https://nos.nl/artikel/25(...)nen-we-wel-zo-verderquote:Schoof ziet polarisatie groeien en vraagt zich af: 'Kunnen we wel zo verder?'
De polarisatie in Nederland is een zorg van het demissionaire kabinet. De ministerraad heeft daar vandaag over gesproken, zei premier Schoof op zijn persconferentie. "Je kunt niet tolerant zijn tegenover intolerantie", zegt hij over de conclusies uit dat gesprek. "De intolerantie neemt alleen maar toe. We moeten de dialoog blijven voeren, maar ook zeggen dat geweld nooit vergoelijkt kan worden."
Op de vraag wat hij ervan vindt dat ook mensen in Nederland de moord op de invloedrijke politieke activist Charlie Kirk zelfs toejuichen, zegt Schoof: "Niemand verdient het om vermoord te worden, en zeker niet om politieke opvattingen. Het is bijna overbodig om dit te moeten zeggen. De democratie in Nederland, in het Westen, in Amerika, staat en leeft bij de vrijheid van meningsuiting."
Ook in Nederland worden politici ernstig bedreigd om wat zij vinden. De bedreigingen komen van diverse kanten: dierenactivisten, jihadisten, radicale groepen met extreemlinkse of -rechtse denkbeelden, de georganiseerde misdaad en geradicaliseerde of verwarde individuen.
Te triest voor woorden
In de verkiezingscampagne richting 29 oktober neemt de spanning extra toe. De beveiliging van politici, en die van journalisten, advocaten, kunstenaars en anderen is een verantwoordelijkheid van de overheid, zegt Schoof. "We zetten daar zwaar op in. Het is te triest voor woorden, maar het moet."
Politici gaan allemaal anders om met het openbaar maken van de bedreigingen aan hun adres. BBB-lijsttrekker Van der Plas is er deels open over. "Het wordt wel wat spannender de laatste tijd", zei zij bij omroep WNL. Een dierenrechtenactivist dreigde onlangs het partijkantoor in brand te steken. De man werd opgepakt.
Voor Van der Plas is dit niet het enige voorval. "Vorige week heb ik weer een ernstige doodsbedreiging gehad. Niet even via de mail of via Twitter, maar een handgeschreven brief. Daar wordt echt moeite voor gedaan. In een envelop gestopt, postzegel erop. Dan moet je wel goed gaan opletten waar je wel en niet bent."
"Het geeft iets aan", aldus Schoof. "Dat we elkaar eens goed in de ogen moeten kijken, en dan bedoel ik iedereen in dit land: kan dit zo verder? We polariseren zo in dit land, we zitten zo in de lijnen van goed en kwaad in plaats van de dialoog. Maar nee, we grijpen naar geweld, naar polarisatie, naar uitsluiting."
Met een alarmknop rondlopen
Ook van politici die er geen ruchtbaarheid aan willen geven, "omdat dat alleen maar tot meer last leidt", is bekend dat zij op de een of andere manier beveiligd door het leven gaan. Zo zijn er politici die met een soort alarmknop rondlopen, te vergelijken met wat ouderen in bepaalde gevallen krijgen. Drukken ze op de knop, dan komt er zo snel mogelijk hulp van de politie. Bij openbare gelegenheden gaan standaard politiemensen mee.
Schoof heeft daar in zijn vorige carrière bij de veiligheidsdienst AIVD en als Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) veel mee te maken gehad. Zijn advies was en is om nooit specifiek mededelingen te doen over de beveiliging. "Dan wordt het gevaarlijk." Maar hij kan zich voorstellen dat politici wel af en toe zeggen waar ze mee te maken hebben. "Zodat het besproken wordt. Omdat het een signaalfunctie heeft."
Het geldt voor politici van alle partijen, van GroenLinks-PvdA tot VVD tot PVV. Beveiliging is een vast onderdeel van hun politieke bestaan geworden. Zelfs op het verkiezingscongres van de VVD werden lijsttrekker Yesilgöz en andere kandidaten op de kieslijst bijgestaan door beveiligers. Zoals Kamerlid Ellian, van wie bekend is dat hij vanwege zijn strijd tegen de georganiseerde criminaliteit wordt bedreigd.
Oud-minister van Buitenlandse Zaken Veldkamp kreeg onder meer te maken met posters van Oxfam Novib waarop hij met een foto van zijn gezicht persoonlijk verantwoordelijk werd gehouden voor het kabinetsbeleid over Gaza. Naast deze openbare kritiek op zijn beleid kreeg Veldkamp te maken met stelselmatige, persoonlijke bedreigingen, vertellen bronnen aan de NOS.
Hij liet in debatten en daarbuiten blijken zich deze beschuldiging aan te trekken. De bezorgdheid hierover is ook in de ministerraad besproken, nog vlak voordat Veldkamp opstapte.
Het hoort er helemaal niet bij
Het aantal bedreigingen richting politici is groter dan tien jaar geleden. PVV-leider Wilders ontvangt er veel uit de islamistische hoek. Hij doet daar in de meeste gevallen aangifte van, maar het zijn er veel.
"Je hebt de neiging om te zeggen 'het hoort erbij', maar het hoort er helemaal niet bij", zegt Van der Plas. "Die bedreigingen komen van mensen die het niet met mij eens zijn. Voor een enkeling, we zien dat bij Charlie Kirk, betekent het gewoon dat je doodgeschoten wordt."
Schoof benadrukt dat tussen openbare uitingen van kritiek op politiek beleid en serieuze bedreigingen geen direct verband kan worden gelegd. De vrijheid van meningsuiting moet ondanks dreigementen juist overeind blijven. "De samenleving en de Tweede Kamer zijn een spiegel van elkaar. Ik denk dat we allemaal moeten luisteren naar elkaar en moeten bedenken hoe we het debat moeten voeren."
Hoezo 'we'? Dat wordt toch voornamelijk gestuurd door de politiek?quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)nen-we-wel-zo-verder
Kortom: waar zijn we helemaal mee bezig?
Blijkbaar leidt de huidige situatie in de maatschappij tot een hoge mate van polarisatie, ook in Nederland. Misschien moeten we allemaal even kijken of we eraan bijdragen. Zo niet, dan zijn wij in ieder geval lekker bezig.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hoezo 'we'? Dat wordt toch voornamelijk gestuurd door de politiek?
Wat... samen met een Jetten of Timmermans?quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:44 schreef Friggles het volgende:
En toch was hij wel enthousiast om minister-president van het kabinet Wilders te worden. Een blinde ziet nog dat diegene ongeveer koning polarisatie is.
Tja, hij is er toch echt zelf medeverantwoordelijk voor…quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)nen-we-wel-zo-verder
Kortom: waar zijn we helemaal mee bezig?
Dat was waar Kirk voor pleitte inderdaad.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:48 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Blijkbaar leidt de huidige situatie in de maatschappij tot een hoge mate van polarisatie, ook in Nederland. Misschien moeten we allemaal even kijken of we eraan bijdragen. Zo niet, dan zijn wij in ieder geval lekker bezig.
Een democratie werkt bij een energieke discussie, maar niet bij geweld of apathie.
Ik heb eigenlijk geen idee van deze man en wat hij precies vond. Ik was niet zijn doelgroep.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:06 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat was waar Kirk voor pleitte inderdaad.
Betekent overigens niet dat ik het met al zijn uitspraken eens ben hoor. Daarvoor ken ik de beste man niet goed genoeg
Is dat niet een soort omgekeerde evolutie? Back to the roots?quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:45 schreef Mubassie het volgende:
De wereld gaat gewoon langzaamaan naar de klote. Geen houden aan.
Mensen worden beesten.
ik denk als mensen iets minder vaak zich druk maken om wat er in de media wordt geroepen, en wat vaker contact maken met de medemensen in de buurt en in hun eigen sociale kring het allemaal nog wel wat meevalt met de polarisatiequote:Op vrijdag 12 september 2025 21:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Hoezo 'we'? Dat wordt toch voornamelijk gestuurd door de politiek?
En vlak Halsema ook niet uit.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat... samen met een Jetten of Timmermans?
Samen met de woke maffia? Klopt.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, hij is er toch echt zelf medeverantwoordelijk voor…
social media en onze technologie zorgt voor WO III en niet een of andere totalitaire dictator. Wie had dat ooit gedachtquote:Op vrijdag 12 september 2025 22:13 schreef havanagila het volgende:
Dan moet schoof Twitter en Facebook even bellen, en eisen dat ze algoritmes uitzetten. Al die links en rechtsgekkies daar zitten namelijk in een enorme echokamer waar ze iedere dag weer hetzelfde voorgeschoteld krijgen.
echt he...quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:30 schreef De_Pel het volgende:
Vooral opmerkelijk hoe het links-progressief woke-fascisme salonfähig is geworden - juist op de universiteiten, en dan met name de sociaal-maatschappelijke studies.
Gelul, Schoof heeft hooguit een ministeriële verantwoordelijkheid. En dan gaat die nog niet verder terug dan juli 2024.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, hij is er toch echt zelf medeverantwoordelijk voor…
Niet eens stamelen. En ook niet een enkeling in een achterkamertje he. Gewoon en masse, met je kop in de massamedia of met naam en toenaam openlijk op internet. Als zelfs zo'n ethiekdocent of hoogleraar sociale geografie het openlijk viert, waar zijn we dan in godsvredesnaam mee bezig met z'n allen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
echt he...
zo knieschijfuitslagproducerend om al die UvA kneusjes te zien stamelen dat het eigenlijk wel akkoord is om kapot geschoten te worden als je een verkeerde mening hebt.
De politiek geeft wat dat betreft niet bepaald het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dat geldt blijkbaar ook voor slecht voorbeeld.quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:48 schreef Jojoke het volgende:
Misschien moeten we allemaal even kijken of we eraan bijdragen.
Hij heeft er zelf voor gekozen een polariserend kabinet met uiterst rechts mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Gelul, Schoof heeft hooguit een ministeriële verantwoordelijkheid. En dan gaat die nog niet verder terug dan juli 2024.
Dat zou je denken ja. De wens is de vader van de gedachtequote:Op vrijdag 12 september 2025 22:26 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
ik denk als mensen iets minder vaak zich druk maken om wat er in de media wordt geroepen, en wat vaker contact maken met de medemensen in de buurt en in hun eigen sociale kring het allemaal nog wel wat meevalt met de polarisatie
ik denk toch echt dat 80-85% van de mensen zo in de samenleving staat. Ik zie het genoeg langs de amateur sportvelden waar ik kom.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:19 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat zou je denken ja. De wens is de vader van de gedachte
Misschien moet je de speech van Bernie Sanders eens beluisteren.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:05 schreef VoMy het volgende:
Man die namens Nederland treurt om de dood van een racistische debiel vindt dat er wel veel polarisatie is.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 12 september 2025 22:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Gelul, Schoof heeft hooguit een ministeriële verantwoordelijkheid. En dan gaat die nog niet verder terug dan juli 2024.
De uitvinders van de polarisatie zijn Melkert en van Dam, beide PvdA, die Pim Fortuyn te lijf gingen en daarmee de weg vrij maakten voor de eerste nederlandse politieke moord in deze eeuw.
Schoof zat jarenlang in de top van de veiligheidsdiensten en justitie en stond er om bekend de randjes van de wet op te willen zoeken.quote:Op zaterdag 13 september 2025 08:53 schreef raptorix het volgende:
We zijn in Nederland al zo ver dat we met een arrestatieteam het huis van een Cartoonist binnen vallen, maar wanneer een loverboy een minderjarige een AZC binnen brengt ze niets kunnen doen vanwege privacy. Of wat te denken van de NTSC die een uitgeverij bespioneert omdat ze boeken publiceren die de overheid niet welgevallig zijn.
Over polariseren en de NTSC heb ik nog een ontdekking gedaan, ik zal niet in details treden, maar het was een honeypot voor extreem rechts waarbij slachtoffers in gevaar zijn gebracht.quote:Op zaterdag 13 september 2025 08:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Schoof zat jarenlang in de top van de veiligheidsdiensten en justitie en stond er om bekend de randjes van de wet op te willen zoeken.
Dus ook vanuit die rol is gemiep over polarisatie van zijn kant een tikje hypocriet…
Die club is zelfs zo geheim dat ik de afkorting niet gegoogled krijgquote:Op zaterdag 13 september 2025 08:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Over polariseren en de NTSC heb ik nog een ontdekking gedaan, ik zal niet in details treden, maar het was een honeypot voor extreem rechts waarbij slachtoffers in gevaar zijn gebracht.
Bewust gedaan, zodat ze me niet Googlenquote:Op zaterdag 13 september 2025 09:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die club is zelfs zo geheim dat ik de afkorting niet gegoogled krijg.
Grappig dat je nu zelf ook meedoet aan dat polariseren.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
echt he...
zo knieschijfuitslagproducerend om al die UvA kneusjes te zien stamelen dat het eigenlijk wel akkoord is om kapot geschoten te worden als je een verkeerde mening hebt.
Nee? NTSC staat voor National Television Standard Commission. Dat is het kleurenformaat uit het analoge televisietijdperk in de America's. Wij in Europa hebben/hadden PAL (Phase Alternating Line) en in Frankrijk SECAM (Sequentièl En Coleur A Memoire). NTSC staat ook wel voor Never The Same Colour ivm kleurenafwijking als gevolg van invloed van kabellengte. Dat kon dan gecompenseerd worden met het knopje hue. Deze kleurcoderingen waren ingevoerd om de premières wereldwijd te reguleren zoals bij DVD de landcode.quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die club is zelfs zo geheim dat ik de afkorting niet gegoogled krijg.
Onderbouw dit eens.quote:Op vrijdag 12 september 2025 23:05 schreef VoMy het volgende:
Man die namens Nederland treurt om de dood van een racistische debiel vindt dat er wel veel polarisatie is.
?quote:Op vrijdag 12 september 2025 21:52 schreef halfway het volgende:
maar ook zeggen dat geweld nooit vergoelijkt kan worden.
Ondertussen wel dagelijks wapens naar Oekraïne sturen
Dit soort laster richting dergelijke gematigde serieuze media zou je wel iets beter mogen onderbouwen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:23 schreef Homey het volgende:
Als je kijkt in de historie zie je dat de media altijd een zeer kwalijke rol speelt.
De verslaggeving van het NOS journaal, NPO radio 1, de grote kranten en wat BN’ers roepen is uiterst eenzijdig, misleidend en hier en daar ophitsend. Pure laster en demonisering campagnes zijn ze ook niet vies van.
Daarmee is de media een oorzaak van polarisatie.
Dat moet benoemd worden, onderzocht en iets aan gedaan worden. En dat mag ook, want als blijkt dat de NPO helemaal niet aan de journalistieke code voldoet, kan je de vergunning intrekken. Vrije pers is prima, maar er zijn wel degelijk regels.
Voor de meeste medemensen is slechts de auto en/of motor en infrastructuur belangrijk. De polarisatie valt dus niet mee.quote:Op vrijdag 12 september 2025 22:26 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
ik denk als mensen iets minder vaak zich druk maken om wat er in de media wordt geroepen, en wat vaker contact maken met de medemensen in de buurt en in hun eigen sociale kring het allemaal nog wel wat meevalt met de polarisatie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |