abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218743836

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
't Echte en 't ware!
  donderdag 11 september 2025 @ 21:39:17 #2
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_218745446
Die scènes in de diamant met de boeven als dubbelgangers werkte zo goed omdat je ziet dat bassie niet bassie is, maar adriaan is gewoon adriaan. Gevoelsmatig moeten het allebei boeven zijn of allebei echt bassie en adriaan. Daardoor heb ik echt lang getwijfeld hoe het nou zat.
Beeldkwaliteit van toen helpt alleen maar bij de verwarring.
pi_218745701
Die verwarring was dan nog groter bij de achtervolging, met Wil Sibbelee opeens als Nep-Adriaan.
pi_218747896
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 22:08 schreef Writersright het volgende:
Die verwarring was dan nog groter bij de achtervolging, met Wil Sibbelee opeens als Nep-Adriaan.
Jup, daardoor heb ik me echt lang afgevraagd hoe het kon dat hij in de scène ervoor nog zo echt leek.
't Echte en 't ware!
pi_218762909
Ik kan me voorstellen dat je als kind (ondanks de snor) ook gefopt kan worden door B2 als Bassie. Die schmink is zo sterk gedaan, dat verbergt iedereen's gezicht.

Hoewel de Diamant niet mijn favoriete serie is, vind ik het idee dan de boeven leuk gedaan. En ondanks dat de logica niet helemaal klopt, (Bassie en Adriaan waren in de dierentuin met genoeg getuigen) maakt het persoonlijke element het wel spannender.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 13 september 2025 @ 18:40:02 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_218762914
Gelukkig leven deze lieverds nog
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_218767188

De foto uit het vorige topic waar we over praten
't Echte en 't ware!
  zondag 14 september 2025 @ 11:48:03 #8
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_218768341
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 18:39 schreef Writersright het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je als kind (ondanks de snor) ook gefopt kan worden door B2 als Bassie. Die schmink is zo sterk gedaan, dat verbergt iedereen's gezicht.

Hoewel de Diamant niet mijn favoriete serie is, vind ik het idee dan de boeven leuk gedaan. En ondanks dat de logica niet helemaal klopt, (Bassie en Adriaan waren in de dierentuin met genoeg getuigen) maakt het persoonlijke element het wel spannender.
Die snor inderdaad, dat kan dan niet bassie zijn... Behalve als het een nepsnor is.
Het lukte mij niet vroeger om de vinger erop te leggen.
  zondag 14 september 2025 @ 14:25:43 #9
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_218770129
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 09:35 schreef Japepk het volgende:
[ afbeelding ]

De foto uit het vorige topic waar we over praten
Eigenlijk wel raar dat ze dit zo gedaan hebben.
Rini dankjewel.
pi_218770308
Ik denk dat ze dat deden omdat Wil te weinig overtuigend op Adriaan leek. Heeft mijn inziens ook te maken met Wil's pruik die 7 maten te groot leek. Deed me ook denken aan de Arnie-pruik uit Pittge Tijden.
pi_218771573
Recent item over het "laatste" optreden in Hellendoorn:

Bekijk deze YouTube-video

Ondanks dat het een superfan betreft, klopt het niet helemaal wat hij zegt over de Plaaggeest met claims dat de Plaaggeest het circus stal en banden liet leeglopen. Denk dat het ook wat zenuwen zijn.
  zondag 14 september 2025 @ 18:42:51 #12
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_218772253
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 17:01 schreef Writersright het volgende:
Recent item over het "laatste" optreden in Hellendoorn:

Ondanks dat het een superfan betreft, klopt het niet helemaal wat hij zegt over de Plaaggeest met claims dat de Plaaggeest het circus stal en banden liet leeglopen. Denk dat het ook wat zenuwen zijn.
Iedere superfan weet dat fakir Achenebbisj de Plaaggeest aanstuurde.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_218773251
Zouden ze tegenwoordig ook moeten doen ; als je bij het solliciteren eigenlijk nergens verstand van hebt dat je dan een leuk liedje mag zingen en dan alsnog aan de slag mag :Y ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218773523
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:35 schreef TLC het volgende:
Zouden ze tegenwoordig ook moeten doen ; als je bij het solliciteren eigenlijk nergens verstand van hebt dat je dan een leuk liedje mag zingen en dan alsnog aan de slag mag :Y ^O^
Ik verdenk sommige collegas van mij ervan zo te zijn aangenomen..
pi_218774012
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 20:35 schreef TLC het volgende:
Piet Kooy is niet scherpste. Vlak daarvoor nam hij ook Douwe aan.
pi_218774417
En om het nog erger te maken...Douwe..de kracht die er nog maar 1 a 2 dagen werkt moet de twee nieuwe krachten inwerken en in de gaten houden. Dit ipv ook maar iemand van het vele personeel dat er waarschijnlijk al langer werkt.
  zondag 14 september 2025 @ 23:31:15 #17
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_218774498
Een leuk feitje. Bij de scène uit De Huilende Professor, waarbij Bassie en Adriaan van de klif springen, terwijl ze worden achtervolgd door het leger aan gehypnotiseerde soldaten, hebben ze in het echt sex-opblaaspoppen gebruikt om die naar als stuntdouble naar beneden in zee te flikkeren.... _O-

Briljant! :')

Ik wil niet weten hoe die pop eruit ziet met Bassies schmink op het gezicht _O-

https://www.omroepwest.nl(...)kocht-in-rosse-buurt

[ Bericht 2% gewijzigd door Claude_Viole op 14-09-2025 23:36:23 ]
pi_218774950
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2025 23:07 schreef Writersright het volgende:
En om het nog erger te maken...Douwe..de kracht die er nog maar 1 a 2 dagen werkt moet de twee nieuwe krachten inwerken en in de gaten houden. Dit ipv ook maar iemand van het vele personeel dat er waarschijnlijk al langer werkt.
Sowieso knap van Douwe dat ie überhaupt nog kon werken aangezien hij opgevreten was door de tijgers
pi_218776609
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 03:41 schreef TLC het volgende:

[..]
Sowieso knap van Douwe dat ie überhaupt nog kon werken aangezien hij opgevreten was door de tijgers
Daarom bedekt de Plaaggeest zichzelf met zwarte kleding. Om de littekens van de tijgers te verwerken.
Of de Plaaggeest is letterlijk een soort geest. Dat verklaart wel zijn bovennatuurlijke prestaties zoals alle ramen van de stad in een nacht zwart kunnen verfen.

Edit: verven
  maandag 15 september 2025 @ 10:39:59 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218776614
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 10:38 schreef Writersright het volgende:

[..]
Daarom bedekt de Plaaggeest zichzelf met zwarte kleding. Om de littekens van de tijgers te verwerken.
Of de Plaaggeest is letterlijk een soort geest. Dat verklaart wel zijn bovennatuurlijke prestaties zoals alle ramen van de stad in een nacht zwart kunnen verfen.
Serieus?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218776821
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2025 23:31 schreef Claude_Viole het volgende:
Een leuk feitje. Bij de scène uit De Huilende Professor, waarbij Bassie en Adriaan van de klif springen, terwijl ze worden achtervolgd door het leger aan gehypnotiseerde soldaten, hebben ze in het echt sex-opblaaspoppen gebruikt om die naar als stuntdouble naar beneden in zee te flikkeren.... _O-

Da's er ook zo een van, als je het weet kun je het niet 'niet zien'.
't Echte en 't ware!
pi_218778437
quote:

Laten we het niet te vaak herhalen. Voor je het weet staan ze in de webshop bij Aad.

[ Bericht 47% gewijzigd door Writersright op 15-09-2025 14:44:55 ]
pi_218781079
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 11:01 schreef Japepk het volgende:

[..]
Da's er ook zo een van, als je het weet kun je het niet 'niet zien'.
Dat geldt ook voor de serie in Griekenland, waarbij in bepaalde shots van de bus van buiten ipv de echte Bassie en Adriaan de poppen ziet zitten op hun plek. Volgens mij was dat in de scene waarin B2 en Japie ze spotten.
pi_218781681

Waarschijnlijk is deze video al gedeeld maar ik kijk niet vaak in dit topic. Wat een mooie vriendelijk man is Aad. Heel sympathiek en na 40 jaar nog vol liefde praten over de serie O+
pi_218782005
Het is wel jammer dat het niveau van de interviewers bedroevend is. Elke keer de vragen wat vond je de mooiste serie, welk land vond je het leukst, spreek je Bassie vaak, wat ga je komende week doen, wanneer ga je weer naar Spanje.

Kom nou eens met echt inhoudelijke vragen :')
Dan heb je Adriaan helemaal vanuit Spanje naar Nederland en dan ga je praten over dat het zo'n succes is. Ja dat weten we nu wel.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_218782205
Dat is waar ja. Persoonlijk zou ik hem ook aanspreken met U. Maar dat komt omdat hij mijn opa had kunnen zijn. Misschien dat hij achter de schermen heeft gezegd dat ze hem gewoon met jij mogen aanspreken.
  maandag 15 september 2025 @ 22:12:47 #27
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_218782904
quote:
Dit klinken wel AI-antwoorden. Serieus, ik verbaas me over de hoeveelheid AI-crap die tegenwoordig in gave video's zitten. 'De Nationale Leeuw' had het laatst ook in die Ondergang van Telekids-video, zoveel onjuistheden. Hou op met me.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 15 september 2025 @ 22:14:11 #28
328189 ArnieAlberts
pi_218782914
quote:
Dit klinken wel AI-antwoorden. Serieus, ik verbaas me over de hoeveelheid AI-crap die tegenwoordig in gave video's zitten. 'De Nationale Leeuw' had het laatst ook in die Ondergang van Telekids-video, zoveel onjuistheden. Hou op met me.
quote:
Het verhaal al eerder gehoord (of gelezen in volgens mij Aads biografie).

Ik vind het verhaal dat ze aan het opnemen waren voor die serie op een naaktstrand dan veel geestiger. Ron Brandsteder liep daar schijnbaar rond, zag de cameraploeg, zag die clown, maakte dat hij wegkwam :D
pi_218783124
Wel erg toevallig dat ze in Griekenland twee paspoppen hebben die precies op Bassie en Adriaan lijken, en dan vinden ze t in de kledingzaak het blijkbaar helemaal niet gek dat Adriaan beide paspoppen koopt :P
pi_218784307
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 22:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Die video zag ik ook laatst. Dat hing echt met plakband aan elkaar. Als je echt de geschiedenis van Telekids wil lezen uit betrouwbare bron dan is dit boek, wat idd genoemd werd, een aanrader:

Daarnaast deed de video me ook herinneren aan de Telekids run van Meneer Kaktus. Oef! Des te minder daar over gezegd, des te beter. Onbegrijpelijke keuze.
pi_218784313
Redelijk recent interview met Aad over Danny Verbiest. Ik vond het wel interessant om te horen hoe positief hij over hem praat en hoe het over meer ging dan alleen Lara-Samson:

Gezien timestamps hier niet werken: interview begint op 40.23..
  dinsdag 16 september 2025 @ 20:15:40 #32
328189 ArnieAlberts
pi_218789336
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:00 schreef Writersright het volgende:

[..]
Die video zag ik ook laatst. Dat hing echt met plakband aan elkaar. Als je echt de geschiedenis van Telekids wil lezen uit betrouwbare bron dan is dit boek, wat idd genoemd werd, een aanrader:
[ afbeelding ]

Nee helaas. Dit boek is ook aangehaald als bron, en staat eveneens barstensvol fouten. Als je serieus een niet bestaande datum aanhaalt omdat je te lui bent om even het bestaan van een kalenderdag te checken, dan ben je niet goed bezig (Zaterdag 4 september 1993 ja? Dat was toch echt 3).
pi_218791198
Gisteren bij Per Seconde Wijzer een Bassie en Adriaan vraag :D _O_ *O*
pi_218791312
Bassie vandaag 90 jaar oud 🎉 Hieperdepiep zat op de stiep hoi hoi hoi!
pi_218791795
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 06:14 schreef DrDentz het volgende:
Bassie vandaag 90 jaar oud 🎉 Hieperdepiep zat op de stiep hoi hoi hoi!
Hoe zal zijn verjaardag eruit zien ? Allemalmaggies, dat zal ik even in de binnenkant van mijn ogen bekijken :s) :z
pi_218791796
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 20:15 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Nee helaas. Dit boek is ook aangehaald als bron, en staat eveneens barstensvol fouten. Als je serieus een niet bestaande datum aanhaalt omdat je te lui bent om even het bestaan van een kalenderdag te checken, dan ben je niet goed bezig (Zaterdag 4 september 1993 ja? Dat was toch echt 3).
Dat is jammer. Ik had gedacht dat met de betrokkenheid van Carlo, Irene en Daphny zoiets wel beter in elkaar had gezeten.
pi_218792152
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 08:47 schreef TLC het volgende:

[..]
Hoe zal zijn verjaardag eruit zien ? Allemalmaggies, dat zal ik even in de binnenkant van mijn ogen bekijken :s) :z
Ik denk een slagroomtaart als voorgerecht, als hoofdgerecht een slagroomtaart en dan een slagroomtaart als nagerecht
pi_218794853
Zou Gino op zijn verjaardag komen?
pi_218797678

Nieuwe bassiecoin!
pi_218798377
pi_218798386
Bassie gaat voor de 100 *O*
pi_218798880
Leuk feitje op deze heugelijke dag : Bassie en Adriaan zijn beide in Slamuis geboren :s)
pi_218799307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:36 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Nieuwe bassiecoin!
Nee niet "ten ere daarvan". Die munt heeft Aad gewoon laten drukken om geld te verdienen. En nu gebruiken ze de verjaardag van Bas om het handeltje te promoten, ondanks dat de munt al bijna uitverkocht zou zijn.

Ze hebben niet eens hun best gedaan om de tekst te laten klinken alsof het door Bas geschreven/gezegd zou zijn.

Haast exploitatie zo'n foto.

Los daarvan ben ik benieuwd wat jullie van de munt vinden. Zelf zou ik het zonder kleur mooier vinden. De kleur steekt er op uit en laat het vreemd lijken doordat felle kleuren er uit steken en de huidskleur superbleek lijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')