent ook jou hart en alle haren op je hoofd. En o.a het boek Spreuken zit vol wijsheid, waar je ook echt wat aan hebt. En alle kennis buiten God is pas nutteloos want heb je niet veel aan.

En je snapt de bijbel niet zomaar nee en heb je heel veel studie en leiding van God nodig. En ook een goeie leraar is belangrijk om het te snappen. En ook ik snap het nog lang niet allemaal en het nieuwe testament veel meer maar het oude testament is iets lastiger en ook een stuk dikker. En kost veel tijd ook maar langzaam gaat het al beter.

En jij vertrouwd dus liever op jezelf als zondig mens met veel fouten dan op een perfecte God die ons gemaakt heeft en ons wil helpen. Nou vind ik best knap en wat je wil man God heeft je een vrije wil gegeven om in deze wereld te doen en te laten wat je wil. Tot de dood dan en daarna komt het oordeel.

[ Bericht 5% gewijzigd door Doedelzak77 op 03-10-2025 19:31:52 ]
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:49:30 #102
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218926653
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:36 schreef Doedelzak77 het volgende:

En het is een geschiedenisboek van de mens .....

Adam & Eva, slang, een aarde van 6.000 jaar oud. Tja.

De Bijbel bevat onbetwistbaar historische elementen zoals het bestaan van bepaalde plaatsen, personen en culturele praktijken maar veel van de cruciale verhalen (vooral in het Oude Testament, zoals de schepping, de zondvloed en de Exodus) zijn moeilijk of onmogelijk om volledig te verifiëren met onafhankelijke, niet-Bijbelse bronnen. En we zoeken allemaal naar "waarheid", toch? Nee, de Bijbel is een historisch belangrijk religieus document dat historische claims en verslagen bevat maar het is geen geschiedenisboek zoals we dat vandaag de dag kennen. De geschiedkunde is een serieuze wetenschap ook al suggereer jij dus van niet.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:31:30 #103
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218927010
quote:

Tot de dood dan en daarna komt het oordeel.
Er is maar één oordeel na de dood: de vergetelheid. Na de dood zal je als mens uiteindelijk vergeten worden. Over 100 en zeker na 1.000 jaar is er niemand die nog weet dat je hier op aarde hebt rondgelopen. Laat staan over 1.000.000.000 jaar hetgeen een schijntje is afgezet tegen de oneindigheid van tijd. De enige die een oordeel velt over de mens is de Tijd en niet een fictief Opperwezen.
pi_218927910
Kunnen we geen specifieke teksten bespreken ipv weer te vervallen in discussies over het waarheidsgehalte van de bijbel, de geschiedenis, de totstandkoming etc.? Daar is dit topic niet voor bedoeld volgens mij, ik denk dat we inmiddels allemaal wel van elkaar weten wat onze mening daarover is. Laten we het eerder over de inhoud zelf hebben, dat lijkt me interessanter.
pi_218928089
Ok, laten we dat maar doen dan. De Bijbelse dagkalender van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap begon woensdag met Habakuk. En het was gelijk raak. Om jullie te dienen heb ik één van mijn Statenvertalingen erbij gepakt (ik heb meerdere vertalingen). Ik heb er mijn eigen kanttekeningen bij gezet.

1. De lasten, welken Habakuk, de profeet, gezien heeft.
Aha, hier komt dat vreselijke aanwijzend voornaamwoord welke dus vandaan. Ik erger me er altijd mateloos aan als mensen schrijven als De instantie welke deelneemt in dit project... En het wordt zelfs omgeroepen op de stations "De trein welke..." Zo ontzettend ouderwets. Ik hoor het pas sinds 2010 weer.

2. HEERE, hoe lang schreeuw ik en Gij hoort niet, hoe lang roep ik tot U: Geweld! en Gij verlost niet?
Een zeer welbekende roep die door velen hier worden gedaan in dit subforum en dat veel leidt tot afvalligheid.

Dit gaat een tijdje door en dan lezen we dit in vers 6:
Want zie, Ik verwek de Chaldeën, een bitter en snel volk, trekkende door de breedten der aarde, om erfelijk te bezitten woningen, die de zijne niet zijn.
Hee, en wij maar denken dat de invasie van asielzoekers met hun gevolg een modern probleem is.

Ik ga me er eens fijn in verdiepen in deze Habakuk.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:07:59 #106
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218928145
Ok. We kunnen het bijvoorbeeld hebben over bizarre teksten in de bijbel. Er zijn behoorlijk veel van die teksten te vinden, teksten die ons nu als bizar in de oren klinken. Maar wat zouden de schrijvers pakweg 2.500 jaar geleden ermee hebben bedoeld?

Ik trap af:

2 Koningen 2:23-24 – Elisa en de berinnen
42 kinderen worden door beren verscheurd omdat ze Elisa “kaalkop” noemen.

quote:
23 En hij ging van daar op naar Beth-el. Als hij nu den weg opging, zo kwamen kleine jongens uit de stad; die bespotten hem, en zeiden tot hem: Kaalkop, ga op, kaalkop, ga op!

24 En hij keerde zich achterom, en hij zag ze, en vloekte hen, in den Naam des HEEREN. Toen kwamen twee beren uit het woud, en verscheurden van dezelve twee en veertig kinderen.
Waarschijnlijk bedoeld om respect voor profeten te benadrukken???
pi_218928177
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ok. We kunnen het bijvoorbeeld hebben over bizarre teksten in de bijbel. Er zijn behoorlijk veel van die teksten te vinden, teksten die ons nu als bizar in de oren klinken. Maar wat zouden de schrijvers pakweg 2.500 jaar geleden ermee hebben bedoeld?

Ik trap af:

[..]
Dit vind ik nou een geweldig initiatief, hier kun je de diepte mee in. Kom er later op terug.
pi_218928283
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:07 schreef Geldprintkabouter het volgende:

Ik trap af:

[..]
Het verhaal is niet erg geloofwaardig. Ik zie twee berinnen niet zo snel een complete groep van 42 kinderen verslinden in een omgeving waar je snel kunt vluchten. Twee kinderen doden is al een hele kluif, vier zou ook nog kunnen, maar dan houdt het echt op. Zal me niet verbazen als 42 een symbolisch getal is dat ergens voor staat.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:47:52 #109
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218928442
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:29 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het verhaal is niet erg geloofwaardig. Ik zie twee berinnen niet zo snel een complete groep van 42 kinderen verslinden in een omgeving waar je snel kunt vluchten. Twee kinderen doden is al een hele kluif, vier zou ook nog kunnen, maar dan houdt het echt op. Zal me niet verbazen als 42 een symbolisch getal is dat ergens voor staat.
Ok, even kijken wat ChatGPT zegt over het getal 42 want ik ben geen numeroloog:

quote:
Hier zijn enkele symbolische en religieuze betekenissen die aan 42 verbonden zijn:

📜 Bijbel en joodse traditie

42 reizen van de Israëlieten: In het boek Numeri worden 42 pleisterplaatsen genoemd tijdens de tocht van de Israëlieten uit Egypte naar het Beloofde Land. Sommigen zien dit als symbool van een levensweg of spirituele reis.

42 jongens: In 2 Koningen 2:23–24 laat de profeet Elisa twee beren 42 kinderen verscheuren die hem hadden bespot. Dit wordt soms gezien als een symbool van oordeel of waarschuwing.

De Naam van God: In de joodse mystiek (Kabbala) wordt gesproken over een zogenoemde “42-letterige Naam van God” die als krachtig en heilig wordt beschouwd.

Oude en religieuze tradities

Egyptische mythologie: In het Dodenboek moesten zielen voor 42 rechters verschijnen die elk een zonde of overtreding vertegenwoordigden. Alleen wie “rein” was kon door naar het hiernamaals.

Boeddhisme: Er bestaat een oud Chinees boeddhistisch geschrift genaamd de Sutra van 42 hoofdstukken – één van de eerste teksten waarin het boeddhisme in China werd geïntroduceerd.

🔢 Numerologische en symbolische duidingen

Numerologie: 42 wordt soms gezien als een combinatie van 4 (stabiliteit, aarde) en 2 (dualiteit, relatie), die samen naar balans en harmonie zouden verwijzen.

Wiskundige eigenaardigheden: het is een zogeheten pronic number (product van twee opeenvolgende getallen: 6 × 7), en omdat 6 en 7 in veel culturen “heilige” of symbolische getallen zijn, wordt 42 daardoor soms extra betekenisvol geacht.
Kunnen we hier iets mee?
  Moderator vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:55:22 #110
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218928882
quote:

[..]
42 staat voor ASCII = *

Dit was ooit een grap uit een stripboek die viral ging , over "whats the meaning of life", waarop de computer reageerde 42.

*,... anything dus
As above, so below.
pi_218929377
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 17:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
42 staat voor ASCII = *

Dit was ooit een grap uit een stripboek die viral ging , over "whats the meaning of life", waarop de computer reageerde 42.

*,... anything dus
Volgens mij was het antwoord van een computer na miljoenen jaren op de vraag waarom het heelal er is. De aarde zou dan de nieuwe computer zijn die moest achterhalen wat de exacte vraag was. Zoiets.
Hitchhiker's guide to the galaxy. Ik heb ze allemaal in huis. Heerlijke boekjes.
pi_218929399
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 16:47 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Ok, even kijken wat ChatGPT zegt over het getal 42 want ik ben geen numeroloog:
[..]
Kunnen we hier iets mee?
Denk het wel. Ik ga het hele verhaal nog eens doorlezen, want ik heb het vermoeden dat de scheldpartij niet in verbinding staat met het verschijnen van de beren. De suggestie wordt dan wel gewekt, maar het is zoiets van (ik verzin maar iets), een auto rijdt op de weg met 80 en wordt ingehaald door een auto met hoge snelheid vol met joelende jochies die roepen "ouwe lul" en dan een enorme waterplas tegenkomen, in de slip raken en in volle vaart frontaal tegen een boom belanden. Alle vier dood.
Als je dat leest, denk je, wauw, ze zijn gestraft. Maar dit zijn dus twee gebeurtenissen die los van elkaar staan.
Zo zie ik die bijbeltekst ook.

Maar, ik moet het nog even lezen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:08:22 #113
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929444
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:01 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Denk het wel. Ik ga het hele verhaal nog eens doorlezen, want ik heb het vermoeden dat de scheldpartij niet in verbinding staat met het verschijnen van de beren. De suggestie wordt dan wel gewekt, maar het is zoiets van (ik verzin maar iets), een auto rijdt op de weg met 80 en wordt ingehaald door een auto met hoge snelheid vol met joelende jochies die roepen "ouwe lul" en dan een enorme waterplas tegenkomen, in de slip raken en in volle vaart frontaal tegen een boom belanden. Alle vier dood.
Als je dat leest, denk je, wauw, ze zijn gestraft. Maar dit zijn dus twee gebeurtenissen die los van elkaar staan.
Zo zie ik die bijbeltekst ook.

Maar, ik moet het nog even lezen.
Ok, maar vergeet niet: het blijft interpretatie
pi_218929451
quote:
En dan wel de juiste bijbel en dat is de KJV in het Engels en bij ons de Statenvertaling dat zegent God als je hem leest.
Dat kan zo zijn, maar wat me opvalt is dat in de nieuw gedrukte statenvertalingen de kanttekeningen zijn weggehaald. Terwijl die kanttekeningen een schat aan informatie waarborgen. Mijn droom is dat ik dat een statenvertaling kan krijgen met kanttekeningen voor een schappelijke prijs. Waarom die kanttekeningen zijn weggehaald, is mij een raadsel, want die waren een geweldige meerwaarde van het boek. Die vertalers van toen hebben een megaklus gedaan, echt complimenten.

En daarnaast, waarom hebben ze die Statenvertaling niet onder handen genomen met al dat geGij, en al die andere middeleeuwse woorden zoals iegelijk. Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Sigaartje op 03-10-2025 19:16:52 ]
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:27:00 #115
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929582
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.
Is er al: BGT (bijbel in Gewone Taal) en NBV21 (de Bijbel voor de 21e eeuw). In NBV21 wordt niet meer gesproken van kribbe maar van voederbak. De vraag is, ben je daar dan blij mee?
pi_218929604
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:09 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat kan zo zijn, maar wat me opvalt is dat in de nieuw gedrukte statenvertalingen de kanttekeningen zijn weggehaald. Terwijl die kanttekeningen een schat aan informatie waarborgen. Mijn droom is dat ik dat een statenvertaling kan krijgen met kanttekeningen voor een schappelijke prijs. Waarom die kanttekeningen zijn weggehaald, is mij een raadsel, want die waren een geweldige meerwaarde van het boek. Die vertalers van toen hebben een megaklus gedaan, echt complimenten.

En daarnaast, waarom hebben ze die Statenvertaling niet onder handen genomen met al dat geGij, en al die andere middeleeuwse woorden zoals iegelijk. Je hoeft geen afbreuk te doen aan de exacte vertaling, maar het zou wel mooi zijn om al die ouderwetse woorden die wij niet begrijpen te vervangen door iets leesbaars.
Ja maar zijn toch niet goed hoor die aantekeningen en kloppen vaak ook niet dus ik gebruik het liever niet. En ik heb zelf de Tukker versie uit 1977 en is de enige versie die iets moderne woorden gebruikt zonder iets te veranderen maar is moeilijk te krijgen en lang gezocht en 2de hands gevonden.

Maar lees ook graag de KJV en de oude staten is inderdaad erg oud qua taal maar je hebt een dun boekje die de moeilijke woorden verklaard en heet Verklaring van moeilijke woorden in de Statenbijbel en kost 4,50 maar en helpt wel. En je kan ook in de You Version bijbel app de makkelijke vertaling lezen in andere versies en kom je er ook wel uit maar doe ik liever niet zelf.
pi_218929657
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:27 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Is er al: BGT (bijbel in Gewone Taal) en NBV21 (de Bijbel voor de 21e eeuw). In NBV21 wordt niet meer gesproken van kribbe maar van voederbak. De vraag is, ben je daar dan blij mee?
Ja, want geen hond weet wat een kribbe is.
pi_218929707
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:49 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Adam & Eva, slang, een aarde van 6.000 jaar oud. Tja.

De Bijbel bevat onbetwistbaar historische elementen zoals het bestaan van bepaalde plaatsen, personen en culturele praktijken maar veel van de cruciale verhalen (vooral in het Oude Testament, zoals de schepping, de zondvloed en de Exodus) zijn moeilijk of onmogelijk om volledig te verifiëren met onafhankelijke, niet-Bijbelse bronnen. En we zoeken allemaal naar "waarheid", toch? Nee, de Bijbel is een historisch belangrijk religieus document dat historische claims en verslagen bevat maar het is geen geschiedenisboek zoals we dat vandaag de dag kennen. De geschiedkunde is een serieuze wetenschap ook al suggereer jij dus van niet.
De aarde is niet 6000 jaar oud en er zit een gat tussen Genesis 1 en 2 want eerst was de aarde woest en ledig en kon er nog niks wonen. En had tijd nodig op een natuurlijke manier dus de hemel en de aarde zijn inderdaad ouder. En de slang was de duivel en had ook sex met Eva waar Cain uit kwam en was een duivels kind en daarom sloeg ie Abel dood.

Openbaring 12:9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:38:09 #119
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218929723
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Als zwaar overtuigd ongelovige weet ik al meer dan 60 jaar dat het kindeke Jezus na zijn maagdelijke geboorte in een kribbe in Bethlehem lag. Waarom weet jij dat dan niet?
pi_218929731
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:34 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nou ik wel hoor zo moeilijk is dat toch niet en dan zoek je het toch ff op kleine moeite.
pi_218930074
quote:

[..]
42 is inderdaad een belangrijk getal in profetie.

Het wordt als tijdsaanduiding gebruikt waarbij 42 een aantal maanden is.

42 maanden = 1260 dagen = 3,5 jaar = een tijd, tijden en een halve tijd.

Enkele verzen die deze periode noemen:

Daniël 7:25 Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken, de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten. Hij zal erop uit zijn bepaalde tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in zijn hand worden overgegeven voor een tijd, tijden en een halve tijd.

Daniël 12:7 Toen hoorde ik de Man gekleed in linnen, Die Zich boven het water van de rivier bevond, en Hij hief Zijn rechter- en Zijn linkerhand op naar de hemel en zwoer bij Hem Die eeuwig leeft: Na een vastgestelde tijd, vastgestelde tijden en een helft, wanneer Hij er een einde aan gemaakt zal hebben om de macht van het heilige volk stuk te slaan, zal er aan al deze dingen een einde komen.

Openbaring 11: 2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.

Openbaringn 12:6 6En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats had, die door God voor haar gereedgemaakt was, opdat men haar daar zou voeden twaalfhonderdzestig dagen.

Openbaring 12:14 En aan de vrouw werden twee vleugels van een grote arend gegeven, opdat zij naar de woestijn zou vliegen, naar haar plaats, waar zij gevoed wordt, een tijd en tijden en een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.

Openbaring 13:5 En het werd een mond gegeven om grote woorden en godslasteringen te spreken, en het werd macht gegeven om dit tweeënveertig maanden lang te doen.

Het wordt gebruikt om een belangrijke periode van vervolging door de 'kleine hoorn' van Daniël 7 gaan te duiden. Die kleine hoorn wordt ook wel 'antichristus' genoemd. Tegelijkertijd wordt geeft God Zijn kerk tijdens die periode een schuilplaats.

Profetisch gezien volgt na deze periode een tijd van ontwaking, vlak voor dag des doordeels.

Het lijkt mij dus absoluut geen toeval dat het 42 kinderen (of waarschijnlijk eerder jonge mannen, geen kleine kinderen, dat lijkt geen nauwkeurige vertaling te zijn) zijn die de profeet Elisha bespotten. Vooral omdat Elisha dezelfde missie had als Elijah, en Elijah is als een voorbode van Johannes de Doper (die de komst van de messias aankondigde bij Zijn eerste komst) en een toekomstige, anti-typologische Elijah aan het einde der tijden (om de tweede komst van de messias aan te kondigen):

5Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,

die grote en ontzagwekkende dag.
6Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.

Het gaat hierbij dus om een profetische boodschap die door de hele bijbel heen loopt en door meerdere profeten wordt verkondigd: verzet tegen idolen, oproep tot bekering, geloof in de messias.

Wat mij betreft is het punt van het verhaal niet dat die jonge mannen werden gestraft omdat ze Elisha's kale hoofd bespotten, maar omdat ze door die daad met God zelf spotten, omdat Elisah Gods vertegenwoordiger met een boodschap tot bekering was.

Zij hadden zich dus tegen God zelf verhard tot het punt dat er geen genade meer voor hen was.

Een beetje zoals Jezus zegt: als ze je niet horen, schud het stof van je voeten.

De twee beren komen in dat opzicht goed overeen met de twee getuigen van Openbaring 11:

2Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen, tweeënveertig maanden lang.
3En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.
4 Zij zijn de twee olijfbomen en de twee kandelaars, die voor de God van de aarde staan.
5En als iemand hun schade wil toebrengen, komt er vuur uit hun mond en dat verslindt hun vijanden. En als iemand hun schade wil toebrengen, moet hij op dezelfde manier gedood worden.
6 Zij hebben macht de hemel te sluiten, zodat er geen regen zal vallen in de dagen dat zij profeteren. En zij hebben macht over de wateren om die in bloed te veranderen, en de aarde te treffen met allerlei plagen, zo vaak zij dat willen.

Als mensen God niet willen horen, is het resultaat vernietiging. Niet per se door beren, maar omdat God de bron van het leven is. De bron van het leven weigeren = de dood. God stuurt altijd boodschappers, en als we die boodschappers weigeren en zelfs mishandelen, tekenen we daarmee voor onze eigen vernietiging. Dat is wat mij betreft de impliciete boodschap van dat verhaal. Want God laat niet met zich spotten, er zijn grenzen aan Zijn genade.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-10-2025 20:18:27 ]
pi_218930140
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 19:38 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Als zwaar overtuigd ongelovige weet ik al meer dan 60 jaar dat het kindeke Jezus na zijn maagdelijke geboorte in een kribbe in Bethlehem lag. Waarom weet jij dat dan niet?
Ja, ik weet dat ook wel, maar ik denk aan de jongere generatie.
pi_218930200
Wat ik ook apart vind: Ik heb een paar belijdenisbijbeltjes op de kop getikt. Daar staat alleen het Nieuwe testament in en dan de psalmen en iets van 200 nog wat gezangen. Waar is het oude testament dan, vraag ik me af. Het zijn bijbeltjes uit de jaren 1920.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best wel veel moeite mee. Voorin staan de namen, in prachtige letters, van degenen die toen belijdenis deden. Hoe komen die bijbeltjes in het handelcircuit. Ik voel me gewoon schuldig als ik ze opensla en ik zou graag willen om ze te terug te geven aan hun familie.
pi_218931480
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 20:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Wat ik ook apart vind: Ik heb een paar belijdenisbijbeltjes op de kop getikt. Daar staat alleen het Nieuwe testament in en dan de psalmen en iets van 200 nog wat gezangen. Waar is het oude testament dan, vraag ik me af. Het zijn bijbeltjes uit de jaren 1920.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best wel veel moeite mee. Voorin staan de namen, in prachtige letters, van degenen die toen belijdenis deden. Hoe komen die bijbeltjes in het handelcircuit. Ik voel me gewoon schuldig als ik ze opensla en ik zou graag willen om ze te terug te geven aan hun familie.
Een NT zonder OT is als een dak zonder huis eronder.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:56:29 #125
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_218933560
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 12:17 schreef Doedelzak77 het volgende:
Nee niks God is Heilig en in hem zit geen kwaad dus kan niet van Hem komen
Als God alles geschapen heeft, waar komt het dan vandaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')