Er wordt zeker om die rechten gevochten, maar er zijn genoeg amateurdocus over zowel Jackson als Elvis te vinden. Rechten beschermen is ook belangrijk, maar er zijn verschillende gradaties.
Een voorbeeld van Jackson is een bepaald muziekkanaal wat ik kijk dat zijn song analyseert nav de verschillende elementen die de track vormen aan de hand van de officiele mastertrack. Denk daarbij aan percussie, gitaar, bas, stem etc. Dat kanaal mag dat doen, mits hij steeds korte stukjes speelt en niet de hele track "gratis" afspeelt. Lijkt mij fair.Voor de officiele volledige tracks heb je immers de officiele kanalen. Dit kanaal voegt waarde toe aan het merk door er in te duiken hoe de muziek gemaakt werd en voegt waarde en inzicht toe.
Qua MJ en Elvis zijn er genoeg kanalen die over zowel hun muziek als films vertellen en clips ervan gebruiken. Dat wordt ook toegestaan.
Hoewel naar mijn mening beide estates het nog beter kunnen doen, voeren ze hiermee online een gezonde verstandshouding, waarmee je nieuwe fans kan aantrekken en bestaande fans dieper kan laten gaan. Belangrijk gezien Elvis een behoorlijke boost kreeg door de bio-pic van een paar jaar terug en Jackson er komend jaar ook een krijgt.Dan dient je online aanwezigheid ook "klaar te zijn" voor nieuwe fans.
Bij Bas en Aad mag er vrijwel geen seconde bewegend beeld of een foto gebruikt worden, voor de video uit de lucht gehaald wordt. Dat is nogal een verschil, helemaal gezien de waarde van het merk niet stijgende is en de komende jaren naar verwachting meer zal dalen.
Ik denk dat het laatste "grote" ding van B&A de AI-upscales van Videoland zijn. Een goedkope "oplossing" voor preservatie van een afdalend merk. En daarvoor?
• We hadden het boek van Aad dat geen enkele uitgever wilde uitgeven en Aad dus maar zelf heeft gedaan, inclusief schrijffouten ed. Als het merk populairder was, dan had een grote uitgever dit echt wel gedaan.
• De fraaie muntencollectie riekt naar wanhoop al vind ik het oprecht hilarisch hoe ze het presenteren alsof het een "eer" is dat ze die kregen.
• Het laatste "echte" grote project was denk ik dan Keet en Koen, wat geflopt is. Aad gaf zelf ook toe laatst dat het financieel te weinig opleverde om meer mee te doen.