De rijkste regio is Zuidoost Brabant qua vermogen.quote:Op zaterdag 6 september 2025 17:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja de randstad is ook een stuk rijker dan de rest van Nederland, dat is niet relevant.
Als een federatie tussen België, Nederland en Luxemburg al niet lukt, dan is een Europese federatie natuurlijk helemaal een utopie. Er zitten tussen Nederlanders en Vlamingen minder cultuurverschillen dan tussen bijvoorbeeld Nederlanders, Spanjaarden en Hongaren.quote:Op zondag 7 september 2025 16:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit is niet waar.
Ik woon in een redelijk rechtse omgeving en letterlijk niemand wil hier bij Nederland horen.
We wonen aan de grens en we verstaan ons prima met alle Nederlanders hier. Nogmaals: Nederland![]()
Maar Nederland worden? Nee nee nee
Misschien dat ze er in Antwerpen anders over denken maar ok... De rest van Vlaanderen/ België moet dan ook niet veel hebben van die dikke nekken in Antwerpen
Dan kom je in de verkeerde wijken m'n beste.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:23 schreef augurk2025 het volgende:
België is prima maar wel zonder Brussel met al die Marokkaantjes
Qua inkomen is dat Noord-Holland.quote:Op zondag 7 september 2025 17:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De rijkste regio is Zuidoost Brabant qua vermogen.
Juist niet. Wat is er precies om afgunstig op te zijn? Die betonnen grijze jungle die Randstad heet? Lieden die hun eigen roots en geschiedenis niets interesseert? Een kosmopolitische zichzelf buitengewoon interessant wanende club die Haarlem nog niet op de kaart kan aanwijzen?quote:Op zondag 7 september 2025 08:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Veel kritiek op Holland hier maar we weten allemaal dat dit een minderwaardigheidscomplex is.
Geen cultuurwetenschapper of antropoloog onderschrijft dit.quote:Op zondag 7 september 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het niet over kwaliteit. Loop eens een Belgisch bedrijf binnen. Gaat er anders aantoe dan in Nederlandse bedrijven.
[..]
Het katholicisme in Nederland is ook een katholicisme van een Nederlandse smaak. We leven in 2025 en niet in 1700. Limburgers en Brabanders zijn doorde jaren heen gevormd als Nederlanders.
In Brabant en Limburg doen ze ook heel veel erg Nederlandse, en dus niet Belgische dingen.
-In het zuiden gebruikt men ook gewoon typisch Nederlandse producten zoals hagelslag, drop, stroopwafels, haringen, kroketten, vanillevla etc. Ook eten/drinken ze veelal de merken die in heel Nederland dominant zijn.
-De huizenbouwstijl en ruimtelijke ordening zijn hier zoals in de rest van Nederland, en onvergelijkbaar met Belgie
-Normen over tijd en afspraken die heel Nederlands zijn, gelden ook in het zuiden.
-De Nederlandse vergader- en poldercultuur werkt ook in het zuiden zo.
-Bij een voetbaltoernooi hangen ookin Brabant en Limburg de straten vol oranje, niemand die voor de Rode Duivels is. Ook een feest als Koningsdag wordt in het zuiden even breed gevierd
-Van die typische Nederlandse gewoonten zoals zegeltjes sparen, kringverjaardagen, gourmetten met kerstmis, trakteren bij verjaardag op je werk, rekeningen splitten, zelf brood meenemen naar je werk zijn ook in het zuiden zeer aanwezig.
-Er is in zuidelijk Nederland geen serieus regionalisme in de politiek. Bijna niemand is serieus met dat soort tegenstellingen bezig en blijkbaar vind men de normen die voor heel het land gelden prima.
Dus net als Tukkers, Friezen of Hollanders dat zijn, zijn het gewoon Nederlanders met een net wat andere kleurnuance.
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:37 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Compleet andere cultuur en daarom mogen ze Limburg van ons hebben wat mij betreft.
Als je Limburg haat, dan ben je nooit in Maastricht geweest.quote:Op zondag 7 september 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.
Typisch Randstad-dingetje. Kosmopolitisch en divers en inclusief, tot het de eigen buren betreft.
Nog iets wat ons onderscheidt.
Ze vallen allemaal door de mand, die moderne progressievelingen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo mooi, die haat jegens Limburg... en elders de zegeningen van multiculturalisme bejubelen.
Typisch Randstad-dingetje. Kosmopolitisch en divers en inclusief, tot het de eigen buren betreft.
Nog iets wat ons onderscheidt.
Komt iets niet met een kleurtje of exotische religie, is het gewoon net zo PVV allemaal.quote:Op zondag 7 september 2025 19:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze vallen allemaal door de mand, die moderne progressievelingen.
Is de minachting niet naar Christenen, danwel naar de "randprovincies". Of minderheden die niet in het gareel lopen zoals Lale Gül.
Klopt, maar rijkdom is vermogen niet inkomen.quote:Op zondag 7 september 2025 18:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Qua inkomen is dat Noord-Holland.
Of op het Centraal Station van Amsterdamquote:Op zondag 7 september 2025 19:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je Limburg haat, dan ben je nooit in Maastricht geweest.
Ik zou wel een sneer naar Brabant willen maken maar ik heb geen idee wat je daar hebt.quote:Op zondag 7 september 2025 18:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist niet. Wat is er precies om afgunstig op te zijn? Die betonnen grijze jungle die Randstad heet? Lieden die hun eigen roots en geschiedenis niets interesseert? Een kosmopolitische zichzelf buitengewoon interessant wanende club die Haarlem nog niet op de kaart kan aanwijzen?
Minder GL-PvdA-ers.quote:Op zondag 7 september 2025 19:39 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik zou wel een sneer naar Brabant willen maken maar ik heb geen idee wat je daar hebt.
lol
Ik ga pas mee op het PVV orgel in POL als ze dat doorhebben.quote:Op zondag 7 september 2025 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Komt iets niet met een kleurtje of exotische religie, is het gewoon net zo PVV allemaal.
Vinex'ers, boeren en Limburgers, de 'submensen'.
Kun je voorstellen dat ik keihard moet lachen wanneer ik die Timmermans weer hoor oreren over diversiteit? Wetende dat die achterban net zo racistisch en xenofobisch en intolerant is als die van de PVV?
Welke cultuurwetenschappers en antropologen zeggen dat de bewoners van onze zuidelijke provincies eigenlijk Belgen zijn dan?quote:Op zondag 7 september 2025 18:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen cultuurwetenschapper of antropoloog onderschrijft dit.
Diepe zucht.quote:Op zondag 7 september 2025 20:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welke cultuurwetenschappers en antropologen zeggen dat de bewoners van onze zuidelijke provincies eigenlijk Belgen zijn dan?![]()
Het zijn gewoon Nederlanders, en dat komt mede door wat ik benoem.
Ik kijk naar het nu, want daarin leven we. En daar constateer ik dat Brabanders en Limburgers uit Nederland, net zo Nederlands zijn als Hollanders, Tukkers en Friezen, en dus niet meer lijken op Belgen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Diepe zucht.
Nergens staat het Belgen zijn.
Doe me een lol, en lees je gewoon in in de geschiedenis van de Lage Landen. Dan besef je misschien ook dat het Nederland dat bestaat sinds 1839 in alle opzichten net zo'n artificiële entiteit is als België. En legio andere natiestaten, trouwens.
Dat cultuur vaak landsgrenzen - zeker gekunstelde - overstijgt.
Dat het daarom ook wat voeten in aarde had, bijvoorbeeld, voordat het Duitsland zoals we dat nu kennen werd wat het is. Zelfde geldt voor Italië.
En dat is je probleem. Je kunt het nu namelijk niet begrijpen zonder de geschiedenis te kennen.quote:Op zondag 7 september 2025 20:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kijk naar het nu, want daarin leven we. En daar constateer ik dat Brabanders en Limburgers uit Nederland, net zo Nederlands zijn als Hollanders, Tukkers en Friezen, en dus niet meer lijken op Belgen.
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.quote:Op zondag 7 september 2025 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is je probleem. Je kunt het nu namelijk niet begrijpen zonder de geschiedenis te kennen.
Je verwart verder nationaliteit met cultuur.
Oh dat lijstje neem ik niet serieus. Het staat wel zo bol van nietszeggendheden - kringverjaardagen en kroketten - dat het potsierlijk wordt. Dat die zaken uberhaupt als 'cultuur' genoemd worden is nog erger.quote:Op zondag 7 september 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.
Ga is in een dorp als Eersel wonen en als Hollander zul je direct het verschil merken. Je zult als buitenstaander beschouwd worden terwijl een inwoner van de provincie Antwerpen als lokaal gezien zal worden.quote:Op zondag 7 september 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze doen massaal aan dingen die echt als Nederlandse cultuur gezien worden, zoals ik al opsom.
Of de genocide van Willem van Oranje in de Meijerij.quote:Op zondag 7 september 2025 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ook wel een leuke vraag: waarom denk je dat Willem I zijn troepen jarenlang in Brabant en Limburg hield?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |