Geen idee. Probeer het eens uit. En kom dan later vertellen of het succesvol was.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:53 schreef StevieW0nder het volgende:
Ik heb vastgoed, spaargeld, edelmetalen en voor 50k aan cryptocurrencies (100k target eind 2025) waarvan ik verwacht dat de staat ze keihard gaat belasten.
In België is het erg, maar Nederland gaat nog een paar stappen verder. Doordat je je vermogen moet weergeven in box 3, gaat de staat jaarlijks over je bitcoin vermogensbelasting eisen zelfs zonder dat je die bitcoin hebt verkocht (= unrealized gains)
Dit is absolute waanzin en betekent dat je je eigen belegging niet mag vasthouden. Ik vraag me af of zoiets juridisch zelfs mogelijk is. Je moet namelijk jaarlijks een deel van jouw bitcoin verkopen omdat je anders te belasting niet kan betalen.
Mijn schoonmoeder woont in Zuid Amerika, waar er geen sprake is van dit soort totalitaire regels.
Stel je het volgende scenario voor:
Ik maak een cryptorekening op naam van mijn schoonmoeder.
Ik schenk mijn crypto aan haar, door het te verzenden naar haar account.
Schoonmoeder handelt met die crypto (enkele keren per jaar verkopen en terug instappen) maar ik beheer voor haar de private key en bepaal wat er gekocht wordt, en wanneer.
Na 7 jaar schenkt de schoonmoeder die crypto (nu 20 keer meer waard) terug aan mij, door ze terug te storten naar mijn crypto account.
Op die manier ben ik 7 jaar lang geen belasting verschuldigd. Ik was immers niet de rechtmatige eigenaar van de tokens in die jaren.
Dit is dus schenken, en later wederom ontvangen via schenking of erfenis.
Is hier iets niet legaal aan? Ik kan het me niet voorstellen.
Dit dusquote:Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef Mikeytt het volgende:
Zodra je dit terugkrijgt, moet je of alsnog schenkbelasting betalen, óf ze zien het als verzwegen vermogen. Beide keren ben je de sigaar.
Hoe moeten ze dit doorhebben? Ze zien alleen banksaldi aan het eind vh jaar.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef Mikeytt het volgende:
Alsof de fiscus dat niet doorziet. In Nederland en België zijn regels voor schenkingen en erfenissen tot in detail dichtgetimmerd, inclusief “terugkeerconstructies”. Denk je echt dat de Belastingdienst niet in 5 minuten doorheeft dat dit een rondje crypto parkeren bij schoonmoeder is?Eigendom gaat niet alleen over wiens naam ergens staat, maar wie feitelijk de beschikkingsmacht heeft. En dat ben jij. Dit valt dus onder belastingontduiking, niet belastingontwijking, en dan ben je snel de sjaak.
Zodra je dit terugkrijgt, moet je of alsnog schenkbelasting betalen, óf ze zien het als verzwegen vermogen. Beide keren ben je de sigaar.
Dan veranderen we het plan toch gewoon.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:59 schreef Mikeytt het volgende:
Alsof de fiscus dat niet doorziet. In Nederland en België zijn regels voor schenkingen en erfenissen tot in detail dichtgetimmerd, inclusief “terugkeerconstructies”. Denk je echt dat de Belastingdienst niet in 5 minuten doorheeft dat dit een rondje crypto parkeren bij schoonmoeder is?Eigendom gaat niet alleen over wiens naam ergens staat, maar wie feitelijk de beschikkingsmacht heeft. En dat ben jij. Dit valt dus onder belastingontduiking, niet belastingontwijking, en dan ben je snel de sjaak.
Ik woon en werk in België, waar we (nog) geen vermogensbelasting hebben. Ik ben er wel vrij zeker van dat het ooit komt, omdat onze staat failliet is en naar beleggers kijkt zoals 8 hongerige hyena's naar een dood paard kijken.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Over 100k crypto betaal je iets van 2% box 3 belasting.
Over aandelen vind ik dat al vrij fors, zeker als je alles in ETF's hebt zitten met 6 of 8% rendement.
Maar als jij blijkbaar moeiteloos 200% rendement per jaar maakt met je crypto, wat boeit die 2% belasting dan nog?
En wat doe je dan met al je vastgoed, dat valt toch net zo goed onder box 3 en gaat om veel meer geld dan dat beetje crypto. Want met enkel 50k crypto wat je nu aangeeft, hoef je niet eens box 3 belasting te betalen.
Je aanpassingen lossen niets op, want het probleem blijft hetzelfde. Je probeert je belastingplicht te ontwijken terwijl de juridische werkelijkheid je inhaalttquote:Op zaterdag 6 september 2025 18:28 schreef StevieW0nder het volgende:
[..]
Dan veranderen we het plan toch gewoon.
Ikzelf heb al vastgoed en heb eigenlijk geen middelen meer nodig.
Ik gebruik crypto gewoon graag om de toekomst van kinderen en eventueel andere familieleden veilig te stellen.
De cryptovaluta hoeven dus niet terug te komen naar mij.
Oplossing 1:
De valuta keren niet terug naar mij, maar naar mijn kinderen die in het testament van mijn schoonmoeder zijn opgenomen. Ik hoor je al denken "schenk dan toch zelf aan je kinderen" maar het probleem is dat ik dan alle jaren wordt kapotbelast, zowel op bezit als op het handelen. Waardoor ik dan minder heb om na te laten aan de kinderen.
Oplossing 2:
Ik verkoop zelf alles in België en verhuis na x aantal jaren (non EU), waardoor ik niet langer belastingplichtig ben in Europa. Ik zie meerdere argumenten voor deze strategie. Namelijk het feit dat ik veel meer koopkracht heb in Zuid Amerika, en tevens ook de complete verloedering van Vlaamse gemeenten waar er niet eens meer Nederlands op school wordt gesproken.
Gelukkig ben ik niet getrouwd met de fiscus.
50k waarvan 20k in tokens die tijdens altcoin season 10x of meer kunnen klimmen. Niemand weet precies waar dat gaat eindigen, en ik wed er ook niet op met mijn life savings.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:28 schreef SOG het volgende:
[..]
Hoe moeten ze dit doorhebben? Ze zien alleen banksaldi aan het eind vh jaar.
Uiteraard leidt dit volgens de wet tot belastingheffing, maar dat ze het doorhebben zou ik niet al te veel op rekenenze zien het niet. En helemaal niet voor een schamele 50k
Ja het gaat dus in jouw geval om de Belgische regels, die wij in Nederland niet kennen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:38 schreef StevieW0nder het volgende:
[..]
Ik woon en werk in België, waar we (nog) geen vermogensbelasting hebben. Ik ben er wel vrij zeker van dat het ooit komt, omdat onze staat failliet is en naar beleggers kijkt zoals 8 hongerige hyena's naar een dood paard kijken.
Voor NL: Het is 2% per jaar, als ik me niet vergis. Doorheen de jaren loopt dat waanzinnig op.
En je haalt dit rendement niet elk jaar. We zitten momenteel in een bullmarket die zowat 2 jaar bezig is, en nog voor 2026 op zijn einde loopt als de geschiedenis zicht herhaalt. Daarna verwacht ik voor een langere periode donderwolken.
In 2026 verwacht ik helemaal geen winst te realiseren. In dat jaar is het wachten op de bodem van correctie. Ik verwacht dan bitcoin terug in te kopen aan 60 000 euro of lager.
Ik vind het erg heftig om belasting te heffen op iets dat niet verkocht is.
Het is namelijk een momentopname op fictieve winst (want als het niet op jouw bankrekening staat is het geen winst) en je kan in een WOIII scenario dus belasting hebben betaald over assets die je niet bezit, aangezien je alles kwijt bent.
Niemand weet wie de private key beheert. Die staat nergens geregistreerd en werd offline gegenereerd. En maar goed ook.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je aanpassingen lossen niets op, want het probleem blijft hetzelfde. Je probeert je belastingplicht te ontwijken terwijl de juridische werkelijkheid je inhaalt.
Als je je crypto overdraagt aan je schoonmoeder maar zelf de private kys en het beheer behoudt, dan blijft het gewoon jouw vermogen in de ogen van de fiscus. Het maakt niet uit of het later naar je kinderen gaat via haar testamant. Zolang jij de beschikkingsmacht hebt, word jij eigenaar gezien en blijf je dus belastingplichtig. Overigens: Als ze het echt aan jouw kinderen nalaat, dan speelt er gewoon erfbelasting vanuit haar nalatenschap. Je hebt de belasting dan enkel verschoven
De regels veranderen heel snel. En ook in België probeert de overheid werk te maken van vermogensbelasting. Ik wil me goed voorbereiden.quote:Op zaterdag 6 september 2025 18:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja het gaat dus in jouw geval om de Belgische regels, die wij in Nederland niet kennen.
Wel handig om in de OP te vermelden.
Maar wat betaal je nu in België dan over je vermogen? Volgens mij helemaal niets toch? Al zal dat ook nog wel veranderen. Maar dan hoef je je er toch nu nog niet druk om te maken?
En je praat alsof je een miljoen of meer aan vermogen hebt, maar ik lees tot nu toe alleen 50k aan crypto?
En dat je verwacht dat dat over 4 maanden verdubbeld is, wat ik ernstig betwijfel.
Naar een land zonder verbinding met FOK!quote:Op zaterdag 6 september 2025 19:11 schreef TAmaru het volgende:
Emigreren. Enige oplossing. En wel nu, voor er een exittax komt.
Ik denk eerder asociaal en would-be rijk. Zeg maar VVD klantjes die denken dat ze het helemaal gaan maken en vijandigheid ten opzichte van de gemeenschap. Ik hoop dat zijn Zuid-Amerikaanse schoonmoeder het allemaal uitgeeft aan Gucci en Prada.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |