abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218680600
https://www.gld.nl/nieuws(...)lopig-niet-de-hei-op

quote:
EPE - De schaapskudde van Epe en Heerde gaat voorlopig niet meer de hei op. Aanleiding is de vermissing van bordercollie Daisy, die woensdagochtend op de Renderklippen werd aangevallen door een wolf. Sindsdien ontbreekt ieder spoor. Het is de tweede keer in een maand dat een hond van de kudde slachtoffer is van een aanval.

Bestuurslid Eelko Hondema vertelt dat de schapen de komende dagen in afgerasterde weilanden blijven, voorzien van wolfwerende hekken. “Dat besluit heeft te maken met de veiligheid van de schapen.” Normaal graast de kudde in het natuurgebied tussen Epe en Heerde.

De aanval op Daisy is vastgelegd op camera. Een wolf rent op de schaapshond af en grijpt haar. Volgens het bestuur van de schaapskudde stormden omstanders direct op het dier af, waarna de wolf losliet en wegliep. Daisy vluchtte de andere kant op, vermoedelijk zwaargewond, en is sindsdien spoorloos. Nog geen maand geleden werd een andere hond van de kudde gegrepen. Toen wisten wandelaars de wolf te verjagen. De hond overleefde die aanval.

Onrust bij hondenbezitters
De aanvallen zorgen voor onrust onder hondenbezitters in de omgeving. Sommigen mijden het bos, anderen nemen fluitjes, stokken of afweerspray mee tijdens wandelingen.
Een deel van de Renderklippen, op Heerder grondgebied, was een losloopgebied voor honden. Daar geldt nu een aanlijnplicht, net als in Epe. Donderdag plaatsen de gemeenten tekstkarren bij parkeerplaatsen en toegangen tot het natuurgebied om bezoekers te waarschuwen. Later komen er ook borden in het bos. Na de vorige aanval waren al posters opgehangen met de oproep om honden strak aan te lijnen.

Die is dood hoor, vinden ze vast nog wel een keertje als hoopje botten weer terug.
pi_218680657
Waarom staan er geen klokken op de heide in Ede? Dan had de hond zich daar in kunnen verstoppen -O-
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 4 september 2025 @ 21:07:40 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218680676
Als je de enorme berichtgeving over hond Daisy zo ziet verwacht je dat er langzamerhand een Amber Alert gaat komen :@

'Met man en macht wordt gezocht', gebeurt dat standaard met weggelopen honden?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218680850
quote:
9s.gif Op donderdag 4 september 2025 21:07 schreef heywoodu het volgende:
Als je de enorme berichtgeving over hond Daisy zo ziet verwacht je dat er langzamerhand een Amber Alert gaat komen :@

'Met man en macht wordt gezocht', gebeurt dat standaard met weggelopen honden?
Standaard weggelopen honden zijn niet gewond en kunnen wel een paar dagen zonder eten, deze bloed dood als ze haar niet op tijd vinden
pi_218680871
Alle wolven moeten dood @michaelmoore
pi_218680877
Heb zo'n flauw vermoeden dat Daisy een tweede keer is gegrepen. Maar goed dat is speculatief natuurlijk.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 4 september 2025 @ 21:18:39 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218680879

[ Bericht 100% gewijzigd door Hyperdude op 04-09-2025 21:24:01 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 4 september 2025 @ 21:19:46 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218680895
Om je kudde te bewaken kan je beter kangals oid. nemen.
Die bordercollie heet niet voor niks Daisy :@
Maar wel waardeloos voor die hond. Bordercollies zijn tof.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  roze donderdag 4 september 2025 @ 21:22:20 #9
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218680936
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 21:18 schreef Gibson88 het volgende:
Heb zo'n flauw vermoeden dat Daisy een tweede keer is gegrepen. Maar goed dat is speculatief natuurlijk.
Dit dacht ik eerder vandaag ook al. :@
Your beauty never ever scared me.
pi_218682412
Pitbull of mijn Stafford had ‘m gepakt
U MAD?
pi_218682451
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 21:19 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wou dit net zeggen :@
Denk dat ze beter voor de Spaanse Mastiff, anatolische herder,.. gaan ipv de kleine bordercolie
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218682476
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:32 schreef Lenny77 het volgende:

Ik wou dit net zeggen :@
Denk dat ze beter voor de Spaanse Mastiff, anatolische herder,.. gaan ipv de kleine bordercolie
Maar daarmee kun je je kudde weer niet in het gareel houden... Het heeft een reden dat ze daar border collies voor gebruiken.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218682876
Ze doen het verkeerd. Je merkt duidelijk dat Nederlandse boeren weinig ervaring hebben met wolven. Je hebt een halsband voor veedrijvershonden nodig en stevige, maar mobiele honden, niet van die dunne, kleine zwarte schoothondjes (ik las net dat die extreem zachtaardige hondjes bordercollie heten, die zijn in mijn ogen meer geschikt als gezinshond die goed met kinderen overweg kan, maar goed). De wolf grijpt naar de nek, en met zo'n halsband en een sterke, mobiele kuddebewakingshond is het game over. Natuurlijk kan het zijn dat het volgens de regels niet is toegestaan. Anatolische herder, Tibetaans Mastiff en Maremma Sheepdog (berghond van de Maremmen en Abruzzen) zijn gefokt voor dit soort taken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Peppert op 05-09-2025 06:07:55 ]
pi_218682887
Typo in TT. Het gaat om Epe, niet om Ede.
Doei
pi_218682966
Vang die wolf en geef 'm aan die dierentuin die levend voer zocht voor zijn tijgers :@
Ook in moeilijke tijden.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 5 september 2025 @ 06:52:27 #16
284411 crew  heywoodu
pi_218682975
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 05:07 schreef Peppert het volgende:
Ze doen het verkeerd. Je merkt duidelijk dat Nederlandse boeren weinig ervaring hebben met wolven. Je hebt een halsband voor veedrijvershonden nodig en stevige, maar mobiele honden, niet van die dunne, kleine zwarte schoothondjes (ik las net dat die extreem zachtaardige hondjes bordercollie heten, die zijn in mijn ogen meer geschikt als gezinshond die goed met kinderen overweg kan, maar goed). De wolf grijpt naar de nek, en met zo'n halsband en een sterke, mobiele kuddebewakingshond is het game over. Natuurlijk kan het zijn dat het volgens de regels niet is toegestaan. Anatolische herder, Tibetaans Mastiff en Maremma Sheepdog (berghond van de Maremmen en Abruzzen) zijn gefokt voor dit soort taken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wel gelijk even zorgen dat gebieden waar dit soort beesten dan los worden gelaten ook permanent dicht en verboden zijn voor mensen, anders is het vanzelf even wachten tot het wolvengebeuren de eerste menselijke slachtoffers kent (maar dan niet door een wolf).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_218683088
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 06:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Wel gelijk even zorgen dat gebieden waar dit soort beesten dan los worden gelaten ook permanent dicht en verboden zijn voor mensen, anders is het vanzelf even wachten tot het wolvengebeuren de eerste menselijke slachtoffers kent (maar dan niet door een wolf).
Gewoon afschieten die hap, NL is gewoon te klein voor die klotebeesten. Einde verhaal.
pi_218683102
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 21:19 schreef Hyperdude het volgende:
Die bordercollies lopen er ook niet rond om de kudde te bewaken.
pi_218683119
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:21 schreef de_boswachter het volgende:
Die maken echt geen schijn van kans tegen een wolf.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 5 september 2025 @ 07:24:49 #20
284411 crew  heywoodu
pi_218683126
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:20 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Gewoon afschieten die hap, NL is gewoon te klein voor die klotebeesten. Einde verhaal.
Grenzen dicht en alles wat hier op natuurlijke wijze komt (en we niet lief vinden, anders mag het wel) doodschieten :(
pi_218683128
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar daarmee kun je je kudde weer niet in het gareel houden... Het heeft een reden dat ze daar border collies voor gebruiken.

De laatste keer dat ik een schaapskudde tegenkwam was die dan ook voorzien van beide soorten hond. Een collie en zo’n fors model.

Dacht dat al redelijk standaard was.
pi_218683276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:24 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Die maken echt geen schijn van kans tegen een wolf.
:') dat denken
U MAD?
pi_218684413
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:54 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
:') dat denken
Joh, een wolf is al snel twee keer zo zwaar als een Stafford, heeft een twee zo grote beetkracht en veel meer spiermassa. En los daarvan, het is een wild dier met een veel sterker jacht- en overlevingsinstinct. Je onderschat hoe groot en sterk die beesten zijn.
  vrijdag 5 september 2025 @ 09:59:09 #24
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218684433
Arme dierie ;( zeker niet de knapste bordercollie ooit gemaakt, maar het blijft toch een prachtig lief beest.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218684448
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:21 schreef de_boswachter het volgende:
Tokkie met je tokkiehonten
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:06:37 #26
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218684485
Alle bordercollies afschieten
pi_218685171
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 10:06 schreef Aberkullie het volgende:
Alle bordercollies afschieten
Ik zal jou eens afschieten.
Doei
  vrijdag 5 september 2025 @ 11:12:12 #28
403820 Aberkullie
pi_218685322
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:04 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Tr dit kan echt niet
pi_218685344
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:12 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Tr dit kan echt niet
Ik bedoelde meer dat ik er naar uit kijk om je weer eens te zien, je verhalen aan te horen over je favoriete scharen, sluiptechnieken. Ik liet me even gaan.
Doei
  vrijdag 5 september 2025 @ 11:16:55 #30
403820 Aberkullie
pi_218685357
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:15 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Ik bedoelde meer dat ik er naar uit kijk om je weer eens te zien, je verhalen aan te horen over je favoriete scharen, sluiptechnieken. Ik liet me even gaan.
Begrijp ik vriend, helemaal geen probleem
pi_218685402
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2025 23:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je ziet wel vaker een combo; een waakhond en een herdershond.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218685423
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 05:07 schreef Peppert het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bordercollies zijn hét hondenras bij uitstek voor het drijven van schapen.

Maarja, als er dan roofdieren in het gebied verschijnen heb je daarnaast ook nog een waakhond nodig.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218685636
De wolf laat zien hoe kleinzielig Nederland soms kan zijn. We denken hier maar op twee manieren: de wolf is leuk en zorgt voor 0 problemen - we moeten wolven afschieten.

Het eerste is onwaar, het tweede tokkie en werkt niet. De wolf is er en blijft. We moeten kijken naar realistische oplossingen. Ik denk aan serieuze wolfwerende omheiningen. De overheid dat ervoor zorgt dat elke boer twee kangals (of andere berghonden) krijgt.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:49:51 #34
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218687485
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:08 schreef theunderdog het volgende:
De wolf laat zien hoe kleinzielig Nederland soms kan zijn. We denken hier maar op twee manieren: de wolf is leuk en zorgt voor 0 problemen - we moeten wolven afschieten.

Het eerste is onwaar, het tweede tokkie en werkt niet. De wolf is er en blijft. We moeten kijken naar realistische oplossingen. Ik denk aan serieuze wolfwerende omheiningen. De overheid dat ervoor zorgt dat elke boer twee kangals (of andere berghonden) krijgt.
Op zijn Scandinavisch oplossen : wolven die voor overlast zorgen verdwijnen daar gewoon. :7
En die honden kunnen ook gevaarlijk voor mensen zijn want die moeten niks van vreemden hebben. Dus dan ruil je het ene gevaar voor het andere gevaar in. Het enige verschil is dat je als zo'n hond een mens grijpt je hem wél mag afschieten, als een wolf dat doet mag/kan dat niet.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_218687508
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:04 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Like gegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')