Ikzelf was het al lang geleden zat om contributie aan een sportschool te betalen. Ten eerste moet ik altijd door blijven betalen, ook als ik eens niet kan (ziek ofzo). Ten tweede is het enige echte voordeel dat ik droog blijf.
• Rennen kan prima buiten. Ik durf zelfs te stellen dat buiten rennen beter voor je knieën is dan op een loopband rennen.
• Een spinfiets heb ik niet nodig, met een opgeknapte mountainbike van
Marktplaats kan ik ook fietsen. En op een mountainbike gebruik ik veel meer spieren dan een spinfiets. En een keer vallen is een goede motivatie om niet meer te vallen.

• Al die fitnessapparatuur heb ik niet nodig, want ik doe niet aan bodybuilding en het is niet nodig om heel specifieke spiergroepen te trainen. Als ik maar
alle spiergroepen kan trainen. En dat kan, enerzijds door gewone oefeningen waar ik niets voor nodig heb: push ups en sit ups, en anderzijds door even in de buurt te zoeken naar speeltuinen of parkjes waar rekken zijn waar ik pull ups en andere dingen kan doen.
• Pilates kan ik ook thuis doen, met een youtube trainer.
De enige reden om toch naar een sportschool te gaan, is: vrienden, mensen die me motiveren.
Ik moet vaak lachen om mensen die zeggen dat ze naar de sportschool gaan omdat ze daar minder moeite hoeven te doen om resultaten te halen.
Maar hoezo? Minder moeite vertaalt zich direct in minder resultaten. Je moet namelijk energie verbranden om voedsel en vet in spieren om te zetten, en om sowieso je stofwisseling op te stoken. Dus moet je zweten en hijgen, en zo ver gaan dat je benen en armen van rubber worden.
Hoeveel geld ik wel niet heb weggegooid richting de sportschool door een abo te nemen, vervolgens mezelf te blesseren, of gewoon een keer ziek te worden, waardoor ik weken niet meer kon gaan en toch door heb betaald...

Dat doe ik niet meer.
Je kan betogen dat door mijn weggegooid geld de abo's van andere mensen lager kunnen blijven. Maar dat is niet zo, de abo's gaan toch wel omhoog. En de sportschooleigenaar rijdt elk jaar in een andere Ferrari rond.
Samenvatting: ga gewoon niet naar de sportschool maar sport zelf buiten. Je enige probleem is motivatie. Door naar de sportschool te gaan koop je motivatie. En elke keer dat je denkt "naaaa, vandaag heb ik geen zin", gooi je geld weg omdat je motivatie kocht maar blijkbaar niet geleverd hebt gekregen. Motivatie moet uit jezelf komen.
Neem een 10-banenkaart voor het zwembad. Daar heb je veel meer aan.